"Arte Povera": Η τέχνη των αστών "βγαίνει" στις γειτονιές

Παρακολουθήσαμε το νέο ντοκιμαντέρ του Φώτη Γεωργιάδη, a.k.a Beats Pliz, που απαθανατίζει την διαδικασία δημιουργίας του ομώνυμου μουσικού album του.

Arte Povera – The Documentary

Σε μια Ελλάδα που απορεί φωναχτά για τη ραπ: "Μα τι το ωραίο βρίσκουν σε αυτό τα παιδιά μας;" (sic!), το "Arte Povera – The Documentary" δίνει εμφατικές απαντήσεις για το είδος που γεμίζει γήπεδα χωρίς πρόμο από τα μίντια και την απήχηση που αποτιμάται με σωρεία πλατινένιων δίσκων. Το ασπρόμαυρο φιλμ του Φώτη Γεωργιάδη, a.k.a Beats Pliz, θα μπορούσε να είναι το video clip του νέου δίσκου του που θα κυκλοφορήσει στις 21 Απριλίου από την Minos EMI / Universal αλλά κάνει πολύ περισσότερα από αυτό. Ο συνθέτης, παραγωγός και σκηνοθέτης μάς ταξιδεύει σε τέσσερις Ευρωπαϊκές μητροπόλεις (Πράγα, Σόφια, Βουδαπέστη, Θεσσαλονίκη) αφηγούμενος το παράτολμο εγχείρημά του να συνθέσει πρωτότυπη συμφωνική μουσική για τη ραπ σκηνή. 

"Έκθεση"

Διαβάστε Επίσης

Ενώ έχουμε ξαναδεί τη χρήσης σαμπλαρισμένης κλασικής μουσικής σε hip hop κομμάτια ο δημιουργός κάνει ένα τεράστιο άλμα επιχειρώντας το πάντρεμα δύο κόσμων - της καθωσπρέπει, ταυτισμένης με την αστική τάξη, συμφωνικής μουσικής με την κουλτούρα του δρόμου. Οι παρτιτούρες του για έγχορδα, χορωδία και πνευστά ζωντανεύουν από διεθνώς αναγνωρισμένα ορχηστρικά και χορωδιακά σύνολα στην Πράγα, Σόφια και Βουδαπέστη, αντίστοιχα. Οι ηχογραφήσεις από τα ταξίδια του μετουσιώνονται σε hip hop παραγωγές για να "πατήσουν" πάνω τους οι προσωπικοί του αγαπημένοι της ακμάζουσας εγχώριας σκηνής. Με επίκεντρο τη Θεσσαλονίκη, παρακολουθούμε τη διαδικασία της δημιουργίας του ομώνυμου δίσκου. Συνοδοιπόροι του σε αυτή είναι καλλιτέχνες με τους οποίους έχει συνεργαστεί στο παρελθόν ή/και θαυμάζει το έργο και την αισθητική τους: Bloody Hawk, Dani Gambino, Εθισμος, Hawk, Λεξ, Μικρος Κλεφτης, Σανταμ, Vlospa, Wang.

"Ανάπτυξη"

Arte Povera – The Documentary

Οι οχτώ εκπρόσωποι της ελληνικής εκδοχής της arte povera (φτωχής τέχνης) εμπνέονται από το όραμα του Φώτη Γεωργιάδη και δέχονται να συμμετάσχουν με ενθουσιασμό. Όταν στο στούντιο έρχονται αντιμέτωποι με τις παραγωγές κάποιοι ξεκινάνε να χώνουν αμέσως (όπως ο δίγλωσσος Vlospa), κάποιοι απορούν με την πολυπλοκότητα των συνθέσεων (όπως ο Σαντάμ που εντυπωσιάζεται με τη συνθετική δεινότητα του Beats Pliz: "έγραψες δηλαδή τις νότες;") Και άλλοι καταβάλλονται από ένα δημιουργικό άγχος στην ιδέα να τις πατήσουν. "Νομίζω ότι θα πάθω κρίση πανικού", λέει μεταξύ σοβαρού και αστείου ο Bloody Hawk. Ο Μικρός Κλέφτης, εντυπωσιασμένος από το επίπεδο της δουλειάς του συνάδελφού του, μπαίνει στη διαδικασία να συγκρίνει την ιδέα του ανταγωνισμού που υπάρχει στην αντίστοιχη μουσική σκηνή της Αμερικής με τη συντροφικότητα που μοιράζονται πολλοί καλλιτέχνες εδώ.

Arte Povera – The Documentary

Ο Λεξ, "κολλημένος, κολλημένος, κολλημένος" δεν δέχεται να βγει από το στούντιο αν δεν έχει το τέλειο αποτέλεσμα, όπως το έχει φανταστεί ο Γεωργιάδης. Ο Gambino δουλεύει, επίσης, ακούραστα πάνω στο κομμάτι του μέχρι να προσεγγίσει αυτό που έχει στο μυαλό του ο παραγωγός. Ακόμη και το περιεχόμενο των στίχων θα συζητήσουν κάποιοι προκειμένου να επιτευχθεί μία ομοιομορφία στο τελικό άλμπουμ. Από την αρχή μέχρι το τέλος, όλοι ακολουθούν τις κατευθύνσεις του "μαέστρου” πειράζοντας τον φιλικά• "μήπως ξέρεις από μουσική;". Τους βλέπουμε να δουλεύουν ο καθένας μόνος με τον παραγωγό ή και όλους μαζί να αράζουν συζητώντας για τον δίσκο. Άλλωστε όλο το εγχείρημα είναι μία τεράστια επένδυση για τον Γεωργιάδη. "Κάθε κομμάτι μου κόστισε όσο η παραγωγή ενός ολόκληρου δίσκου. Ό,τι χρήματα έχω βγάλει από 20 χρόνων -ως DJ, παραγωγός, ντελιβεράς- τα έχω ρίξει σε αυτό το project" εξομολογείται. 

"Επανέκθεση"

Arte Povera – The Documentary

Η προσωπική του ταυτότητα διέπει το ντοκιμαντέρ και τον δίσκο στο σύνολό τους. Η ταγκιά του "Beats Pliz - On The Game B*tch" και το χαρακτηριστικό "αυτοκινούμενο" πιάνο πού βρίσκουμε σε κάποια από τα video clips που υπογράφει, είναι παντού. Η ασπρόμαυρη, "ραποκεντρική" -όπως εύστοχα παρατηρεί ο Bloody Hawk- αισθητική δεν σε αφήνει να ξεχάσεις τους πρωταγωνιστές και αυτό που εκπροσωπούν. "Ορχήστρες παίζουν για μας/ τα κωλόπαιδα της γειτονιάς", φτύνει ο Εθισμός βάζοντας σε λέξεις την ιδέα του Beats Pliz. Graffiti πάνω σε αναγεννησιακές ζωγραφιές και τρίριγα αντιανεμικά ανάμεσα στους μουσικούς της ορχήστρας αναδεικνύουν μία νέα θέση για το κλασικό μέσα στα καθημερινά βιώματά μας και την "Arte della Poverta" (τέχνη της φτώχειας), όπως βλέπουμε στο φιλμ -όχι τυχαία- παραφρασμένο τον τίτλο του έργου. Τέλος, η παρουσία του Dof Twogee στο τελευταίο κεφάλαιο του "Arte Povera – The Documentary" υπογραμμίζει αυτήν ακριβώς την αίσθηση της κοινότητας που παρατηρούμε στη σύγχρονη ραπ σκηνή. Αυτά τα στοιχεία μας κάνουν ανυπομονούμε για την πρώτη ολοκληρωμένη ακρόαση του επερχόμενου δίσκου και να απαντάμε γιατί μας εκφράζει αυτή η μουσική.

Διαβάστε Επίσης


 

Περισσότερες πληροφορίες

Arte Povera - The Documentary

3
  • Ντοκιμαντέρ
  • 2023
  • Διάρκεια: 80 '
  • Φώτης Γεωργιάδης

Το χρονικό της δημιουργίας του δίσκου «Arte povera», του πρώτου στο ελληνικό χιπ χοπ που συνδυάζει ραπ και κλασική μουσική, από τον Beats Pliz.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

"From Cabaret to Rock n' roll... and Αll that Jazz!": Μια λαμπερή μουσική παράσταση στο Τρένο στο Ρουφ

Η εποχή του ρετρό ζωντανεύει μέσα από μια παράσταση γεμάτη από ήχους και ρυθμούς από το 1890 ως το 1960.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/10/2025

Δύο βραδιές με τον Wim Mertens στο Ωδείο Αθηνών

Ο Βέλγος συνθέτης παρουσιάζει το νέο του δίσκο σε πρώτη παγκόσμια πρεμιέρα στην Αθήνα.

Και δεύτερη συναυλία για το Παιδί Τραύμα στο ΠΛΥΦΑ

Το Παιδί Τραύμα επιστρέφει για μια ακόμη βραδιά αφιερωμένη στη "Δεύτερη Ζωή", τον νέο του δίσκο που κυκλοφορεί στο τέλος του μήνα.

Μια νύχτα με τους Gizmo Varillas και Monsieur Minimal

Μιλήσαμε με τους δημοφιλείς δημιουργούς με αφορμή τη "συνάντησή" τους στο πρώτο "Jameson Connects" music session της σεζόν.

"Είχα φωνή, την πήραν τα πουλιά": Ο Δώρος Δημοσθένους έρχεται με νέο υλικό στον Σταυρό του Νότου

Παρουσιάζει για πρώτη φορά ζωντανά τον νέο κύκλο τραγουδιών, σε στίχους της Ελένης Φωτάκη, με μουσική και ενορχήστρωση δική του.

Η Αθήνα ξαναζεί την 28η Οκτωβρίου του 1940 με μια παράσταση που έκανε θραύση

Η Εναλλακτική Σκηνή της Λυρικής Σκηνής γυρνά 85 χρόνια πίσω, αφιερώνοντας δύο βραδιές (Σάββατο 25 & Κυριακή 26/10) σε μια μουσική επιθεώρηση εμβληματική των ημερών του ένδοξου "Όχι", η οποία –για λίγο– σκόρπισε τα μαύρα σύννεφα του Β' Παγκοσμίου Πολέμου.