Ένα κόκκινο πουλί έχει κολλήσει στο παράθυρό σας

Αν η Στέγη είχε την ιδέα να φέρει κοντά δύο ξεχωριστές ιδιοσυγκρασίες, τα κατάφερε: δεν υπήρξε καμία συνάντηση. Ωστόσο δημιουργήθηκε μια υπόγεια συνενοχή μεταξύ τους.

Σιγανίδης LARRY GUS © Πηνελόπη Γερασίμου

Σιγά σιγά ο Σιγανίδης μεταμορφώνεται σε Σαχτούρη. Σχεδόν κοντεύει να του μοιάσει. Πέρσι τον είχα δει στο χώρο του ΚΕΤ. Κάποια στιγμή σταμάτησε για να βγάλει τη ζακέτα του. Μετά συνέχισε να παίζει μπάσο όπως ακριβώς είχε κρεμάσει τη ζακέτα στην πλάτη της καρέκλας. Για μερικούς τα πράγματα είναι απλά.

Διαβάστε Επίσης

Τώρα τον βλέπω στο YouTube παρέα με τον Larry Gus. Η σαραντάλεπτη συναυλία ανέβηκε στο κανάλι της Στέγης, στις 12 Φλεβάρη. Από τη μία η φωνή του Σαχτούρη, όπως ηχογραφήθηκε τη δεκαετία του ’70. Από την άλλη δύο μουσικοί που είναι ταυτόχρονα περφόρμερ. Ο Σιγανίδης είναι ένας βλοσυρός κωμικός και ο Larry Gus χρησιμοποιεί την αποτυχία ως υλικό. Όποτε τραγουδάει ο πρώτος, ακούγεται σαν άθεος ψάλτης και όταν τραγουδάει ο δεύτερος, ακούγεται σαν κάποιος που παραπονιέται επειδή δεν μπορεί να τραγουδήσει. Και τότε το παράπονο γίνεται τραγούδι.

Αν η Στέγη είχε την ιδέα να φέρει κοντά δύο ξεχωριστές ιδιοσυγκρασίες, τα κατάφερε: δεν υπήρξε καμία συνάντηση. Ωστόσο δημιουργήθηκε μια υπόγεια συνενοχή μεταξύ τους. Ο ένας έγινε σέσιον μουσικός στα κομμάτια του άλλου. Με ανιδιοτέλεια. Κάτι που δεν το βρίσκεις συχνά. 

Μπορεί οι εκτελέσεις των κομματιών του Σιγανίδη να ακούγονται πιο ηλεκτρικές από τις πρωτότυπες ή τα κομμάτια του Larry Gus να διατηρούνται σχετικά ανέπαφα, μα το μεγαλύτερο ενδιαφέρον έχει η εναλλαγή: πώς από την ποίηση του Σαχτούρη –"Κύριε, ένα κόκκινο πουλί έχει κολλήσει στο παράθυρό σας"- μεταπηδάς σ’ ένα πειραγμένο τσιφτετέλι –"Foreign Steps"- με στίχους του Ευθύμη Φιλίππου. Από τον μινιμαλιστή του τρόμου στον διαφημιστή του κυνισμού. Η αδικία είναι πως λειτουργεί περίφημα. Ο κόκκινος φωτισμός λιώνει σε παγωμένο μπλε και η υπόλοιπη μπάντα, Γιάννης Αναστασάκης στις κιθάρες και Μανώλης Παπαδόπουλος στα τύμπανα, έχει την ευελιξία ν’ ακολουθήσει τις πιθανές μεταμορφώσεις της. Από αυτοσχεδιαστικό σχήμα σε λαϊκή κομπανία και από ποπ συγκρότημα σε πειραματικό σύνολο, χωρίς ευτυχώς ο πειραματισμός να φέρει το στίγμα της εσωστρέφειας.

Σιγανίδης
© Πηνελόπη Γερασίμου

Ακόμα κι αν ήταν προτιμότερο να δεις ζωντανά τη μουσική αυτή σύμπραξη, τελικά υποκύπτεις στον πειρασμό. Το βλέμμα αντικαθίσταται από τις κάμερες της παραγωγής κι επομένως δεν χρειάζεται να γίνεις ιδιαίτερα ενεργητικός. Άλλωστε πρόκειται για μια άρτια καταγραφή, παρόλο που μερικές φορές έχεις την αίσθηση πως ο Χρήστος Σαρρής σκηνοθετεί όπως ένας συγγραφέας που έχει βαλθεί να γράψει ένα κείμενο μόνο με επίθετα.

Τουλάχιστον, στην πληθωρικότητα των λήψεων, αντιστέκονται οι διαφάνειες που προβάλλονται από το επιδιασκόπιο της Ναταλία Μαντά. Όσο πιο φευγαλέα εμφανίζονται, τόσο πιο συγκεκριμένες γίνονται. Θραύσματα που αποκωδικοποιούν το στίχο "Δεν αγαπάει το θάνατο ο κινηματογράφος" ο οποίος ακούγεται από τα χείλη του Σαχτούρη λες και βγαίνει από τους τοίχους του στούντιο, εκεί μάλιστα που κάποτε στεγαζόταν η Φίνος Φιλμ. Όλοι βέβαια γνωρίζουμε πως το σινεμά είναι μια παρέλαση νεκρών και μελλοθάνατων, μια νεκρόπολη χτισμένη από εικόνες, αλλά αυτό δεν έχει καμία σημασία.

LARRY GUS
© Πηνελόπη Γερασίμου

Μόνο στην εκτέλεση του "Θηρίου", που αποτελεί την κορύφωση του σετ, η Ναταλία κάνει το λάθος να δώσει μορφή στο τέρας συρρικνώνοντας τον εφιάλτη του Σαχτούρη σε μια φιγούρα κομμένη από το θέατρο σκιών της. Λίγο πριν εκδοθεί η "Μεταμόρφωση" ο Κάφκα ήταν κατηγορηματικός στον  εικονογράφο του εξωφύλλου: "Το έντομο δεν μπορεί να σχεδιαστεί". Ο Σαχτούρης ήταν ένας φανατικός του Κάφκα. και πέρα από τα λόγια, συγκρότημα και συνεργείο, στις καλύτερες στιγμές τους, δείχνουν να έχουν καταληφθεί από "μια μυστική δύναμη που τους απαγορεύει να βγουν από το δωμάτιο", για να χρησιμοποιήσω μια φράση από τη νουβέλα του 1912.

Προς το τέλος ο Σιγανίδης απαγγέλλει τους στίχους από το "Ένας κόσμος νεκρός" του Σαχτούρη, επιτέλους με τη δική του φωνή,  ο Larry Gus εγκαταλείπει τη θέση του, οι διαφάνειες της Ναταλίας πέφτουν πάνω στο σώμα του ενώ χορεύει, κι εμένα με φωνάζουν από το καθιστικό αλλά δεν απαντώ. Ένα πουλί έχει κολλήσει στην οθόνη του υπολογιστή μου.

Διαβάστε Επίσης


 

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

Schoolwave 2025: Η μεγάλη επιστροφή της μαθητικής και φοιτητικής μουσικής σκηνής στην Τεχνόπολη

21 νέα συγκροτήματα από όλη την Ελλάδα ενώνουν τις δυνάμεις τους, προσφέροντας τρεις μέρες γεμάτες μουσική και δημιουργία.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
30/06/2025

Fontaines D.C., Boy Harsher και Shame ξεσήκωσαν την Πλατεία Νερού στο Release Athens 2025

Η τέταρτη ημέρα του Release Athens 2025 χάρισε στο κοινό μία αξέχαστη μουσική εμπειρία, με τρεις ξεχωριστές εμφανίσεις.

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών: Ένα πλούσιο, εξωστρεφές καλοκαίρι πέρα από τα συνηθισμένα

Το Μέγαρο Μουσικής απλώνει το καλοκαιρινό του πρόγραμμα σε Ηρώδειο, Αρχαία Μεσσήνη, Κήπο και Βόρεια Εύβοια, με συναυλίες, όπερα και πολιτιστικές δράσεις.

Σε νέο χώρο η συναυλία του Mario Biondi στην Αθήνα

Όλα τα εισιτήρια που έχουν ήδη αγοραστεί ισχύουν κανονικά.

Για απογευματινά ποτά και μουσικές στο ΚΠΙΣΝ

Τα Sunset DJ Sets επιστρέφουν με ανανεωμένο concept και soul, funk, electronica και world beats.

Φ hill Sessions: Ένα φεστιβάλ που ποντάρει λιγότερο στον εντυπωσιασμό και περισσότερο στην ουσία

Ο Αχιλλέας Σταύρου μιλά στο "α" για το Φ hill Sessions, το νέο φεστιβάλ που γεννήθηκε μέσα από την ανάγκη για ουσιαστικές μουσικές συναντήσεις.

Erreway & Louis Tomlinson: Ανυπότακτοι Millennials VS Άτρωτοι Zoomers

Κάθε γενιά έχει τα δικά της εφηβικά είδωλα και αυτό το καλοκαίρι τόσο οι Gen Υ-ers όσο και οι Gen Z-ers έχουν λόγους να γιορτάζουν.