"Φάλσταφ": Το κωμικό κύκνειο άσμα του Βέρντι στη Λυρική

Τριάντα χρόνια μετά, η Εθνική Λυρική Σκηνή ανεβάζει τον «Φάλσταφ» του Βέρντι σε σκηνοθεσία Στίβεν Λάνγκριτζ και με πρωταγωνιστή τον βαρύτονο Δημήτρη Πλατανιά.

Φάλσταφ © Valeria Isaeva

Μια νέα φιλόδοξη παραγωγή του "Φάλσταφ", κύκνειου άσματος του Βέρντι, παρουσιάζει η Εθνική Λυρική Σκηνή από τις 26 Ιανουαρίου και για έξι παραστάσεις στην αίθουσα "Σταύρος Νιάρχος". Μετά τη μεγάλη επιτυχία του "Οθέλλου" (1887), ελάχιστοι πίστευαν ότι ο Βέρντι θα συνέθετε ένα ακόμα σημαντικό έργο, και μάλιστα κωμικό. Κι όμως, ο σπουδαίος συνθέτης θα στραφεί προς το τέλος της ζωής του για μιαν ακόμη φορά στον Σαίξπηρ, επιλέγοντας την ιταλικού στιλ κωμωδία του "Οι Εύθυμες κυράδες του Ουίνδσορ". Γοητευμένος από τον κεντρικό της ήρωα Φάλσταφ, "έναν αδίστακτο, που διαπράττει κάθε είδους κατεργαριά", θα παραδώσει –μαζί με τον λιμπρετίστα Μπόιτο– το 1893 στη Σκάλα του Μιλάνου άλλο ένα αριστούργημα και το κοινό της θα του το ανταποδώσει με έναν ανεπανάληπτο θρίαμβο.

Η όπερα εστιάζει στον ξεπεσμένο ιππότη σερ Τζον Φάλσταφ και τις ερωτικές του περιπέτειες, που τον καθιστούν περίγελο στη μικρή τοπική κοινωνία. Αν στους δύο μονολόγους του κατακρίνει τον άδικο κόσμο και παραδίδει μαθήματα ηθικής, στην Αλίτσε εμφανίζεται ως μέγας καρδιοκατακτητής, στο σύζυγό της Φορντ ως ματαιόδοξος ιππότης, για να καταλήξει περίγελως στη σκηνή στο δάσος. Στο τέλος, ύστερα από διάφορες κωμικοτραγικές καταστάσεις, οι χαρακτήρες του έργου τραγουδούν όλοι μαζί: "Όλα στον κόσμο είναι ένα καλαμπούρι… αλλά γελά καλύτερα όποιος γελά τελευταίος". 

Φάλσταφ
© Valeria Isaeva

Το έργο παραμένει μέχρι σήμερα αδιάπτωτα δημοφιλές και ανεβαίνει σταθερά σε όλα τα μεγάλα λυρικά θέατρα του κόσμου· παραδόξως, στην Ελλάδα και την ΕΛΣ έχει να παρασταθεί από το 1993! Τη σκηνοθεσία της νέας εξωστρεφούς και εξόχως ψυχαγωγικής παραγωγής υπογράφει ο επιφανής Βρετανός σκηνοθέτης Στίβεν Λάνγκριτζ, καλλιτεχνικός διευθυντής του φημισμένου Φεστιβάλ Όπερας του Γκλάιντμπορν. Ο Λάνγκριτζ μεταφέρει την ιστορία στην Αγγλία της δεκαετίας του ’30, μια εποχή μεταξύ πολέμων μ’ έναν σκανδαλώδη πρίγκιπα της Ουαλίας (ο οποίος θα γίνει για λίγο ο Βασιλιάς Εδουάρδος Η'), όταν για την αυστηρή σε ταξικά θέματα αγγλική ιεραρχία η κοινωνική τάξη ήταν σημαντικότερη από την οικονομική επιφάνεια κάποιου. Στο επίκεντρο ο –εν προκειμένω, παλιός στρατιώτης– Φάλσταφ, τον οποίο κατά τον Λάνγκριτζ "οφείλουμε να αποδοκιμάσουμε, ωστόσο λατρεύουμε με όλες τις αδυναμίες της ανθρώπινής του φύσης". 

Σε μουσικό επίπεδο, η όπερα χαρακτηρίζεται δικαίως ένα από τα αριστουργήματα του λυρικού θεάτρου για την απόλυτη οικονομία και τον συμπυκνωμένο τρόπο με τον οποίο ο συνθέτης με μία και μόνο μουσική φράση σκιαγραφεί χαρακτήρες και καταστάσεις. Βέβαια, προκειμένου να αποδώσει τις διαφορετικές όψεις του Φάλσταφ, ο Βέρντι επιστράτευσε τεράστια εκφραστική παλέτα. Άλλωστε στο μεγαλύτερο μέρος του έργου υπάρχει διαρκής, συχνά καταιγιστική εναλλαγή ρυθμών, ηχοχρωμάτων, σύντομων μελωδικών θεμάτων ή στοιχείων αρμονίας. 

Φάλσταφ
© Valeria Isaeva

Ο πολύπειρος Ιταλός αρχιμουσικός Πιέρ Τζόρτζιο Μοράντι θα αναλάβει τη μουσική διεύθυνση του απαιτητικού έργου. Της αμιγώς ελληνικής διανομής ηγείται, στο ντεμπούτο του στον φερώνυμο ρόλο, ο εκλεκτός βαρύτονος Δημήτρης Πλατανιάς. Η σπανιότατη αυτή ανάληψη κωμικού ρόλου από τον διαπρεπή βερντιανό ερμηνευτή αναμένεται με μεγάλο ενδιαφέρον. Ως Φορντ εμφανίζεται ο έτερος κορυφαίος μας βαρύτονος Τάσης Χριστογιαννόπουλος. Η υψίφωνος Τσέλια Κοστέα ενσαρκώνει την Αλίτσε Φορντ, η μεσόφωνος Άννα Αγάθωνος την κυρία Κουίκλι, η μεσόφωνος Χρυσάνθη Σπιτάδη τη Μεγκ Πέιτζ, η υψίφωνος Μαριλένα Στριφτόμπολα τη Νανέτα και ο τενόρος Βασίλης Καβάγιας τον Φέντον. Τα σκηνικά και τα κουστούμια υπογράφει ο διακεκριμένος Έλληνας σκηνογράφος και ενδυματολόγος Γιώργος Σουγλίδης. Την κινησιολογία επιμελείται ο Νταν Ο’Νιλ και τους φωτισμούς ο Πίτερ Μάμφορντ

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

«Φάλσταφ»

  • Όπερα

Το κύκνειο άσμα του Τζουζέπε Βέρντι, που βασίζεται στην κωμωδία του Σαίξπηρ «Οι εύθυμες κυράδες του Ουίνδσορ» παρουσιάζεται σε μουσική διεύθυνση Πιέρ Τζόρτζιο Μοράντι και σκηνοθεσία του διακεκριμένου σκηνοθέτη και καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ Όπερας του Γκλάιντμπορν Στίβεν Λάνγκριτζ. Στον επώνυμο ρόλο ο κορυφαίος Έλληνας βαρύτονος Δημήτρης Πλατανιάς.

Εθνική Λυρική Σκηνή - αίθουσα «Σταύρος Νιάρχος»

Κέντρο Πολιτισμού - Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος», Λεωφ. Συγγρού 364, Καλλιθέα
  • Βινιέτες Μουσικής

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

Οι συναυλίες της εβδομάδας

Sad Lovers and Giants, Bob Mould, "Ντον Πασκουάλε" και όσα ακόμα events θα απασχολήσουν τους μουσικόφιλους της Αθήνας αυτή την εβδομάδα (10-16/11).

10/11/2025

Το φαινόμενο Κουρεντζή: Γητευτής ή πλάνος;

Με ορχηστρικά αποσπάσματα από την Τετραλογία του Βάγκνερ επανέρχεται για δύο sold out συναυλίες (14-15/11) στο Μέγαρο Μουσικής ο Θεόδωρος Κουρεντζής. Ευκαιρία για μία νηφάλια αποτίμηση ενός πραγματικού "φαινομένου".

50 χρόνια Saxon: Τζιν, Δερμάτινα & Τροχοί από Ατσάλι

Μισός αιώνας διά πυρός και σιδήρου για μια μπάντα λατρεμένη στην Ελλάδα, που ύψωσε θρυλικές σημαίες για τo βρετανικό metal, άλωσε τη Ριζούπολη σε μια αξέχαστη συναυλία και δίχασε ακόμα και τους πιστούς όταν προσπάθησε να κατακτήσει την Αμερική, προτού καλπάσει αγέρωχα στον 21ο αιώνα συμμαχώντας με τις κεντροευρωπαϊκές power δυνάμεις.

Μυσταγωγία με τις αδερφές Βουγιουκλή στο Theatre of the NΟ

Η Ελένη και η Σουζάνα Βουγιουκλή ξανασυστήνουν στο κοινό το "Roots & Rituals" ως μια ζωντανή, εξελισσόμενη μουσική τελετουργία.

H Φένια Παπαδόδημα επιστρέφει στο "Half Note"

Παρουσιάζει τη συναυλία "Women’s Prayers – Redemption" έχοντας πάντα σαν οδηγό γυναικείες φωνές που άφησαν εποχή.

Για την DJ Pitsouni δεν υπάρχει ωραιότερο κοπλιμέντο από το "έχεις ωραία αισθητική"

Λίγες μέρες πριν το live των Las Ninyas Del Corro στο "Arch" (22/11), η δραστήρια DJ μιλά για τον ρόλο της πίσω από τα decks και την εξέλιξη της ελληνικής ραπ σκηνής, ενώ παράλληλα μοιράζεται με τους αναγνώστες του "α" μια προσωπική playlist.

Grammys 2026: Όλες οι υποψηφιότητες

Φέτος, το hip hop και η pop βρίσκονται ξανά στο επίκεντρο, η latin μουσική αποκτά επιτέλους τη θέση που της αξίζει, και η νέα γενιά δοκιμάζει τις δυνάμεις της απέναντι σε καλλιτέχνες που έχουν ήδη γράψει ιστορία.