"Αδελφή Βεατρίκη": Δυναμικό ξεκίνημα για το Ολύμπια

Στο πλαίσιο ενός αφιερώματος στον Δημήτρη Μητρόπουλο, ο ΟΠΑΝΔΑ παρουσιάζει την όπερά του «Αδελφή Βεατρίκη», η οποία είναι και η πρώτη μεγάλη παραγωγή του θεάτρου Ολύμπια για τη σεζόν.

Συμφωνική Ορχήστρα Δήμου Αθηναίων

Με την "Αδελφή Βεατρίκη", τη μοναδική όπερα που ο Δημήτρης Μητρόπουλος συνέθεσε στα νιάτα του, εγκαινιάζεται στις 14 Οκτωβρίου η νέα καλλιτεχνική σεζόν που ετοίμασε –με γνώση, άποψη και εξυπνάδα!– ο Ολιβιέ Ντεκότ για το Ολύμπια Δημοτικό Μουσικό Θέατρο "Μαρία Κάλλας". 

Παρότι σήμερα θεωρείται ένας από τους κορυφαίους αρχιμουσικούς του 20ού αιώνα, η αξία του Μητρόπουλου άργησε πολύ να αναγνωρισθεί, επειδή υπηρέτησε συνειδητά ένα ρεπερτόριο που παραμένει μέχρι σήμερα λιγότερο δημοφιλές, όπως αυτό του μουσικού μοντερνισμού. Για τον ίδιο λόγο παραμένει άγνωστο και το συνθετικό του έργο. Μαζί με τον Σκαλκώτα, ο Μητρόπουλος διδάχθηκε τη γλώσσα του μοντερνισμού στο Βερολίνο και ανήκε διεθνώς στους πρώτους που πειραματίστηκαν με τη δωδεκαφωνία, όπως τη διατύπωσε ο Σαίνμπεργκ τη δεκαετία του 1920. Όταν όμως επιχείρησε να την εισαγάγει στην Ελλάδα, συνάντησε τη σθεναρότατη αντίσταση του μουσικού κατεστημένου. Καθώς οι προχωρημένες προτάσεις του δεν είχαν απήχηση ούτε συνέχεια, αφοσιώθηκε στην καριέρα του αρχιμουσικού.

Αδελφή Βεατρίκη

Η "Αδελφή Βεατρίκη" δεν έχει, πάντως, σχέση με το μοντερνισμό. Πρόκειται για ένα τρίπρακτο θρησκευτικό δράμα, σε κείμενο του Βέλγου συμβολιστή ποιητή Μορίς Μέτερλινκ. Η υπόθεση εκτυλίσσεται σε ένα μοναστήρι κατά τον 14ο αιώνα και εστιάζει στο δίλημμα της Αδελφής Βεατρίκης ανάμεσα στον έρωτά της για τον πρίγκιπα Μπελιντόρ και τις δεσμεύσεις της μοναστικής ζωής. 

Πιέρ Ντιμουσό
Πιέρ Ντυμουσσώ

Η σύνθεσή της άρχισε το 1916 και ολοκληρώθηκε, τουλάχιστον τμηματικά, το 1918, οπότε παρουσιάστηκε συναυλιακά μόνο η Α’ Πράξη. Το έργο ανέβηκε ολοκληρωμένο σκηνικά το 1920 στο Δημοτικό Θέατρο Αθηνών, με πρωταγωνίστρια, στην πρώτη της θεατρική εμφάνιση, την –τότε ακόμα δραματική υψίφωνο– Κατίνα Παξινού (η οικογένεια της οποίας στήριξε οικονομικά την παραγωγή), παρουσία του διάσημου Γάλλου συνθέτη Σαιν-Σανς, ο οποίος έγραψε επαινετικά γι’ αυτό. 

Ελοΐζ Μας
Ελοΐζ Μας

Έκτοτε, ακούστηκε για τελευταία φορά στη Θεσσαλονίκη το 1996 από ελληνοβουλγαρικές δυνάμεις υπό τον αρχιμουσικό Βύρωνα Φιδετζή και ηχογραφήθηκε. Καθώς η κριτική έκδοση της παρτιτούρας (που υλοποιείται από το Κέντρο Ελληνικής Μουσικής) δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί, εν προκειμένω θα χρησιμοποιηθεί το μουσικό κείμενο, όπως αποκαταστάθηκε με την επιμέλεια του Φιδετζή.

Βαλαντέν Τιλ
Βαλαντέν Τιλ

Την όπερα διαποτίζει ιδιαίτερη θρησκευτικότητα, αποτέλεσμα της βαθιάς πίστης του συνθέτη. Σε μουσικό/αρμονικό και φωνητικό επίπεδο είναι ορατή η επιρροή του γαλλικού ιμπρεσιονισμού αλλά και της γαλλικής πρόσληψης των βαγκνερικών προτύπων. Τη συναυλιακή εκτέλεση από τη Συμφωνική Ορχήστρα και τη Χορωδία του Δήμου Αθηναίων θα διευθύνει ο ικανότατος νεαρός Γάλλος αρχιμουσικός Πιέρ Ντυμουσσώ. Λόγω της ανάγκης για άριστη άρθρωση και νοηματοδότηση του αδόμενου λόγου, τρεις Γάλλοι μονωδοί μετακλήθηκαν για τους βασικούς ρόλους: η σημαντική δραματική υψίφωνος Κατρίν Υνόλντ (Βεατρίκη), ο τενόρος Βαλαντέν Τιλ (Μπελλιντόρ) και η μεσόφωνος Ελοΐζ Μας (Ηγουμένη). Τους πλαισιώνουν σε δευτεραγωνιστικούς ρόλους γνωστοί Έλληνες μονωδοί. Ιδανικές συνθήκες για μια αναγκαία επαναγνωριμία!

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

«Αδελφή Βεατρίκη»

  • Όπερα

H Συμφωνική Ορχήστρα και η Χορωδία του Δήμου Αθηναίων με ένα λαμπερό καστ τραγουδιστών από την Ελλάδα και το εξωτερικό παρουσιάζουν τη μοναδική όπερα που συνέθεσε ο Δημήτρης Μητρόπουλος σε συναυλιακή μορφή. Από το πόντιουμ διευθύνει ο διακεκριμένος αρχιμουσικός Πιέρ Ντιμουσό.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

Greg Foat: "Το καλύτερο πράγμα που μου συνέβη ποτέ, είναι ότι έγινα πατέρας"

Πολυγραφότατος και συζητημένος πιανίστας στο βρετανικό τζαζ στερέωμα, έρχεται για συναυλία στην Αθήνα (Παρασκευή 12/12, στο "Gazarte"). Με την ευκαιρία, λοιπόν, μας ξεναγεί στον δημιουργικό του κόσμο, ενώ μας ανακοινώνει κι έναν καινούριο δίσκο, ηχογραφημένο στη Σάμο.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΑΡΗς ΣΥΜΒΟΥΛΙΔΗς
09/12/2025

Patti Smith Quartet: Η ιέρεια της ροκ στο Δημοτικό Θέατρο Λυκαβηττού

Ο ζωντανός θρύλος της Νέας Υόρκης επιστρέφει στην Αθήνα για μια μοναδική βραδιά.

Δισκοκριτική: Ο Διονύσης Σαββόπουλος απέναντι στο "Ροκ Του Μέλλοντός Μας"

Ο Ορέστης Πλακίδης δίνει μικρόφωνο στην Klavdia, στον Φώτη Σιώτα, στον Πάνο Μουζουράκη (και σε αρκετούς ακόμα) και προσπαθεί να φανταστεί τη σπουδαία κληρονομιά του Θεσσαλονικιού τραγουδοποιού με όρους του σήμερα και του αύριο. Όμως η μάχη αποδεικνύεται πολύ δύσκολη.

"Τόσκα": το ατμοσφαιρικό φιλμ νουάρ στη φασιστική Ρώμη αναβιώνει στη Λυρική

Την αναβίωση παλαιότερης επιτυχημένης παραγωγής του Νίκου Πετρόπουλου για την "Τόσκα" του Πουτσίνι επέλεξε η Εθνική Λυρική Σκηνή ως πρώτο μέρος του αφιερώματος στον εκλεκτό σκηνογράφο & σκηνοθέτη. Πού οφείλεται η γοητεία ενός έργου εξίσου αγαπητού σε κοινό, σκηνοθέτες και τραγουδιστές;

"Βορεινές αναμνήσεις": Μια συναυλία γεμάτη λάμψη, φως και αισιοδοξία

Οι γιορτινές μέρες των Χριστουγέννων πλησιάζουν, ήδη η Αθήνα άρχισε να στολίζεται και να ετοιμάζεται για την πιο λαμπερή γιορτή του χρόνου.

Φεστιβάλ Μπαρόκ Μουσικής σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα: εξερευνώντας τη μουσική του 18ου αιώνα "των μεταβάσεων"

Το πολύτιμο Φεστιβάλ Μπαρόκ Μουσικής που παρουσιάζεται κάθε Νοέμβρη σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα αποτελεί πλέον τη σημαντικότερη διοργάνωση παλαιάς μουσικής στη χώρα μας, κάτι που επιβεβαίωσε, πέραν της αδιαμφισβήτητης ποιότητάς του, και η τεράστια προσέλευση του κοινού.