"Αδελφή Βεατρίκη": Δυναμικό ξεκίνημα για το Ολύμπια

Στο πλαίσιο ενός αφιερώματος στον Δημήτρη Μητρόπουλο, ο ΟΠΑΝΔΑ παρουσιάζει την όπερά του «Αδελφή Βεατρίκη», η οποία είναι και η πρώτη μεγάλη παραγωγή του θεάτρου Ολύμπια για τη σεζόν.

Συμφωνική Ορχήστρα Δήμου Αθηναίων

Με την "Αδελφή Βεατρίκη", τη μοναδική όπερα που ο Δημήτρης Μητρόπουλος συνέθεσε στα νιάτα του, εγκαινιάζεται στις 14 Οκτωβρίου η νέα καλλιτεχνική σεζόν που ετοίμασε –με γνώση, άποψη και εξυπνάδα!– ο Ολιβιέ Ντεκότ για το Ολύμπια Δημοτικό Μουσικό Θέατρο "Μαρία Κάλλας". 

Παρότι σήμερα θεωρείται ένας από τους κορυφαίους αρχιμουσικούς του 20ού αιώνα, η αξία του Μητρόπουλου άργησε πολύ να αναγνωρισθεί, επειδή υπηρέτησε συνειδητά ένα ρεπερτόριο που παραμένει μέχρι σήμερα λιγότερο δημοφιλές, όπως αυτό του μουσικού μοντερνισμού. Για τον ίδιο λόγο παραμένει άγνωστο και το συνθετικό του έργο. Μαζί με τον Σκαλκώτα, ο Μητρόπουλος διδάχθηκε τη γλώσσα του μοντερνισμού στο Βερολίνο και ανήκε διεθνώς στους πρώτους που πειραματίστηκαν με τη δωδεκαφωνία, όπως τη διατύπωσε ο Σαίνμπεργκ τη δεκαετία του 1920. Όταν όμως επιχείρησε να την εισαγάγει στην Ελλάδα, συνάντησε τη σθεναρότατη αντίσταση του μουσικού κατεστημένου. Καθώς οι προχωρημένες προτάσεις του δεν είχαν απήχηση ούτε συνέχεια, αφοσιώθηκε στην καριέρα του αρχιμουσικού.

Αδελφή Βεατρίκη

Η "Αδελφή Βεατρίκη" δεν έχει, πάντως, σχέση με το μοντερνισμό. Πρόκειται για ένα τρίπρακτο θρησκευτικό δράμα, σε κείμενο του Βέλγου συμβολιστή ποιητή Μορίς Μέτερλινκ. Η υπόθεση εκτυλίσσεται σε ένα μοναστήρι κατά τον 14ο αιώνα και εστιάζει στο δίλημμα της Αδελφής Βεατρίκης ανάμεσα στον έρωτά της για τον πρίγκιπα Μπελιντόρ και τις δεσμεύσεις της μοναστικής ζωής. 

Πιέρ Ντιμουσό
Πιέρ Ντυμουσσώ

Η σύνθεσή της άρχισε το 1916 και ολοκληρώθηκε, τουλάχιστον τμηματικά, το 1918, οπότε παρουσιάστηκε συναυλιακά μόνο η Α’ Πράξη. Το έργο ανέβηκε ολοκληρωμένο σκηνικά το 1920 στο Δημοτικό Θέατρο Αθηνών, με πρωταγωνίστρια, στην πρώτη της θεατρική εμφάνιση, την –τότε ακόμα δραματική υψίφωνο– Κατίνα Παξινού (η οικογένεια της οποίας στήριξε οικονομικά την παραγωγή), παρουσία του διάσημου Γάλλου συνθέτη Σαιν-Σανς, ο οποίος έγραψε επαινετικά γι’ αυτό. 

Ελοΐζ Μας
Ελοΐζ Μας

Έκτοτε, ακούστηκε για τελευταία φορά στη Θεσσαλονίκη το 1996 από ελληνοβουλγαρικές δυνάμεις υπό τον αρχιμουσικό Βύρωνα Φιδετζή και ηχογραφήθηκε. Καθώς η κριτική έκδοση της παρτιτούρας (που υλοποιείται από το Κέντρο Ελληνικής Μουσικής) δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί, εν προκειμένω θα χρησιμοποιηθεί το μουσικό κείμενο, όπως αποκαταστάθηκε με την επιμέλεια του Φιδετζή.

Βαλαντέν Τιλ
Βαλαντέν Τιλ

Την όπερα διαποτίζει ιδιαίτερη θρησκευτικότητα, αποτέλεσμα της βαθιάς πίστης του συνθέτη. Σε μουσικό/αρμονικό και φωνητικό επίπεδο είναι ορατή η επιρροή του γαλλικού ιμπρεσιονισμού αλλά και της γαλλικής πρόσληψης των βαγκνερικών προτύπων. Τη συναυλιακή εκτέλεση από τη Συμφωνική Ορχήστρα και τη Χορωδία του Δήμου Αθηναίων θα διευθύνει ο ικανότατος νεαρός Γάλλος αρχιμουσικός Πιέρ Ντυμουσσώ. Λόγω της ανάγκης για άριστη άρθρωση και νοηματοδότηση του αδόμενου λόγου, τρεις Γάλλοι μονωδοί μετακλήθηκαν για τους βασικούς ρόλους: η σημαντική δραματική υψίφωνος Κατρίν Υνόλντ (Βεατρίκη), ο τενόρος Βαλαντέν Τιλ (Μπελλιντόρ) και η μεσόφωνος Ελοΐζ Μας (Ηγουμένη). Τους πλαισιώνουν σε δευτεραγωνιστικούς ρόλους γνωστοί Έλληνες μονωδοί. Ιδανικές συνθήκες για μια αναγκαία επαναγνωριμία!

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

«Αδελφή Βεατρίκη»

  • Όπερα

H Συμφωνική Ορχήστρα και η Χορωδία του Δήμου Αθηναίων με ένα λαμπερό καστ τραγουδιστών από την Ελλάδα και το εξωτερικό παρουσιάζουν τη μοναδική όπερα που συνέθεσε ο Δημήτρης Μητρόπουλος σε συναυλιακή μορφή. Από το πόντιουμ διευθύνει ο διακεκριμένος αρχιμουσικός Πιέρ Ντιμουσό.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

Grammys 2026: Όλες οι υποψηφιότητες

Φέτος, το hip hop και η pop βρίσκονται ξανά στο επίκεντρο, η latin μουσική αποκτά επιτέλους τη θέση που της αξίζει, και η νέα γενιά δοκιμάζει τις δυνάμεις της απέναντι σε καλλιτέχνες που έχουν ήδη γράψει ιστορία.

ΓΡΑΦΕΙ: ΒΙΚΤΩΡΙΑ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥς
07/11/2025

"Τόσκα"

Η περίφημη όπερα του Τζάκομο Πουτσίνι, σε σκηνοθεσία Νίκου Σ. Πετρόπουλου, επιστρέφει μετά τα συνεχόμενα sold out.

Επιτυχημένος Κόρνγκολντ, ατελέστατος Μάλερ σε πρόσφατη συναυλία της ΚΟΑ υπό τον Γουώρνερ – Θαυμάσιος Χάυντν από Giardino Armonico / Αντονίνι στη Ροτόντα Θεσσαλονίκης

Η ατελής εκτέλεση της 5ης Συμφωνίας του Μάλερ σκίασε την πρόσφατη συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, ενώ το ιστορικό σύνολο οργάνων εποχής "Il Giardino armonico" έκανε το καθυστερημένο πλην ερεθιστικό ελληνικό ντεμπούτο του με συμφωνίες του Χάυντν στη Ροτόντα της Θεσσαλονίκης

Η Αναστασία Κότσαλη και ο Μιχάλης Καλκάνης συνομιλούν με την ανεικονική γεωμετρία της Όπυς Ζούνη

Παρουσιάζουν το νέο του μουσικό εγχείρημα "Περγαμόντο" στο Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών & Μουσικής Β&Μ Θεοχαράκη.

"Μομφή": Μια μουσική performance της Μαρίκας Κλαμπατσέα και του Λεονάρδου Βαλεστσαίν

Το έργο εμπνέεται από τη ρήση του Bertolt Brecht: "Στους σκοτεινούς καιρούς θα υπάρχει και τραγούδι; Ναι, θα υπάρχει και τραγούδι. Για τους σκοτεινούς καιρούς".

Το συναυλιακό πρόγραμμα του ΠΣΚ

Rap, techno, world music αλλά και metal και pop· αυτό το τριήμερο στην Αθήνα έχει τα πάντα.

The Dream Syndicate: Η μεγάλη επιστροφή μιας θρυλικής μπάντας

Ένα από τα πιο επιδραστικά και αγαπημένα συγκροτήματα της αμερικανικής alternative σκηνής επιστρέφει επιτέλους στην Ελλάδα.