Οδηγός Μουσικής

"Κρητικοπούλα": Ερωτικές ανατροπές, πεντοζάλι και πατριωτισμός

H επιτυχημένη εκδοχή του Πέτρου Ζούλια στην κωμική όπερα του Σπύρου Σαμάρα ανεβαίνει στο θέατρο Ολύμπια, σε μία από τις πιο φιλόδοξες χριστουγεννιάτικες εκδηλώσεις του Δήμου Αθηναίων

Κρητικοπούλα

Στην ενετοκρατούμενη Κρήτη, η λαϊκή δυσαρέσκεια όλο και μεγαλώνει. Θέλοντας να πάρει μέρος στις υποθέσεις του τόπου της, παρά τους περιορισμούς της εποχής για το φύλο της, η Αρετή μεταμφιέζεται σε άνδρα (Μανωλιός) και γίνεται μέλος μιας επαναστατικής ομάδας, η οποία στοχεύει στην επίτευξη της ανεξαρτησίας του νησιού. Μια μέρα, εντελώς τυχαία, σώζει μαζί με τον συναγωνιστή της Παύλο την Κοντέσα, την κόρη του Δούκα, κατά τη διάρκεια ενός ατυχήματος με άλογο – με αποτέλεσμα να προσκληθούν ενώπιόν του. Τότε, όμως, αρχίζουν να συμβαίνουν διάφορα ευτράπελα, καθώς ο "Μανωλιός" γοητεύει όλες τις γυναίκες του παλατιού. Μεταξύ τους, μάλιστα, και την ίδια τη Δούκισσα.

Κρητικοπούλα

Αν και τον Μάρτιο του 1916 οι σχέσεις μεταξύ του βασιλιά Κωνσταντίνου και του Ελευθέριου Βενιζέλου όδευαν προς το χειρότερό τους σημείο, οι δυο τους έκαναν ένα διάλειμμα από το βαρύ πολιτικο-στρατιωτικό κλίμα των ημερών για να παρακολουθήσουν την πρεμιέρα της "Κρητικοπούλας" του Σπύρου Σαμάρα. Η όπερα καταχειροκροτήθηκε από το αθηναϊκό κοινό, που απόλαυσε το συνδυασμό πατριωτισμού, τραγουδιού, ερωτικών ανατροπών και κρητικών χορών. Στη συνέχεια, όμως, όπως συνέβη και με άλλες εγχώριες όπερες, ξεχάστηκε σχεδόν ολότελα. Είναι χαρακτηριστικό ότι, όταν αναζωπυρώθηκε και πάλι το ενδιαφέρον, η μουσική της θα χρειαζόταν να αποκατασταθεί· δουλειά που έφερε σε πέρας ο Γιάννης Τσελίκας.

Κρητικοπούλα

Δέκα χρόνια πριν, λοιπόν, η "Κρητικοπούλα" αναβίωσε στο πλαίσιο των εορτασμών της Εθνικής Λυρικής Σκηνής για τα 150 χρόνια από τη γέννηση του Σπύρου Σαμάρα. Και παρουσιάστηκε στην πλήρη της εκδοχή για πρώτη φορά από το 1916, σε σκηνοθεσία του Πέτρου Ζούλια, με σκηνικά και κοστούμια της Αναστασίας Αρσένη. Το αποτέλεσμα έκανε μεγάλη αίσθηση, δημιουργώντας ένα από τα σπουδαιότερα καλλιτεχνικά ορόσημα του 2011. Το επιτυχημένο κωμικό στοιχείο, συνδυασμένο με τη σαιξπηρική πλοκή, με τις καλοσχηματισμένες μελωδίες του Σαμάρα, αλλά και με μια ισχυρή ελληνική ταυτότητα (παρά το ενετικό φόντο, το ποιητικό κείμενο του Νικόλαου Λάσκαρη και του Πολύβιου Δημητρακόπουλου απηχούσε τις κρητικές επαναστάσεις του 19ου αιώνα), οδήγησε σε εκ νέου αποθέωση. Αυτήν τη φορά από μια πολύ διαφορετική Αθήνα σε σύγκριση με το 1916, που βρισκόταν όμως κι εκείνη στη δίνη νέων διχασμών, λόγω της οικονομικής κρίσης.

Τώρα η επιτυχημένη παράσταση του Ζούλια επιστρέφει, με τον Ανδρέα Τσελίκα να αναλαμβάνει τη μουσική διεύθυνση και τον Σταύρο Μπερή τη διεύθυνση της χορωδίας. Και κάνει πρεμιέρα στο θέατρο Ολύμπια το Σάββατο 18/12 για 6 παραστάσεις, φιλοδοξώντας να αποτελέσει μία από σημαντικότερες χριστουγεννιάτικες εκδηλώσεις του Δήμου Αθηναίων. Μάλιστα, ορισμένοι από τους τραγουδιστές που συμμετείχαν στο καθοριστικό ανέβασμα του 2011 επιστρέφουν για να ξαναπαίξουν τους ίδιους ρόλους, δίπλα σε νεότερους συναδέλφους τους, οι οποίοι θα έχουν την ευκαιρία να δοκιμαστούν σε ένα έργο με αρκετές τεχνικές, εκφραστικές και σκηνικές απαιτήσεις. 

Κρητικοπούλα


Η Ελένη Βουδουράκη θα επιστρέψει λοιπόν ως Αρετή, ο Διονύσης Τσαντίνης θα ξαναπαίξει τον Δούκα και η Τζούλια Σουγλάκου θα επανεμφανιστεί ως Δούκισσα. Στη δεύτερη διανομή των ίδιων ρόλων θα δούμε (αντίστοιχα) τη Μιράντα Μακρυνιώτη, τον Γιώργο Παπαδημητρίου και τη Μαρία Βλαχοπούλου. Την Κοντέσα θα παίξει η Μαριλένα Στριφτόμπολα (δεύτερη διανομή: Άννυ Φασσέα), ενώ τον χαρακτήρα του Παύλου αναλαμβάνει τώρα ο Δημήτρης Πακσόγλου, με τον Κωνσταντίνο Κληρονόμο στη δεύτερη διανομή. 
 

Περισσότερες πληροφορίες

«Η Κρητικοπούλα»

  • Όπερα

Το κύκνειο άσμα του Σπύρου Σαμάρα θα ανέβει στη σκηνή του Ολύμπια σε συνεργασία με την ΕΛΣ, σε σκηνοθεσία Πέτρου Ζούλια και μουσική διεύθυνση Ανδρέα Τσελίκα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τελευταία άρθρα Μουσική

7 τραγούδια του Nick Waterhouse που (περιμένουμε ότι) θα ακουστούν στην Αθήνα

Πολυαγαπημένος στην Ελλάδα κατά τα τελευταία χρόνια, ο Αμερικανός τραγουδοποιός έχει κλείσει νέο, διπλό ραντεβού με το αθηναϊκό κοινό (26 & 27/5). Το οποίο έχει φυσικά τις δικές του προσδοκίες για τη setlist.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΑΡΗς ΣΥΜΒΟΥΛΙΔΗς
19/05/2022

Dead Can Dance: Το πρώτο διεθνές sold-out της θερινής σεζόν

Οι Αυστραλοί έχουν σφυρηλατήσει ισχυρούς δεσμούς με το ελληνικό κοινό, που παραμένουν ακατάλυτοι παρά το κολοσσιαίο πρόγραμμα του φετινού καλοκαιριού.

Το 21ο Athens Jazz εξερευνά τη γυναικεία δημιουργία

Ο μακροβιότερος μουσικός θεσμός της Αθήνας επιστρέφει για 21η χρονιά με νέο όνομα (23-29/5), τολμώντας να βγει από τα όρια της Τεχνόπολης.

Panic! at the festivals: Το πιο πολυπρόσωπο συναυλιακό καλοκαίρι ξεκινά

Φτιάξαμε τον πληρέστερο δυνατό οδηγό για όσα θα δούμε το επόμενο τρίμηνο κι ετοιμαζόμαστε να γιορτάσουμε τις ζωντανές εμφανίσεις όπως τους πρέπει.

Η ΕΛΣ τιμά τον πρωτοπόρο Ιάννη Ξενάκη

Έλληνες και Ευρωπαίοι σολίστ συγκεντρώνονται στην Αθήνα για να τιμήσουν τις πολύπλευρες, ριζοσπαστικές του συνθέσεις, στήνοντας ένα πλούσιο συναυλιακό πρόγραμμα, το οποίο αναμένεται να απλωθεί σε πέντε ημέρες (7, 8, 20, 22 & 26/5), αναφερόμενο τόσο στο σκηνικό του έργο, όσο και στις τολμηρές του εξερευνήσεις μεταξύ μουσικής, αρχιτεκτονικής, φιλοσοφίας και μαθηματικών εξισώσεων.