Το σάουντρακ της εξέγερσης στη Στέγη

Ποια θα μπορούσε να είναι η μουσική που ακολουθεί ή και σηματοδοτεί τη διεθνή πολιτικοκοινωνική ανατα­ραχή σήμερα; Μιαν απάντηση –αισθητική και όχι μόνο– μπορεί να δώσει η παράσταση «Songs of rebellion».

Το σάουντρακ της εξέγερσης στη Στέγη

Η πολυμεσική παράσταση «Songs of rebellion» στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης είναι μια καλλιτεχνική απόπειρα της συνθέτιδας Brigitta Muntendorf και του θεατρικού σκηνοθέτη Michael Hoppner να αποδώσουν με μέσα μουσικά και θεατρικά –αλλά κι επικοινωνιακά– τη δυναμική του τραγουδιού ­διαμαρτυρίας τόσο σε προσωπικό/αισθητικό όσο και σε μαζικό/κοινωνικό επίπεδο. Όχημά τους το ίδιο το protest song, όπως καταγράφεται διαχρονικά και ιστορικά μέσα στην ποπ κουλτούρα, αλλά και η σύγχρονη μουσική σύνθεση – φύσει και θέσει σε σχέση ανατροπής με τις κρατούσες φόρμες.

Με ένα γκρουπ/θίασο μουσικών και ηθοποιών από το Ensemble Garage της Muntendorf και από την Opera Lab Berlin του Hoppner, με μια community of practice όπως την ονομάζουν («κοινότητα πρακτικής»), οι καλλιτέχνες επιχειρούν να συντονιστούν με την κοινωνική αναταραχή που δια­κρίνει και χαρακτηρίζει τον σύγχρονο κόσμο –και όχι μόνο την Ευρώπη– και να απαντήσουν με τον δικό τους τρόπο στα θέματα και τα ερωτήματα που προκύπτουν από αυτήν.

To protest song ως έμπνευση ή ιδεολογία, ως μύθος ή αντιστασιακή πράξη, ως εξέγερση ή συντηρητικότητα είναι ένα βασικό στοιχείο στις λαϊκές (popular) μουσικές του 20ού αιώνα και συμβαδίζει με τις κοινωνικές εξελίξεις, πράγμα που δεν έχει λόγο να μην ισχύει και σήμερα, που έχουμε απείρως πιο αποτελεσματικές επικοινωνιακές ευκολίες και δυνατότητες.

Φυσικά η αναταραχή, από όπου κι αν προέρχεται, αν είναι δηλαδή η κλασική εξεγερσιακή δυναμική του εργαζόμενου λαού, όπως αντικατοπτρίζεται στα γαλλικά «Kίτρινα Γιλέκα», ή η φοβική ακροδεξιά αντίδραση του κινήματος Pegida, κατά της ενδεχόμενης ισλαμοποίησης της Ευρώπης, εγείρει διαφορετικά επιμέρους θέματα. Όπως τα μαθητικά Fridays for Future και η Greta Thunberg ενέχουν άλλου είδους συμβολισμούς από ό,τι «η στρατιά που κατεβαίνει προς το κίτρινο ποτάμι» (όπως την τραγουδάει ο Χικμέτ), έτσι και στο «Songs of rebellion» αντιμετωπίζεται κάθε αντικρουόμενη σημασία του τραγουδιού διαμαρτυρίας, όπως το ξέρουμε από τον Woody Guthrie στον Bob Dylan και από τον Μίκη Θεοδωράκη στους Rage Against the Machine και τους Arctic Monkeys.

To protest song ως έμπνευση ή ιδεολογία, ως μύθος ή αντιστασιακή πράξη, ως εξέγερση ή συντηρητικότητα είναι ένα βασικό στοιχείο στις λαϊκές (popular) μουσικές του 20ού αιώνα και συμβαδίζει με τις κοινωνικές εξελίξεις, πράγμα που δεν έχει λόγο να μην ισχύει και σήμερα, που έχουμε απείρως πιο αποτελεσματικές επικοινωνιακές ευκολίες και δυνατότητες. Στο έργο της Brigitta Muntendorf και του Michael Hoppner η μουσική μοιράζεται ανάμεσα στην popular και την αβανγκάρντ (αμφότερες μπορούν να έχουν πολιτικές σημάνσεις) και συνδυάζεται με το θέατρο και τα πολυμέσα· αυτό του δίνει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς δεν μπορεί να είναι σίγουρος κάποιος αν πρόκειται για το λυκαυγές ή το λυκόφως της εξέγερσης· σίγουρα όμως είναι το σάουντρακ.

Το σάουντρακ της εξέγερσης στη Στέγη - εικόνα 1

Μέχρι σήμερα, αυτό το σάουντρακ έχει χαρακτηριστικά που του δίνουν μια διαχρονικότητα. Τα τραγούδια του ισπανικού εμφυλίου φέρ’ ειπείν είναι αισθητικά αριστουργήματα (φέρουν και την υπογραφή ενός Λόρκα), σε αντιδιαστολή με τα τραγούδια των φαλαγγιτών του Φράνκο – και αυτό δεν έχει να κάνει με τη φημολογούμενη πολιτιστική κυριαρχία της αριστεράς! Ο Carlos Puebla της Κούβας και ο Victor Jara της Χιλής παραμένουν αθάνατοι και συγκινούν τους νέους ακόμη και σήμερα – όσο κι αν «η ζωή αλλάζει δίχως να κοιτάζει τη δικιά σου μελαγχολία», που επιμένει να λέει ο Διονύσης. Για να μη μιλήσουμε για τον δικό μας Μίκη...

Θυμάμαι στην εφηβεία μου μια συγκλονιστική διάλεξη του Iannis Xenakis, στην οποία εξηγούσε πως οι ηχητικοί όγκοι που συνέθετε με τη μαθηματική και αρχιτεκτονική του ακρίβεια όχι μόνο συμβόλιζαν, αλλά αναπαριστούσαν τις ιαχές και τους πυροβολισμούς των διαδηλώσεων – εκεί όπου η εξέγερση ήταν υπαρκτή (λ.χ. στα Δεκεμβριανά) και μπορούσε να σου κόψει ή να σου αλλάξει τη ζωή. Φυσικά κάτι τέτοιο μπορεί να σου αλλάξει και την αισθητική.

Σήμερα, καθώς ο 21ος αιώνας τρέχει για να μπει στην τρίτη δεκαετία του, συνθέτες και μουσικοί, όπως η Brigitta Muntendorf, μπορούν –και οφείλουν– να βλέπουν τη μουσική όχι μόνο στην ηχητική της διάσταση αλλά και σε πλήρη συσχετισμό με όλες τις άλλες μορφές τέχνης κι έκφρασης. Το πολυεθνικό σχήμα Ensemble Garage λειτουργεί ως ομάδα εδώ και μία δεκαετία κι έχει πάντα στόχο τη σύγχρονη μουσική δημιουργία και την εκτέλεση νέων έργων. Ένα τέτοιο είναι και το «Songs of rebellion», που φιλοδοξεί να δώσει νέα διάσταση σε κάτι που δεν είναι απαραιτήτως προφανές.

Το σάουντρακ της εξέγερσης στη Στέγη - εικόνα 2

Το protest song σήμερα

#1 «Nothing can stop us», Robert Wyatt

Δύσκολα θα μπορούσε άλλος δημιουργός να αποστάξει με τέτοια ενάργεια και πληρότητα το πολιτικό τραγούδι πίσω στα ’80s. Προσγειώνοντας τον κόσμο στην πραγματικότητα.

#2 «Not in our name», Charlie Haden

Η αμερικανική αντίδραση στον πόλεμο, έτσι όπως κρατάει την παράδοση η θρυλική Liberation Music Orchestra του σπουδαίου μπασίστα/συνθέτη από τα ’60s μέχρι σήμερα.

#3 «Songs of resistance 1942-2018», Marc Ribot

Έτσι ακούγεται με σημερινούς μουσικούς όρους όλη η παράδοση του protest song. Μια ανθολογία κομματιών που υπογραμμίζει τη διαχρονικότητα του θέματος.

Περισσότερες πληροφορίες

Songs of rebellion

  • Μουσική παράσταση

Η συνθέτις Μπριγκίτα Μούντεντορφ και ο σκηνοθέτης Μίκαελ Χέπνερ ξεδιπλώνουν έναν βιωματικό χώρο μουσικών, θεατρικών και πολυμεσικών ζεύξεων αντίστασης.

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Λεωφ. Συγγρού 107, Νέος Κόσμος
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

Το George Gaudy Trio έρχεται στο στο Theatre of  the No

Ένας από τους πιο ξεχωριστούς δημιουργούς της σύγχρονης ελληνικής μουσικής σκηνής σε ένα εκρηκτικό live set.

08/10/2025

Η Φένια Παπαδόδημα αφήνει να πετάξουν μουσικά "Uccelli del mare"

Η καλλιτέχνις παρουσιάζει ένα ταξίδι, σαν αυτό που κάνουν τα θαλασσοπούλια αλλά μουσικό, στις παραδόσεις της Μεσογείου και της Ανατολής στο Μέγαρο Μουσικής.

Φεστιβάλ του Σάλτσμπουργκ 2025: Όταν οι καλύτερες παραγωγές όπερας δεν είναι πάντοτε οι σκηνικά παρουσιασμένες!

Ανταπόκριση από το κορυφαίο φεστιβάλ κλασικής μουσικής στην Ευρώπη, που δεν περιορίζεται μόνο στην όπερα, και προσέλκυσε χιλιάδες θεατών από τα μέσα Ιουλίου μέχρι τα τέλη Αυγούστου.

"Να με πέρνανε τα σύννεφα": Ένα μουσικό αφιέρωμα για τη Σοφία Βέμπο στο Μέγαρο

Η Athens Chamber Orchestra, υπό τη διεύθυνση του Απόλλωνα Κουσκουμβεκάκη, ζωντανεύει μελωδίες από την πορεία της εμβληματικής φωνής, με τη συμμετοχή τεσσάρων τραγουδιστών και χορευτικού σχήματος.

Sarah Davachi: "Συχνά ξεκινώ με το σκίτσο μιας ιδέας και αφήνω το ίδιο το όργανο να με καθοδηγήσει"

Μια από τις σημαντικότερες σύγχρονες εκπροσώπους της πειραματικής σκηνής μιλά στο "α" με αφορμή την πρώτη εμφάνισή της στην Αθήνα -μαζί με την Kara-Lis Coverdale- εγκαινιάζοντας τη νέα σειρά συναυλιών Porosi (7/10, Gazarte Main Stage).

Μogwai: Ξανά στην Ελλάδα, με "Bad Fire" διαθέσεις

Μετρούν τρεις δεκαετίες δράσης, στις οποίες τους παραδέχτηκαν (τελικά) ακόμα και όσοι δεν τους αγαπούν, ενώ έχουν σφυρηλατήσει και μια στέρεη σχέση με το ελληνικό κοινό, που αναμένεται να ξαναζωντανέψει το βράδυ της Πέμπτης 9/10, στο "Floyd".

Μια βραδιά για τον John Coltrane από το Gilad Atzmon Quartet

Ένα μοναδικό αφιέρωμα στον θρυλικό τζαζ μουσικό έρχεται στο Theater of the No.