Ο Μπάμπης Παπαδόπουλος μας παρασέρνει σε… άχρηστες μουσικές αφηγήσεις!

Παρά ταύτα, ο καινούριος του δίσκος «Παραλογές του Άχρηστου», είναι αναμφίβολα ένας από τους πιο ενδιαφέροντες και καλύτερους της χρονιάς.

Ο Μπάμπης Παπαδόπουλος μας παρασέρνει σε… άχρηστες μουσικές αφηγήσεις!

Στο γύρισμα των ‘70’s-‘80’s μια γενιά μουσικών (νέων, φυσικά) που προέρχονταν από το ροκ, τη σύγχρονη τζαζ, το μπλουζ κ.ά. άρχισε να οδηγεί τις μουσικές της σε out παραμέτρους και σε τέτοιους βαθμούς και επίπεδα δημιουργικής αυτό-οργάνωσης του ήχου που, ξεκάθαρα, ξέφευγαν από τα στάνταρντ (και γνωστά τις πάσι) ιδιώματα τόσο που, αναγκαστικά, χρειάστηκε να βρεθεί ένας νέος όρος για να «περιγράψει» το καλλιτεχνικό τους output. Ο όρος no wave (χωρίς εισαγωγικά γιατί είναι πλέον δόκιμος) φάνηκε ιδιαίτερα χρήσιμος γι’ αυτό καθώς μπορούσε να ενταχθεί μέσα του το out rock των Sonic Youth, η α λα John Zorn ελεύθερη τζαζ προσέγγιση, η blue ιδιαιτερότητα του James Blood Ulmer και, φυσικά, οι αρμολωδικές μουσικές θεωρήσεις του γίγαντα Ornette Coleman. Για να μην προχωρήσω στις εργαστηριακές (προς)μίξεις του Bill Laswell με τις μουσικές του κόσμου που έχουν διαμορφώσει μέγα μέρος της σύγχρονης μουσικής. [Φυσικά, όλοι αυτοί προχώρησαν τόσο πολύ τις μουσικές τους που είναι πια πολύ πέρα από στιλ].

Ο Μπάμπης Παπαδόπουλος μας παρασέρνει σε… άχρηστες μουσικές αφηγήσεις! - εικόνα 1

Ο κιθαρίστας Μπάμπης Παπαδόπουλος είναι, φυσικά, νεώτερος από όλους τους προαναφερθέντες – όμως νομίζω πως από αυτή τη «σχολή» έχει αντλήσει τα μέγιστα και έχει διαμορφώσει το δικό του «ύφος» (παιχτικό κιθαριστικό και συνθετικό) στην πορεία του. Το ροκ και οι Τρύπες είναι ένα κεφάλαιο της ζωής του και της μουσικής του, όμως ο Μπάμπης έχει προχωρήσει τόσο που δεν έχει πια κανένα νόημα να τον περιορίζουμε μέσα σε είδη. Η δισκογραφία του – τόσο η προσωπική όσο και η συνεργατική – δείχνει το εύρος του ως δημιουργικού μουσικού που βρίσκει νόημα στο να συνθέσει και να περιγράψει μια ιστορία, χωρίς λόγια, με μόνο όχημα τη μουσική. Μια μουσική τόσο παραστατική και αφηγηματική που δεν χρειάζεται πολύ δρόμο για να σε αγγίξει – πολύ βαθιά σε ορισμένες στιγμές.

Ο Μπάμπης Παπαδόπουλος μας παρασέρνει σε… άχρηστες μουσικές αφηγήσεις! - εικόνα 2

Όλα αυτά περνούν από το μυαλό μου καθώς ακούω τον καινούριο δίσκο του Μπάμπη Παπαδόπουλου, «Παραλογές του Άχρηστου», που κυκλοφορεί από την πολύ καλή εταιρία «Puzzlemusic». Δέκα όμορφα κομμάτια που αποτελούν ηχητικές αφηγήσεις μέσα από μουσικές που μπορούν να έχουν εννοιολογική σχέση με τις δημοτικές μας παραλογές, αποτελούν όμως αυτόνομες ασκήσεις συγκινήσεων (και όχι απλού ύφους) πάνω σε μια ευρεία γκάμα επιλογών. [Ό,τι είπα στην πρώτη παράγραφο «κουμπώνει» και κολλάει εντελώς με τις μουσικές που παίζει εδώ ο Μπάμπης Παπαδόπουλος και οι φίλοι του]. Οι τίτλοι των κομματιών δίνουν απτές περιγραφές των ιστοριών που ακούγονται εδώ μέσα (π.χ. «Πέρασε πάλι από μπροστά μου ψες αργά. Μού ‘ριξε μόνο μια ματιά, μου χάρισε ένα βλέμμα») αλλά αφήνουν και τον ακροατή ελεύθερο να διαμορφώσει το δικό του παραμύθι. Αυτό που εγώ ξέρω είναι πως, όπως το «Nostalgia Progressiva» (άσχετο!) έγινε για μένα ο δίσκος του καλοκαιριού, έτσι το «Παραλογές του Άχρηστου» θα γίνει ο δίσκος μου του φθινοπώρου!

Ο τίτλος είναι εμπνευσμένος από το βιβλίο «Η χρησιμότητα του Άχρηστου» του Nuccio Ordine. Όσο για το εξώφυλλο, η φωτό μας παρουσιάζει την κορδέλα (ή λωρίδα) του Mobius, ένα μαθηματικό παιχνίδι/εφαρμογή που έμαθα και έπαιξα (με χαρτί και ψαλίδι) πρώτη φορά στα οκτώ μου χρόνια!

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

Η καρδιά της μουσικής χτυπάει στο "Ολύμπια"

Το εμβληματικό θέατρο θα φιλοξενήσει τη νέα καλλιτεχνική περίοδο 2022-23 έναν φιλόδοξο προγραμματισμό, με την υπογραφή του Ολιβιέ Ντεκότ.

30/09/2022

Η Anneke Van Giersbergen γυρίζει την Ελλάδα

Μια ακουστική περιοδεία σε που θα περάσει από Ξάνθη, Καστοριά, Λάρισα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Αθήνα, Χανιά, Ρέθυμνο και Ηράκλειο.

Το Μέγαρο Μουσικής ταξιδεύει στη Βόρεια Εύβοια

Ο Αλκίνοος Ιωαννίδης, ο Νίκος Πορτοκάλογλου και ο Νίκος Σταμούλος στον κύκλο δράσεων "Φωνές του φθινοπωρινού δάσους".

Λευτέρη Βενιάδη, τι είναι για σένα η "Αλληλεγγύη" και γιατί έχει ρεμπέτικο ήχο;

Μιλήσαμε με τον συνθέτη για το πρότζεκτ "Τι είναι Αλληλεγγύη;" που παρουσιάζει με τη σκηνογράφο Barbara Ehnes στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά και στο οποίο γράφει το soundtrack των αλληλέγγυων παντρεύοντας σύγχρονη μουσική με ρεμπέτικα κομμάτια.

Πέθανε ο ράπερ Coolio

Έφυγε ξαφνικά απ' τη ζωή ο βραβευμένος ράπερ, σε ηλικία 59 ετών.

Το μουσικό ταξίδι των Portico Quartet περνάει από την Αθήνα

Το βρετανικό κουαρτέτο επιστρέφει στο Piraeus Club Academy (LouLou is Present) με υπερβατική διάθεση, jazz, mimimal, ηλεκτρονικά και κινηματογραφικά ηχοχρώματα.