Από τις 22 Μαρτίου ως τις 3 Απριλίου, καλλιτέχνες που προέρχονται από διαφορετικούς δρόμους ή/και τέχνες, παρουσιάζουν έργα τους στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, με θέμα την έκσταση, διαχρονικό στην μουσική και τη λατρεία. Για αυτές τις «Ημέρες Λατρευτικής Μουσικής» οι Στέφανος Θωμόπουλος και Αλέξανδρος Ευκλείδης, επιμελητές του πετυχημένου κύκλου, μας αποκαλύπτουν τους τρεις πυλώνες της φετινής διοργάνωσης:
Η φετινή κατεύθυνση
Το πρόγραμμα των φετινών Ημερών Λατρευτικής Μουσικής δεν προσεγγίζει τη θρησκευτική έκσταση μόνο ως μια από τις βασικές δημιουργικές πηγές της μουσικής, με την οποία συμβαδίζει από την προϊστορία της καλλιτεχνικής έκφρασης. Αντιλαμβάνεται εξίσου τη σχέση αυτή και ως μια από τις τελευταίες εναπομείνασες περιοχές αδιαμεσολάβητης «θρησκευτικής» εμπειρίας, καθώς η μουσική εξακολουθεί να λειτουργεί ως διαβατική εμπειρία αυτογνωσίας και υπερβατική διαδικασία εσωτερικής ενατένισης, με τρόπους παρόμοιους με εκείνους της θρησκείας. Γι’ αυτό και το φετινό πρόγραμμα των Ημερών Λατρευτικής Μουσικής περιλαμβάνει, πέρα από έργα και είδη όπου θρησκεία και έκσταση συσχετίζονται προφανώς –όπως στα Επτά Οράματα του Αμήν του Μεσσιάν ή στην πρακτική του περιστρεφόμενου δερβίση–, και άλλες προτάσεις, όπου η ίδια η μουσική επιθυμεί να οδηγήσει σε μια πνευματική έκσταση θρησκευτικού τύπου, όπως η επαναληπτική μουσική του Τεν Χολτ ή το ανεξάντλητο καλειδοσκόπιο του «παράλληλου κόσμου» ήχων της Τέχνης της φούγκας του Μπαχ. Στέφανος Θωμόπουλος – Αλέξανδρος Ευκλείδης
Τα λόγια του Ιάννη Ξενάκη για την ολική εξύψωση της μουσικής
Η τέχνη (και ιδιαίτερα η μουσική) έχει μια θεμελιώδη λειτουργία, η οποία είναι να φτάσει την εξιδανίκευση χρησιμοποιώντας όλα τα δυνατά μέσα έκφρασης. Πρέπει να επιδιώξει να οδηγήσει μέσα από εμμονές / σημεία αναφοράς σε μια ολική εξύψωση στην οποία το άτομο συγχέεται, χάνοντας τις αισθήσεις του, με μια άμεση αλήθεια, σπάνια, τεράστια και τέλεια. Εάν ένα έργο τέχνης πετυχαίνει αυτό το κατόρθωμα έστω και για μια στιγμή, πετυχαίνει τον στόχο του. Αυτή η γιγάντια αλήθεια δεν αποτελείται από αντικείμενα, συναισθήματα ή αισθήσεις, είναι πέρα από αυτά, όπως η Έβδομη συμφωνία του Μπετόβεν είναι πέρα από τη μουσική. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η τέχνη μπορεί να οδηγήσει σε περιοχές που εξακολουθούν να καταλαμβάνονται για κάποιους ανθρώπους από τη θρησκεία. Iannis Xenakis, Musiques formelles
Ποιους θα δούμε φέτος στις Ημέρες Λατρευτικής Μουσικής;
Στις «Ημέρες Λατρευτικής Μουσικής» συμμετέχουν ο Κυριάκος Καλαϊτζίδης και το συγκρότημα «Εν Χορδαίς», η πιανίστα Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου, η μεσόφωνος Λένια Ζαφειροπούλου και ο χορογράφος Τάσος Καραχάλιος, τα piano duo Στέφανος Θωμόπουλος/Πρόδρομος Συμεωνίδης και Χρήστος Σακελλαρίδης/Μπεάτα Πίντσετιτς, ο μουσικός και συνθέτης Θύμιος Ατζακάς και ο χαρισματικός χορευτής και performer Ζίγια Αζάζι, τα συγκροτήματα Dissenso Duo (Γιώργος Σαμοϊλης & Αλέξης Μαστιχιάδης) και MMMD (Νίκος Βελιώτης & ILIOS) και η ηθοποιός, τραγουδίστρια και συγγραφέας Φένια Παπαδόδημα.
Περισσότερες πληροφορίες
«Piano Trance»
Πιανιστικά ντουέτα με έργα των Μεσιάν, Κούρταγκ και Τεν Χολτ ερμηνεύουν οι Στέφανος Θωμόπουλος, Πρόδρομος Συμεωνίδης και Piano for two (Μπεάτα Πίντσετιτς, Χρήστος Σακελλαρίδης)
«Χου;»
Ένα σύγχρονο modal oratorium του Θύμιου Ατζακά για δύο τραγουδιστές, μικρή βυζαντινή χορωδία, ensemble εννέα μουσικών και περιστρεφόμενο δερβίση
«I had enough»
Η μεσόφωνος Λένια Ζαφειροπούλου και ο χορογράφος Τάσος Καραχάλιος, με μουσικούς συνοδοιπόρους τη Ζωή Ζενιώδη (πιάνο) και τον Δημήτρη Κούντουρα (φλάουτο), εξερευνούν σε μια βραδιά μουσικής, χορού και χορευτικού αυτοσχεδιασμού το πλατύ καλλιτεχνικό και φιλοσοφικό πεδίο του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ
«Εκστατική αγαλλίαση»
Ένα πρωτόγνωρο baroque-doom μουσικό ιδίωμα εκστατικής αγαλλίασης με το Dissenso Duo και τους MMMD (aka Mohammad)
«Ο αλησμόνητος κήπος»
Ένα έργο που εκτυλίσσεται σε οκτώ τραγούδια και τρεις οργανικές συνθέσεις του Κυριάκου Καλαϊτζίδη, με κείμενα και στίχους της Βασιλικής Νευροκοπλή. Με το σχήμα Εν Χορδαίς και προσκεκλημένους καλλιτέχνες
«Η τέχνη της φούγκας»
Το μνημειώδες έργο του Γ.Σ. Μπαχ παρουσιάζεται στο σύνολό του, σε μια εκστατική εμπειρία με την καταξιωμένη πιανίστα Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου
«O ξεπεσμένος δερβίσης»
Ένα σύγχρονο jazz κουιντέτο αναβιώνει την ατμόσφαιρα του αριστουργηματικού αθηναϊκού διηγήματος του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, αποτυπώνοντας με αυθεντικό, πρωτότυπο και αυτοσχεδιαστικό τρόπο το παιχνίδι των λέξεων, των ήχων, των μελωδιών και των ρυθμών.