Στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής (αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη) το Σάββατο 3 και την Κυριακή 4 Φεβρουαρίου (8.30 μ.μ.) ζωντανεύουν στιγμές από το καλλιτεχνικά ανήσυχο Παρίσι των αρχών του 20ού αιώνα, όπου η μουσική και ο χορός ακμάζουν.

Στο πρώτο μέρος Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει διάσημα έργα του Μανουέλ ντε Φάγια ενώ στο δεύτερο αναβιώνει η εμβληματική χορογραφία "La creation du Monde" από τους Μίλλισεντ Χόντσον και Κέννεθ Άρτσερ. Τη σύνθεση υπογράφει ο Ντάριους Μιγιώ.

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής της ΚΟΑ Στέφανος Τσιαλής μιλά για το "άνοιγμα" της ορχήστρας σε άλλες μορφές τέχνης όπως το σινεμά και ο χορός. "Ένα από τα μεγάλα ζητούμενα, τα «στοιχήματα» της θητείας μου είναι το άνοιγμα των οριζόντων μας. Ο χορός, όπως και η μουσική υπακούουν στο ρυθμό. O χορός και η μουσική είναι αλληλένδετα. Επίσης, όπως συμβαίνει και με το κοινό του κινηματογράφου, οι άνθρωποι που αγαπούν το χορό είναι καλλιεργημένοι, φιλότεχνοι που είναι φυσικό να εκτιμούν και τη μουσική".
Μιλώντας για το πρόγραμμα, ο κύριος Τσιαλής μας εξηγεί τις καλλιτεχνικές επιροές του Μιγιώ στο "La creation du monde". "Aπό το 1920 ο ανερχόμενος τότε Νταριούς Μιγιώ είχε έρθει σε επαφή με τον ηχητικό κόσμο της τζαζ, που τον γοήτευσε βαθιά. Δύο χρόνια αργότερα, ταξιδεύοντας στις Η.Π.Α., επέκτεινε και εμβάθυνε τη σχέση του με αυτή τη μουσική, όπως την άκουσε σε δρόμους και αίθουσες της Νέας Υόρκης. Αυτήν την ατμόσφαιρα μετέφερε εδώ έχοντας προφανώς αποφασίσει να γράψει μουσική ευθέως επηρεασμένη από την αφροαμερικάνικων καταβολών τζαζ. Αλλωστε, το σενάριο του μπαλέτου έγραψε ο ποιητής Μπλεζ Σαντράρ βασιζόμενος σε απόσπασμα από τη Νέγρικη Ανθολογία, μία συλλογή από μυθικές αφηγήσεις της Αφρικής".
Ενώ για τα έργα του Ισπανού συνθέτη Μανουέλ ντε Φάγια, που αρχίζουν και τελειώνουν τη βραδιά, λέει: "Συνδετικός κρίκος της συναυλίας είναι ότι έχουμε δύο συνθέτες που επηρεάστηκαν βαθιά από μουσικά ιδιώματα που δεν είχαν σχέση με την ύστερη συμφωνική μουσική του 19ου αιώνα. Ο ντε Φάγια από το φλαμένκο και ο Μιγιώ από τη τζαζ. Τον ντε Φάγια αισθάνομαι ότι τον κατανοώ πλήρως. Τον θεωρώ από τους πιο ενδιαφέροντες συνθέτες. Κατόρθωσε να παντρέψει την έντεχνη δυτική μουσική με το ιδίωμα της μουσικής της πατρίδας του με μεγάλη επιτυχία".

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
- Manuel de Falla: Ισπανικός Χορός από την όπερα Η σύντομη ζωή
Το τρίκωχο καπέλο, Σουίτες αρ. 1 και αρ. 2
- Darius Milhaud: Η δημιουργία του κόσμου, μπαλέτο, έργο 81α
Ο άνθρωπος και η επιθυμία του, μπαλέτο, έργο 48 (αποσπάσματα)
Σκηνικά, κοστούμια: Fernand Léger Millicent Hodson, Kenneth Archer χορογράφοι
Απόφοιτοι και Σπουδαστές της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης
Μουσική διεύθυνση: Στέφανος Τσιαλής
Μέρος των εσόδων της συναυλίας θα διατεθεί υπέρ του κοινωνικού προγράμματος «Ροζ Κουτί»
Η δημιουργία της «Δημιουργίας του κόσμου» Η αρχική εκδοχή του μπαλέτου, το 1923, βασίστηκε στον «μύθο της καταγωγής» του ποιητή Μπλεζ Σαντράρ, απόσπασμα από τη «Νέγρικη Ανθολογία» του 1919 – μια συλλογή από μυθικές αφηγήσεις της Αφρικής των ιεραποστόλων και άλλων ταξιδευτών. Ο Φερνάν Λεζέ, που υπέγραψε τα σκηνικά και τα κοστούμια για τη Δημιουργία, προσχώρησε καθυστερημένα στο κίνημα των Κυβιστών και τις μεθόδους χρήσης των αφρικανικών και ωκεάνιων αρχαιοτήτων, ως προτύπων του μοντερνισμού. Οι Μίλλισεντ Χόντσον και Κέννεθ Άρτσερ, γνωστοί και ως αρχαιολόγοι του χορού, ειδικεύονται στις αναβιώσεις μπαλέτων, οι πρωτότυπες χορογραφίες των οποίων δεν έχουν διασωθεί. Αυτό ακριβώς έπραξαν το 2000 στο πλαίσιο της συνεργασίας τους με το ίδρυμα Fluxum και με την υποστήριξη του Grand theatre της Γενεύης στον προαύλιο χώρο του Μουσείου Τέχνης και Ιστορίας της Γενεύης.Για τη Δημιουργία του κόσμου, ανακατασκεύασαν τα σκηνικά και τα κοστούμια του μοντερνιστή Φερνάν Λεζέ προσδίδοντάς τους εντονότερη γλυπτική αίσθηση, ώστε να ιδωθούν ανεξάρτητα από τις αρχικές προθέσεις του δημιουργού τους. Και βέβαια η χορογραφία η οποία βασίστηκε στο αρχικό έργο του Ζαν Μπορλίν επιτείνει το συμβολισμό του ζωικού, του ανθρώπινου και του μεταφυσικού. Στο συγκεκριμένο μπαλέτο, οι 27 χορευτές της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης, μαζί με τους μουσικούς της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, θα έχουν την ευκαιρία να βιώσουν μια στιγμή στην ιστορία όπου η αναζήτηση των αρχαίων τρόπων και μύθων διασταυρώνεται με την επέλαση μιας παθιασμένης μοντερνικότητας.
Περισσότερες πληροφορίες
«La Création du Monde»
Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών με τον Στέφανο Τσιαλή, σε συνεργασία με το Fluxum Foundation & Flux Laboratory και την Κρατική Σχολή Ορχηστρικής Τέχνης, παρουσιάζουν τις γοητευτικότερες σελίδες στην ιστορία της μουσικής μπαλέτου σε καθηλωτικές χορογραφικές δραματοποιήσεις