Ζεϊμπέκικο

3,5

Ο Γιώργος Νινιός συναντά έναν ρόλο ζωής, εκείνον του καταραμένου λαϊκού συνθέτη, η Λεία Βιτάλη παραδίδει ένα έργο με βαθιά ελληνική καρδιά και η παράσταση τελειώνει αργά τη νύχτα με γλέντια και τσίπουρα!

Ζεϊμπέκικο

Ο Γιώργος Νινιός συναντά έναν ρόλο ζωής, εκείνον του καταραμένου λαϊκού συνθέτη, η Λεία Βιτάλη παραδίδει ένα έργο με βαθιά ελληνική καρδιά και η παράσταση στο Studio Μαυρομιχάλη τελειώνει αργά τη νύχτα με γλέντια και τσίπουρα!

Ζεϊμπέκικο - εικόνα 1

Mακριά από την τάση της θεατρικής βιογραφίας Ελλήνων γνωστών τραγουδοποιών που έχει φουντώσει τα τελευταία χρόνια με ανάμεικτα αποτελέσματα, το νέο έργο της δια­κεκριμένης δραματουργού Λείας Βιτάλη είναι ένα ψυχογράφημα, θαρρείς γραμμένο προς τιμήν των καταραμένων ηρώων του λαϊκού μας τραγουδιού, εκείνων που άφησαν παρακαταθήκη ένα σπουδαίο μουσικό έργο-κοινό κτήμα, αλλά διήγαν βίο ασυμβίβαστο, κοινωνικά μη αποδεκτό, ακόμη και κατακριτέο.
Λευτέρη βαφτίζει τον ήρωά της η Βιτάλη και τον φέρνει στη σκηνή με την πρώτη του σύζυγο και τη θετή του κόρη να συνθέτουν με τους σύντομους διαλόγους και τις κατ’ ιδίαν αφηγήσεις τους ένα φλας μπακ στην κοινή τους ζωή, την οποία όρισε το «λάθος» αυτού του άντρα: «Γιατί κάνω συνέχεια λαθάκια, γαμώ το κεφάλι μου; Ας κάνω επιτέλους ένα μεγάλο λάθος να ησυχάσω, γαμώ την πουτάνα μου…

Γιατί το μεγάλο λάθος δεν είναι λάθος, είναι στάση ζωής». Το «Ζεϊμπέκικο» είναι αφαιρετικό στη δομή και πυκνό στο περιεχόμενο, γραμμένο μεν στο ύφος ενός ψυχολογικού ρεαλισμού δίχως απροσδόκητες καινοτομίες, αλλά με άρτια δουλεμένο λόγο. ένα λόγο αυθεντικά ελληνικό, λαγαρό και άμεσο, κάποτε κοφτό, απότομο, μέχρι και βαρύθυμο, σαν να ακολουθεί το ρυθμό του ζεϊμπέκικου. Μορφές είναι τα πρόσωπα της Βιτάλη και όχι απλώς ρόλοι, μορφές αντιηρωικές και πένθιμες, που ξετυλίγουν τον ένδοξα άδοξο βίο τους και ταυτίζονται, κάπου στις υπώρειες του έργου, με το βίο της ίδιας της χώρας τους. Το «Ζεϊμπέκικο» της Βιτάλη έχει δύναμη, έχει ατμόσφαιρα, είναι διεισδυτικό και άγριο.
Είναι μια κατάθεση του τι σημαίνει­ «ελληνική λαϊκή ψυχή». Απαιτεί πολύ γερούς ηθοποιούς και για τους τρεις ρόλους. Ο Γιώργος Νινιός μοιάζει, πράγματι, να δίνει το ρεσιτάλ της ζωής του. Κρατώντας ένα μπουζούκι κι ένα μισοσβησμένο τσιγάρο, μιλάει και παραμιλάει, αναπολεί κι εξεγείρεται, παίζει μουσική και τραγουδάει – σχεδόν­ σαν επαγγελματίας του λαϊκού τραγουδιού. Έχει μεταμορφωθεί τόσο απόλυτα στον αντιήρωα του «Ζεϊμπέκικου» της Λείας Βιτάλη, ώστε έφτασε να γράψει ακόμη και το –ωραιότατο– ομώνυμο λαϊκό τραγούδι που ερμηνεύει στην παράσταση.

Παρά την ωριμότητα του λόγου της, η Στέλλα Κρούσκα (η σύζυγος), καθαρά ως σκηνική παρουσία, στέκει κάπως αμήχανη, σαν να μην ξέρει τι να κάνει με τα χέρια της ή πού να στρέψει το βλέμμα της. την ίδια αμηχανία ελέγχου στα εκφραστικά της μέσα­ μοιάζει να έχει και η καλλίφωνη νέα ηθοποιός Μαρία Κατσούλη (η κόρη). Έχω επίσης την αίσθηση πως ο σκηνοθέτης Φώτης Μαρκής «παραμπούκωσε» την παράσταση με βίντεο και μουσικές σφήνες από υπέροχα λαϊκά τραγούδια, χρησιμοποιώντας όμως προ-ηχογραφημένες εκτελέσεις αντί να δώσει στους δύο μουσικούς του τη δυνατότητα να τα ερμηνεύουν ζωντανά και αφήνοντάς τους έτσι οριακά αναξιοποίητους στο πάλκο του βάθους.
Επειδή έτυχε να δω τον περασμένο Μάιο το «Ζεϊμπέκικο» σε μορφή αναλογίου στις «Αναγνώσεις» του Εθνικού Θεάτρου, έχω την εντύπωση πως η σκηνοθεσία, στην προσπάθειά της να δημιουργήσει ένα μουσικοθεατρικό θέαμα, έχασε την εμβληματική δωρικότητα της πρώτης εκείνης «δοκιμής» της.

Σημείωση: Η κριτική αφορά την πρώτη παρουσίαση του έργου. Στην τωρινή επανάληψή του στο ρόλο της κόρης εμφανίζεται η Ρένα Κουμπαρούλη. Στη παράσταση παίζουν ζωντανά οι μουσικοί : Θοδωρής Ζέης (μπουζούκι) και Σπύρος Κουτρουμάνης (κιθάρα). Το Τραγούδι «Ζεϊμπέκικο» είναι σε στίχους και μουσική του Γιώργου Νινιού. Ζ
Ημερομηνία α' δημοσίευσης: 9/1/2014.

Περισσότερες πληροφορίες

Ζεϊμπέκικο

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Στους ρυθμούς του ζεϊμπέκικου, το έργο της βραβευμένης συγγραφέως μιλάει για τον έρωτα, το πάθος και την καταστροφή μέσα από την ιστορία ενός ασυμβίβαστου καλλιτέχνη

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

4 λόγοι για να δεις το "Όνειρο ενός Γελοίου" των Έφης Μπίρμπα & Άρη Σερβετάλη

Το "Όνειρο ενός Γελοίου", που πρωτοπαρουσιάστηκε το 2022 γνωρίζοντας sold-out παραστάσεις και έντονη ανταπόκριση κοινού και κριτικών, επιστρέφει στο Κιβωτός (από 18/11) ως μια ανανεωμένη, μυσταγωγική σκηνική πρόταση, όπου η Έφη Μπίρμπα και ο Άρης Σερβετάλης μετατρέπουν τον ντοστογιεφσκικό στοχασμό σε τελετουργία· μια πράξη όπου το όνειρο γίνεται σώμα και η γελοιότητα υπαρξιακή αποκάλυψη, φωτίζοντας τα βαθύτερα όρια της ανθρώπινης ψυχής.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
17/11/2025

Αυτές οι παραστάσεις κάνουν πρεμιέρα Δευτέρα και Τρίτη, 17 & 18/11

Οι νέες πρεμιέρες καλύπτουν όλο το φάσμα της σκηνικής δημιουργίας. Από το κλασικό θέατρο μέχρι το μουσικό πείραμα και τη φιλοσοφική κατάδυση, αυτές οι επτά παραστάσεις μας προσκαλούν να απολαύσουμε διαφορετικές μορφές αφήγησης,

Χορεύοντας την Ανησυχία του Πεσσόα

Μια παράσταση, εμπνευσμένη από το "Βιβλίο της Ανησυχίας" και τη "Θαλασσινή Ωδή" του Φερνάντο Πεσσόα, μετατρέπει την ποιητική του αγωνία σε χοροθεατρική πρόταση όπου το σώμα γίνεται ζωντανός φορέας στοχασμού και εσωτερικής περιπλάνησης.

6 παραστάσεις stand up comedy για να διαλέξεις

Φρέσκο υλικό από αγαπημένους κωμικούς μέσα από έξι stand up comedy παραστάσεις.

Για τον Γιώργο Νανούρη, η Μαρία Κίτσου είναι μια σπουδαία ηθοποιός με απίστευτο βάθος

Παρουσιάζει την παράσταση "Η Δούκισσα της Πλακεντίας" (Θέατρο Βεάκη, από 19/11) και μιλήσαμε μαζί του για την προσωπικότητα της δούκισσας και τη συνεργασία του με τη Μαρία Κίτσου.

"Killing Godot": Ο Νίκος Καμτσής παίζει, σκηνοθετεί και γράφει για την παγκόσμια πρεμιέρα

Στην παγκόσμια πρεμιέρα του "Killing Godot" του Νίκολας Καζάν, ο Νίκος Καμτσής σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί μαζί με τον Δημήτρη Φραγκιόγλου στο Τόπος Αλλού (από 21/11). Η Ναταλί Φλουρή προσθέτει μια μυστηριώδη, αλλόκοτη παρουσία, γεμάτη ένταση και συγκίνηση. Διαβάστε όσα μας είπε για την παράσταση.

"Tick, Tick… Boom!: Γιορτή της νεότητας στην Εναλλακτική Λυρική

Το "Tick, Tick… Boom!" φέρνει στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ ένα εκρηκτικό ροκ μιούζικαλ για τη νεότητα, τα όνειρα και τον χρόνο που περνά, μέσα από μουσική, συγκίνηση και απρόσμενες στιγμές μαγείας.