«Blackout»: μονόλογος - εμπειρία στο Ικαριώτικο Καφενείο

Είναι εμπειρία ο μονόλογος του Χρήστου Σαπουντζή στο Ικαριώτικο Καφενείο της οδού Μπενάκη. Διαβάστε τι γράφαμε όταν τον είχαμε πρωτοδεί το 2013.

«Blackout»: μονόλογος - εμπειρία στο Ικαριώτικο Καφενείο

Πέρα από τις χωρίς ουσιαστικό νόημα ετικέτες (εμπορικό, πειραματικό κ.ά.), είναι βασικό -ίσως και ζωτικό- να στρέφουμε την προσοχή μας σε ομάδες και πρόσωπα που βλέπουν το θέατρο ως εμπειρία. Ανεξάρτητα, λοιπόν, από τη μόδα που θέλει το θέατρο να γίνεται σε μη θεατρικούς χώρους, η απόφαση του ηθοποιού Χρήστου Σαπουντζή και της σκηνοθέτιδας Ειρήνης Μαργαρίτη να κάνουν την παράστασή τους σε ένα καφενείο, δίνει στο θεατρικό βίωμα μια ξεχωριστή θέση στη ρουτίνα της καθημερινής ζωής και η θεατρική επικοινωνία φορτίζεται με μια χειρονομία οικειότητας, πολύ χρήσιμη σ’ αυτούς τους καιρούς. Το «Blackout», που προέκυψε από δύο ιστορίες της βραβευμένης συλλογής διηγημάτων του Χρήστου Οικονόμου «Κάτι θα γίνει, θα δεις» (Κρατικό βραβείο Διηγήματος 2011), μοιάζει να βρήκε το φυσικό της χώρο στο παραδοσιακό καφενείο-ουζερί «Χαλαρά»: οι θαμώνες παίζουν χαρτιά στο βάθος ακόμα και την ώρα που ο Χρήστος Σαπουντζής ξεκινά να αφηγείται, σαν σύγχρονος ιστορητής, και μας κάνει συμμέτοχους σε μια «μικρή διαμαρτυρία» απέναντι σε έναν κόσμο που οι κανόνες του μοιάζουν να έχουν φτιαχτεί για λίγους. «…Με πιάνει φόβος που βλέπω έτσι σκοτεινό τον κόσμο, σαν να ’ναι πόλεμος ή κατοχή σα να ’χει γίνει κάποιο κακό μεγάλο. Κι ύστερα, για λίγο, για μια στιγμή, ο φόβος γίνεται γαλήνη όταν σκέφτομαι πως έξω είναι σκοτάδι και παγωνιά, αλλά εγώ είμαι μέσα στα ζεστά, φυλαγμένος, με φως, φαΐ και τσίπουρο, με τον Τάκη να μιλάει, να μιλάει…». Με ένα λόγο άμεσο και διόλου επιτηδευμένο, η ίδια η πόλη και η ζωή σ’ αυτήν γίνεται ξαφνικά ένα θέμα που σε αφορά. Μπορεί κάποιους να μην τους αγγίξουν αυτά που θ’ ακούσουν, άλλοι πάλι σίγουρα θα συγκινηθούν. Ο Χρήστος Σαπουντζής στακάτος, πυκνός, δυναμικός και εκφραστικός μας χαρίζει όλες τις συναισθηματικές διακυμάνσεις του κειμένου. Όμως το στοίχημα στην παράσταση αυτή δεν είναι τόσο η απόδοση του κειμένου… Το σημαντικό είναι η αίσθηση ότι μοιράζεσαι μια κατάσταση με άλλους, ότι τα πράγματα ανακατεύονται, αλλάζουν ταυτότητα. Η παράσταση παραχωρεί τη θέση της σε μια συναναστροφή και όσα λέγονται έχεις την αίσθηση πως είναι κουβέντες αναμεταξύ μας, τόσο άμεσες. Μπλέκοντας τον αστικό περίγυρο, ο απομονωμένος θεατής βγαίνει από την εξατομικευμένη προοπτική και τον ορθολογικό στοχασμό του και αφήνει χώρο στο συναίσθημα να βγει…αβίαστα. Αυτή η παράσταση αξίζει να ταξιδέψει στις γειτονιές της πόλης και οπωσδήποτε εκτός των τειχών της.

Περισσότερες πληροφορίες

Blackout

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 70 '

Βασισμένη σε δύο ιστορίες από τη βραβευμένη συλλογή διηγημάτων του Χρήστου Οικονόμου «Κάτι θα γίνει, θα δεις»

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Έβελυν Ασουάντ: Η φωνή που μαγεύει στο H.ug με τους "Ζωντανούς"

Μια παράσταση που φαίνεται να αναζητά την παρηγοριά του παραμυθιού είναι "Οι ζωντανοί" του Γιώρκου Ονησιφόρου και θα τους δούμε στο H.ug με την Ασουάντ και τον Ονησιφόρου σε ντουέτο.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/10/2025

Το γλυκόπικρο "Μάθε με να φεύγω" στο Θέατρο του Νέου Κόσμου

Ο έρωτας μέσα από την ανορθόδοξη γλώσσα της bijoux de kant και το κείμενο του Άκη Δήμου ζωντανεύει μέσα από την πολυσυζητημένη παράσταση, σε σκηνοθεσία Γιάννη Σκουρλέτη.

"Απόρρητο": Η Ταμίλα Κουλίεβα, η Μαριάννα Κιμούλη και ο Χρήστος Στέργιογλου επιστρέφουν σε ένα ηθικό πείραμα

Το ΑΙ απλώς ρωτά, οι άνθρωποι απαντούν και, χωρίς να το καταλάβουν, αποκαλύπτουν τα πάντα. Το "Απόρρητο" σε σκηνοθεσία Ταμίλας Κουλίεβα επιστρέφει στο Διάνα για να σπάσει τη σιωπή της εποχής μας και θυμίσει πως ο άνθρωπος γεννιέται, πάνω απ’ όλα, ελεύθερος.

"Dalida. Τραγουδώντας μέχρι το τέλος" με την Εύα Κοτανίδη

Η Εύα Κοτανίδη ξανασυναντά τη Dalida στην παράσταση "Τραγουδώντας μέχρι το τέλος" στο Μέγαρο Μουσικής. Μια γυναίκα, ένα φως και ένα σκοτάδι που συνυπάρχουν στη σκηνή, σε μια εξομολόγηση για τη φθορά, τη μοναξιά και τη δύναμη της αλήθειας.

Για τον Ζιλιέν Γκοσλέν, το θέατρο δεν υπάρχει για να μας παρηγορεί αλλά για να μας εκθέτει

Στην ανοιχτή συζήτηση με τον Ζιλιέν Γκοσλέν γοητευτήκαμε από τη σκέψη και τον λόγο του- αιχμηρό, στοχαστικό, ανθρώπινο. Μεταφέρουμε τα λεγόμενά του και τις εντυπώσεις μας, για να φωτίσουμε γιατί αξίζει να τον γνωρίσουμε και να παρακολουθήσουμε την παράσταση "Το παρελθόν" (Le Passé), που βλέπει το θέατρο ως χώρο έντασης, αναμέτρησης και ανακάλυψης του ανθρώπινου και του άγνωστου. Η παράσταση θα παρουσιαστεί στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση (16–19/10).

Νεκρές ψυχές

Η Σοφία Καραγιάννη φέρνει στο φως το άγνωστο μυθιστόρημα του Νικολάι Γκόγκολ, με μία παράσταση που στηρίζεται στη θεατρικότητα, το ομαδικό πνεύμα, το λεπτό χιούμορ και το ευδιάκριτο κοινωνικό σχόλιο.

Η Ρόζαμουντ Πάικ στο νέο έργο της δημιουργού του 'Prima Facie'

Το νέο έργο της Σούζι Μίλερ, μετά το 'Prima Facie', απευθείας από το Lyttelton Theatre του Λονδίνου, με ελληνικούς υπότιτλους, στο National Theatre Live του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.