
Η συζήτηση για 24ωρη λειτουργία των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς (ΜΜΜ) είναι στο επίκεντρο και μάλιστα από το Σάββατο 13 Σεπτεμβρίου η Αθήνα αποκτά μόνιμη 24ωρη λειτουργία αστικών συγκοινωνιών κάθε Σάββατο. Όμως πριν το "24/7", ας δούμε τι θα μπορούσε να λειτουργήσει καλύτερα στις -περίπου- 18 ώρες της κανονικής κυκλοφορίας σε Μετρό, Ηλεκτρικό και Λεωφορεία. Γιατί σήμερα, για τον μέσο επιβάτη, το πρόβλημα δεν είναι ότι δεν έχει λεωφορείο στις 3 το πρωί. Είναι, πολύ συχνά, το ότι δε βρίσκει λεωφορείο (ή χώρο σε αυτό) στις 3 το μεσημέρι.
Πίνακες πληροφόρησης που απλώς… δεν υπάρχουν
Οι ηλεκτρονικές πινακίδες δείχνουν ότι το λεωφορείο έρχεται "σε 2 λεπτά", αλλά το ίδιο μήνυμα μπορεί να μένει κολλημένο για 15 ή 20 λεπτά, χωρίς να εμφανίζεται καν όχημα. Σε άλλες στάσεις οι πινακίδες υπολειτουργούν, με τον κόσμο να κοιτάει τον δρόμο κάθε μισό λεπτό με την ελπίδα ότι θα φανεί το λεωφορείο. Όπως κάναμε δηλαδή και πριν την τηλεματική.
Εφαρμογή που (δε) λέει πού είναι το λεωφορείο σου
Η εφαρμογή του ΟΑΣΑ συχνά δείχνει τα ίδια ανακριβή στοιχεία με τις πινακίδες. Είτε πρόκειται για ευθύνη των οδηγών είτε για σφάλμα της εφαρμογής, οι επιβάτες δε γνωρίζουν πού βρίσκεται το λεωφορείο που περιμένουν. Το αποτέλεσμα είναι η καθημερινή ανασφάλεια και η αίσθηση ότι η τεχνολογία, που θα έπρεπε να διευκολύνει τη μετακίνηση, τελικά δεν το κάνει.
Ακανόνιστα δρομολόγια λεωφορείων (ειδικά εκτός κέντρου)
Στο κέντρο, κάτι γίνεται. Αλλά στα προάστια η κατάσταση θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ακόμη και τυχαία. Ένα λεωφορείο μπορεί να περάσει σε 7 λεπτά και το επόμενο σε 45'. Οι εργαζόμενοι και οι κάτοικοι στα προάστια και στις γειτονιές εκτός των "βιτρινών" της πόλης ξέρουν καλά ότι η συχνότητα των δρομολογίων μοιάζει με κλήρωση τυχερού παιχνιδιού. Κάθε πρωί, η μετάβαση από το Παλαιό Φάληρο προς την Κηφισιά (τυχαία επιλογή δρομολογίου, μπορεί και όχι), κρύβει εκπλήξεις.
Και στον Προαστιακό; Περιμένεις περισσότερο απ’ όσο ταξιδεύεις
Πόσο συχνά πρέπει να φεύγει ένα δρομολόγιο για να είναι στην ώρα του ο καθένας; Ο Προαστιακός, που συνδέει την Αθήνα με τα προάστια και την υπόλοιπη Αττική, επίσης θα μπορούσε να βελτιωθεί. Η συχνότητα των δρομολογίων είναι συχνά ανεπαρκής, ειδικά εκτός των ωρών αιχμής, ενώ η αξιοπιστία τους προκαλεί συχνά καθυστερήσεις και αναμονές. Η τηλεματική παρέχει πληροφορίες για λίγα δρομολόγια μόνο. Ενδεχομένως η τοποθέτηση προσωπικού προς ενημέρωση σε κάθε στάση (και όχι μόνο προσωπικού ασφαλείας), να μπορεί να απαντά στις ερωτήσεις του κοινού - θα ήταν μια καλή λύση.
Τι γίνεται με τον κλιματισμό στο Μετρό;
Κανείς δεν αντέχει να μπαίνει σε βαγόνια του Μετρό που θυμίζουν καμίνι, ειδικά το καλοκαίρι και στις ώρες αιχμής. Ο αέρας δεν κυκλοφορεί σωστά και οι επιβάτες νιώθουν μια μικρή 'ασφυξία'. Αν όλα τα βαγόνια είχαν σωστό κλιματισμό, οι διαδρομές θα γίνονταν μάλλον πιο άνετες και σίγουρα πιο ευχάριστες, ενώ περισσότεροι θα άφηναν το αυτοκίνητο και θα προτιμούσαν το Μετρό.
Όταν τα νέα λεωφορεία… δεν αντέχουν τον ήλιο
Κάποια από τα νέα λεωφορεία που κυκλοφορούν στην Αθήνα, όπως το 421, έχουν πολύ μικρά παράθυρα που δεν επιτρέπουν την εύκολη κυκλοφορία του αέρα, ιδιαίτερα όταν ο κλιματισμός δε λειτουργεί. Το ελληνικό κλίμα δεν ταιριάζει με τις συνθήκες στις οποίες σχεδιάστηκαν αυτά τα οχήματα στη χώρα προέλευσής τους, με αποτέλεσμα οι επιβάτες να βιώνουν κάτι εντελώς διαφορετικό από τους αντίστοιχους πχ στη Βαυαρία. Επιπλέον, κάποια από αυτά τα λεωφορεία δε διαθέτουν ούτε οθόνες ενημέρωσης για τις στάσεις, αφήνοντας τους επιβάτες χωρίς βασική πληροφόρηση και αναγκάζοντάς τους να παρακολουθούν συνεχώς τη διαδρομή ή να ρωτούν τον οδηγό - με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την άνεση και την ασφάλεια.
Προσβασιμότητα;
Για άτομα με κινητικά προβλήματα, αναπηρικά αμαξίδια, καρότσια παιδιών ή απλώς ηλικιωμένους, η χρήση των ΜΜΜ στην Αθήνα είναι συχνά μια διαδρομή μετ' εμποδίων. Πολλές στάσεις λεωφορείων δε διαθέτουν ράμπες ή κατάλληλο ύψος για εύκολη επιβίβαση, ενώ τα κουμπιά για τη ράμπα στα οχήματα είναι σπασμένα ή αγνοούνται ακόμα και από το ίδιο το προσωπικό.
Ασανσέρ και κυλιόμενες εκτός λειτουργίας
Αλλά και στο δίκτυο του Μετρό και του Ηλεκτρικού, η κατάσταση έχει τα θεματάκια της. Οι ανακοινώσεις για ανελκυστήρες "εκτός λειτουργίας" είναι σχεδόν καθημερινές - το ίδιο και οι κυλιόμενες που, πολλές φορές, μόνο τέτοιες δεν τις λες. Μερικοί σταθμοί λειτουργούν για μέρες ή και εβδομάδες υπό αυτές τις συνθήκες, χωρίς καμία πρόβλεψη για εναλλακτική πρόσβαση. Σε σταθμούς όπως η Πανόρμου ή η Καλλιθέα, το χαλασμένο ασανσέρ σημαίνει ότι άτομα με αμαξίδιο ή καρότσι εγκλωβίζονται κατά κάποιο τρόπο στον σταθμό. Ακόμα και σε κεντρικούς κόμβους, όπως το Σύνταγμα και το Μοναστηράκι, δεν είναι σπάνιο να βλέπεις την ένδειξη "Εκτός λειτουργίας" για μέρες.
Προφανώς και η μόνιμη 24ωρη λειτουργία σε Μετρό (γραμμές 2 και 3), Τραμ (γραμμές Τ6 και Τ7) καθώς και επιλεγμένων λεωφορειακών γραμμών αστικών συγκοινωνιών κάθε Σάββατο είναι μια κίνηση προς τη σωστή κατεύθυνση. Αλλά καλό θα ήταν να δούμε λίγο και όσα θα έκαναν πιο λειτουργική την ημέρα. Ειδικά τις καθημερινές.
Ακολούθησε το Αθηνόραμα στο Facebook και το Instagram.