Η "Τραβιάτα" της Εθνικής Λυρικής Σκηνής αναβιώνει στο Ηρώδειο με διάσημους οπερατικούς αστέρες απογειώνοντας τον μουσικό Ιούλιο

Έπειτα από 5 χρόνια, η Εθνική Λυρική Σκηνή αναβιώνει την "Τραβιάτα" του Βέρντι σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Ρήγου, με διπλή διανομή διεθνών λυρικών αστέρων, για 4 παραστάσεις (27-28, 30-31 Ιουλίου) στο Ηρώδειο, ολοκληρώνοντας το φετινό Φεστιβάλ Αθηνών.

Τραβιάτα © Χάρης Ακριβιάδης

Η "Τραβιάτα" του Βέρντι αποτελεί μία από τις διασημότερες και ίσως τη δημοφιλέστερη όπερα, καθώς είναι αυτή που ανεβαίνει συχνότερα στα λυρικά θέατρα της υφηλίου. Σίγουρα αποτελεί ειρωνεία της τύχης ότι η πρεμιέρα της στο Τεάτρο "Φενίτσε" της Βενετίας (1853) αναφέρεται ως μία από τις μεγαλύτερες αποτυχίες στην ιστορία της όπερας. Ίσως βέβαια αυτό είχε να κάνει με την επιθυμία του κοινού να βλέπει πιστευτούς χαρακτήρες και όχι… υπέρβαρες πριμαντόνες να πεθαίνουν από φυματίωση! 

Η όπερα περιγράφει τον έρωτα της εταίρας Βιολέτα Βαλερί με τον Αλφρέντο Ζερμόν, γόνο καλής οικογένειας του Παρισιού. Η σχέση προκαλεί την αντίδραση της οικογένειας του νέου, το ζευγάρι χωρίζει και ξανασυναντιέται λίγο πριν το θάνατο της κοπέλας.

Τραβιάτα
© Ανδρέας Σιμόπουλος

Η θεατρική διάσταση του έργου εξηγεί, αναμφίβολα, την ιδιαίτερη αξία του. Το ποιητικό κείμενο του Πιάβε βασίζεται στο θεατρικό "Η κυρία με τις καμέλιες" του Αλέξανδρου Δουμά υιού που αφορά τη Μαρί Ντιπλεσί, διάσημη εταίρα της παρισινής κοινωνίας, με την οποία σχετιζόταν ο συγγραφέας. Αρχικά εκδόθηκε ως μυθιστόρημα και ακολούθησε η θεατρική εκδοχή, την οποία μάλιστα παρακολούθησε πιθανώς στο Παρίσι και ο ίδιος ο Βέρντι. 

Συνεπαρμένος, αποφάσισε για πρώτη φορά να απευθυνθεί στο κοινό μέσα από ένα θέμα σύγχρονο, στοχεύοντας σε ένα είδος κοινωνικής κριτικής. Η ηρωοποίηση μιας γυναίκας ελευθερίων ηθών και, μέσω αυτής, η καταγγελία μιας κοινωνίας που την αναγκάζει να μείνει στο περιθώριο συνιστούσε για το συνθέτη, όχι μόνο μια ανατρεπτική επιλογή, αλλά και μια υπεράσπιση των "πιστεύω" του, αφού και ο ίδιος ζούσε τότε εκτός γάμου με τη σύντροφό του, υψίφωνο Τζουζεπίνα Στρεπόνι…

Τραβιάτα
© Δημήτρης Σακαλάκης

Και από μουσική άποψη, η "Τραβιάτα" αποτελεί ένα ασύγκριτο αριστούργημα. Κάθε σημείο της μουσικής συνδέεται άμεσα με την εξέλιξη της πλοκής, νοηματοδοτώντας το πέρασμα από την ανεμελιά και την ευτυχία στο τραγικό τέλος και συνεισφέροντας στη δημιουργία σπάνιας δραματικής έντασης. 

Κυρίως, όμως, με τη μουσική ο Βέρντι αποδίδει ένα λεπτομερές ψυχογράφημα της ηρωίδας του. Ανάλογα με τις μεταπτώσεις στην ψυχολογία της, ο Βέρντι συνθέτει για τη φωνή με διαφορετικό τρόπο, προϋποθέτοντας τραγούδι άλλοτε δεξιοτεχνικό και άλλοτε αμιγώς λυρικό, αν και διαφορετικών αποχρώσεων. Εύλογα, λοιπόν, η επιτυχία του έργου εξαρτάται καθοριστικά από τις ικανότητες της πρωταγωνίστριας, που πρέπει να εντυπωσιάσει φωνητικά και να πείσει υποκριτικά.

Τραβιάτα
© Ανδρέας Σιμόπουλος

Εν προκειμένω, όλα τα φώτα είναι στραμμένα στη διάσημη Αμερικανίδα υψίφωνο Ναντίν Σιέρρα, που κάνει ντεμπούτο στη χώρα μας. Το ίδιο ισχύει για τον ταχύτατα ανερχόμενο Βρετανό τενόρο Φρέντι ντε Τομάζο, που θα ενσαρκώσει τον εραστή της Αλφρέντο. Ο βαρύτονος Δημήτρης Πλατανιάς ως πατέρας Ζερμόν συμπληρώνει μια λαμπερή πρώτη διανομή (27 και 30/7). Αλλά και στη δεύτερη (28 και 31/7) μπορεί κανείς να απολαύσει ως Αλφρέντο τον συναρπαστικό Ιταλό τενόρο Φραντσέσκο Ντεμούρο, πλάι στη Βιολέτα της έμπειρης Βασιλικής Καραγιάννη και τον πατέρα Ζερμόν του έγκυρου Τάση Χριστογιαννόπουλου. 

Τραβιάτα
© Δημήτρης Σακαλάκης

Για τον Ρήγο, η συγκεκριμένη όπερα συνιστά ένα "αέναο πάρτι καταναγκαστικής ηδονής". Η δράση της εκτυλίσσεται γύρω από ένα μεγάλο τραπέζι στο κέντρο της στενόμακρης σκηνής του Ηρωδείου (του κόσμου των απολαύσεων), εκατέρωθεν του οποίου οριοθετούνται δύο δωμάτια/εσωτερικοί τόποι. Η επιλογή μιας οπτικοποίησης, που επιτρέπει τον συνεχή διάλογο σύγχρονου και παλιού, τόσο σε σκηνικό επίπεδο όσο και σε αυτό των κοστουμιών (Ιωάννα Τσάμη), με φόντο υποβλητικούς φωτισμούς (Χρήστος Τζιόγκας) και ωραίες βιντεοπροβολές στον τοίχο του μνημείου (Βασίλης Κεχαγιάς), αποτελεί το έτερο κομβικό στοιχείο της παράστασης. Προσεγμένη κινησιολογία, ευφάνταστα χορευτικά και ευέλικτη υποκριτική καθοδήγηση ολοκληρώνουν μια σκηνοθετική προσέγγιση, ανάλαφρη μεν, αλλά αφηγηματικά σαφή.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

Το Primer 2025 υποδέχεται τους Faithless και 12 ακόμη international acts

Με ένα φαντασμαγορικό line-up, δύο stages, διεθνείς superstars και ένα ολοκαίνουργιο κεντρικό stage, το Primer επιστρέφει για να επιβεβαιώσει πως η Αθήνα έχει πλέον το δικό της EDM φεστιβάλ ευρωπαϊκών προδιαγραφών.

07/07/2025

Γυναίκες στην τέχνη και την παράδοση: Ένα νέο φεστιβάλ γεννιέται στη Σαντορίνη

Βιολέτα Ίκαρη, Πίτσα Παπαδοπούλου, Νεφέλη Φασούλη και πολλές ακόμα ξεχωριστές φωνές δίνουν το παρών στο νέο φεστιβάλ "Στη Σκιά της Κόρης".

Πρώτη φορά των Green Day στην Αθήνα: Όταν η παρατεταμένη εφηβεία έγινε συναυλία

Γιατί κάπως έτσι γράφεται η ιστορία: με στίχους που μας μεγάλωσαν, κιθαριές που μας ξεσήκωσαν και μια βραδιά που δεν θέλαμε να τελειώσει.

O Tigran Hamasyan για τους αρμένικους θρύλους, την prog metal και τη σύγχρονη λαϊκή μουσική

Ο τζαζ μουσικός και συνθέτης έρχεται στο Θέατρο "Δόρα Στράτου" (9/7) και στο Φ hill festival με ένα δίσκο που ξεκίνησε από ένα αρμένικο παραμύθι και κατέληξε multimedia project.

Ευχάριστο κλείσιμο μίας ακόμη επιτυχημένης χρονιάς για Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ και Μιχάλη Οικονόμου

Με την καθιερωμένη συναυλία που δίνουν κάθε χρόνο στο Ηρώδειο, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, για την Παγκόσμια ημέρα της μουσικής (21/6) ολοκλήρωσαν τη φετινή καλλιτεχνική σαιζόν η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ και ο από το 2023 διευθυντής της αρχιμουσικός Μιχάλης Οικονόμου.

The Prodigy, Pendulum και Bob Vylan έφεραν εκρηκτική ενέργεια στο Release Athens 2025

Η πέμπτη ημέρα του Release Athens 2025 μετατράπηκε σε μια ανεπανάληπτη γιορτή της μουσικής, με τρεις ξεχωριστές εμφανίσεις.

Η Τάμτα έρχεται στο ΚΠΙΣΝ για μία νύχτα pop ενέργειας

Η αγαπημένη performer της ελληνικής pop μουσικής σκηνής ανεβαίνει στο Ξέφωτο του Πάρκου Σταύρος Νιάρχος, στο πλαίσιο του Parklife.