André Rieu: O "Βασιλιάς των Βαλς" καταφτάνει στην Ελλάδα, για πρώτη φορά

Με πωλήσεις 45 εκατομμυρίων αντιτύπων, ο Ολλανδός βιολιστής και μαέστρος φιγουράρει ως υπέρλαμπρο άστρο στο μοντέρνο κλασικό στερέωμα. Και τώρα φέρνει στην Αθήνα τη μεγαλύτερη ιδιωτική ορχήστρα στον κόσμο, για δύο συναυλίες (12 & 13/3, Γήπεδο Μπάσκετ ΟΑΚΑ).

Rieu_front

Καθώς μακραίνει ο 21ος αιώνας, το κλασικό σύμπαν τελεί υπό νέες (ανα)διαμορφώσεις, επιχειρώντας καινούρια ανοίγματα, που παλιότερα θα θεωρούνταν τουλάχιστον αμφιλεγόμενα. Την ίδια στιγμή, πάντως, επιμένουν και τα μεγαθήρια του 20ού αιώνα: εκείνοι οι καλλιτέχνες, δηλαδή, οι οποίοι πέτυχαν να χτίσουν γιγάντια ονόματα, μετατρεπόμενοι σε εμπορικά φαινόμενα ευρείας αποδοχής, με ισχυρό αντίκτυπο ακόμα και στο pop "χρηματιστήριο" των μουσικών αξιών.

Ο André Rieu, για παράδειγμα, εξακολουθεί να φιγουράρει ως υπέρλαμπρο άστρο: με πωλήσεις 45 εκατομμυρίων αντιτύπων και με τις προβολές στο YouTube να ξεπερνούν το ένα δισεκατομμύριο, ο 74χρονος Ολλανδός βιολιστής και μαέστρος μετριέται στους πιο πετυχημένους κλασικούς καλλιτέχνες. Γι' αυτό και ο πρώτος του ερχομός στην Ελλάδα, για δύο αθηναϊκές εμφανίσεις στο Κλειστό Γήπεδο Μπάσκετ "Νίκος Γκάλης" του ΟΑΚΑ (Τρίτη 12 & Τετάρτη 13/3), είναι το πρώτο μεγάλο διεθνές συναυλιακό ραντεβού του 2024. 

Rieu_01

Ασφαλώς, ένα σημαντικό κομμάτι της δημοσιότητας που περιβάλλει τον Rieu έχει να κάνει με την απίστευτη πολυτέλεια στην οποία ζει. Συχνά, δηλαδή, τα διεθνή ρεπορτάζ δεν ασχολούνται με την τέχνη του, αφού πότε εστιάζουν στο επιβλητικό κάστρο του 1452 όπου κατοικεί, πότε στο κέικ με λαγοκέρασα που φτιάχνεται για λογαριασμό του από ειδικευμένο φούρνο στο Μάαστριχτ, πότε στις χρυσές άμαξες και στα περίτεχνά του συντριβάνια (αξίας πολλών εκατομμυρίων ευρώ), πότε στη φιλοδοξία του να γίνει ο πρώτος μουσικός που θα παίξει στο Φεγγάρι. Ο ίδιος, φυσικά, τα συντηρεί μεθοδικά όλα αυτά, αδιαφορώντας για όσους τα θεωρούν ένα φαντασμαγορικό περιτύλιγμα γύρω από το γεγονός μιας μάλλον μέτριας καλλιτεχνικής παραγωγής.

Τέτοιες κρίσεις δεν είναι αβάσιμες, γιατί είναι αλήθεια ότι ο Ολλανδός σούπερ σταρ καταφεύγει συχνά σε λαοφιλείς ευκολίες ή στο πρεστίζ θεαμάτων που χορταίνουν περισσότερο τα μάτια, παρά τα αφτιά, γενόμενος σόουμαν. Ταυτόχρονα, ωστόσο, δεν γίνεται να παραγνωριστεί ούτε το ότι είναι ένας αρκετά καλός βιολιστής στο ρεπερτόριο στο οποίο έχει ειδικευτεί, ούτε και η φροντισμένη δουλειά που έχει καταθέσει ως ιδρυτής και πρωτεργάτης της Johann Strauss Orchestra –ή, αλλιώς, της μεγαλύτερης ιδιωτικής ορχήστρας στον κόσμο. Χάρη σε αυτήν, άλλωστε, φέρει τον βαρύτιμο τίτλο του (σύγχρονου) "Βασιλιά των Βαλς"· έστω κι αν κάτι τέτοιο έρχεται με το τίμημα της αποσπασματικότητας της κλασικής εμπειρίας και μιας κάποιας "ζαχαρωμένης" ελαφρότητας. 

Κανείς δεν ισχυρίζεται, άλλωστε, ότι ο Rieu είναι ισότιμος ενός Itzhak Perlman ή ενός Maxim Vengerov. Έχοντας, όμως, την πείρα αρκετών δεκαετιών ακρόασης, ξέρουμε πια ότι, εκτός από τέτοια μεγέθη, μια χαρά θυμόμαστε με συμπάθεια και μορφές του παρελθόντος με αντίστοιχα "λαϊκές" προσεγγίσεις σαν τον Liberace ή τον James Last.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

Άνισες εντυπώσεις από συναυλίες της Συμφωνικής Ορχήστρας της ΕΡΤ στο Μέγαρο

Παρά το ενδιαφέρον του προγραμματισμού, οι "άτακτες" εμφανίσεις του συνόλου σε διάφορους χώρους δεν επιτρέπουν ξεκάθαρη αποτίμηση της προόδου του.

ΓΡΑΦΕΙ: ΕΥΤΥΧΙΟς Δ. ΧΩΡΙΑΤΑΚΗς
01/05/2024

Dave Holland: Τζαζ θρίαμβος στα St Paul's Sessions, παρέα με το νέο του τρίο

Εκπληκτική βραδιά στο αμφιθέατρο "Ιωάννης Δεσποτόπουλος" του Ωδείου Αθηνών, με διαρκείς ζητωκραυγές για τον σπουδαίο Βρετανό κοντραμπασίστα και τις καινούριες του περιπέτειες με τους Αμερικανούς παιχταράδες Jaleel Shaw (άλτο σαξόφωνο) & Eric Harland (ντραμς).

Indie Playground Festival vol.2: Ένα διήμερο πάρτι στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Ένα event αφιερωμένο στη σύγχρονη ανεξάρτητη ελληνική indie, alternative rock, pop και electronica σκηνή.

Η Ταράτσα του Φοίβου ανάβει ξανά τα φώτα της στο θέατρο Άλσος

Καλεσμένοι στις δύο πρώτες παραστάσεις η Νατάσσα Μποφίλιου και ο Βύρων Θεοδωρόπουλος.

O συνθέτης Σταύρος Σοφιανόπουλος μάς λέει "Λέξεις που δεν είπαμε"

Με μια εξαιρετική ομάδα μουσικών παρουσιάζουν την νέα του δισκογραφική δουλειά, καθώς και παλαιότερες μουσικές και τραγούδια, που κέρδισαν την αναγνώριση και αγάπη του κοινού.

José Carreras και Plácido Domingo σε μια ιστορική βραδιά στο Καλλιμάρμαρο

Σε ένα πρόγραμμα δομημένο με άριες που άφησαν εποχή και ντουέτα από μερικές από τις πιο αγαπημένες όπερες όλων των εποχών.