Οι Idles στο Plisskën Festival: Ο χορός ως πράξη αντίστασης

Οι Idles δεν είναι πανκ, όπως άλλωστε επιμένει να υποστηρίζει ο Τζο Τάλμποτ. Απλώς, έχουν ξεζουμίσει το πανκ και το έχουν επαναφέρει σε μια ογκώδη και στρογγυλεμένη εκδοχή του για ένα πλατύτερο κοινό.

Idles © Mariza Capsadeli

Το βράδυ της προηγούμενης Παρασκευής (29/9/23) ανέβηκα στο Θέατρο Βράχων μόνο για ν’ ακούσω το στίχο "Like Tracey Emin in her unmade bed listening to The Fall". Και τον άκουσα. Βέβαια, οι Idles είναι περισσότερο Τρέισι Έμιν παρά Fall. Δηλαδή είναι περισσότερο ένα στούντιο με τέσσερις ορόφους στο Λονδίνο παρά ένα σπίτι έξω από το Μάντσεστερ με δίσκους λιωμένους δίπλα στο καλοριφέρ. Θέλω να πω πως υπάρχουν διάφορες κατηγορίες καλλιτεχνών που ονειρεύονται την ανατροπή.

Idles
© Mariza Capsadeli

Αυτό δεν σημαίνει πως οι Idles δεν είναι ένα καλό γκρουπ με εξαιρετική σκηνική παρουσία. Χορεύεις, χορεύεις, χορεύεις, αλλά ενώ χορεύεις, αρχίζεις να κάνεις περίεργες σκέψεις. Τι στο διάολο κάνω εδώ πέρα ανάμεσα σε σταντ που πουλάνε αλκοόλ και φαγητό; Γιατί ο τραγουδιστής τους δείχνει τόσο θυμωμένος; Γιατί έχουν δύο κιθάρες και όχι μία; Τι συμβαίνει όταν μια μπάντα είναι στιβαρή και την ίδια στιγμή μονοδιάστατη; Τι θέλουν να μας πουν πραγματικά; Πως είναι η ζωντανή ελπίδα ενός μουσικού ιδιώματος; Ναι, είναι. Μα το ιδίωμα έχει πεθάνει. Επειδή έχει τελειοποιηθεί.

Idles
© Panos Georgiou

Εννοείται πως οι Idles δεν είναι πανκ, όπως άλλωστε επιμένει να υποστηρίζει ο Τζο Τάλμποτ. Απλώς, έχουν ξεζουμίσει το πανκ και το έχουν επαναφέρει σε μια ογκώδη και στρογγυλεμένη εκδοχή του για ένα πλατύτερο κοινό. Είναι διασκεδαστές. Έτσι, όταν ο Τάλμποτ προσπαθεί να μας αφυπνίσει με τους στίχους του, δεν τα καταφέρνει. Η φωνή του είναι το στολίδι της μπάντας. Και το ψεγάδι της. Καθώς τραγουδάει, η οργή του σε παρασέρνει, αλλά καταλήγει να μοιάζει με μια οργή που την έχει προβάρει στον καθρέφτη του ξενοδοχείου πριν ανέβει στη σκηνή. Δεν είναι Κάθλιν Χάνα ή Μαρκ Ε. Σμιθ. Είναι ροκ σταρ.

Idles
© Mariza Capsadeli

Πραγματικά ένιωσα δυσφορία όταν μας υπέδειξε να καθίσουμε κάτω, κατά τη διάρκεια του "I’m Scum". Ποιος είχε όρεξη για παραγγέλματα; Όλοι. Ακολουθήσαμε την εντολή χωρίς να τον δυσαρεστήσουμε. Θυμήθηκα τη Χάνα -που ο Τάλμποτ επίσης αναφέρει στο "Mr. Motivator"- να φωνάζει στις συναυλίες των Bikini Kill: "Τ’ αγόρια πίσω. Τα κορίτσια μπροστά". Για να μην ποδοπατηθούν. Αλλά η Χάνα μπορούσε να σβήσει με δυο στίχους κάθε αναμάσημα φεμινιστικής θεωρίας και ν’ αλλάξει τον τρόπο που σκέφτεσαι.

Idles
Idles

Μια συναυλία χρειάζεται να κρύβει καλά το μυστικό της. Να συμβαίνουν μαγικά πράγματα χωρίς να το καταλαβαίνεις. Μα κυρίως να είναι επικίνδυνη. Δεν εννοώ να πέφτουν πέτρες ή ν’ ανάβουν φωτιές, αλλά να συμβαίνει κάτι επικίνδυνο μέσα μας. Αυτό συμβαίνει όταν ένα γκρουπ είναι ικανό να μας φυτέψει το σπόρο της αμφιβολίας. Να έχει αντιφάσεις. Για να σπάσει τα στεγανά μας. Μια μπάντα δεν επιβάλλει απόψεις αλλά επιτρέπει στο κοινό της να διαλέξει τη δική του θέση μέσα στην καθημερινότητα που ούτως ή άλλως είναι ένας μηχανισμός πόνου ο οποίος χρησιμοποιεί για βενζίνη τα φαντάσματά μας. Τότε, ναι: μια συναυλία μεταμορφώνεται σε πολιτική χειρονομία.

Idles
© Mariza Capsadeli

Ίσως τελικά μια συναυλία χρειάζεται να ξεδιπλώνεται μπροστά μας όπως ένας στίχος των Fall: στρυφνός, ακατανόητος, αμείλικτος, αψύς, αυτοσαρκαζόμενος, ένας διάολος. Διαφορετικά, καταντάει μια βραδιά πολιτικής ορθότητας από την ανάποδη, όταν ο χορός γίνεται γυμναστική, στερώντας από το σώμα μας ν’ αντισταθεί αληθινά, με στόχο να εξατμιστεί, θυμίζοντας ένα ακριβοπληρωμένο σχέδιο της Έμιν: "Like Kathleen Hanna with bear claws grabbing Trump by the pussy". Πάντως εγώ νύχια δεν είδα.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

Οι prog/power metallers Suburst επιστρέφουν για μία μεγάλη συναυλία στην Αθήνα

Special guests στη συναυλία στο "Κύτταρο" θα είναι οι Oria και Corrupted Symmetry.

22/10/2025

Ο Διονύσης Σαββόπουλος και ο Αριστοφάνης

"Ο "Πλούτος" είναι η σάτιρα του νεοπλουτισμού και του λάιφ στάιλ" δήλωνε στη μεγάλη συνέντευξή του "α" ο τραγουδοποιός για την παράσταση που ανέβαζε στην Επίδαυρο το 2013.

Το περιβόλι του τρελού, ο Διονύσης Σαββόπουλος και του ‘60 οι εκδρομείς

Ο Διονύσης Σαββόπουλος μιλά για τα ελληνικά 60s όταν ετοιμαζόταν να γιορτάσει τα 40 χρόνια από την κυκλοφορία του άλμπουμ του "Το περιβόλι του τρελού".

Ο Διονύσης Σαββόπουλος έφυγε αλλά οι χοροί ας κρατήσουν για πάντα

Αποχαιρετούμε τον Διονύση Σαββόπουλο, τον κορυφαίο των Ελλήνων τραγουδοποιών, τον αγαπητό Νιόνιο που δεν είναι πια μαζί μας.

"From Cabaret to Rock n' roll... and Αll that Jazz!": Μια λαμπερή μουσική παράσταση στο Τρένο στο Ρουφ

Η εποχή του ρετρό ζωντανεύει μέσα από μια παράσταση γεμάτη από ήχους και ρυθμούς από το 1890 ως το 1960.

Μάριος Στρόφαλης και Roman Gomez: Δυο μαέστροι του nuevo tango συνομιλούν

Οι διεθνώς αναγνωρισμένοι μαέστροι βαδίζουν σε Tango και Jazz μονοπάτια.

Δύο βραδιές με τον Wim Mertens στο Ωδείο Αθηνών

Ο Βέλγος συνθέτης παρουσιάζει το νέο του δίσκο σε πρώτη παγκόσμια πρεμιέρα στην Αθήνα.