Harrison Stafford, τι αγαπάς περισσότερο στη reggae;

Μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση για τα είκοσι χρόνια του εμβληματικού "Hebron Gate" (που θα ακούσουμε live στη δεύτερη μέρα του στο Release Athens X SNF Nostos), τις μουσικές εξερευνήσεις με τους Groundation και το μέλλον της reggae.

Groundation

Που σε πετυχαίνω αυτή τη στιγμή; 
Αυτή τη στιγμή στο σπίτι μου, στη δυτική Ακτή της Καλιφόρνια, όπου βρέχει ασταμάτητα. Ξεκινάμε πάλι περιοδεία σε μερικές εβδομάδες από εδώ και μετά πάμε στην Ευρώπη τον Μάιο. Οπότε αναμένεται να είμαστε πολύ απασχολημένοι το επόμενο διάστημα. 

Εν τω μεταξύ τελειώσατε πολύ πρόσφατα το tour για το τελευταίο άλμπουμ σας "Οne Rock" (2022). 
Σωστά! Το "Οne Rock", είναι το δέκατο studio album των Groundation και ένας δίσκος για τον οποίο είμαστε πάρα πολύ περήφανοι. Από όταν κυκλοφόρησε ακολούθησαν δύο μεγάλες ευρωπαϊκές περιοδείες, μία στη νότια Αμερική και μια στις ΗΠΑ. Ήταν η πρώτη φορά που κάναμε τόσες ζωντανές εμφανίσεις μετά την πανδημία.

Σε αυτόν τον δίσκο έχετε συνεργαστεί με μερικά από τα πιο σπουδαία ονόματα της reggae roots. 
Είχαμε τη χαρά να συνεργαστούμε με πραγματικούς θρύλους, όπως οι Israel Vibration, The Congos και The Abyssinians. Ακόμη δεν έχω συνειδητοποιήσει ότι καταφέραμε να κάνουμε μια τέτοια δουλειά. Είναι επίσης πολύ συγκινητικό ότι το πρώτο και το τελευταίο από τα κομμάτια του άλμπουμ ήταν οι τελευταίες ηχογραφήσεις του Skelly [σ.σ. Cecil Spence (1952-2022), τραγουδιστής των Israel Vibration]. 

Θα έχουμε την ευκαιρία να ακούσουμε ζωντανά τραγούδια από αυτό το άλμπουμ στην Αθήνα, δεδομένου ότι τώρα περιοδεύετε για τα εικοστά γενέθλια του "Hebron Gate" (2003); 
Ναι φυσικά! Βέβαια το μεγαλύτερο μέρος του set θα είναι αφιερωμένο στο "Hebron Gate", μια επίσης πολύ σημαντική δουλειά για εμάς. 

Ποιες είναι οι καλύτερες αναμνήσεις από εκείνη τη φάση των Groundation; 
Οι πιο ωραίες αναμνήσεις είναι σίγουρα οι ώρες που περάσαμε στο στούντιο με τον Jim Fox. Ήταν η πρώτη μας συνεργασία με αυτόν το θρυλικό ηχολήπτη [Congos, Israel Vibration, Barrington Levy, Andrew Bees κ.α.]. Στα πρώτα μας άλμπουμ, "Young Tree" (1999) και "Each One Teach One" (2001), έκανα ο ίδιος τις παραγωγές και ήταν πραγματική πρόκληση αφού δεν μπορούσα να βρω τον ήχο που έψαχνα. Τα τραγούδια του "Hebron Gate", τα έγραψα τον χειμώνα το '99. Ήμουν στη Τζαμάικα και πήγα στο στούντιο για ένα session των Israel Vibration και είδα αυτόν τον λευκό άντρα με τα μακριά μαλλιά και τα γυαλιά στο control και πήγα αμέσως να συστηθώ. Όταν μου είπε ότι είναι ο Jim Fox δεν το πίστευα. Τον ρώτησα πώς καταφέρνει να αναδεικνύει τους ήχους με τον τρόπο που το κάνει. Η απάντησή του ήταν: "24 κομμάτια και μια αναλογική κασέτα 2 ιντσών".

Έτσι, στο "Hebron Gate" αποφάσισα να το τολμήσω. Έκλεισα ένα πανέμορφο αναλογικό studio, κάλεσα τον Jim από την Ουάσιγκτον, ήρθαν καλεσμένοι οι Congos και ο Don Carlos και είχα διαρκώς στο μυαλό μου αυτό το concept: "ας δούμε τι μπορεί να γίνει μέσα σε 24 ώρες". Και ξαφνικά έγινε το κλικ και όλα δούλεψαν με έναν τρόπο. Η καλύτερη ανάμνηση θα έλεγα ότι είναι όταν με τον Don Carlos αυτοσχεδιάσαμε στο outro του "Freedom Taking Over". Βγήκε σε ένα take και ήταν απλά σκέτη μαγεία. 

Πώς πιστεύεις ότι έχει εξελιχθεί ο ήχος των Groundation μέσα σε αυτή την εικοσαετία; 
Μουσικά έχει εξελιχθεί με πολλούς τρόπους ανακαλύπτοντας πολλά νέα πεδία αυτού που θα λέγαμε reggae fusion. Ενώ στην reggae κυριαρχούν τα ρυθμικά σχήματα 4/4 [σ.σ. ο χαρακτηριστικός της reggae "One drop" ρυθμός], εμείς εισάγαμε αυτό το πολυ-ρυθμικό παίξιμο που ήταν αρκετά σπάνιο στο συγκεκριμένο μουσικό είδος. Ξεκίνησα να γράφω πολλά τραγούδια σε αυτό το στιλ, όπως το "Picture on the Wall" ή το "Fourth Dimension", εξερευνώντας διαφορετικούς ρυθμούς και αρμονίες. Κάθε άλμπουμ των Groundation είναι σαν μία ιστορία.

Σε αντίθεση με άλλες μπάντες που μπορεί να κυκλοφορούσαν διαφορετικά singles με ένα παρόμοιο medium tempo backbeat, εμείς στοχεύουμε πάντα σε ένα πολύ διαφορετικό αποτέλεσμα από κομμάτι σε κομμάτι. Για παράδειγμα στο "The Next Generation" (2018) έχουμε την πρώτη reggae εκδοχή της big band. Στο πρώτο τραγούδι, "Vanity", έχουμε 12 πνευστά: 5 σαξόφωνα, 4 τρομπέτες και 3 τρομπόνια. Στο πιο πρόσφατο άλμπουμ, το "Οne Rock", έχουμε για πρώτη φορά τρίο εγχόρδων. Αυτά τα άλμπουμ, καθώς και όλα όσα κυκλοφόρησαν ενδιάμεσα (2003-2022), πρέπει να σου πω ότι ηχογραφήθηκαν στο ίδιο ακριβώς στούντιο πάντα με τον Jim Fox. Για το κοινό μας είναι δεδομένο ότι κάθε νέα δουλειά θα περιέχει νέες προσεγγίσεις και πειραματισμούς. Έτσι φτιάχτηκε η ταυτότητα των Groundation, αυτός ο οργανικός ήχος. 

Kαι ποια είναι η ιστορία που λέτε στο "Οne Rock"; 
Αρχικά ήταν να μπούμε στο στούντιο το 2020. Οι μουσικές που είχαμε έτοιμες εκείνη την περίοδο ήταν όλες upbeat και συζητούσαμε πολλές νέες συνεργασίες με νέους καλλιτέχνες και σχήματα. Μετά ξεκίνησε όμως η πανδημία και η ηχογράφηση πάγωσε. Κάπως έτσι ξεκινήσαμε να συνειδητοποιούμε ότι δεν είναι αυτή η μουσική και το ύφος που θέλουμε για το συγκεκριμένο άλμπουμ. Βρισκόμαστε όλοι σε περιορισμό, δεν ηχογραφούμε, δεν δουλεύουμε νέες μουσικές και απλά βλέπουμε γύρω μας να "φεύγουν" σπουδαίοι άνθρωποι: o Bunny Wailer, o Daddy U Roy, o Apple Gabriel, o Bob Andy... 

Έτσι αποφασίσαμε ότι δεν ήταν η στιγμή να ηχογραφήσουμε με νέους καλλιτέχνες. Είπαμε ότι τώρα είναι η μοναδική ίσως ευκαιρία μας να ηχογραφήσουμε με κάποιους από τους μεγαλύτερους θρύλους του είδους και έχουμε τόσο στενές σχέσεις ήδη με αυτούς που μπορούμε να κάνουμε κάτι εξαιρετικό. Και τότε ήρθε η ιδέα για το "Original Riddim" [σ.σ. ft. Israel Vibration και The Abyssinians] μαζί με μία συνειδητοποίηση ότι η μουσική "τρέχει" στο αίμα μας, είναι "γραμμένη" στο DNA μας και είναι κομμάτι της ανθρώπινης εμπειρίας μας. Είναι αυτό που μας συνδέει όχι εδώ και εκατοντάδες άλλα χιλιάδες χρόνια. 

There was a market price, for the human soul
To see a wrong and then not do right, the devil takes control
Please don't judge man's soul tonight, we're not ready, Lord
Up in heaven all those angels ask, "Where did man's spirit go?" 

Μετά από αυτό το τραγούδι, το άλμπουμ παίρνει μία πιο σκοτεινή τροπή με τα τραγούδια "Greed", "Day When The Computer Done", "Market Price" και "Silver And Gold", με μερικούς από τους πιο σοβαρούς και προσωπικούς στίχους των Groundation. Έχουν να κάνουν με τους πολιτικούς, την απληστία, και όσα μολύνουν το ανθρώπινο πνεύμα. Το άλμπουμ κάνει ένα κύκλο και καταλήγει στο "Iron": για να σταθεί στο ότι ακριβώς όπως γίνεται με το σίδερο έτσι και οι άνθρωποι δεν θα ξεθωριάσουμε και δεν θα καταστραφούμε αλλά θα γίνουμε πιο σκληρoί μέσα από τη θερμότητα και την πίεση. Θα γίνουμε ακριβώς αυτό που είμαστε προορισμένοι από τη φύση να γίνουμε. 

Ποιο είναι το μέλλον της reggae μουσικής; 
Λατρεύω τη reggae. Ακόμα και για τις νεότερες γενιές αυτή η μουσική σημαίνει ακόμα κάτι. Μιλάει για έννοιες τις οποίες άλλα μουσικά είδη δεν μπορούν να τις αγγίξουν. Η reggae αντιπροσωπεύει την αγάπη για όλους τους ανθρώπους, για τα ίσα δικαιώματα, για την κοινωνική δικαιοσύνη. Αυτή είναι η δόξα της reggae  μουσικής. Εξαιτίας του Bob Marley, των Israel Vibration, των Congos, των Abyssinians και τόσων ακόμα πρεσβεύει την αλήθεια και την ισότητα για όλους. Αυτό που με ανησυχεί από την άλλη είναι ότι η μουσική καθαυτή, από τεχνική άποψη, τείνει να απλοποιείται. Όσο περνάνε τα χρόνια προσομοιάζει περισσότερο στην pop και την hip hop.

Eύχομαι για τις επόμενες γενιές που θα έρθουν ότι o reggae ακτιβισμός, που κατέκτησε τον κόσμο τη δεκαετία του '70, θα αντέξει τη δοκιμασία του χρόνου και θα διατηρήσει τη ραχοκοκαλιά του: την αγάπη για τους ανθρώπους. Είμαστε σε ένα σταυροδρόμι: όσο οι παλιοί "φεύγουν", για τους νέους γίνεται όλο και πιο εύκολο να κάνουν τα μαλλιά τους τζίβες και να μιλάνε για επαναστατικότητα στα social media. Στην πραγματικότητα τους ενδιαφέρουν τα λεφτά, τα κορίτσια, η φήμη αλλά δεν νοιάζονται για τους ανθρώπους. Δεν είναι αυτή η καρδιά των rastafari. Αν παλιότερα είχες dreadlocks ήσουν παρίας αλλά σήμαινε κάτι. Η καρδιά σου έπρεπε να είναι αγνή. Για αυτό το λόγο η συμβουλή μου είναι ότι πρέπει να κρατήσουμε τη μουσική και τις καρδιές μας καθαρές και τότε η reggae θα λάμπει πάντα.

Harrison Stafford, τι αγαπάς περισσότερο στη reggae; - εικόνα 1

Οι Groundation στο Release Athens X SNF Nostos

Την Τετάρτη 21 Ιουνίου, στο Release Athens X SNF Nostos τους headliners Röyksopp και Tash Sultana θα πλαισιώσουν τρία ακόμα συγκροτήματα που υπόσχονται μια συναρπαστική φεστιβαλική εμπειρία. Στη σκηνή της Πλατείας Νερού θα ανέβουν οι M83, το σχήμα του ιδιοφυή Anthony Gonzalez, υπεύθυνοι για μερικές από τις πιο σπουδαίες στιγμές της indie/electro/dream pop των τελευταίων δύο δεκαετιών, σε ένα νέο εντυπωσιακό show. Στο Ξέφωτο του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ), υποδεχόμαστε δύο πολύ σημαντικά ονόματα της World Reggae. Οι Dub Inc, μια από τις σπουδαιότερες και πιο επιτυχημένες μπάντες της σκηνής, επιστρέφουν στη χώρα την οποία θεωρούν δεύτερο σπίτι τους, και οι θρυλικοί Groundation θα γιορτάσουν μαζί μας την 20ή επέτειο του εμβληματικού "Hebron Gate".

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Κέντρο Πολιτισμού – Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος»

Λεωφ. Συγγρού 364, Καλλιθέα
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

Sivert Hoyem, θα γράψεις ποτέ τραγούδι στα Νορβηγικά;

Μιλήσαμε με τον frontman των Madrugada όσο βρισκόταν στη Δρέσδη με τη σόλο club show περιοδεία του, την οποία φέρνει στην Αθήνα, με αφορμή το νέο άλμπουμ του "On an Island".

ΓΡΑΦΕΙ: ΑΝΝΑ ΦΑΡΔΗ
25/04/2024

Η Μαρίνα Σάττι μάς δίνει ραντεβού στην Τεχνόπολη

Η Μαρίνα υπόσχεται να μας μεταφέρει στο εθιστικό καλλιτεχνικό σύμπαν της.

Ο D3lta στο "Faust" με νέο υλικό

Μετά την επιτυχημένη πρώτη του headline περιοδεία στην Αγγλία, έρχεται για ένα συναρπαστικό live στην Αθήνα.

23o Athens Jazz: Δείτε το αναλυτικό line up της μεγάλης γιορτής της τζαζ

9 ημέρες απόλυτης μουσικής γιορτής στην Τεχνόπολη με 25 σχήματα και καλλιτέχνες από Ελλάδα και εξωτερικό.

Πάσχα με Μπαχ, "Stabat Mater" και τραγούδια της Άνοιξης

Συνεχίζεται και φέτος η παράδοση των ειδικών, πασχαλινών συναυλιών, με πρωταγωνιστή το 2ο Φεστιβάλ Λατρευτικής Μουσικής, αλλά και με μεμονωμένες βραδιές, οι οποίες αντλούν έμπνευση από το πνεύμα κατάνυξης των πιο άγιων ημερών της Μεγάλης Εβδομάδας.

Ο Μανώλης Φάμελλος έρχεται στο Άλσος με "Ελαφριά Καρδιά"

Μαζί του σκηνή θα είναι ο Δώρος Δημοσθένους, ο Γιάννης Κότσιρας, η Πέννυ Μπαλτατζή, η Νατάσσα Μποφίλιου και ο Πάνος Μουζουράκης.

Το Release Athens 2024 υποδέχεται τους Behemoth και τους Testament

Οι πρωτεργάτες του ακραίου ήχου στην Πολωνία και οι κορυφαίοι εκπρόσωποι του thrash metal των ΗΠΑ, αντίστοιχα, θα πλαισιωθούν από τους Ολλανδούς Pestilence, στο Release Athens 2024.