Ανακαλύπτοντας το έργο του Maurice Ohana στη "Γέφυρα Μουσικής πάνω από τη Συγγρού"

Νέες συνθέσεις και κλασσικά έργα σε ένα μουσικό αφιέρωμα για τον Γάλλο συνθέτη, από τη Στέγη Ωνάση και το Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου.

Maurice Ohana © Dominique Souse

Μία "Γέφυρα Μουσικής πάνω από τη Συγγρού", στήνεται για 8η χρονιά, στις 10 Μαΐου 2023, συνδέοντας τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση με το Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου. Μία γέφυρα που υποστηρίζει με ουσιαστικό και γόνιμο τρόπο τους φοιτητές και τις φοιτήτριες της κατεύθυνσης "Πολιτισμός και Πολιτιστική Διαχείριση" του Τμήματος Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου, παρέχοντάς τους την ευκαιρία να συνεργαστούν με τη Στέγη, να συναντήσουν τα τμήματα παραγωγής και επικοινωνίας, να αντλήσουν πολύτιμη εμπειρία και να επικοινωνήσουν με τους μουσικούς δημιουργούς της εποχής μας.

Αφιερωμένη στον συνθέτη Maurice Ohana (1913-1992), η φετινή "Γέφυρα" ιχνηλατεί με τρεις συναυλίες τις προσωπικές και καλλιτεχνικές διαδρομές ενός, άγνωστου για πολλούς στην Ελλάδα, μουσικού δημιουργού. Για πρώτη φορά επίσης, η "Γέφυρα Μουσικής" έφτασε μέχρι και τη Θεσσαλονίκη, όπου στις 18 Μαρτίου, στο αμφιθέατρο "Στέφανος Δραγούμης" του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού, έγινε μια παρουσίαση της συνεργασίας Στέγης - Παντείου και ακολούθησε η συναυλία με έργα για όμποε και πιάνο, σε συνεργασία με το Εργαστήριο Σύγχρονης Μουσικής του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του ΑΠΘ. 

Maurice Ohana
© Dominique Souse

Ο Maurice Ohana  αναγνωρίστηκε ως ένας από τους κορυφαίους συνθέτες της γενιάς του στη Γαλλία ήδη από τη δεκαετία του 1960. Το μουσικό έργο του είναι πολυσχιδές, όπως ακριβώς και η μουσική του γλώσσα. Γεννημένος στο Μαρόκο, με ισπανικές καταβολές, βρετανική υπηκοότητα, γαλλική παιδεία και πολλά ταξίδια στην Αφρική και στην Ευρώπη, δημιουργεί ξεπερνώντας τα γεωγραφικά σύνορα. Στρέφεται στις ρίζες του, τις μεσογειακές καταβολές του, στο κλασικό φλαμένκο και το ανδαλουσιανό cante jondo, σε ισπανικά θέματα και κείμενα, σε αφρικανικούς και αφροκουβανέζικους ρυθμούς και σε ελληνικούς μύθους.

Maurice Ohana

Περιλαμβάνει επίσης στοιχεία της αρμονικής και ρυθμικής γλώσσας της τζαζ, αλλά και της υφής της μουσικής των Ντεμπυσσύ, ντε Φάγια, Μπάρτοκ και Στραβίνσκι. Το αφιέρωμα δίνει στο ελληνικό κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει έργα για πιάνο σόλο και διάφορους συνδυασμούς μουσικής δωματίου, μετά την πρώτη παρουσίαση έργων του για κιθάρα στη "Γέφυρα Μουσικής", vol. 4. το 2018. 

8 μ.μ. І Η κληρονομιά του Ντεμπυσσύ 

Ο συνθέτης και πιανίστας Παναγιώτης Δημόπουλος θα μας ταξιδέψει με έργα για σόλο πιάνο του Maurice Ohana, της Betsy Jolas, αλλά και σε ένα νέο έργο του ιδίου σε ανάθεση της Στέγης, το "Τίγγις" (2022). Το έργο μας μεταφέρει νοερά στην αφρικανική Ταγγέρη και μας καλεί να αποκρυπτογραφήσουμε τους κώδικες που οδηγούν στους μυθικούς της τόπους. Το "Pièce pour" (1997) της Betsy Jolas παίζει γύρω από έναν ρυθμό άλλοτε γρήγορο, άλλοτε βασανιστικά αργό, με ελιγμούς, ακραίες νότες και δυναμικές αλλαγές. Τέλος, τα αποσπάσματα από τα "24 Πρελούδια" (1972-1973) για σόλο πιάνο του Οανά που κλείνουν τη συναυλία, είναι ένα παλίμψηστο των στοιχείων της φύσης. 

Panagiotis Demopoulos
© Susanna Dimopoulou
Παναγιώτης Δημόπουλος

9 μ.μ. І Ισπανία-Αφρική  

Το πρόγραμμα της δεύτερης συναυλίας ανιχνεύει τις αρχικές ρίζες της έμπνευσής του Οανά, συνδέοντας παραδοσιακά τραγούδια από την Ισπανία και τη Νιγηρία με τα έργα δύο μαθητών και φίλων του για σόλο πιάνο: της Γαλλίδας Edith Lejet, με την οποία γνωρίστηκαν χάρη στο αμοιβαίο τους ενδιαφέρον για τον Λόρκα, και του βασκικής καταγωγής Ισπανού Félix Ibarrondo. H βραβευμένη συνθέτρια Ισμήνη Μπεκ, με την ανάθεση της Στέγης για φωνή και πιάνο, προσθέτει τη δική της συνεισφορά σε αυτό το μουσικό σύμπαν. 

Ισμήνη Μπεκ
Ισμήνη Μπεκ

10 μ.μ. І Σαλπάροντας για την Αμερική 

Τα έργα της τρίτης συναυλίας μάς καλούν σε ένα υπερατλαντικό ταξίδι. Ο Γάλλος συνθέτης λάτρευε τον απέραντο ωκεανό και εμπνεύστηκε από τους ήχους του. Στο "Neumes" (1965) για όμποε και πιάνο, αναγνωρίζουμε ήχους, άλλοτε σκοτεινούς άλλοτε ανάλαφρους, προσωπικούς αλλά ταυτόχρονα και οικουμενικούς. Η Edith Canat de Chizy, μαθήτρια του Οανά, με το "Sailing" (2021) για σόλο πιάνο, φέρνει στα αυτιά μας τον παφλασμό των κυμάτων, τις ριπές του ανέμου αλλά και την κόρνα ενός πλοίου. Ο André Jolivet με το "Chant pour les piroguiers de l'Orénoque" (1953) για όμποε και πιάνο μας μεταφέρει στη Βενεζουέλα, υπό τους ήχους του τραγουδιού ενός ντόπιου βαρκάρη.

Στη Λατινική Αμερική παραμένουμε με το στο "Perroquets d’Azur" (1996) ένα έργο για σόλο όμποε του Thierry Pécou, που, ακολουθώντας τα βήματα του Οανά, αξιοποιεί τον ρυθμικό πυρήνα της αφρο-κουβανικής μουσικής. Τέλος, θα απολαύσουμε, έργα για σόλο όμποε δύο ταλαντούχων, νέων Ελλήνων συνθετών: τα "Βιώματα Ι" (2015) του Αντώνη Ρουβέλα και το "Introspections" (2022) του Μιχάλη Παλαιολόγου, με τα οποία το ταξίδι γίνεται πλέον εσωτερικό και πολύ προσωπικό. 

Πληροφορίες: Πάντειο Πανεπιστήμιο | Eίσοδος ελεύθερη με δελτία εισόδου στον χώρο της εκδήλωσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Μια Γέφυρα Μουσικής πάνω από τη Συγγρού

  • Φεστιβάλ

Αφιερωμένη στο συνθέτη Maurice Ohana (1913-1992), η φετινή «Γέφυρα» ιχνηλατεί με τέσσερις συναυλίες τις προσωπικές και καλλιτεχνικές διαδρομές ενός –άγνωστου για πολλούς στην Ελλάδα– μουσικού δημιουργού.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

Τρεις σούπερ σταρ της κλασικής μουσικής στο Ηρώδειο

Οι τρεις κορυφαίοι σολίστες, Ιμάνιουελ Αξ, Λεωνίδας Καβάκος και Γιο-Γιο Μα θα βρεθούν μαζί στη σκηνή, στο πλαίσιο του φετινού Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
13/06/2024

Το Krama Festival επιστρέφει για πέμπτη χρονιά στο Πλύφα

Συναυλίες, performances, οπτικές εγκαταστάσεις και DIY εργαστήρια θα περιλαμβάνει το φετινό πρόγραμμα του φεστιβάλ.

Αστέρες της κλασικής μουσικής και της όπερας, τζαζ βιρτουόζοι και μύθοι της σύγχρονης μουσικής στο Ηρώδειο

Αυτές είναι οι συναυλίες που θα παρακολουθήσουμε αυτό το καλοκαίρι στη σκιά της Ακρόπολης.

Κωστής Μαραβέγιας: Διπλό ραντεβού στον Κήπο του Μεγάρου

Λόγω μεγάλης ζήτησης, προστίθεται και δεύτερη συναυλία.

Μεταφέρεται στο "Floyd" η συναυλία των Archive

Οι λόγοι για αυτή την αλλαγή δεν διευκρινίζονται από την εταιρεία παραγωγής.

Σταύρο Γασπαράτο, πώς θα ήταν να βρισκόμασταν μέσα σε ένα πιάνο;

Το έργο "Expanded Piano ΙΙ", που θα παρουσιαστεί για δύο παραστάσεις στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ, μας καλεί να φανταστούμε ένα πιάνο να επεκτείνεται στο μέγεθος μιας αίθουσας συναυλιών.

5 αξέχαστες live εμφανίσεις του Βασίλη Παπακωνσταντίνου

Λίγες εβδομάδες πριν το μεγάλο live του σπουδαίου ερμηνευτή στο Release Athens 2024, θυμόμαστε μερικές από τις κορυφαίες βραδιές της καριέρας του.