Κώστας Τουρνάς: Μισός αιώνας μουσική

Γιορτάζει 50 χρόνια στο τραγούδι με μια μεγάλη συναυλία στο Faliro Summer Theater (6/7), δίνοντάς μας αφορμή να ξεφυλλίσουμε ξανά το πρόσφατο βιβλίο με το αρχείο και τις σκέψεις του.

KTournas_front

Ο Κώστας Τουρνάς περίμενε υπομονετικά το πέρας της πανδημίας για να στήσει μια μεγάλη συναυλία-γιορτή για τα 50 του χρόνια στο ελληνικό τραγούδι. Και το άνοιγμα του φετινού καλοκαιριού του δίνει τώρα αυτή την ευκαιρία. Την Τετάρτη 6/7 θα ανέβει λοιπόν στη σκηνή του Faliro Summer Theater (στα Ολυμπιακά Ακίνητα του Φαλήρου) περιστοιχισμένος από τη μπάντα του, αλλά και από τους καλεσμένους της βραδιάς: την Ελπίδα, την Καίτη Γαρμπή, τον Χρήστο Δάντη και τον Γιάννη Ζουγανέλη.

Στην πραγματικότητα, βέβαια, η ενασχόληση του Τουρνά με τη μουσική ξεπερνά αυτόν τον μισό αιώνα τον οποίον φιλοδοξεί να σκιαγραφήσει επί σκηνής, καθώς ήταν στα 15 του (1964) που ξεκίνησε να παίζει σε εφηβικά γκρουπ της Αθήνας. Ωστόσο, στον πρόλογο της ογκώδους έκδοσης "Κώστας Τουρνάς: Στίχοι, Σκέψεις και Αρχείο" ο ίδιος ορίζει ως αρχή της πορείας το 1971, όταν έγιναν τα πρώτα δισκογραφικά βήματα των Poll –του συγκροτήματος που έφτιαξε με τους Ρόμπερτ Ουίλιαμς, Σταύρο Λογαρίδη & Κώστα Παπαϊωάννου.

Η επικείμενη συναυλία δίνει την ευκαιρία να ξεφυλλίσουμε ξανά αυτόν τον εντυπωσιακό τόμο των 687 σελίδων, ο οποίος κυκλοφόρησε στα τέλη του 2021 από την 1821 Publications σε επιμέλεια του Γιώργου Γερανιού. Παρότι στο CD με τα σπάνια και ακυκλοφόρητα κομμάτια που συνόδευε τις προπαραγγελίες της έκδοσης καταγράφεται και το αγγλόφωνο single του 1966 με τους Teenagers, ο Τουρνάς πιάνει το νήμα από το εμβληματικό τραγούδι των Poll "Άνθρωπε Αγάπα" (1971), για το οποίο σχολιάζει: "Έχει έναν τόνο ρομαντικό, έχει έναν τόνο μάταιο, δεν μπορείς ούτε να το πεις στους ανθρώπους, ούτε καν και στον εαυτό σου, γιατί το να αγαπήσεις είναι μια κατάσταση, δεν είναι μια παρόρμηση, μια εντολή, μια παραίνεση".

KTournas_01

Για τα μέτρα των pop/rock συγκροτημάτων της εποχής οι Poll ευτύχησαν να γνωρίσουν σημαντική επιτυχία, εντούτοις υπήρξαν βραχύβιοι. Αργότερα θα γίνονταν δύο σύντομες επανενώσεις (1982 και 1991), όμως επί της ουσίας η κοινή τους πορεία έληξε μέσα στο 1972. Κουβεντιάζοντας με τον Τουρνά στο στούντιό του στο Πολύγωνο (2016), αποτίμησε τα γεγονότα λέγοντάς μου πως η ελευθερία της ηλικίας στην οποία βρίσκονταν τότε "μάλλον μας απομάκρυνε από το κοινό αντικείμενο. Έπειτα, η Ελλάδα δεν φημίζεται για τις συνεργατικές της τάσεις. Καθένας έχει το δικό του μπαϊράκι".

Για τον ίδιο, βέβαια, η διάλυση των Poll πυροδότησε μια σπουδαία σόλο καριέρα, η οποία εκκίνησε με το δεξί μέσα στο 1972, όταν κατέθεσε το ντεμπούτο του Απέραντα Χωράφια. Δίσκο που στον καιρό του άργησε να πάρει μπρος (εμπορικά μιλώντας), μα πλέον χαίρει γενικής εκτίμησης ως ένας από τους καλύτερους στα εγχώρια rock χρονικά. 

KTournas_02

"Τα Απέραντα Χωράφια γράφτηκαν μέσα σε ένα απόγευμα, όταν δουλεύαμε με τους Poll στο κέντρο Μαϊμού", μου είπε ο Τουρνάς στην προαναφερθείσα κουβέντα μας, ενώ στο βιβλίο τα χαρακτηρίζει ως "έναν χείμαρρο αισθημάτων, σκέψεων και αναγκών", διηγούμενος παράλληλα και την απροθυμία της Polydor να τα κυκλοφορήσει: "Κώστα, κοίτα να κάνεις κάτι άλλο για τη μετά-Poll εποχή", ήταν η παραίνεση του τότε διευθυντή της. Στο προαναφερθέν CD, εντωμεταξύ, υπάρχει και μια ακυκλοφόρητη ημίωρη εκδοχή ηχογραφημένη ζωντανά στο Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού με την Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής της ΕΡΤ (2012).

Ακολούθησε μια εποχή πολλών κοσμαγάπητων τραγουδιών, τόσο προσωπικών, όσο και γραμμένων για άλλους συναδέλφους, με τη "Ντισκοτέκ" της Ελπίδας (1979) και το "Ξυπόλυτη Χορεύω" της Καίτης Γαρμπή (1994) να είναι τα πλέον χαρακτηριστικά ανάμεσα στα δεύτερα. Από τα δικά του, ο "Πιο Καλός Τραγουδιστής" (1973), που απεικονίζεται να χάνεται στα αστέρια, αντανακλά μια περίοδο ενασχόλησης με τα γραπτά του Erich von Däniken, το "Κυρίες Και Κύριοι" (1974) μετέφερε μια αίσθηση ότι τα πράγματα της εποχής δεν όδευαν σε σωστό δρόμο, ενώ το "Μην Της Το Πεις" (1980) εξακολουθεί να ακούγεται από κάθε καλό ραδιόφωνο. Ο δε "Αχιλλέας Απ' Το Κάιρο" (1980) μίλησε σε ανύποπτο χρόνο για την ομοφυλοφιλία με υπέροχους στίχους και απαράμιλλη ενσυναίσθηση και τρυφερότητα, δεδομένου ότι η εμπειρία βρισκόταν εκτός των προσωπικών βιωμάτων του Τουρνά –συγκρίνεται μόνο με το "Comme Ils Disent" του Charles Aznavour. "Είναι ένα αντιρατσιστικό τραγούδι στο βάθος", σημειώνει χαρακτηριστικά στο βιβλίο.

KTournas_03

Φυσικά θα μπορούσαμε να σταθούμε και σε άλλες γνωστές στιγμές από τη μακρά καριέρα του Κώστα Τουρνά, μα θα καταλήγαμε έτσι να γράψουμε ένα διαφορετικό άρθρο. Περισσότερη σημασία έχει ότι το μεν βιβλίο τελειώνει στο 2011 (με τo CD/DVD Τουρνάς '11), όμως η επικείμενη συναυλία στο Faliro Summer Theater δείχνει την πρόθεσή του να παραμείνει ενεργός. Μάλιστα, σε μια συνομιλία που είχαμε πριν μερικούς μήνες, μου αποκάλυψε ότι πλέον τον ενδιαφέρει και πάλι η δισκογραφία, οπότε σκέφτεται να κάνει ξανά μια απόπειρα –"ασφαλώς με τις τωρινές συνθήκες", όπως είπε.

Περισσότερες πληροφορίες

Κώστας Τουρνάς

  • Ελληνική

Γιορτάζει την επέτειο 50 χρόνων καλλιτεχνικής δημιουργίας και παρουσίας του στην ελληνική μουσική σκηνή, με καλεσμένους την Καίτη Γαρμπή, τον Χρήστο Δάντη, τον Γιάννη Ζουγανέλη και την Ελπίδα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

Ελένη & Σουζάνα Βουγιουκλή: Βραδιές μυσταγωγίας, με θαυμαστές φωνητικές μεταμορφώσεις

Οι δύο αδερφές από την Ξάνθη εξαφανίζουν τα συνήθη όρια του μουσικού χωροχρόνου, προτείνοντας μια φανταστική περιπλάνηση με σημείο εκκίνησης τη σκηνή του "six d.o.g.s.". Κι αν η βεντάλια της παράστασης κάπου παρανοίγει σε έκταση, το ταλέντο τους είναι πάντα εκεί, έτοιμο να αποκαταστήσει τη δέσμευσή σου σε όσα παρουσιάζουν.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΑΡΗς ΣΥΜΒΟΥΛΙΔΗς
05/12/2023

Ο Κωνσταντίνος Χατζής για την "ποίηση" του Αισχύλου, του Σοφοκλή και του Κουμεντάκη

Ο πάντα ανήσυχος σκηνοθέτης γράφει στο "α" για την πρωτότυπη θεατρική-μουσική performance "Επτά επί Θήβας – Αντιγόνη" σε μουσική του Γιώργου Κουμεντάκη.

Ένα γεμάτο συναυλιακό τριήμερο στο "Jazzet"

Η σκηνή του "Jazzet" υποδέχεται το "ελληνικό" τρίο του πιανίστα και συνθέτη Γεώργιο Τσώλη, το Alexandros Affolter Quartet και μία βραδιά αφιερωμένη στη μουσική του Μάνου Χατζιδάκι.

Το Needless Slam φέρνει τον Daniel Wang στο Ρομάντσο

Το πρώτο club night της &beyond στήνει ένα μαραθώνιο πάρτι με δύο stages και οκτώ ώρες χορευτικής, ηλεκτρονικής μουσικής.

Η DTP Events παρουσιάζει το έργο του Stefan Torto feat. Blue Jays & the HeadQuarters Project στο "Gazarte"

Η ηλεκτρονική μουσική αναμειγνύεται με κλασικά έγχορδα και ανακυκλωμένα κρουστά.

Το Release Athens 2024 υποδέχεται τους Thievery Corporation και τους Black Pumas

Η Πλατεία Νερού μάς ετοιμάζει μία ημέρα αφιερωμένη στους ήχους της downtempo / dub / electronica και της soul.

Οι Xylouris White και οι ήχοι του δάσους

Το ντουέτο του Γιώργου Ξυλούρη και του Jim White ξεκινάει από το "Temple Athens" το ευρωπαϊκό τουρ του.