Γιόνας Κάουφμαν: Ηρωδιακή πρώτη για τον «βασιλιά των τενόρων»

Τον διάσημο Γερμανό τενόρο, περιζήτητο σε κάθε νέο εγχείρημά του, υποδέχεται το Ηρώδειο σ’ ένα μοναδικό οπερατικό ρεσιτάλ.

Γιόνας Κάουφμαν: Ηρωδιακή πρώτη για τον «βασιλιά των τενόρων»

Μετά την Άννα Νετρέμπκο, βασικό πόλο έλξης στο All Star Verdi Gala που διοργάνωσε τον Ιούλιο στο Καλλιμάρμαρο, η Εθνική Λυρική Σκηνή παρουσιάζει στις 13 Σεπτεμβρίου, στο Ηρώδειο, ακόμη έναν σπουδαίο τραγουδιστή στην απόλυτη ακμή του, τον Γιόνας Κάουφμαν. Το οπερατικό ρεσιτάλ του κορυφαίου ίσως τενόρου της εποχής μας θα πραγματοποιηθεί χάρη στη χορηγία της Rolex. Παρότι τον έχουμε ήδη απολαύσει στην Αθήνα (και στο Μέγαρο Μουσικής), τούτη είναι η πρώτη φορά που ο διάσημος Γερμανός καλλιτέχνης εμφανίζεται στο ρωμαϊκό Ωδείο και συνεργάζεται με την ΕΛΣ – άλλο ένα δείγμα του σταθερά αυξανόμενου διεθνώς κύρους του οργανισμού.

Η καριέρα του 52χρονου τραγουδιστή ξεκίνησε πολύ νωρίς, από τα μέσα της δεκαετίας του ’90. Κάποια προβλήματα φωνητικής τοποθέτησης δεν του επέτρεψαν να έρθει γρήγορα στο προσκήνιο. Εδώ και μία δεκαπενταετία, όμως, είναι περιζήτητος παγκοσμίως και εμφανίζεται ακατάπαυστα στα μεγαλύτερα λυρικά θέατρα (Μετροπόλιταν, Σκάλα Μιλάνου, Κόβεντ Γκάρντεν, όπερες της Βιένης, του Παρισιού, του Μονάχου κ.λπ.) και φεστιβάλ (Σάλτσμπουργκ, Μπάιροϊτ) του πλανήτη.

Κάθε εμφάνιση του Κάουφμαν αποτελεί γεγονός για το ευρύτερο κοινό της μουσικής, κάθε ντεμπούτο ρόλου του κινητοποιεί χιλιάδες φίλους του που ταξιδεύουν ανά τον κόσμο για να τον δουν, κάθε ερμηνεία του γίνεται αντικείμενο πολυάριθμων βραβεύσεων και μελέτης, κάθε CD ή DVD που κυκλοφορεί γίνεται μπεστ σέλερ! Τα δε εισιτήρια για τις παραστάσεις στις οποίες πρωταγωνιστεί εξαφανίζονται μέσα σε λίγες ώρες, όπως συνέβη και με αυτά του αθηναϊκού ρεσιτάλ.

Προικισμένος με εντυπωσιακή μουσικότητα και εκφραστικότητα, ο Κάουφμαν είναι ένας τραγουδιστής-φαινόμενο, που έχει αποδείξει τη μοναδική αξία και διαχρονικότητά του. Η εργατικότητα, το ωραίο παρουσιαστικό και οι σαφείς υποκριτικές αρετές συνδυάζονται ιδανικά με ένα σκοτεινό, μελαγχολικό φωνητικό τίμπρο (με άνεση στις ψηλές νότες), αλλά και με τη σπάνια ευελιξία του –προσεκτικά επιλεγμένου– ρεπερτορίου του. Ποιος άλλος ομότεχνός του ακροβατεί σήμερα με τέτοια άνεση ανάμεσα στη λυρική εργογραφία του 19ου και του 20ού αιώνα, την οπερέτα και το έντεχνο τραγούδι;

Ο Κάουφμαν ανήκει σ’ εκείνους τους λυρικούς καλλιτέχνες, οι οποίοι ανταποκρίνονται με την ίδια επιτυχία τόσο στις απαιτήσεις της όπερας όσο και σε εκείνες των τραγουδιών με μόνη συνοδεία ένα πιάνο. Έχοντας διδαχθεί, ως Γερμανός, την παράδοση του κλασικού τραγουδιού, του «ληντ», φημίζεται για την προσοχή με την οποία προσεγγίζει τα ποιητικά όσο και τα μουσικά κείμενα. Οι ρόλοι του είναι συνήθως δουλεμένοι στην παραμικρή λεπτομέρεια: Κάθε λέξη, κάθε φράση έχει το δικό της βάρος, με αποτέλεσμα –ιδίως στο βαθμό που συνοδεύεται από μιαν άριστη τεχνική– να του προσάπτεται ενίοτε μια κάποια ερμηνευτική επιτήδευση.

Αντισταθμίζοντας την έλλειψη ενός φωτεινού μεσογειακού ηχοχρώματος, ο εκλεκτός μονωδός προσδίδει σπάνια ευαισθησία και εσωτερικότητα στους οπερατικούς χαρακτήρες που ερμηνεύει κάθε φορά. Με την ξεχωριστή ικανότητά του να διεισδύει στην ουσία τους, έχει αφήσει το δικό του στίγμα σε εμβληματικούς ρόλους του ιταλικού (Καβαραντόσι, Αλφρέντο, Ρανταμές, Oθέλλος), γαλλικού (Δον Ζοζέ, Βέρθερος, Φάουστ) και γερμανικού (Λόενγκριν, Πάρσιφαλ, Φλόρεσταν) ρεπερτορίου, ενθουσιάζοντας το κοινό.

Κοσμαγάπητες άριες των Καβαραντόσι, Ρανταμές και Δον Ζοζέ θα ερμηνεύσει και για το κοινό του Ηρωδείου, το οποίο όμως θα έχει την πρόσθετη τύχη να τον απολαύσει και ως Τουρίντου (από την «Καβαλερία Ρουστικάνα» του Μασκάνι), Αντρέα Σενιέ (από την ομότιτλη όπερα του Τζορντάνο), Καλάφ (από την «Τουραντότ» του Πουτσίνι) και Ροντρίγκ από τον σπανιότατα παιζόμενο «Σιντ» του Μασνέ… Τις αναγκαίες, δημοφιλείς ορχηστρικές ανάπαυλες (από όπερες των Μπελίνι, Μπιζέ, Μασκάνι, Βέρντι, Μασνέ και Πουτσίνι) θα χαρίσει η Ορχήστρα της Λυρικής, η οποία θα τον συνοδεύσει υπό τον αρχιμουσικό –και πιστό συνεργάτη του– Γιόχεν Ρίντερ.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

Grammys 2026: Όλες οι υποψηφιότητες

Φέτος, το hip hop και η pop βρίσκονται ξανά στο επίκεντρο, η latin μουσική αποκτά επιτέλους τη θέση που της αξίζει, και η νέα γενιά δοκιμάζει τις δυνάμεις της απέναντι σε καλλιτέχνες που έχουν ήδη γράψει ιστορία.

ΓΡΑΦΕΙ: ΒΙΚΤΩΡΙΑ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥς
07/11/2025

"Τόσκα"

Η περίφημη όπερα του Τζάκομο Πουτσίνι, σε σκηνοθεσία Νίκου Σ. Πετρόπουλου, επιστρέφει μετά τα συνεχόμενα sold out.

Επιτυχημένος Κόρνγκολντ, ατελέστατος Μάλερ σε πρόσφατη συναυλία της ΚΟΑ υπό τον Γουώρνερ – Θαυμάσιος Χάυντν από Giardino Armonico / Αντονίνι στη Ροτόντα Θεσσαλονίκης

Η ατελής εκτέλεση της 5ης Συμφωνίας του Μάλερ σκίασε την πρόσφατη συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, ενώ το ιστορικό σύνολο οργάνων εποχής "Il Giardino armonico" έκανε το καθυστερημένο πλην ερεθιστικό ελληνικό ντεμπούτο του με συμφωνίες του Χάυντν στη Ροτόντα της Θεσσαλονίκης

Η Αναστασία Κότσαλη και ο Μιχάλης Καλκάνης συνομιλούν με την ανεικονική γεωμετρία της Όπυς Ζούνη

Παρουσιάζουν το νέο του μουσικό εγχείρημα "Περγαμόντο" στο Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών & Μουσικής Β&Μ Θεοχαράκη.

"Μομφή": Μια μουσική performance της Μαρίκας Κλαμπατσέα και του Λεονάρδου Βαλεστσαίν

Το έργο εμπνέεται από τη ρήση του Bertolt Brecht: "Στους σκοτεινούς καιρούς θα υπάρχει και τραγούδι; Ναι, θα υπάρχει και τραγούδι. Για τους σκοτεινούς καιρούς".

Το συναυλιακό πρόγραμμα του ΠΣΚ

Rap, techno, world music αλλά και metal και pop· αυτό το τριήμερο στην Αθήνα έχει τα πάντα.

The Dream Syndicate: Η μεγάλη επιστροφή μιας θρυλικής μπάντας

Ένα από τα πιο επιδραστικά και αγαπημένα συγκροτήματα της αμερικανικής alternative σκηνής επιστρέφει επιτέλους στην Ελλάδα.