Το έργο «Powder her face» είναι μια όπερα δωματίου δύο πράξεων του Βρετανού συνθέτη Τόμας Άντες, σε λιμπρέτο του συγγραφέα και κριτικού λογοτεχνίας Φίλιπ Χένσερ. Το θέμα της είναι η «πρόστυχη δούκισσα» Μάργκαρετ Κάμπελ και η ερωτική ζωή της, που έγινε μεγάλο θέμα στον βρετανικό Τύπο το 1963, καθώς αποκαλύφθηκαν σκανδαλιστικές λεπτομέρειες, στο πλαίσιο της δίκης για το διαζύγιο που ζήτησε ο δεύτερος σύζυγός της Ίαν Ντάγκλας Κάμπελ. Πρόκειται για τον 11ο δούκα του Αργκάιλ, τον οποίο η Μάργκαρετ παντρεύτηκε το 1951, για να αποκτήσει τίτλο και δύναμη, καθώς το χρήμα και η δημοσιότητα δεν της έλειψαν ποτέ από τη δεκαετία του ’30 κι εντεύθεν. Ο απατημένος δούκας, λοιπόν, την κατηγόρησε ούτε λίγο ούτε πολύ για 88 (όσα και τα πλήκτρα του πιάνου!) εξωσυζυγικές σχέσεις.
Η υπόθεση αυτή συζητήθηκε την ίδια χρονιά με ένα άλλο σοβαρό σκάνδαλο σεξ και κατασκοπίας, την περίφημη υπόθεση Προφιούμο, που αφορούσε τον υπουργό Πολέμου της κυβέρνησης του Χάρολντ ΜακΜίλαν και τη σχέση του με το κολ γκερλ Κριστίν Κίλερ (η οποία είχε παράλληλη σχέση με έναν αξιωματούχο της σοβιετικής πρεσβείας). Η πρώτη όμως διέθετε αρκετή σεναριακή «σάρκα», διανθισμένη με κοινωνικό σχόλιο, σκανδαλοθηρία και φυσικά σεξ, οπότε το 1995 ανέλαβε ο νεαρός συνθέτης Τόμας Άντες να την κάνει όπερα. Όπερ και εγένετο, με μεγάλη επιτυχία μάλιστα, ώστε το «Powder her face» (το πρώτο έργο ενός πολυπράγμονα συνθέτη) να είναι από τις πιο πολυπαιγμένες σύγχρονες όπερες της βρετανικής σκηνής.
Παραδόξως, φαίνεται πως υπάρχει μόνο μία ηχογράφηση του έργου, αυτή του 1998, στην οποία ο συνθέτης διευθύνει και η σοπράνο Τζιλ Γκόμεζ επωμίζεται τον πρωταγωνιστικό ρόλο, γεγονός που σημαίνει πως η σκηνική παρουσίαση του έργου είναι αυτή που μονοπωλεί τη δημοτικότητά του.

Ο Τόμας Άντες, συνθέτης των «άκρων» σε πολλές περιπτώσεις, χρησιμοποιεί εδώ τη γλώσσα της σύγχρονης μουσικής – με σαφείς αναφορές στον Μπεργκ και τον Στραβίνσκι αλλά και νύξεις Βάιλ και Πιατσόλα. Ακούγοντας το έργο, δηλαδή τη μουσική σε συνδυασμό με την αθυρόστομη γλώσσα του λιμπρέτου, έχεις ανά στιγμές την αίσθηση πως θα μπορούσε να έχει γραφτεί από τον... Φρανκ Ζάπα. Η όλη δομή κι εξέλιξη του έργου, ωστόσο, σε συνδυασμό με την υπόθεσή του, πλησιάζει περισσότερο στη «Lulu» του Άλμπαν Μπεργκ.
Το «Powder her face», το οποίο εμπεριέχει την πιο άσεμνη άρια που έχει γραφτεί ποτέ, την αποκαλούμενη «Blowjob Aria», είναι ένα μουσικά και καλλιτεχνικά πολυεπίπεδο έργο, με πολύ ενδιαφέρουσες διαστάσεις και όψεις, που εδώ, στην πρώτη του πανελλήνια παρουσίαση, αναδεικνύονται από τη σκηνοθεσία του Αλέξανδρου Ευκλείδη και την ερμηνεία του Ergon Ensemble, σε διεύθυνση Νίκου Βασιλείου. Τον πρωταγωνιστικό ρόλο κρατάει η Αυστραλοβρετανή σοπράνο Τζαστίν Βιάνι, με την υποστηρικτική ερμηνεία των Χρύσας Μαλιαμάνη, Χρήστου Κεχρή και Γιάννη Γιαννίση.
Περισσότερες πληροφορίες
«Powder her face»
Τολμηρή, προκλητική κι αιχμηρή, η σπουδαία σύγχρονη όπερα του «τρομερού παιδιού» της βρετανικής μουσικής Τόμας Άντες έρχεται να… σκανδαλίσει. Σε πρώτη πανελλήνια παρουσίαση και σκηνοθεσία του Αλέξανδρου Ευκλείδη, με το Ergon Ensemble.