"Ο καλός, ο κακός και ο άσχημος" και η μουσική του: 50 χρόνια μετά

Πριν από 50 χρόνια ακριβώς, στις 23 Δεκεμβρίου 1966, βγήκε στις κινηματογραφικές αίθουσες της Ιταλίας η ταινία του Sergio Leone “Ο καλός, ο κακός και ο άσχημος”. Τη μουσική της ταινίας υπέγραφε ο Ennio Morricone και το σάουντρακ αποδείχτηκε ένα από τα πιο δημοφιλή όλων των εποχών.

"Ο καλός, ο κακός και ο άσχημος" και η μουσική του: 50 χρόνια μετά

Πριν από 50 χρόνια ακριβώς, στις 23 Δεκεμβρίου 1966, βγήκε στις κινηματογραφικές αίθουσες της Ιταλίας η ταινία του Sergio Leone “Ο καλός, ο κακός και ο άσχημος”. Τη μουσική της ταινίας υπέγραφε ο Ennio Morricone και το σάουντρακ αποδείχτηκε ένα από τα πιο δημοφιλή όλων των εποχών.

"Ο καλός, ο κακός και ο άσχημος" και η μουσική του: 50 χρόνια μετά - εικόνα 1

Η ταινία “Ο καλός, ο κακός και ο άσχημος” βγήκε στις (ιταλικές) κινηματογραφικές αίθουσες στις 23 Δεκεμβρίου του 1966. Εκείνες - περίπου - τις μέρες βγήκε και το σάουντρακ της ταινίας, με την υπογραφή του Ennio Morricone, από την ιταλική εταιρία Parade. Μέσα στο 1967 η ταινία είχε κυκλοφορήσει διεθνώς από την United Artists, με τη σφραγίδα της οποίας κυκλοφόρησε – επίσης διεθνώς – το σάουντρακ.

"Ο καλός, ο κακός και ο άσχημος" και η μουσική του: 50 χρόνια μετά - εικόνα 2

Από την πρώτη στιγμή καταλαβαίνει κανείς πως πρόκειται για εκπληκτική μουσική – που όμοιά της δεν πρέπει να έχει ακουστεί ξανά στο σινεμά, ευρωπαϊκό, αμερικάνικο ή οποιοδήποτε. Πρόκειται πραγματικά για κάτι καινούριο που, συνολικά, δίνει μια ιδιαίτερη βαρύτητα και αξία στη μουσική κινηματογράφου που για πρώτη φορά ανεβαίνει σε τόσο ψηλά popular επίπεδα.

"Ο καλός, ο κακός και ο άσχημος" και η μουσική του: 50 χρόνια μετά - εικόνα 3

Το σάουντρακ της ταινίας είναι γεμάτο από πανέμορφα μουσικά θέματα και cues που προκύπτουν από αυτά. Εμείς εδώ θα μιλήσουμε για - και θα ακούσουμε - τα πιο βασικά.

The Good, the Bad and the Ugly Main Theme Το κύριο θέμα της ταινίας είναι πασίγνωστo - ίσως το πιο γνωστό μουσικό θέμα σε όλο τον κόσμο! Ο μελωδικός του πυρήνας ακούγεται τρεις φορές από τρεις διαφορετικούς οργανικούς συνδυασμούς που αντιστοιχούν στους τρεις βασικούς χαρακτήρες του έργου. Με ξύλινο φλάουτο (πιο συγκεκριμένα soprano recorder) για τον “καλό”, δύο αντρικές φωνές ηλεκτρονικά παραποιημένες για τον “άσχημο” (είναι το πασίγνωστο ουρλιαχτό του κογιότ, που μας υποδέχεται στην πρώτη σκηνή της ταινίας) και με μπάσα οκαρίνα για τον “κακό”. Αυτό το θεματικό μοτίβο αποτελεί τη βάση στη μουσική εξέλιξη της ταινίας.

The Strong Υπάρχει ένα μυστήριο σχετικά με αυτό το όμορφο militair κομμάτι καθώς ο τίτλος "The Strong (il forte)" δεν φαίνεται ν' ανταποκρίνεται σε κάτι άμεσα κατανοητό. Μάλλον από λάθος έγινε έτσι γιατί ο Μαέστρος στην τελευταία του ηχογράφηση το αποκατέστησε ως "The Fortress", πράγμα που έχει μια λογική όταν το ακούμε στα σημεία που παίζεται στην ταινία.

The Desert Είναι το πιο φιλόδοξο μουσικά κομμάτι του δίσκου, με πλήθος από αναφορές στο σύγχρονο κλασικό μπακγκράουντ του συνθέτη, με ισχυρή επίδραση από τον δωδεκαφθογγισμό αλλά, παρά ταύτα, τονικό και απολαυστικότατο – γι’ αυτούς που ακούν μουσική, φυσικά. Ο Ennio Morricone ουσιαστικά εδώ διδάσκει τι σημαίνει δραματική κλιμάκωση στο σάουντρακ μιας ταινίας.

Marcia Ένα μαρς – για την ακρίβεια ένα μικρό μαρς (marcetta) – που μας εισάγει στα μαρτύρια της αιχμαλωσίας. Αρχικά ακούγεται αρκετά οξύ και ενοχλητικό – όπως πρέπει να ακούγεται ένα στρατιωτικό εμβατήριο. Μετά μπαίνει στην ουσία του έργου…

The Story of a Soldier Ένα πολύ συναισθηματικό (δηλαδή συγκινητικό) τραγούδι σε στίχους του Tommie Connor. Μια μπαλάντα για τις χαμένες ζωές. Ένα σπουδαίο αντιπολεμικό τραγούδι για μια ουσιαστικά αντιπολεμική (όχι αντι-βίαιη!) ταινία όπως «Ο καλός, ο κακός και ο άσχημος». Να θυμηθούμε την σκηνή της ταινίας: η ορχήστρα / χορωδία των Νοτίων αιχμαλώτων του στρατοπέδου συγκέντρωσης Μπάτερβιλ παίζει και τραγουδάει για να καλύψει τους ήχους καθώς ο Βόρειος δεκανέας (ο εκπληκτικός spaghetti western καρατερίστας Mario Brega) βασανίζει τον «άσχημο» Eli Wallach κατ’ εντολή του «κακού» «Βόρειου» λοχία Angel Eyes (μιλάμε για τον Lee Van Cleef).

The Ecstasy of Gold Για μένα – αλλά και για τους Metallica – είναι το αριστούργημα του σάουντρακ (ίσως και το high spot της ταινίας). Σε τρία και κάτι λεπτά ο Ennio Morricone βάζει τόση ιστορία και ένταση που άλλοι συνθέτες – διαφόρων εποχών και στυλ – θα χρειάζονταν σελίδες επί σελίδων για να πετύχουν. Η φωνή είναι της «ιέρειας», της Edda Dell’Orso…

The Trio Μετά από μια συγκλονιστική «Μονομαχία στο Ελ Πάσο» (δηλαδή κάπου πολύ έξω από το Ελ Πάσο) ο Ennio Morricone είναι πια ο αδιαμφισβήτητος μετρ της έντασης – πάσης μορφής – που μπορεί να περιγράψει ηχητικά μια μονομαχία. Ειδικά σαν αυτή: ανάμεσα στον Clint Eastwood, τον Lee Van Cleef και τον Eli Wallach.

"Ο καλός, ο κακός και ο άσχημος" και η μουσική του: 50 χρόνια μετά - εικόνα 4

Το σάουντρακ – το αρχικό, της Parade και της United Artists, περιείχε 13 κομμάτια. Αυτό κρατήθηκε επί πολλά χρόνια, ως το 2001 που η GDM / Dagored κυκλοφόρησε το πλήρες σάουντρακ της ταινίας: με 21 κομμάτια – ένα εκ των οποίων ήταν και η πλήρης ηχογράφηση του “Story of a Soldier”

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

And Also The Trees: Goth/post-punk καταχνιά και κραυγές ενθουσιασμού στο "Gagarin"

Σε μια ελκυστική double bill σύμπραξη με τους Legendary Pink Dots (που έμειναν αμφιλεγόμενοι), οι Βρετανοί πήραν μέρος στους εορτασμούς του "Death Disco", τιμώντας τα 10 του χρόνια με τον καλύτερο τρόπο.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΑΡΗς ΣΥΜΒΟΥΛΙΔΗς
08/02/2023

Έχεις χάσει τα πάντα μα επιμένεις

Κατά τη διάρκεια της συναυλίας των Στέρεο Νόβα, με αφορμή την τελετή έναρξης της "2023 Ελευσίς", δεν καταλάβαινα αν έλειπαν αυτοί ή εγώ.

H Rosalía είναι η πρώτη headliner του Release Athens Χ SNF Nostos

Tο Release Athens συναντά το SNF Nostos για ένα από τα μεγαλύτερα συναυλιακά γεγονότα του καλοκαιριού.

"Ταξίδι στη Λατινική Αμερική" με τον Yoel Soto και την Κλαίτη Σωτηριάδου

Η σειρά συναυλιών του Ιδρύματος Β&Ε Γουλανδρή "Jazz στο Μουσείο" συνεχίζει το αφιέρωμα "Ποίηση και Jazz".

Ένα μουσικό αναλόγιο για τη ζωή και το έργο της Frida Kahlo

Η ευρηματική ερμηνεία της ηθοποιού Ματθίλδης Μαγγίρα αναδεικνύει την ιστορία της Κάλο μέσα από τη σωματική της ιδιορρυθμία, ενώ, η μεσόφωνος Μαρισία Παπαλεξίου και ο πιανίστας Διονύσης Μαλλούχος πλαισιώνουν μουσικά αυτό το ταξίδι της εικαστικού.

"Σμύρνη-Αθήνα, ένα τραγούδι δρόμος": Μια βραδιά αφιερωμένη στη μουσική της Σμύρνης

Τη μουσική συνάντηση διοργανώνουν το Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία και η Ένωσις Σμυρναίων.

"Μπλε και Ασημί": Εντυπώσεις από την πολυπρόσωπη συναυλία της Σοφίας Καμαγιάννη στο Μέγαρο Μουσικής

Μια πιανιστική performance με απαιτήσεις, που χειροκροτήθηκε θερμά από την κατάμεστη Αίθουσα Διδασκαλίας της Μουσικής Βιβλιοθήκης του Συλλόγου "Οι Φίλοι της Μουσικής".