To PS4 Pro, η εικόνα HDR και τo... κόκκινο της Ferrari

H απρόσμενη έκπληξη του Gran Turismo Sport, τα games στην "αιχμή του δόρατος" της σύγχρονης απεικόνισης

Δεν είναι πολλές οι τεχνολογίες εκείνες που... το κοινό δεν ήξερε πως χρειάζεται μέχρις ότου να έλθει σε επαφή μαζί τους - και η λέξη "χρειάζομαι" σημαίνει φυσικά διαφορετικά πράγματα σε διαφορετικούς καταναλωτές - όμως η τεχνολογία υψηλών χρωματικών δυναμικών στις σύγχρονες τηλεοράσεις και προβολείς, γνωστή με τα αρχικά HDR, δεν αποκλείεται τελικά ν' αναδειχθεί σε τέτοια μέσα στη χρονιά που διανύουμε. Απλοϊκά περιγράφοντάς την, μπορεί να πει κανείς πως επεκτείνει την γκάμα των χρωμάτων που μπορούν ν' απεικονιστούν σε μία οθόνη έτσι ώστε το λευκό και το μαύρο να μην είναι... κρεμ και γκρι αντίστοιχα, ενώ όλα τα άλλα ενδιάμεσα χρώματα να εμπλουτίζονται με αποχρώσεις εντονότερες, περισσότερο ρεαλιστικές και σίγουρα περισσότερο κοντινές σε αυτές που έχει η εκάστοτε σκηνή στην πραγματικότητα.

Διατηρούσαμε επιφυλάξεις για το αν και κατά πόσο ο πιο πολύς κόσμος θα μπορούσε να διακρίνει εύκολα και... ποθητά τη διαφορά ανάμεσα στην εικόνα που λαμβάνει σήμερα (την λεγόμενη SDR) και την εικόνα HDR. Όμως στο πλαίσιο της εκδήλωσης The Future of Play που διοργάνωσε η Sony για την προώθηση του PlayStation4 Pro, βρήκαμε το τέλειο παράδειγμα γι' αυτόν τον σκοπό: το επερχόμενο Gran Turismo Sport, το οποίο σχεδιάστηκε εξ αρχής ώστε να υποστηρίζει και ν' αναδεικνύει την εικόνα HDR. Στην διάρκεια παρουσίασης σχετικής ο επικεφαλής ανάπτυξης του GT Sport, Kazunori Yamauchi, χαριτολογώντας ανέφερε πως με τον τίτλο αυτό το κοινό όχι μόνο των PlayStation, αλλά και της Formula 1, του Top Gear και όλων των σειρών ή ταινιών με θέμα την αυτοκίνηση θα δει επιτέλους επί της οθόνης το θρυλικό, χαρακτηριστικό κόκκινο των Ferrari όχι ως... πορτοκαλίζον, όχι ως απόχρωσης πορφυρής... "στο περίπου", αλλά επακριβώς όπως είναι στην πραγματικότητα: ως το βαθύ, λαμπερό αλλά αρχοντικό κι όχι υπερβολικό κόκκινο που η ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία έχει μόνη το δικαίωμα να χρησιμοποιεί σε αυτοκίνητα ανά τον κόσμο.

Η... σωστή προβολή του περίφημου Ferrari Rosso από εξελιγμένες τηλεοράσεις και στο πλαίσιο ενός video game που θα κυκλοφορήσει μελλοντικά δεν είναι, φυσικά, το είδος του "επιχειρήματος" που αναγράφεται στις διαφημίσεις προϊόντων. Δεν είναι λόγος να τα αγοράσει κανείς. Είναι όμως ακριβώς το είδος του παραδείγματος που μπορεί εύκολα να αντιληφθεί κανείς ακόμη κι αν δεν έχει στην διάθεσή του δίπλα-δίπλα (όπως είχαμε εμείς) το ίδιο υλικό σε τηλεοράσεις SDR και HDR: το κόκκινο της Ferrari είναι τόσο χαρακτηριστικό, τόσο συγκεκριμένο, που η αναγκαστική απόκλιση από αυτό στις πιο πολλές σημερινές τηλεοράσεις είναι απλώς ολοφάνερη.

Στελέχη της Sony από διάφορα τμήματα μάς ανέφεραν κατά καιρούς πως αν παρακολουθήσει κανείς υλικό σε οθόνη HDR για λίγο, μετά είναι δύσκολο να "γυρίσει πίσω" στην εικόνα SDR χωρίς ν' απογοητευτεί. Έχοντας ήδη κάνει σχετικές αντιπαραβολές με την βοήθεια ταινιών σε μορφή UHD BD, το Xbox One S και την Sony Bravia 55XD85, δεν είμασταν έτοιμοι να συμφωνήσουμε με τόση ευκολία. Αντικρύζοντας όμως το GT Sport (στο κορυφαίο για φέτος μοντέλο Bravia 75ZD9 βέβαια) μπορούμε να πιστοποιήσουμε πως, έτσι γι' αλλαγή, ο παραπάνω ισχυρισμός δεν είναι από εκείνους τους... γνωστούς του marketing. Χωρίς καμία υπερβολή, η μία τηλεόραση προέβαλλε τα αυτοκίνητα, το περιβάλλον και τον φωτισμό σαν κάποιος να είχε... φυσήξει προσεκτικά ένα στρώμα στάχτης πάνω στην οθόνη της, αποχρωματίζοντας την εικόνα, ενώ η άλλη σαν ο ίδιος κάποιος να είχε "με μία κίνηση" αφαιρέσει το γκρίζο πέπλο από πάνω της!

Το παράδειγμα του GT Sport είναι φυσικά... κορυφαίο και ακραίο: στις ταινίες που πωλούνται σε UHD Blu-ray, όπως αναφέραμε, είναι λίγα τα σημεία στην διάρκειά τους όπου αυτή η διαφορά είναι τόσο μεγάλη. Γι' αυτό και δεν αδικεί κανείς τον Yamauchi που... υποστήριξε το μέσο του: "Τα video games επιδεικνύουν πρώτα και καλύτερα από ο,τιδήποτε άλλο την εικόνα HDR - τα φιλμ δεν το κάνουν στο ίδιο επίπεδο, ενώ τηλεοπτικό πρόγραμμα αντίστοιχο θα κάνουμε πολλά χρόνια να δούμε". Έχει δίκιο: δημιουργημένα στο δικό τους εικονικό τρισδιάστατο περιβάλλον, τα games δεν υπόκεινται στους υλικούς περιορισμούς των κινηματογραφικών ή τηλεοπτικών παραγωγών, προσφέροντας "πλουσιότερη" εικόνα χωρίς την ανάγκη περαιτέρω επεξεργασίας και διαδικασιών. Και μπορεί το GT Sport να αργεί ακόμη, τα επιχειρήματα που θέτει όμως θα τα στηρίξουν πολλά άλλα games του PS4 Pro (και του αρχικού PS4) στο μεσοδιάστημα, ξεκινώντας από την άλλη εβδομάδα. Περισσότερες λεπτομέρειες και παραδείγματα σύντομα, λοιπόν!