PS4 στην αιχμή: games σε 4K, games σε HDR

Τα επόμενα βήματα εξέλιξης στην εικόνα της αλληλεπιδραστικής διασκέδασης ήδη γίνονται - κι επιταχύνουν σε... άλματα!

To 2016 ήταν και η χρονιά κατά την οποία η Sony "ώθησε τον πήχυ ψηλότερα" όσον αφορά στην τεχνολογία προβολής των γραφικών σε video games με το γενναία αναβαθμισμένο PlayStation4 Pro. Για πρώτη φορά οι κάτοχοι οικιακών συστημάτων ηλεκτρονικής διασκέδασης έχουν στην διάθεσή τους την επιλογή προβολής τίτλων σε υπερυψηλή ευκρίνεια (εικόνα 4Κ), είτε αν αυτή είναι εξ αρχής τέτοιας ανάλυσης, είτε αν προκύπτει από ποιοτικό πολλαπλασιασμό γραμμών (upscaling). Η... πολεμική που έχει αναπτυχθεί γύρω από το θέμα της "αληθινής ανάλυσης 4Κ" και της "ψεύτικης" - εννοείται από την Microsoft, που σε αυτή τη φάση μπορεί να ισχυρίζεται ό,τι θέλει για το επερχόμενο Xbox Scorpio - πιθανώς θα συνεχιστεί και μέσα στο 2017, αλλά σε μικρότερο βαθμό.

Όσον αφορά στο συγκεκριμένο ζήτημα, κάποια στιγμή πιθανότατα θα καταστεί σαφές πως η διαφορά ανάμεσα στην πλήρη ανάλυση εικόνας 4Κ και την προερχόμενη από πολλαπλασιασμό γραμμών είναι πρακτικά μικρότερη από το... θέμα PR που έχει τεχνητά δημιουργηθεί γύρω από αυτήν. Όπως και σε πολλά άλλα πράγματα, έτσι και στην απεικόνιση γραφικών υπάρχει το επίπεδο του... "good enough", με την έννοια του σημείου εκείνου όπου η διαφορά παύει να έχει αληθινή, πρακτική σημασία - και τα δείγματα που έχουμε ήδη από δύο διαφορετικές μεθόδους πολλαπλασιασμού γραμμών από τις 1080 στις 1800 και από τις 1800 στις 2160 της εικόνας 4Κ είναι ενίοτε εξαιρετικά. Όσο περισσότερη εμπειρία αποκτούν οι προγραμματιστές games με την χρήση του PS4 Pro, τόσο μικρότερη θα γίνεται η αντιληπτή διαφορά. Ο αριθμός τίτλων του PS4, δε, που απεικονίζονται εξ αρχής σε υπερυψηλή ευκρίνεια μέσα στο 2017 είναι σχεδόν σίγουρο πως θα αυξηθεί σημαντικά, καθιστώντας το όλο θέμα εν τέλει τεχνικό.

H υπερυψηλή ευκρίνεια είναι μεν ποθητή και σαφώς το επόμενο βήμα εξέλιξης όσον αφορά στην πιστότητα των γραφικών σε video games, όμως όσον αφορά στην αληθοφάνειά τους και τον... δείκτη εντυπωσιασμού που μπορεί να τα χαρακτηρίσει, η τεχνολογία HDR είναι μακράν σημαντικότερη. Το αρχικό και το ανασχεδιασμένο PS4 μέσα από την σχετική ενημέρωση λογισμικού μπορούν τυπικά να αποδώσουν την εικόνα HDR που αρκετά games ήδη προσφέρουν, σε ανάλυση 1080 γραμμών - όμως η αλήθεια είναι πως είναι το PS4 Pro αυτό που θ' αξιοποιήσει σε βάθος χρόνου την τεχνολογία αυτή της απεικόνισης για να αποδώσει ζωηρότερα, πειστικότερα, πλουσιότερα χρώματα χρώματα σε παραγωγές που έχουν διαμορφωθεί για να αναδεικνύουν αυτό το στοιχείο. Τα Horizon: Zero Dawn, Gran Turismo Sport και Days Gone ακόμη και πριν την κυκλοφορία τους "δείχνουν τον δρόμο" για τις μελλοντικές παραγωγές άλλων εταιρειών - και θα έχει ενδιαφέρον να διαπιστώσουμε ποιές θα δώσουν τα πλέον εντυπωσιακά παραδείγματα χρήσης της εικόνας HDR μέσα στην επόμενη διετία.

Ο συνδυασμός αυτών των δύο στοιχείων απεικόνισης στο PS4 Pro - της ανάλυσης 4Κ και της χρωματικής απόδοσης βάσει των δυνατοτήτων που φέρνει στο προσκήνιο η τεχνολογία HDR - είναι πρακτικά βέβαιο πως θα θεσπίσει νέα "μέτρα και σταθμά" στα video games το 2017: βάσει αυτών, από ένα σημείο και πέρα, θα κρίνονται όλοι οι τίτλοι, όλων των εταιρειών, ανεξαρτήτως φορμά. Κάποια από τα δείγματα που ήδη είναι προσβάσιμα στους gamers είναι εντυπωσιακά και σίγουρα πολλά υποσχόμενα. Και με το PS4 Pro να έχει στην διάθεσή του το λιγότερο έναν ολόκληρο χρόνο στην αγορά πριν ο ανταγωνισμός του, το Xbox Scorpio, ξεκινήσει να πωλείται, υπάρχει το περιθώριο για να "χτιστεί" αρκετή τεχνογνωσία και γκάμα διαθέσιμου περιεχομένου υψηλού επιπέδου, ώστε το τεχνολογικό πλεονέκτημα να παραμείνει "στο στρατόπεδο" του PS4 Pro.

Αυτό, φυσικά, που θα έχει περισσότερο ενδιαφέρον απ' όλα - για μία σειρά από λόγους - είναι το αν και κατά πόσο η Sony και οι συνεργαζόμενες με αυτήν εταιρείες θα αξιοποιήσουν αυτό το χρονικό διάστημα στο έπακρο, ώστε κατά βάση να "ακυρώσουν" πρακτικά το όποιο πλεονέκτημα θα έχει το Xbox Scorpio τεχνολογικά σε 12 μήνες από σήμερα (αν όλα πάνε κατ' ευχήν για την Microsoft). Σε κάθε περίπτωση, του χρόνου τέτοιο καιρό... θα το ξέρουμε!