Gaming PC: πολλές οι δυνατότητες, πολλοί και οι... αστερίσκοι

Οι Η/Υ προσφέρουν games όπως κανένα άλλο σύστημα, μα παραμένουν ακατάλληλοι για το ευρύτερο κοινό

Στην διαδικασία επιλογής του καλύτερου φορμά για games στα τέλη του 2019 τα PC... κατορθώνουν να βρίσκονται σε πλεονεκτική και μειονεκτική θέση μαζί, για μία σειρά από λόγους. Από ορισμένες απόψεις ίσως δεν έπρεπε να τοποθετούνται καν στην ίδια "ζυγαριά" με τα PS4, Xbox One ή Switch. Είναι όμως τόσος ο κόσμος που έρχεται σ' επαφή για πρώτη φορά με games μέσω ενός Η/Υ, και τόσες οι μορφές που μπορεί να έχει ένα Gaming PC, ώστε η παρουσία του να μην μπορεί ν' αγνοηθεί. Αυτό που δεν μπορεί επίσης ν' αγνοηθεί, όμως, είναι το γεγονός ότι το gaming ως μορφή ψυχαγωγίας έχει ξεπεράσει τα PC προ πολλού, έχει επεκταθεί σε πολύ ευρύτερο κύκλο από αυτόν όσων... "ξέρουν από υπολογιστές" και η μεγάλη αυτή αλλαγή, ολοκληρωμένη πια, έχει αποδώσει στα Gaming PC ρόλους συγκεκριμένους. Και μόνο.

Προκειμένου να κάνουμε σύγκριση ουσιαστική ανάμεσα στα τρία σύγχρονα φορμά video games και ένα Gaming PC, έχουμε την αίσθηση πως επιβάλλεται να ορίσουμε με κάποιον τρόπο ένα minimum επίπεδο για το δεύτερο. Όλοι οι Η/Υ μπορούν "να παίξουν games", αλλά αυτό δεν σημαίνει πως ένας παίκτης με απαιτήσεις διαμορφωμένες από τα τελευταία PlayStation και Xbox, θα... ανεχόταν (και σωστά) τους μη ικανούς να προσφέρουν τις σύγχρονες παραγωγές που θέλει. Ως Gaming PC, λοιπόν, στο τέλος του 2019 ορίζουμε έναν προσωπικό υπολογιστή έτσι διαμορφωμένο κι εξοπλισμένο, ώστε να αποδίδει τους νεότερους τίτλους που κυκλοφορούν για πολλαπλά φορμά σε ανάλυση 1080p, σε ποιότητα γραφικών μέσου επιπέδου και ρυθμό ανανέωσης οθόνης τα 60 καρέ ανά δευτερόλεπτο. Αν στοχεύσουμε παρακάτω, δεν έχει νόημα η σύγκριση. Αν στοχεύσουμε πολύ παραπάνω, τα Gaming PC ως κατηγορία απομακρύνονται απελπιστικά από την ζώνη κόστους που αντιστοιχεί στο ευρύτερο κοινό.


Με τις παραπάνω παραμέτρους στα υπ' όψιν, λοιπόν, πώς κρίνεται ένα Gaming PC σε σχέση με τα PS4, Xbox One και Switch; Κάποια από τα προτερήματα του πρώτου ίσχυαν πάντοτε: εν έτει 2020 οι PC gamers συνεχίζουν να μην υποχρεούνται, για παράδειγμα, να καταβάλλουν χρηματικά ποσά για να παίξουν online ανταγωνιστικά ή συνεργατικά, με φίλους ή αγνώστους. Λόγω της φύσης των Η/Υ υπάρχει η δυνατότητα αναβάθμισης των υποσυστημάτων του μακροπρόθεσμα, ώστε ένα Gaming PC ν' ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των σύγχρονων games όπως αυτά εξελίσσονται τεχνολογικά. Τα PC προσφέρουν την δυνατότητα τροποποιήσεων του περιεχομένου των games (modding) όπως δεν επιτρέπεται από τις Sony, Microsoft και Nintendo. Βάσει της πολύχρονης διαδρομής των Windows, δε, τα Gaming PC έχουν την ευρύτερη βιβλιοθήκη τίτλων που υπάρχει, μεγαλύτερη από αυτήν οποιουδήποτε PlayStation ή Xbox.

Κάποια άλλα πλεονεκτήματά τους τα Gaming PC τα οφείλουν ουσιαστικά στο... πέρασμα του χρόνου και την δική τους ταχύτερη τεχνολογική εξέλιξη σε σχέση με ένα δεδομένων δυνατοτήτων καταναλωτικό προϊόν όπως τα PlayStation και Xbox. Τα Η/Υ για games, για παράδειγμα, προσφέρουν τον πληρέστερο και καλύτερο έλεγχο, αφού διαθέσιμη στους PC gamers είναι τόσο η "πατροπαράδοτη" προσέγγιση του πληκτρολογίου και mouse, όσο και αυτή των χειριστηρίων τύπου joypad ή χειριστηρίων για ειδικούς τύπους τίτλων. Τα PC επίσης είναι τα μόνα που υποστηρίζουν, για την ώρα, σωστά τον μεταβλητό ρυθμό ανανέωσης οθόνης (VRR) και τον ρυθμό ανανέωσης πέρα από τα 120 Hz, ενώ - χάρις στις πολλαπλές ρυθμίσεις που προσφέρουν στα γραφικά - υποστηρίζουν αναλύσεις ή αναλογίες οθόνης που τα οικιακά συστήματα ψυχαγωγίας... δεν.


Τα παραπάνω είναι εν πολλοίς γνωστά. Υπάρχουν όμως λόγοι για τους οποίους με PlayStation, Xbox ή Switch εν τέλει ασχολείται πιο πολύς κόσμος απ' ότι με τα Gaming PC και ο πρώτος είναι το κόστος απόκτησης: τηρώντας τις παραμέτρους που θέσαμε αρχικά για τις minimum επιδόσεις σε αντιπροσωπευτικά νέα games, όσο και αν ψάξαμε δεν κατορθώσαμε να βρούμε ένα PC που τις τηρεί, έστω οριακά, με κόστος κάτω από τα €800. Το ποσό αυτό δεν είναι μεν το...  "χιλιάρικο ακατέβατo" που αντιστοιχούσε κάποτε σε Gaming PC, αλλά δεν παύει να είναι το υπερδιπλάσιο αυτού που θα κατέβαλλε κανείς για το δημοφιλέστερο οικιακό σύστημα της αγοράς (PS4), αλλά και κατά πολύ υψηλότερο από εκείνο που θα κατέβαλλε για το ισχυρότερο οικακό σύστημα της αγοράς (Xbox One X). Για να προσφέρει ένα Gaming PC, δε, τις επιδόσεις του δεύτερου στα πιο πολλά σύγχρονα κοινά τους games, πρέπει όντως να αγγίξει (τουλάχιστον) "το χιλιάρικο".

Έπειτα είναι και η... φροντίδα που απαιτεί, καλώς ή κακώς, ένα PC σε σχέση με τα οικιακά συστήματα ψυχαγωγίας. Οι προσωπικοί υπολογιστές είναι συστήματα "γενικών καθηκόντων" και ενώ αυτό το γεγονός αυξάνει τον συντελεστή αξίας/κόστους τους (ένα Gaming PC είναι εκ των πραγμάτων αρκετά ισχυρό ώστε να φέρνει σε πέρας τις πιο πολλές άλλες "αποστολές" που θα τού ανατεθούν), παράλληλα σημαίνει πως δεν είναι συλλογιστικής "plug' n' play" όπως τα PlayStation ή Xbox. Χρειάζονται τακτική ενημέρωση λογισμικού (π.χ. drivers καρτών γραφικών), αναβαθμίσεις λειτουργικού συστήματος, αντιμετώπιση τυχόν τεχνικών προβλημάτων κλπ., με τα οποία ένα πολύ σημαντικό ποσοστό του κοινού, δικαιολογημένα, δεν θέλει ν' ασχοληθεί: θέλει, στον συχνά περιορισμένο διαθέσιμο χρόνο του, απλώς να παίξει games και να ψυχαγωγηθεί. Αυτό που προσφέρουν τα PlayStation, Xbox και Switch, κοινώς.


Αν προσθέσει κανείς σε όλα αυτά το διαρκές... ζήτημα των απρόβλεπτα διαφορετικών ελάχιστων απαιτήσεων που έχουν τα σύγχρονα PC games σε hardware, την έλλειψη αποκλειστικών τίτλων για Η/Υ, ποιοτικών "τίτλων-σημαία" που δεν μπορεί να βρει κανείς σε άλλα συστήματα ψυχαγωγίας δηλαδή, καθώς και (μιλώντας για το κοινό της χώρας μας) την απουσία τίτλων ΑΑΑ που υποστηρίζουν την ελληνική γλώσσα, έχει... αυτό που σκιαγραφήσαμε στην αρχή: το Gaming PC ως ένα φορμά που απευθύνεται πια σε συγκεκριμένες κατηγορίες κοινού γιατί με την πάροδο του χρόνου ουσιαστικά οριοθέτησε τον εαυτό του ως τέτοιο. Παρατηρώντας κανείς την δημοτικότητα π.χ. των PC games που παίζονται στο πλαίσιο των eSports ή την αγορά των πανάκριβων εντυπωσιακών σχετικών περιφερειακών, ενίοτε αποκομίζει διαφορετική εικόνα. "Εκεί έξω", όμως, στον περίγυρο του καθενός μας, οι PC gamers (ειδικά οι αφοσιωμένοι) είναι αριθμητικά πολύ λιγότεροι - όπως είναι, όταν όλα έχουν ειπωθεί, και το λογικό.

Έχει αυτό σημασία για τον τελικό καταναλωτή; Ναι και όχι. Όχι αν έχει την οικονομική άνεση να καταβάλλει ένα σεβαστό ποσό για ισχυρό PC, όχι αν έχει την τεχνογνωσία να το "φροντίζει", όχι αν προτιμά συγκεκριμένα είδη games που, ιστορικά, παίζονται περισσότερο αποτελεσματικά με πληκτρολόγιο και mouse (δράσης πρώτου προσώπου ή στρατηγικής ή εξομοίωσης για παράδειγμα). Σε κάθε άλλη περίπτωση, όμως, ναι. Έχει σημασία γιατί ο καταναλωτής μπορεί να αποσπάσει πιο πολλές ώρες απροβλημάτιστης διασκέδασης από άλλα, απλούστερα μα περισσότερο προσβάσιμα φορμά. Και να το κάνει με πολύ λιγότερα χρήματα. Οι PC gamers θα... έχουν αντιρρήσεις - και ως PC gamers επίσης επί δεκαετίες, τους καταλαβαίνουμε - όμως τα PlayStation4, Xbox One και Switch μαζί θα ξεπεράσουν φέτος τα 200 εκατομμύρια συστήματα παγκοσμίως: όταν "μιλούν οι αριθμοί" τόσο εύγλωττα, δεν υπάρχει περιθώριο αμφισβήτησης. Σωστά;

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ