Τζούλια

3

Ενδιαφέρουσα, ριψοκίνδυνη αλλά και αδύναμη σε σημεία σύγχρονη μεταγραφή του δράματος του Στρίντμπεργκ, με τη σκηνοθετική και την ερμηνευτική συνθήκη να αναπληρώνουν τις δραματουργικές αδυναμίες. | Powered by Uber

Τζούλια

Το κυρίαρχο στοιχείο και επίτευγμα στην παράσταση του Τάσου Ιορδανίδη κι αυτό που ορίζει την τελική επίγευση είναι η ζωηράδα και η αλήθεια της συνθήκης που έχει δημιουργήσει, μαζί με τις εξίσου άμεσες ερμηνείες των ηθοποιών. Από αυτή την άποψη δικαιώνεται η επιθυμία του να μεταγράψει το εμβληματικό έργο με το οποίο ο Στρίντμπεργκ διατύπωσε το νατουραλιστικό μανιφέστο του, για να προτείνει τη δική του, επίσης νατουραλιστική, σύγχρονη μεταγραφή της ιστορίας. Ο Ιορδανίδης μεταφέρει τη δράση σε ένα θέατρο κατά τη διαδικασία της προετοιμασίας μιας παράστασης· σε μια γνώριμη συνθήκη, δηλαδή, για τον ίδιο και τους ηθοποιούς, που τους επιτρέπει να δημιουργήσουν ειλικρινείς σχέσεις και που επιτρέπει επίσης να αποδοθούν οι σχέσεις εξουσίας του πρωτότυπου. Στην κατά Ιορδανίδη "Τζούλια" δεν έχουμε να κάνουμε με μια αριστοκράτισσα, έναν εργάτη και μια μαγείρισσα, αλλά με την κόρη των ιδιοκτητών του θεάτρου και πρωταγωνίστρια, τον ηλεκτρολόγο αλβανικής καταγωγής, τη σκηνογράφο και καλύτερη φίλη της πρωταγωνίστριας και την υπεύθυνη που "τρέχει" τη λειτουργία του θεάτρου: δηλαδή με την Ευσταθία, τον Κυριάκο, τη Δήμητρα και τη Μαρία, καθώς τα πρόσωπα έχουν τα ονόματα των ηθοποιών που τους υποδύονται, κι έτσι ο τίτλος του έργου δεν αναφέρεται στο ρόλο, αλλά αποτελεί διακειμενική αναφορά.

Τζούλια

Έργο και παράσταση ξεκινούν δυναμικά, δημιουργώντας την ψευδαίσθηση ότι παρουσιάζεται κάτι αληθινό, απροβάριστο, μια "φέτα αληθινής ζωής", κατά τη νατουραλιστική επιταγή, ενώ και η διαμόρφωση του σκηνικού χώρου (από τον Ιορδανίδη) εξυπηρετεί καίρια την όλη συνθήκη. Επίκεντρο είναι η Ευσταθία/Τζούλια, μια γυναίκα με "αλλοπρόσαλλη" συμπεριφορά και κλονισμένο χαρακτήρα, η οποία ετοιμάζεται να σκηνοθετήσει και να ερμηνεύσει τον Άμλετ, ενώ καταδιώκεται από την προβληματική σχέση με τον πατέρα της και από το "φάντασμα" της πρωταγωνίστριας μητέρας της, που αυτοκτόνησε μέσα στο θέατρο. Κι ενώ οι διαδρομές των προσώπων εξελίσσονται, οι καταστάσεις και οι σχέσεις πλέκονται και δείχνουν να οδηγούν κάπου, τα πράγματα θολώνουν εντέλει όταν η σεξουαλική σχέση της Ευσταθίας και του Κυριάκου οδηγήσει σε αποκαλύψεις. Παρόλο που εδώ διακρίνεται η συγγραφική επιθυμία να καταδειχτεί ο ρόλος των –ακόμη και νεκρών– γονέων ως τροχοπέδη στη ζωή των παιδιών τους (να κι ένα ιψενικό μοτίβο δίπλα στις υπόλοιπες διακειμενικές αναφορές), το έργο ολισθαίνει προς το μελόδραμα και η έως τότε ακμαία ρεαλιστική συνθήκη ξεφτίζει.

Τζούλια

Ακόμη και τότε, όμως, οι ερμηνείες των ηθοποιών και η ευρωστία της σκηνικής παρουσίας τους είναι αξιοσημείωτες: η Ευσταθία Τσαπαρέλη διασχίζει με τρομερό συναισθηματικό δόσιμο μια μεγάλη διαδρομή και αποδεικνύεται ηθοποιός με τσαγανό και δυνατότητες, που σίγουρα θα συνεχίσει να μας απασχολεί. Πολύ καλός δίπλα της ο Κυριάκος Σαλής, σαν μια ήρεμη δύναμη που όμως λειτουργεί ως καταλύτης, καίρια στην έκρηξή της η Δήμητρα Βήττα, επαρκής στον μικρότερο –και ίσως βεβιασμένο συγγραφικά– ρόλο της η Μαρία Καρτσαφλέκη.

Περισσότερες πληροφορίες

Τζούλια

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 100 '

Σ’ ένα ιστορικό θέατρο της Πατησίων, Μάρτιος 2024. Σε λίγες μέρες έχει πρεμιέρα ο «Άμλετ». Το θέατρο έχει μετατραπεί σε εργοτάξιο. Γίνονται ηλεκτρολογικές και κατασκευαστικές σκηνογραφικές εργασίες. Σκόνη και μπερδεμένα καλώδια παντού. Η σκηνογράφος,ο ηλεκτρολόγος και η υπεύθυνη του θεάτρου, ανάμεσά τους. Μετά από λίγο καταφθάνει η θιασάρχις, σκηνοθέτις και πρωταγωνίστρια (στο ρόλο του Άμλετ) της παράστασης. Απόψε θα έπρεπε να βρίσκεται στην τιμητική βραδιά για τον πατέρα της. Κι όμως, θα είναι στο θέατρο. Στο θέατρο που της ανήκει. Που ανήκει, τέλος πάντων, εδώ και χρόνια στην οικογένεια της. Η πάλη των κοινωνικών τάξεων - οι ομοιότητες και οι διαφορές τους-, το αδηφάγο πρόσωπο των μέσων μαζικής ενημέρωσης, η έννοια της φιλίας, η τοξικότητα των ανθρώπινων εξαρτητικών σχέσεων, ο κοινωνικός ρατσισμός, η χρήση ουσιών, η προδοσία, ο έρωτας στη διάσταση του πόθου, η δυσκολία του ανθρώπου να αγαπήσει, η βαθιά του ανάγκη να αγαπηθεί, το ανικανοποίητο του είδους μας, όλα τα θέματα περιπλέκονται σε αυτό το έργο που βασίζεται στη «Δεσποινίδα Τζούλια» του Άουγκουστ Στρίντμπεργκ.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Emotional dogs": Μια χορογραφία για το τραύμα ανεβαίνει στο Bios

Η διατομεακή καλλιτέχνις Πηνελόπη Μωρούτ επιστρέφει στην αθηναϊκή χορευτική σκηνή με την τρίτη της παράσταση, ερμηνεύοντας μαζί με τον Αλέξανδρο Βαρδαξόγλου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
29/04/2024

Το "Γράμμα στον πατέρα" του Κάφκα ξεδιπλώνεται στο H.ug

H ομάδα Αbnormal μεταφέρει θεατρικά την επιστολή του Φραντς Κάφκα που δεν παραδόθηκε ποτέ, με ερμηνευτές τους Φοίβο Παπακώστα και Δημήτρη Καταλειφό και μουσική του The Boy.

"Άλλες εποχές": Το αινιγματικό έργο του Πίντερ ανεβάζει το Θέατρο της Οδού Κυκλάδων

Στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων "Λευτέρης Βογιατζής" ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Άρη Τρουπάκη το έργο του Χάρολντ Πίντερ (που είναι περισσότερο γνωστό ως "Παλιοί καιροί").

"Η αξία της ζωής": Βασίλης Ρίσβας και Πέγκυ Σταθακοπούλου μιλούν για τη συνάντησή τους με τον Σωτήρη Τσαφούλια

Για το έργο της Τζέιν Άντερσον και τους ρόλους τους μίλησαν στο "α" οι δύο γνωστοί και ταλαντούχοι ηθοποιοί. Ένα έργο που μιλά για μια ανείπωτη απώλεια αλλά και την ελευθερία του να ζήσεις όπως επιλέγεις εσύ.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις περισσότερες από 100 θεατρικές παραστάσεις πριν το Πάσχα

Μέχρι και τη Μεγάλη Τρίτη οι περισσότερες παραγωγές της φετινής σεζόν ετοιμάζονται να ρίξουν την αυλαία της χειμερινής σεζόν 2023-24. Εμείς τις χωρίσαμε σε κατηγορίες σε ένα πολυσυλλεκτικό οδηγό θεατρικών εξορμήσεων λίγο πριν το Πάσχα.

O Μάνος Καρατζογιάννης γράφει για την "Κασέτα" της Λούλας Αναγνωστάκη

Δείτε νέες φωτογραφίες και διαβάστε το κείμενο του σκηνοθέτη και ηθοποιού Μάνου Καρατζογιάννη για την παράσταση του αναρχικού έργου μίας από τις πιο σημαντικές και δυναμικές γυναικείες μορφές της νεοελληνικής δραματουργίας.

Η Πειραματική κερνά τα τελευταία "Μπατόν σαλέ"

Η δημοσιογράφος που συμμετείχε στην αποκάλυψη του σκανδάλου Predator είναι η τελευταία καλεσμένη των ζωντανών συνεντεύξεων σε ελαφριά ατμόσφαιρα τις οποίες συντονίζουν η Ευδοξία Ανδρουλιδάκη και η Μαρία Φιλίνη.