Η φρίκη του Ολοκαυτώματος στο "Βραχιόλι της φωτιάς"

Με ένα δυνατό καστ και μια αληθινή συγκλονιστική ιστορία, η νέα σειρά της ΕΡΤ συνεχίζει το σερί επιτυχιών της δημόσιας τηλεόρασης στη μυθοπλασία.

Το Βραχιόλι της Φωτιάς

Στα πρώτα κιόλας πλάνα της σειράς "Το βραχιόλι της φωτιάς", δεν γίνεται να μην προσέξεις το χέρι του αφηγητή-πρωταγωνιστή. Στον πήχη του δεν θα δεις κάποιο κόσμημα, όπως το περιβόητο βραχιόλι του τίτλου, αλλά έναν εξαψήφιο αριθμό. "Είναι ο αριθμός σου, φρόντισε να τον μάθεις. Αυτό είσαι πια, ένα νούμερο", του είπαν στο στρατόπεδο συγκέντρωσης όπου σημαδεύτηκε για πάντα, κυριολεκτικά και μεταφορικά.

Το νούμερο αυτό θα το έχει χαραγμένο πάνω του "για να θυμάται, αν ζήσει". Ο ήρωας της ιστορίας είναι από τους λίγους Εβραίους που κατάφεραν να επιβιώσουν από την κόλαση του Άουσβιτς, από εκείνους που έζησαν για να ακούσουν ξανά το όνομά τους και όχι τα απάνθρωπα αυτά ψηφία. Ήταν ο τότε 26χρονος Ιωσήφ, που από τη Θεσσαλονίκη φορτώθηκε μαζί με την οικογένειά του και άλλους Εβραίους στα τρένα με προορισμό το Άουσβιτς. Ο Ιωσήφ, όμως, δεν είναι κάποιο προϊόν μυθοπλασίας. Είναι ο πατέρας της συγγραφέα Βεατρίκης Σαΐα Μαγρίζου, η οποία στο ομότιτλο βιβλίο της θα καταγράψει τη δική του ιστορία όπως αυτός της τη διηγήθηκε. 

Το Βραχιόλι της Φωτιάς

Στη σειρά, σε σενάριο των Νίκου Απειρανθίτη και Σοφίας Σωτηρίου, οι πρόγονοί της ονομάζονται Κοέν. Πρόκειται για μια πολυμελή οικογένεια Σεφαραδιτών Εβραίων της Θεσσαλονίκης, την οποία συναντάμε σε χρονικά σημεία-σταθμούς για την ιστορία της Ελλάδας και της ανθρωπότητας: στη μεγάλη πυρκαγιά του 1917 στη Θεσσαλονίκη, στην περίοδο της ανόδου του ναζισμού, στο αλβανικό μέτωπο, στη γερμανική κατοχή, στο Ολοκαύτωμα. Όλα αυτά τα ιστορικά γεγονότα σημάδεψαν και σε προσωπικό επίπεδο την οικογένεια του Μωής (Νίκος Ψαρράς) και της Μπενούτα (Ελισάβετ Μουτάφη) Κοέν, των οποίων μικρότερος γιος είναι ο Ιωσήφ (Δημήτρης Αριανούτσος σε νεαρή ηλικία). Εκείνος θα γεννηθεί πρόωρα σε έναν τσιγγάνικο καταυλισμό όπου θα βρουν καταφύγιο κατά τη διάρκεια της πύρινης καταστροφής του 1917 και όσο μεγαλώνει θα βλέπει την οικογένειά του να πληγώνεται ανεπανόρθωτα, μέχρι να βιώσει και ο ίδιος την απόλυτη φρίκη του Ολοκαυτώματος, μια φρίκη που δεν θα ξεπεράσει ποτέ: στα 45 του πλέον χρόνια, ο Ιωσήφ (Χρήστος Λούλης) αποφασίζει να διηγηθεί την ιστορία του και το παρελθόν της οικογένειάς του στη 13χρονη κόρη του.

Μέσα από αναμνηστικά και φωτογραφίες, οι ξέγνοιαστες στιγμές από τα παιδικά του χρόνια ζωντανεύουν σαν παραμύθι, όμως όταν η αφήγηση φτάνει στις μαρτυρικές στιγμές του Άουσβιτς, τα πάντα αλλάζουν. Οι κατάλληλες λέξεις δεν υπάρχουν, τα λόγια δεν αρκούν, το κόμπιασμα ανεβαίνει στο λαιμό και γίνεται δάκρυα στα μάτια, το "γιατί" ακόμα δεν μπορεί να απαντηθεί κι ας έχουν περάσει τόσα χρόνια. Αυτή η δυσκολία έκφρασης αποτυπώνεται με μαεστρία από τον εξαιρετικό Χρήστο Λούλη, με τις σκηνές αυτές να αποτελούν τις δυνατότερες της σειράς. 

Το Βραχιόλι της Φωτιάς

Το "Βραχιόλι της φωτιάς", που έκανε πρεμιέρα στο Ertflix και από το Σάββατο 4/2 και κάθε Σάββατο στις 22:00 θα μεταδίδεται στην ΕΡΤ1, μπορεί κατά βάση να είναι μια βιογραφία που ευτυχώς δεν πέφτει στην παγίδα του διδακτισμού, παράλληλα όμως γνωρίζει ότι αυτό που έχει να διηγηθεί είναι κάτι πολύ μεγάλο και οφείλει να το προσεγγίσει με σεβασμό. Και τα τρία τελευταία επεισόδια που επικεντρώνονται στα γεγονότα του Άουσβιτς δεν απογοητεύουν. Η λιτή όσο πρέπει εδώ σκηνοθεσία (Γιώργος Γκικαπέππας), χωρίς περιττούς πειραματισμούς, φέρνει σε πρώτο πλάνο τη δύναμη της αλήθειας και των καταγεγραμμένων γεγονότων, και η αλήθεια αυτή είναι που σε χτυπάει σαν γροθιά στο στομάχι.

Στο σύνολο της σειράς, ωστόσο, η απέριττη αυτή σκηνοθεσία μοιάζει αταίριαστα απλοϊκή σε άλλα σημεία. Οι ηθοποιοί ανταποκρίνονται πλήρως σε σκηνές έντονου συναισθηματισμού και αγωνίας των ηρώων (ξεχωρίζουν ο Μωής του Νίκου Ψαρρά και η Ζακλίν της πολύ καλής Νεφέλης Κουρή), όμως, με εξαίρεση τα τρία τελευταία επεισόδια, δεν τους δίνεται ο χώρος για να αναπτυχθούν. Η σκηνοθεσία φαίνεται να αδυνατεί να τους ακολουθήσει, ενώ οι σκηνές δολοφονίας, βίαιων επιθέσεων και απαιτούμενης δράσης αποτυπώνονται με μια προχειρότητα που σχεδόν προδίδει την αφήγηση (με αποκορύφωμα τη σκηνή της αποκάλυψης της εβραϊκής ταυτότητας της οικογένειας).

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τηλεόραση

"Η Εκδίκηση της Ξανθιάς" γίνεται σειρά για το Prime Video

Ο ρόλος που καθόρισε την καριέρα της Ριζ Γουίδερσπουν, η Ελ Γουντς επιστρέφει στο λύκειο στο prequel του franchise, "Εlle", με την ηθοποιό σε ρόλο παραγωγού.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/05/2024

Οι 4 σειρές που βλέπουμε στο ERTFLIX αυτόν τον μήνα

Η "βιβλιοθήκη" του ελληνικού streamer ανανεώνεται με τέσσερις προσθήκες στην κατηγορία των ξένων σειρών, αλλά και πολλές ταινίες.

To σκοτεινό τρέιλερ του νέου "House of the Dragon" είναι εδώ

Έμα Ντ'άρσι και Ολίβια Κουκ μονομαχούν για το θρόνο στη 2η σεζόν της πρωτότυπης σειράς του ΗΒΟ, η οποία θα κυκλοφορήσει τον επόμενο μήνα.

"Ελλήνων Δρώμενα": Η παράδοση συναντά το παρόν στο εθνογραφικό ντοκιμαντέρ της ΕΡΤ3

Η εβδομαδιαία εκπομπή της ΕΡΤ ταξιδεύει, καταγράφει και παρουσιάζει τις διαχρονικές πολιτισμικές εκφράσεις ανθρώπων και τόπων. Αυτά είναι τα "Ελλήνων Δρώμενα".

Nova: Δυο εβδομάδες αφιερωμένες στο Φεστιβάλ Καννών

Η Nova γιορτάζει το 77ο Φεστιβάλ Καννών με καθημερινές ανταποκρίσεις και 8 ταινίες που διεκδίκησαν ή κέρδισαν τον Χρυσό Φοίνικα, από το 1960 μέχρι σήμερα.

Το νέο "The Office" είναι γεγονός

Το σύμπαν του αγαπημένου mockumentary με τον Στιβ Καρέλ επεκτείνεται με ένα reboot που στρέφει τις κάμερες σε μια μικρή εφημερίδα της μεσοδυτικής Αμερικής.

Eurovision 2024: Ρεκόρ τηλεθέασης για την ΕΡΤ

Σχεδόν πέντε εκατομμύρια πολίτες παρακολούθησαν τον τελικό της Eurovision.