
Η Αθήνα, ζωντανή και πολυδιάστατη, υποδέχεται το καλοκαίρι με ένα μωσαϊκό πολιτιστικών εκδηλώσεων που απλώνονται σε κάθε γωνιά της πόλης. Από αρχαία θέατρα και μουσεία μέχρι ταράτσες, πάρκα και υπόγειες διαδρομές, η σύγχρονη μητρόπολη σμίγει το παρελθόν με το παρόν, προσκαλώντας κατοίκους και επισκέπτες σε μια εμπειρία γεμάτη τέχνη, μνήμη και φαντασία.
Ο "Ιππόλυτος" της Κατερίνας Ευαγγελάτου στο Ηρώδειο
Μετά την Επίδαυρο και την περιοδεία του ανά την Ελλάδα και την Κύπρο το 2023, το Διεθνές Φεστιβάλ Αranya της Κίνας το 2024 και τη μεγάλη φετινή του επιτυχία στο φημισμένο Hong Kong Arts Festival, ο "Ιππόλυτος", σε σκηνοθεσία της καλλιτεχνικής διευθύντριας του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου Κατερίνας Ευαγγελάτου, καταφθάνει στο Ηρώδειο. Η πολυταξιδεμένη παράσταση επιστρέφει για δύο βραδιές προτού συνεχίσει τη διεθνή περιοδεία της. Ο Ορέστης Χαλκιάς στον κεντρικό ρόλο συμπρωταγωνιστεί με τους Γιάννη Τσορτέκη (Θησέας), Έλενα Τοπαλίδου (Αφροδίτη/Άρτεμις), Δημήτρη Παπανικολάου (Αγγελιαφόρος) και τις νεοφερμένες στο θίασο Στεφανία Γουλιώτη (Φαίδρα) και Χριστίνα Μαξούρη (Τροφός), στη γεμάτη συμβολισμούς και σαφές αισθητικό στίγμα παράσταση για τη σύγκρουση της ανθρώπινης βούλησης και της θεϊκής δύναμης (18 & 19/6, με ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους).
Βραδιές μνήμης και γιορτής

Οι επόμενες μέρες φέρνουν στην Αθήνα μια σειρά από συναυλιακά αφιερώματα στους μεγαλύτερους δημιουργούς του ελληνικού τραγουδιού, ξεκινώντας από τις 13/6, όταν το Καλλιμάρμαρο θα φιλοξενήσει ένα μεγάλο αφιέρωμα στον μεγάλο Βασίλη Καρά με Βανδή, Γαρμπή και άλλους συμμετέχοντες. Στις 14/6, η "Μεγάλη γιορτή για τον Παύλο Σιδηρόπουλο" επιστρέφει στην Τεχνόπολη, ενώ την ίδια μέρα επαναλαμβάνεται στον Λυκαβηττό το αφιέρωμα της Νατάσας Μποφίλιου για τον Μίκη Θεοδωράκη, "Μες στους ανθισμένους κήπους" (14-15/6). Δύο μεγάλες συναυλίες στο Βεάκειο τιμούν τον Λαυρέντη Μαχαιρίτσα και τον Μίμη Πλέσσα στις 17 και 18/6 αντίστοιχα και, τέλος, η Λίνα Νικολακοπούλου επιμελείται την παράσταση "Tα swing του Χιώτη" στην Ταράτσα του Λαμπέτη στις 15/6.
Τα κρουστά στο επίκεντρο

Το Φεστιβάλ Κρουστών της Εναλλακτικής Σκηνής επιστρέφει για δεύτερη χρονιά με συναυλίες και εργαστήρια, που συνθέτουν έναν συναρπαστικό προγραμματισμό. Ξεχωρίζουν ωστόσο δύο εκδηλώσεις που αναδεικνύουν τον πρωταγωνιστικό ρόλο των κρουστών και εξερευνούν τις αφηγηματικές τους δυνατότητες. Στις 12/6, ο πολυδιάστατος Σερτζάν Ιβάνοβιτς με το σχήμα Modular στήνει έναν συναυλιακό διάλογο ανάμεσα στον αυτοσχεδιασμό, τη μνήμη και τον ρυθμό, παντρεύοντας την τζαζ με βαλκανικές επιρροές και σύγχρονη ευαισθησία. Την επομένη, 13 Ιουνίου, το διεθνές σύνολο OPERcussion έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, προσκαλώντας το κοινό του φεστιβάλ σε μια θεατρική, δυναμική εμπειρία, που προτείνει τα κρουστά ως στοιχεία που γεφυρώνουν την παράδοση με την καινοτομία μέσα από ένα πολυσυλλεκτικό ρεπερτόριο με μουσικές από κάθε μέρος του χάρτη.
Σε διάλογο με τον Φασιανό

Το Μουσείο Αλέκος Φασιανός (Νεοφύτου Μεταξά 15, 2108819079) παρουσιάζει το Contemporary Intervention Program, στο πλαίσιο του οποίου καλεί σύγχρονους Έλληνες καλλιτέχνες να βασιστούν στην τέχνη του Φασιανού για να δημιουργήσουν τα δικά τους μοναδικά έργα. Ο βραβευμένος με Art Athina Award εικαστικός Πάνος Προφήτης κάνει την αρχή με την έκθεση "Το Φτερούγισμα της Γραμμής". Μέσα από την έρευνά του στη συλλογή του μουσείου, ο Προφήτης εντόπισε κοινά σημεία ανάμεσα στα έργα του Αλέκου Φασιανού, στοιχείο που τον καθοδήγησε όσο σχεδίαζε την έκθεση.
Η "κοσμική" ζωγραφική του Nikola Sarić

Ο Σέρβος καλλιτέχνης παρουσιάζει το "Άνωθεν Βλέμμα", την πρώτη του μεγάλη ατομική έκθεση στην Αθήνα. Έχοντας υιοθετήσει μια λιτότητα και αυστηρότητα στη μεθοδολογία και τη θεματολογία του, αφήνει στην άκρη τη θεοκρατική, ορθόδοξη χριστιανική εικονογραφία που παρατηρούμε στα πρώιμα έργα του και καταπιάνεται με μια πιο "κοσμική" ζωγραφική, με το βλέμμα όμως πάντοτε στραμμένο στην επικαιρότητα, τα κοσμολογικά ερωτήματα και τα φυσικά φαινόμενα. Η έκθεση φιλοξενείται στην Genesis (Ιπποκράτους 121, Νεάπολη, 2117100566) έως τις 28 Ιουνίου.
Ώρα να ξανα-εκπαιδεύσετε το δράκο σας!

Πριν από σχεδόν 15 χρόνια, το animation "Πώς να Εκπαιδεύσετε το Δράκο σας" συνεπήρε το κοινό χάρη στις συναρπαστικές περιπέτειες του αδέξιου Βίκινγκ Ψάρη και του πιστού δράκου του. Ύστερα από δύο σίκουελ και περισσότερα από 1 δισ. δολάρια σε έσοδα παγκοσμίως, έφτασε η ώρα για τη live-action μεταφορά της ιστορίας. Τη σκηνοθεσία του ριμέικ έχει αναλάβει ο εκ των αρχικών δημιουργών Ντιν ΝτεΜπλουά, με πρωταγωνιστές του Μέισον Τέιμς, Νίκο Πάρκερ και Τζούλιαν Ντένισον.
Πού κρύβεται ο Κηφισός;

Στη συμβολή του ποταμού Κηφισού με το λησμονημένο υπόγειο κανάλι του Αδριάνειου Υδραγωγείου στην Κηφισιά μάς προσκαλεί η ομάδα Όχι Παίζουμε / UrbanDig Project και ο Γιώργος Σαχίνης, στην παράσταση "Κρυφό νερό", που παρουσιάζουν στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου. Εκεί ένας Περιπλανητής συναντά ανθρώπους που συνδέθηκαν με τη μακραίωνη ιστορία του ποταμού (14-18/6, με δυνατότητα μετακίνησης από τη στάση μετρό Ευαγγελισμός και επιστροφή στο Κολωνάκι).
Αναμνήσεις από Ανάφη

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου αφήνει για λίγο το χορό και καταπιάνεται με το σχέδιο. Πριν από μερικούς μήνες κυκλοφόρησε το βιβλίο του "Σχέδια εκ του φυσικού" (εκδόσεις NOMAS), στις σελίδες του οποίου ανακαλύπτουμε σχέδια από το κυκλαδίτικο ερημητήριο του Παπαϊωάννου, την Ανάφη: γυμνά σώματα και τοπία σχεδιασμένα με μολύβι σε μπλοκ που ο καλλιτέχνης έπαιρνε μαζί του στην παραλία. Τέσσερα επιλεγμένα τυπώματα αυτών των σχεδίων παρουσιάζονται τώρα σε μια ειδική έκθεση στο πωλητήριο της Πινακοθήκης Γκίκα (Κριεζώτου 3, Κολωνάκι, 2103615702).
Όταν η τεχνολογία κυριαρχεί

Το "In a Bright Green Field" είναι η νέα συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη (Πειραιώς 138, 2103453111) με το Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ και περιλαμβάνει έργα είκοσι επτά δημιουργών, που διερευνούν πιθανές εκδοχές του μέλλοντος στις οποίες θα μπορούσαν να αναδυθούν ανανεωμένες σχέσεις με τον φυσικό κόσμο και ανοιχτές προσεγγίσεις της κοινότητας. Με ποίκιλα μέσα, οι καλλιτέχνες εξετάζουν τις πιο συναρπαστικές αναδυόμενες καλλιτεχνικές πρακτικές στην Αθήνα, τη Λευκωσία και την Ευρώπη και καταγράφουν τις καταιγιστικές αλλαγές στην εργασία και στο φυσικό τοπίο που επιταχύνονται από την τεχνολογία.
Περισσότερες πληροφορίες
Ιππόλυτος
Ο Ιππόλυτος, νόθος γιος του Θησέα και πιστός οπαδός της Άρτεμης, έχει εμμονή με την αγνότητα, απαξιώνει τον έρωτα, υβρίζει το γυναικείο φύλο. Η θεά του έρωτα, Αφροδίτη, θέλοντας να τον εκδικηθεί που δεν τη σέβεται, οργανώνει ένα σχέδιο εξόντωσής του, εμπνέοντας σφοδρό έρωτα για εκείνον στη μητριά του Φαίδρα. Η παράσταση εστιάζει στη μορφή της Αφροδίτης που στήνει ένα παιχνίδι εκδίκησης και παρακολουθεί με ηδονοβλεπτική ματιά πώς το ανθρώπινο είδος γίνεται άθυρμα των επιθυμιών της. Το μάτι της γίνεται μάτι μας και τα πρόσωπα απογυμνώνονται. Τα γυμνά σώματα μεταφέρουν την έκρηξη, τον πόθο, τη λαγνεία αλλά και την αγνότητα του γένους των ανθρώπων.
Nikola Sarić: Άνωθεν βλέμμα
Ο Σέρβος καλλιτέχνης Nikola Sarić, έχοντας υιοθετήσει μια λιτότητα και αυστηρότητα στη μεθοδολογία και τη θεματολογία του, αφήνει στην άκρη την θεοκρατική, ορθόδοξη χριστιανική εικονογραφία που παρατηρούμε στα πρώιμα έργα του και καταπιάνεται με μια πιο «κοσμική» ζωγραφική, με το βλέμμα όμως πάντοτε στραμμένο στην επικαιρότητα, τα κοσμολογικά ερωτήματα και τα φυσικά φαινόμενα. Ο καλλιτέχνης προσπαθεί χρησιμοποιώντας υλικά από την αρχιτεκτονική, την τεχνολογία αλλά και την τέχνη, να ερμηνεύσει το τοπίο, αστικό και φυσικό, όπως αλλοιώνεται και εμφανίζεται ενίοτε απειλητικό και δυσοίωνο. Τα έργα του είναι αφορμές αναστοχασμού, ταυτόχρονα για την πορεία του ανθρώπου και του Κόσμου, όσο και την ιστορία και το μέλλον της τέχνης.
Πάνος Προφήτης: Το Φτερούγισμα της Γραμμής
Το νέο σύγχρονο πρόγραμμα Contemporary Intervention Program του Μουσείου ΑΛέκος Φασιανός στοχεύει στην ενίσχυση της σύγχρονης ελληνικής τέχνης μέσω του δημιουργικού διαλόγου μεταξύ του έργου του Αλέκου Φασιανού και των έργων σύγχρονων καλλιτεχνών. Πρώτος καλλιτέχνης που θα συμμετέχει στο πρόγραμμα είναι ο διακεκριμένος Πάνος Προφήτης. «Όταν επισκέφτηκα το μουσείο για να δω τους χώρους και τα έργα ενόψει της επερχόμενης έκθεσης, διέκρινα σημεία επαφής – σαν σταυροδρόμια που στο κέντρο τους ενώνονταν. Αυτή η συγκυριακή ταύτιση με εντυπωσίασε, καθώς με καθοδήγησε στην επιλογή των έργων που θα μπορούσαν να παρουσιαστούν στην έκθεση» αναφέρει ο καλλιτέχνης.
In a Bright Green Field
Η νέα συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ περιλαμβάνει έργα είκοσι επτά δημιουργών κάτω των 40 ετών που διερευνούν πιθανές εκδοχές του μέλλοντος στις οποίες θα μπορούσαν να αναδυθούν ανανεωμένες σχέσεις με τον φυσικό κόσμο και ανοιχτές προσεγγίσεις της κοινότητας. Με ποίκιλα μέσα, οι καλλιτέχνες εξετάζουν τις πιο συναρπαστικές αναδυόμενες καλλιτεχνικές πρακτικές στην Αθήνα, τη Λευκωσία και την Ευρώπη.
Κρυφό νερό
Η ομάδα Όχι Παίζουμε / UrbanDig Project μάς καλεί εκεί όπου διασταυρώνονται ο Κηφισός με το Αδριάνειο Υδραγωγείο και ο χορός με το θέατρο. Ένας περιπλανητής συναντά ανθρώπους που συνδέθηκαν στενά με το μνημειώδες έργο που εξακολουθεί να λειτουργεί 19 αιώνες μετά την κατασκευή του. Ένα συναρπαστικό εκπαιδευτικό παιχνίδι που θα μας μυήσει στο «μυστικό» της ανθεκτικότητας του υδραγωγείου και σ’ έναν άλλο ρυθμό ζωής.
Η μεγάλη γιορτή για τον Παύλο Σιδηρόπουλο
Ένα σπουδαίο και πολύωρο ζωντανό αφιέρωμα στον αξεπέραστο Παύλο Σιδηρόπουλο, με τη συμμετοχή σπουδαίων μουσικών που έχουν παίξει μαζί του, που είχαν υπάρξει φίλοι με αυτόν, που παίζανε στα ίδια λάιβ με αυτόν, που μεγάλωσαν και ωρίμασαν μουσικά με τον Παύλο. Το 2022 ήταν η χρονιά που διαλύθηκαν οι Απροσάρμοστοι του Παύλου, το γκρουπ που τον συντροφεύε τα τελευταία 10 χρόνια της ζωής του και αυτό που μετά τον θάνατο του συνέχισε να μεταλαμπαδεύει το έργο του. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο εμπνευστής Κυριάκος Δαρίβας: «Όπως όμως όλα τα ωραία παραμύθια και ιστορίες τελείωσε και αυτό, αλλά προσωπικά μου ήταν αδιανοητο να αφήσω την κληρονομιά του Παύλου να σβήσει... Έτσι βρήκα ανθρώπους που έχουν παίξει μαζί του, μουσικούς που είχαν υπάρξει φίλοι με αυτόν, μουσικούς που παίζανε στα ίδια λάιβ με αυτόν, μουσικούς που μεγάλωσαν και ανδρώθηκαν μουσικά με τον Παύλο και δημιούργησα μια ευρύτερη μουσική παρέα και την ονόμασα "Γιορτή για τον Παύλο Σιδηρόπουλο", της οποίας κύρια συστατικα είναι η αγάπη, ο σεβασμός και η αυθεντικότητα της.»