Ρεπορτάζ: Τι περιμένουμε στο μέλλον από τη Δημοτική Αγορά Κυψέλης;

Έχοντας αναλάβει τη διαχείριση της ΔΑΚ, η Τεχνόπολη μας εξηγεί το όραμα και τους στόχους για το μέλλον της πρώτης, προκειμένου να συνεχίσει τη μέχρι τώρα επιτυχημένη πορεία της.

Δημοτική Αγορά Κυψέλης © Angel Ballesteros

Εδώ και 5 χρόνια, η Δημοτική Αγορά της Κυψέλης έχει γίνει σημείο συνάντησης των κατοίκων της περιοχής αλλά και πολιτιστικός προορισμός για όλους τους Αθηναίους. Οι περισσότερες από 200 εκδηλώσεις που η Αγορά φιλοξένησε μέσω του μη κερδοσκοπικού οργανισμού Impact Hub βοήθησαν να αναβιώσει ένα σημαντικό ιστορικό τοπόσημο, όπως έχει χαρακτηριστεί από το Υπουργείο Πολιτισμού, αλλά και ολόκληρη η γειτονιά της Κυψέλης.

Με κατεβασμένα ρολά και όλα τα μαγαζιά που μέχρι πρόσφατα στεγάζονταν εκεί να έχουν φύγει (εκτός από το ΚΕΠ), η Δημοτική Αγορά φαίνεται τώρα εγκαταλελειμμένη και πολλοί αναρωτιούνται για το μέλλον της. Αν και δεν έχει περάσει πολύς καιρός, το "προσωρινό" κλείσιμο ενός χώρου δημιουργεί σίγουρα ερωτηματικά ως προς το πότε αυτός θα είναι ξανά προσβάσιμος στο κοινό. Τώρα όμως που η Αγορά περνάει στα χέρια του Δήμου Αθηναίων και η Τεχνόπολη αναλαμβάνει τη γενικότερη διαχείριση, φαίνεται πως οι διαδικασίες για την επαναλειτουργία της δε θα καθυστερήσουν. Τουλάχιστον αυτό υπόσχεται ο Κωνσταντίνος Μπιτζάνης, διευθύνων σύμβουλος της Τεχνόπολης, αναφέροντας ότι η Αγορά θα ανοίξει επίσημα τον Μάρτιο, αν και προς το παρόν δεν έχει δοθεί ακριβής ημερομηνία.

Κωνσταντίνος Μπιτζάνης Τεχνόπολη
Κωνσταντίνος Μπιτζάνης, διευθύνων σύμβουλος της Τεχνόπολης

Η νέα προγραμματική σύμβαση – και όχι παραχώρηση – που υλοποιείται από τον Δήμο Αθηναίων, το Υπουργείο Πολιτισμού και την Περιφέρεια Αττικής, δεν ορίζει κάποιο χρονικό όριο διαχείρισης, σε αντίθεση με εκείνη του Impact Hub, και προϋποθέτει ότι, ανά διαστήματα, η Τεχνόπολη θα παρουσιάζει τα αποτελέσματα διαχείρισης της Αγοράς σε μια επιτροπή διοίκησης του έργου αλλά και σε μια επιτροπή παρακολούθησης, όπου θα συμμετέχουν το ΥΠΠΟΑ, ο Δήμος και η Περιφέρεια Αττικής.

Όπως μας εξήγησε η Έλενα Λάμπρου από το Impact Hub, επικεφαλής του πρότζεκτ της ΔΑΚ, επίσημα η σύμβαση έληγε τον Ιούλιο του ’22. Ο οργανισμός κατάφερε να την παρατείνει έως 31/12, αφού δεν υπήρξε και κάποια σαφής απάντηση από τον Δήμο Αθηναίων για το ποιος θα αναλάβει τελικά τη διαχείριση του χώρου. "Θα ήταν πολύ απότομη η αλλαγή, κυρίως για τα μαγαζιά που στεγάζονταν μέσα στην Αγορά. Επίσης, θα ήταν ανούσιο να διακοπεί η λειτουργία της ενόψει της καλοκαιρινής σεζόν αλλά και να χαθούν τα Χριστούγεννα και όλη η φθινοπωρινή περίοδος, που έχουν μια αρκετά δυνατή εμπορική δραστηριότητα" λέει η Λάμπρου. Έτσι η Δημοτική Αγορά κατάφερε να παραμείνει ανοιχτή μέχρι το τέλος του προηγούμενου έτους, δίνοντας χρόνο και στον τωρινό διαχειριστή να προετοιμαστεί για αυτήν τη μετάβαση.

Έλενα Λάμπρου
Έλενα Λάμπρου, Impact Hub

Αρκετοί έχουν αμφισβητήσει τους όρους που θέτει η σύμβαση του Δήμου Αθηναίων, ισχυριζόμενοι ότι ήταν απαραίτητο να γίνει μια αξιολόγηση του συνολικού έργου από το δήμο πριν διακόψει τη σύμβαση και πως ένα τόσο επιτυχημένο εγχείρημα θα έπρεπε να συνεχιστεί χωρίς νέους πειραματισμούς. Το ενθαρρυντικό όμως για τον Κωνσταντίνο Μπιτζάνη είναι ότι η ΔΑΚ θα επαναλειτουργήσει ακολουθώντας ως επί το πλείστον τη λογική των τελευταίων χρόνων. Πολιτιστικές και εκπαιδευτικές δράσεις (οι περισσότερες με ελεύθερη είσοδο) όπως και pop-up αγορές θα συνεχίσουν να φιλοξενούνται στον χώρο, αφού η Τεχνόπολη θεωρεί ότι η μέχρι τώρα λειτουργία της ΔΑΚ έχει αφήσει ένα θετικό αποτύπωμα. Η Έλενα Λάμπρου ανέφερε ότι το Impact Hub επικεντρώθηκε τόσο πολύ στην ιδέα των pop-up markets επειδή βασικός στόχος ήταν να μη χαθεί η έννοια της αγοράς και "να δοθεί η ευκαιρία σε πάρα πολλούς, μικρούς επιχειρηματίες να μπουν στην αγορά έστω για ένα σαββατοκύριακο και να παρουσιάσουν τα προϊόντα τους".

Σύμφωνα με τον Κ. Μπιτζάνη, η διαφορά στη λειτουργία της ΔΑΚ θα είναι η εξής: "Εμείς πιστεύουμε ότι όταν ένας χώρος είναι μνημείο πρέπει να δίνει τη δυνατότητα στους επισκέπτες να μάθουν δυο λόγια για την ιστορία του. Έτσι λοιπόν αποφασίσαμε να διαμορφώσουμε έναν από τους υπάρχοντες χώρους της Αγοράς, σε συνεργασία με την ομάδα του μουσείου της Τεχνόπολης, μετατρέποντάς τον σε ένα διαδραστικό "μικρό μουσείο", όπου θα ξεδιπλώνεται η ιστορία της Αγοράς. Έτσι τα παιδιά και όλοι όσοι ενδιαφέρονται, θα μαθαίνουν για τον τρόπο που λειτουργούσαν οι αγορές και τη σημασία τους για τις εκάστοτε γειτονιές".

Όσον αφορά τους υπόλοιπους 8-9 υπάρχοντες χώρους μέσα στην αγορά όπου μέχρι πρόσφατα λειτουργούσαν τα διάφορα καταστήματα, θα γίνει μια ανοιχτή πρόσκληση για όσους ενδιαφέρονται να ενοικιάσουν έναν από αυτούς. Εκεί θα εργάζονται τεχνίτες, κατασκευαστές ή παραγωγοί οι οποίοι υποχρεωτικά θα διοργανώνουν μια σειρά εργαστηρίων για όσους ενδιαφέρονται να μάθουν την αντίστοιχη τέχνη. Παράλληλα τα καταστήματα θα είναι ανοιχτά για όσους θέλουν να δουν από κοντά ή να αγοράσουν τα έργα των καλλιτεχνών. Ο κάθε δημιουργός θα παραμένει στην Αγορά για περίπου 2 χρόνια ή τουλάχιστον αυτό είναι το αρχικό σχέδιο της ομάδας της Τεχνόπολης, μέχρι να διαπιστώσει την απήχηση που θα έχει το αντίστοιχο κατάστημα στο κοινό.

"Η ιδέα είναι να δώσουμε βήμα στους δημιουργούς και να εξοικειωθούν οι κάτοικοι της Κυψέλης με αυτού του είδους τους παραγωγούς που δίνουν μάχη για να μπορέσουν να φτιάξουν μια μικρή επιχείρηση", λέει ο Μπιτζάνης, τονίζοντας ότι ο δημόσιος χώρος πρέπει να προβάλλει όσο δυνατόν περισσότερους ανθρώπους και επαγγελματίες.

Αρκετοί θεώρησαν άδικο το κλείσιμο των καταστημάτων που υπήρχαν μέσα στην Αγορά, αλλά ο Μπιτζάνης επισήμανε ότι εφόσον δεν ταιριάζουν στο κόνσεπτ των workshops που θέλει να προωθήσει η Τεχνόπολη και ο Δήμος Αθηναίων, δε θα μπορούσαν να συνεχίσουν τη στέγασή τους εκεί, αφού και οι συμβάσεις τους έληγαν μαζί με τη γενική του Impact Hub. Μερικά από τα μαγαζιά βρήκαν νέους χώρους κοντά στην περιοχή για να συνεχίσουν τη δραστηριότητά τους και "αν κάποιος ενδιαφέρεται να ακολουθήσει τη λογική του νέου κόνσεπτ, μπορεί να υποβάλλει αίτηση", αναφέρει.

Ο χώρος βέβαια χρειάζεται μερικές αναβαθμίσεις. Πέρα από ένα βάψιμο για την ανανέωση των υποδομών, η Τεχνόπολη εντόπισε ορισμένες ελλείψεις και αδυναμίες που πρέπει να διορθωθούν: βελτίωση των δικτύων, της ηχητικής και της υπερθέρμανσης, εργασίες που θα στοιχίσουν περίπου 200.000€ γιατί πρόκειται για μικρές παρεμβάσεις.

Από την πλευρά της, η Τεχνόπολη δε θέλει να υιοθετήσει μια ανταγωνιστική τακτική απέναντι στους προηγούμενους οργανισμούς που διαχειρίζονταν την Αγορά, ούτε να ρίξει κάποιο φταίξιμο, ισχυρίζεται ο πρόεδρος του Ο.Π.Α.Ν.Δ.Α. "Ουσιαστικά το μότο είναι "ένας κύκλος κλείνει, ένας καινούργιος ανοίγει”. Έτσι γίνεται με τους δημόσιους χώρους, τα πράγματα κάνουν κύκλους. Επιθυμία της Τεχνόπολης είναι να προωθήσει δράσεις που ταιριάζουν στην ταυτότητα της Κυψέλης και εμπλουτίζουν τη ντόπια αγορά, χωρίς να την ανταγωνίζονται ή να παρεμποδίζουν τη γενικότερη λειτουργία της". Περιμένουμε λοιπόν να δούμε αν η ανανεωμένη Δημοτική Αγορά, η οποία ειδικά την τελευταία χρονιά δραστηριοποίησης κατάφερε να αφήσει το στίγμα της χάρη στις δράσεις του Impact Hub, θα καταφέρει να συνεχίσει στους ίδιους ρυθμούς.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Athinorama Plus

Όλγα Κεφαλογιάννη: "Οι γυναίκες συνεχίζουν τον αγώνα για να κατακτήσουν τη θέση που τους αξίζει"

Η Υπουργός Τουρισμού βρέθηκε στην ημερίδα Women Who Dare: Οι Γυναίκες που αλλάζουν τον κόσμο, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
24/04/2024

ΥΠΠΟ: Επεμβάσεις στερέωσης στο "Μικρό Ανάκτορο" της Κνωσού

Το "Μικρό Ανάκτορο" βρίσκεται στα βορειοδυτικά του ανακτόρου της Κνωσού, με το οποίο φαίνεται ότι συνδέονταν μέσω του λεγόμενου "Βασιλικού Δρόμου".

"Μέγα Σπήλαιο": Κρασί από την καρδιά του Χελμού στο πασχαλινό τραπέζι

Το Κτήμα Μέγα Σπήλαιο θα είναι συνοδοιπόρος μας με τρεις ετικέτες μία για κάθε πτυχή των γιορτινών μαζώξεων.

Πάσχα με Papagiannis Winery & 3 κρασιά που του πάνε γάντι!

Οι γιορτινές συναντήσεις του Πάσχα θέλουν και το κρασί τους και εσύ το έχεις με το παραπάνω.

Και είναι η "(Ρ)αμπελιά"! To 1o κρασί της νέας γενιάς του Οινοποιείου Χατζηδάκη

H single vineyard "Σαντορίνη" του Οινοποιείου Χατζηδάκη έχει ιδιαιτερότητες που την κάνουν "φλέρτυ" & το Πάσχα της "πάει".

"Caldera": Δοκιμάζοντας για το Πάσχα το κρασί της παλαιότερης Κάναβας της Σαντορίνης

Η ετικέτα "Caldera" ψιθυρίζει εκφραστικά την θηραϊκή οινική κουλτούρα με το πρώτο έτος κυκλοφορίας της να πραγματοποιήθηκε το 1974.

Πάσχα στο χωριό και Μάιος στη Βαμβακού Λακωνίας

Πεζοπορία, ρομποτική, αστροπαρατήρηση, massage, dj sets, μαγειρική και προγράμματα που φέρνουν όλη την οικογένεια κοντά, συμπληρώνουν ένα πλήρες ανοιξιάτικο πρόγραμμα δραστηριοτήτων που προτείνει η Vamvakou Revival.