Ποιος δίνει τα ονόματα στους δρόμους;

Όπως μας υπενθύμισε και η περιπατητική παράσταση της Μπρικένα Γκίστο, το λιγότερο που μπορούμε να κάνουμε είναι να «μην ξεχάσουμε». Αλλά ποιους επιλέγουμε να θυμόμαστε;

dromoi © shutterstock

Πολλοί αρχαίοι, υπερβολικά πολλοί βασιλιάδες, πρίγκιπες και πριγκίπισσες για μία χώρα με τόσο πρόσκαιρο βασιλικό καθεστώς, αμφιλεγόμενοι πολιτικοί και ελάχιστες γυναίκες: αυτά τα πρόσωπα κυριαρχούν στο αστικό βίωμα δεκάδες, εκατοντάδες ή χιλιάδες χρόνια μετά το θάνατό τους, χάρη στις μπλε ορθογώνιες πινακίδες που τα μνημονεύουν σε κάθε γωνιά της πόλης. Ποιος δίνει τα ονόματα στους δρόμους; Αυτό το ερώτημα επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά όσο περπατάμε στην προδιαγεγραμμένη διαδρομή από το θέατρο Rex προς την καρδιά των Εξαρχείων, σταματώντας σε όλα εκείνα τα σημεία όπου νέοι και νέες έπεσαν νεκροί από το οπλισμένο χέρι των σωμάτων "ασφαλείας".


Ακολουθούμε την πορεία που έχει σχεδιάσει η Μπρικένα Γκίστο για την περιπατητική παράσταση "Τοπογραφία θανάτου ή Ας μην ξεχάσουμε", η οποία και σφύριξε την επιστροφή της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού Θεάτρου, με την επεξήγηση "Νέων Δημιουργών" να μπαίνει δίπλα στον τίτλο της. Είναι αληθινή χαρά μια νέα δημιουργός να αξιοποιεί αυτό το βήμα για να βροντοφωνάξει ονόματα που πασχίζουμε να μην ξεχάσουμε. Ονόματα ανθρώπων που οι περισσότεροι δεν πρόλαβαν να γράψουν τη δική τους ιστορία με τις επιλογές τους, αλλά έμειναν στη συλλογική μνήμη εξαιτίας μιας επιλογής ανθρώπων που φέρουν τη σφραγίδα του κράτους. Η συλλογική μνήμη είναι αυτή που διασφαλίζει την κοινωνική ταυτότητα· όπως η ατομική μνήμη διαδραματίζει καίριο ρόλο στη διατήρηση της αίσθησης του "εαυτού" – είμαι ο ίδιος άνθρωπος με χτες, καθότι θυμάμαι τις πράξεις μου, σύμφωνα με τον Τζον Λοκ. Έτσι και στην κοινωνία, η προστασία της μνήμης εξασφαλίζει τη συνέχισή της, με τη γνώση να αποτελεί ασπίδα απέναντι στον κίνδυνο. Μπορεί η συνέχιση του εαυτού να εξαρτάται από τη μνήμη, αλλά η αρχική σύνθεσή του δομείται γύρω από το όνομα, την προσφώνηση που μας κάνει μέρος ενός κοινωνικού ιστού. 

Τοπογραφία θανάτου ή Ας μην ξεχάσουμε



Η ανωνυμία είναι το γρηγορότερο μονοπάτι για τη λήθη, ο τελευταίος μεγάλος θάνατος του ατόμου, γι’ αυτό και ζητάμε με όλη μας τη δύναμη "Πες τ@ με το όνομ@ τ@ς": είτε μιλάμε για γυναίκες που δολοφονούνται εξαιτίας του φύλου τους, είτε για όλ@ εκείν@ που τους αφαιρέθηκε τόσο βίαια το δικαίωμα στη ζωή. Η Μπρικένα Γκίστο με την ομάδα της πασχίζει να μην τους αφαιρεθεί και το δικαίωμα στην ανάμνηση. Να μας αφυπνίσει, όχι μέσα από ένα μνημόσυνο, αλλά μέσα από μια ισχυρή αφήγηση των γεγονότων για τη ζωή, τον θάνατο και τη μετα-ιστορία των δολοφονημένων. 


Ποιος δίνει, λοιπόν, τα ονόματα στους δρόμους; Ο πεζόδρομος της Τζαβέλλα, στη γωνία του οποίου δολοφονήθηκε στις 6 Δεκεμβρίου 2008 ο Αλέξανδρος Γρηγορόπουλος, έχει πάρει (ανεπίσημα) το όνομά του. Το λιγότερο που μπορούμε να κάνουμε ως πολίτες είναι να θυμόμαστε τα ονόματά τους, να τους δώσουμε την αθανασία, να μη γίνουν, όπως έγραψε η Σκωτσέζα ποιήτρια Muriel Stuart, "ανώνυμοι κάτω από ανώνυμους ουρανούς ("Forgotten Dead, I Salute You"). 


Παύλος Φύσσας (10 Απριλίου 1979-18 Σεπτεμβρίου 2013), Ζακ Κωστόπουλος ή Zackie Oh (22 Αυγούστου 1985-21 Σεπτεμβρίου 2018), Μιχάλης Μυρογιάννης (1953-18 Νοεμβρίου 1973), Μιχάλης Καλτεζάς (19 Ιουνίου 1970-17 Νοεμβρίου 1985), Σωτήρης Πέτρουλας (1943-21 Ιουλίου 1965), Ιάκωβος Κουμής (1956-23 Νοεμβρίου 1980), Σταματίνα Κανελλοπούλου (1959-16 Νοεμβρίου 1980), Αλέξης Γρηγορόπουλος (25 Ιουνίου 1993-6 Δεκεμβρίου 2008).

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Athinorama Plus

Χάρης Δούκας: "‘Όποιοι έχουν πολύ μεγάλα έσοδα από τον τουρισμό πρέπει να συνεισφέρουν περισσότερα στην πόλη"

Ο Δήμαρχος της Αθήνας μίλησε, στην Ανδριάνα Παρασκευοπούλου, Δημοσιογράφο-Παρουσιάστρια της ΕΡΤ, για τις θετικές και αρνητικές προοπτικές που ανοίγονται για την πόλη της Αθήνας τα επόμενα χρόνια, με φόντο την αυξημένη τουριστική δραστηριότητα και την ανάγκη για περισσότερο πράσινο.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/04/2024

Πασχαλινές προτάσεις δώρων στο Μουσείο Ακρόπολης

Φέτος το Πάσχα γιορτάστε με ξεχωριστά δώρα εμπνευσμένα από τις πλούσιες συλλογές του Μουσείου.

Η ιδρύτρια του The Meet Market εξηγεί πώς δημιούργησε μία από τις δημοφιλέστερες ελληνικές αγορές

Ενόψει του πασχαλινού Meet Market στην Τεχνόπολη, η εμπνεύστριά του Alison Δαμιανού, μιλά για τους στόχους και τις προκλήσεις της αγοράς που έχει εξελιχθεί σε ένα από τα πιο αγαπημένα events του ελληνικού κοινού, αλλά και όσα θα δούμε στο easter edition της αγοράς στις 27 και 28 Απριλίου.

Το Meet Market έρχεται με πασχαλινή διάθεση στην Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων

Το #EasterEdition του The Meet Market καλεί το αθηναϊκό κοινό να ανακαλύψει πάνω από 150 εκθέτες με μοναδικά προϊόντα, στηρίζοντας την εγχώρια παραγωγή.

Ιστορίες βιοεπιστήμης στο Athens Science Festival 2024

Ομιλίες, διαδραστικά workshops και εκθέματα για όλες τις ηλικίες, συνθέτουν "Ιστορίες αλλαγής" με επίκεντρο τις Επιστήμες (της) Ζωής, στο επετειακό ASF.

"Ξέρεις από ίντερνετ; 60+": Το επιτυχημένο workshop επιστρέφει με νέο κύκλο μαθημάτων στη Δημοτική Αγορά Κυψέλης

Το επιτυχημένο εργαστήριο ψηφιακής ενδυνάμωσης δίνει την ευκαιρία σε ανθρώπους άνω των 60 ετών να ανακαλύψουν τον ψηφιακό κόσμο και να αναπτύξουν νέες, απόλυτα χρήσιμες δεξιότητες.

Το Μέγαρο Μουσικής συμμετέχει στο πρόγραμμα της Πολιτιστικής Συνταγογράφησης του Υπουργείου Πολιτισμού

Στόχος του Προγράμματος είναι η προώθηση και η αξιοποίηση της πολιτιστικής δραστηριότητας ως μέσου ενδυνάμωσης και διατήρησης της ψυχικής υγείας.