Massive Attack: Ο ακτιβισμός ως αντίδραση

Χρειάστηκε να περιμένουμε αρκετά χρόνια για την επιστροφή τους στην Αθήνα, αλλά η επιδραστική κολεκτίβα από το Μπρίστολ, έρχεται στην έβδομη ημέρα του Release Athens 2024, στις 17/7.

massive attack

Της πρώτης "βρετανικής επίθεσης" ηγήθηκαν οι Beatles στα 60s και της δεύτερης, στα 70s, οι Led Zeppelin. Τα 80s μπορεί να ανήκουν δικαιωματικά στους Duran Duran (που καταφθάνουν στην Αθήνα σε λίγες μέρες), αλλά τη μουσική επανάσταση της δεκαετίας του ’90 στην Αγγλία την ξεκίνησαν, μάλλον άθελά τους, οι Massive Attack. Με αφετηρία το Μπρίστολ του 1988 και την κολεκτίβα The Wild Bunch, κατάφεραν με μόλις πέντε studio albums να αλλάξουν την pop μουσική για πάντα μέσα από τους σκοτεινούς και άλλοτε αισθαντικούς συνδυασμούς ηλεκτρονικών, με samples και επιρροές από τη hip-hop και την dub μέχρι τη reggae, τη soul και την post-punk σκηνή.

Χιλιόμετρα μακριά από την αισθητική και τον ήχο της brit pop που γνώριζε μεγάλες πιένες την ίδια περίοδο, δύσκολα μπορούν να συγκριθούν με κάποιο άλλο όνομα, εκτός ίσως από εκείνο των σύγχρονών τους Portishead. Ο βασικός κορμός των Massive Attack, του γκρουπ που έμαθε σε όλο τον κόσμο το trip hop, ξεκίνησε με τους Adrian "Tricky" Thaws, Andrew "Mushroom" Vowles, Grant "Daddy G Marshall και Robert "3D" Del Naja. Ο τελευταίος, γνωστός και από το έργο του ως καλλιτέχνης γκραφίτι (φημολογείτο μάλιστα κάποια στιγμή ότι ήταν το ίδιο πρόσωπο με τον περιβόητο Bansky), εξελίχθηκε από νωρίς σε επικεφαλής του σχήματος για καλό λόγο. 

Massive Attack: Ο ακτιβισμός ως αντίδραση - εικόνα 1

Με το καθοριστικό ντεμπούτο τους, "Blue Lines" (1991), καθιερώθηκαν γρήγορα και η επόμενη κυκλοφορία τους το 1994 ("Protection") επιβεβαίωσε την αξία τους αλλά το γκρουπ δεν ήταν σε καμιά περίπτωση εντάξει με το πώς εξελισσόταν ο ήχος που γέννησαν: το trip hop δεν προοριζόταν να γίνει ένα άνοστο ηχητικό background σε ξενοδοχεία και hip μαγαζιά. Οι δημιουργικές διαφωνίες και οι εντάσεις ήταν σχεδόν αναμενόμενες όταν θα ερχόταν η ώρα για το επόμενο βήμα. Τελικά μπήκαν στο στούντιο, σε μια περίοδο που οριακά τα μέλη άντεχαν να είναι μαζί αφού υπήρχαν μέρη που ηχογραφούσαν μεμονωμένα και σίγουρα δεν φαντάζονταν ότι σε λίγο θα έπιαναν την αξεπέραστη κορυφή τους, το "Mezzanine" (1998). Σε μια προσπάθεια να απότινάξουν την ταμπέλα "trip hop" προσλαμβάνουν τον πρώην κιθαρίστα της new wave μπάντας Numbers. Η προσθήκη του Angelo Bruschini και του ροκ στοιχείου που φέρνει στο δίσκο θα είναι καταλυτική. Το "Mezzanine", ένα υπνωτιστικό soundtrack με σκοτεινά anthems που κινούνται μεταξύ σχιζοφρένειας και μεγαλοφυΐας ("Teardrop", "Angel" κ.λπ.) είναι ένας από τα πιο επιδραστικά άλμπουμ των 90s, αν όχι γενικά.


Ανάμεσα σε διαφωνίες και αποχωρήσεις/επανενώσεις μελών της κολεκτίβας, οι Massive Attack αποδείχτηκαν ανθεκτικοί στην αλλαγή και στο χρόνο. Μια σταθερά από την οποία δεν μετακινήθηκαν ποτέ είναι η αλληλεγγύη, όχι τόσο ως πράξη πολιτική όσο ως κοινωνικό αντανακλαστικό. Τα ανθρώπινα δικαιώματα, η περιβαλλοντική καταστροφή, η εξωτερική πολιτική του Ηνωμένου Βασιλείου και οι διεθνείς σχέσεις γενικώς, καθώς και το παλαιστινιακό είναι ζητήματα στα οποία τοποθετούνται διαχρονικά (και) μέσα από το έργο τους. Η ομάδα των Massive Attack ήταν πάντα από τις καλλιτεχνικές οντότητες που θέτουν δύσκολα ερωτήματα.

Σε αντίθεση με την αδύνατη έννοια της ουτοπίας προτιμούν να μιλήσουν για την "ευτοπία", αντλώντας πίστη από την ιδέα ότι ο τόπος της ιδανικής διαβίωσης μπορεί να μην υπάρχει, αλλά μια καλή συμβίωση είναι πάντα εφικτή. Μπαίνοντας σε νερά πιο θεωρητικά ενώνουν δυνάμεις με τους Algiers, Saul Williams και Young Fathers, τη διπλωμάτισσα Christiana Figueres και τους ακαδημαϊκούς Gabriel Zucman και Guy Standing στο πιο πρόσφατο video EP "Eutopia" (2020), που περιλαμβάνει τρία οπτικοακουστικά μέρη για την κλιματική αλλαγή, τους φορολογικούς παράδεισους και το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα.

Έρχονται στο Release Athens και στην Πλατεία Νερού στις 17 Ιουλίου. Μαζί τους οι Beak> του Geoff Barrow (Portishead) και οι Mount Kimbie.

5 άλμπουμ, 5 σταθμοί

Blue Lines, 1991

Massive Attack
Tape loops, samples και beats: ένας αβάν-γκαρντ πειραματισμός με την αμερικάνικη hip hop κουλτούρα.

Protection, 1994

Massive Attack
Το sampler παραμένει ο πρωταγωνιστής σε έναν κόσμο ονειρικό, ενίοτε εφιαλτικό, αλλά σίγουρα φουτουριστικό.

Mezzanine, 1998

Mezzanine
Όπως έχει πει ο 3D, "το "Mezzanine” είναι το ενδιάμεσο μέρος, όπου δεν ξέρεις αν είναι χτες ή σήμερα".

100th Window, 2003

Massive Attack
Η Sinéad O'Connor στο "A Prayer for England" ξεχωρίζει στον απογυμνωμένο από samples και covers δίσκο.

Heligoland, 2010

Massive Attack
Οι Massive Attack θα ήταν οι Massive Attack χωρίς τη μανία και τη θλίψη της μουσικής τους;

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Release Athens 2024 - Massive Attack

  • Φεστιβάλ

Μία από τις σπουδαιότερες μπάντες των τελευταίων δεκαετιών, επιστρέφουν μετά από πολλά χρόνια στη χώρα μας φέρνοντας μαζί το πιο εντυπωσιακό show τους μέχρι σήμερα. Μαζί τους, οι Beak> του Geoff Barrow (Portishead) και οι Λονδρέζοι Mount Kimbie. Ξεκινώντας από το Bristol της Αγγλίας, το 1988, και έχοντας τις ρίζες τους στην κολεκτίβα The WildBunch, οι Massive Attack παραμένουν μόνιμα μπροστά από την εποχή τους. Mε μόλις 5 studio albums, άλλαξαν τη σύγχρονη μουσική για πάντα. Αμφισβητώντας κάθε γνωστή pop φόρμα και κλισέ, γέννησαν το trip hop, έναν δικό τους ήχο που δεν μπορούσε να μπει σε καμία κατηγορία. Ένας σκοτεινός και αισθαντικός συνδυασμός ηλεκτρονικών ήχων, hip-hop, samples, επιρροών από τη dub / reggae / soul, ακόμα και από το post-punk, που συνεπήρε την παγκόσμια σκηνή στις αρχές των 90s και μας προσέφερε μερικά από τα σπουδαιότερα δείγματα μουσικής δημιουργίας των τελευταίων 30 ετών.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

Ο Διονύσης Σαββόπουλος και ο Αριστοφάνης

"Ο "Πλούτος" είναι η σάτιρα του νεοπλουτισμού και του λάιφ στάιλ" δήλωνε στη μεγάλη συνέντευξή του "α" ο τραγουδοποιός για την παράσταση που ανέβαζε στην Επίδαυρο το 2013.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΩΡΓΟς ΧΑΡΩΝΙΤΗς
22/10/2025

Το περιβόλι του τρελού, ο Διονύσης Σαββόπουλος και του ‘60 οι εκδρομείς

Ο Διονύσης Σαββόπουλος μιλά για τα ελληνικά 60s όταν ετοιμαζόταν να γιορτάσει τα 40 χρόνια από την κυκλοφορία του άλμπουμ του "Το περιβόλι του τρελού".

Ο Διονύσης Σαββόπουλος έφυγε αλλά οι χοροί ας κρατήσουν για πάντα

Αποχαιρετούμε τον Διονύση Σαββόπουλο, τον κορυφαίο των Ελλήνων τραγουδοποιών, τον αγαπητό Νιόνιο που δεν είναι πια μαζί μας.

"From Cabaret to Rock n' roll... and Αll that Jazz!": Μια λαμπερή μουσική παράσταση στο Τρένο στο Ρουφ

Η εποχή του ρετρό ζωντανεύει μέσα από μια παράσταση γεμάτη από ήχους και ρυθμούς από το 1890 ως το 1960.

Μάριος Στρόφαλης και Roman Gomez: Δυο μαέστροι του nuevo tango συνομιλούν

Οι διεθνώς αναγνωρισμένοι μαέστροι βαδίζουν σε Tango και Jazz μονοπάτια.

Δύο βραδιές με τον Wim Mertens στο Ωδείο Αθηνών

Ο Βέλγος συνθέτης παρουσιάζει το νέο του δίσκο σε πρώτη παγκόσμια πρεμιέρα στην Αθήνα.

Και δεύτερη συναυλία για το Παιδί Τραύμα στο ΠΛΥΦΑ

Το Παιδί Τραύμα επιστρέφει για μια ακόμη βραδιά αφιερωμένη στη "Δεύτερη Ζωή", τον νέο του δίσκο που κυκλοφορεί στο τέλος του μήνα.