Γιάννη Αγγελάκη, ποια είναι η "Φωνή των Βακχών";

Ο ανερχόμενος συνθέτης γράφει για την “επινοημένη παράσταση μουσικού θεάτρου” που ανεβαίνει στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ για δύο παραστάσεις σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή.

Γιάννης Αγγελάκης © Ανδρέας Σιμόπουλος

Που φτάνει η ανθρώπινη φωνή; Ο συνθέτης Γιάννης Αγγελάκης, που υπογράφει το νέο έργο μουσικού θεάτρου "Η Φωνή των Βακχών", επιχειρεί να αναδείξει την αέναη σύγκρουση στη βάση της ανθρώπινης ψυχής μέσα από έναν νέο κώδικα ακαθόριστων φωνημάτων και πειραματικών ήχων. Ο Γιώργος Κουτλής σκηνοθετεί τον τενόρο Χρήστο Κεχρή και το ειδικευμένο στη σύγχρονη μουσική σύνολο Ergon Εnsemble στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ για δύο παραστάσεις, στις 18 και 19 Μαΐου.

Ο Γιάννης Αγγελάκης γράφει στο "α” για τη σύλληψη του νέου έργου του, την έμπνευση για το μουσικό σύμπαν της "Φωνής των Βακχών, τη σκηνοθεσία του Γιώργου  Κουτλή και τη συνεργασία με το Ergon Εnsemble.

Γιάννης Αγγελάκης
© Ανδρέας Σιμόπουλος

"Πώς θα αντιλαμβανόμασταν τον ήχο αν η γλώσσα δεν τον είχε εγκλωβίσει με τη βία σε νοήματα προς χάριν της επικοινωνίας;"

"Φωνή των Βακχών" είναι μια επινοημένη παράσταση μουσικού θεάτρου. Ωστόσο, δεν πρόκειται να ακούσουμε μια προγραμματική μουσική που αφηγείται την τραγωδία του Ευριπίδη. Δεν υπάρχουν θεατρικοί χαρακτήρες, ούτε αναπαραστάσεις της πλοκής επί σκηνής και η θεατρική δράση, αποτελούμενη κυρίως από σκηνικές μετατοπίσεις των μουσικών, στοχεύει να αναδείξει εικαστικά τη δράση του ήχου. Με άλλα λόγια, πρόκειται για ένα μουσικό δράμα, το οποίο διαφέρει από αυτό που ιστορικά γνωρίζουμε ως μουσικό θέατρο ή όπερα, τον συνδυασμό, δηλαδή, μιας θεατρικής και μιας μουσικής αναπαράστασης, όπου η μουσική υπηρετεί την ανάδειξη της θεατρικής δραματουργίας. Αντίθετα, "Η Φωνή των Βακχών" προτείνει μια ανανεωτική προσέγγιση στην έννοια του μουσικού δράματος: δεν είναι πλέον ο ήχος που υπηρετεί και αναδεικνύει τη σκηνική δράση, αλλά η σκηνική δράση καλείται να υπηρετήσει την ανάδειξη ενός ηχητικού κόσμου. Πρόκειται για ένα ηχητικό δράμα στο οποίο μόνος πρωταγωνιστής είναι ο ήχος, ενώ η τραγωδία του Ευριπίδη λειτουργεί ως συνδετικός κρίκος σε ένα συμβολικό επίπεδο.

H φωνή των Βακχών
© Γ. Καλκανίδης

"Η προσέγγιση της αρχαίας τραγωδίας με γλωσσικούς όρους αποτελεί τη βασική πηγή έμπνευσης της παράστασης. Η σύγκρουση, δηλαδή, μεταξύ Πενθέα και Διόνυσου μπορεί να ερμηνευτεί ως εξής: από τη μια πλευρά, η βία της εξουσίας που πασχίζει να διατηρήσει το status quo αναπαρίσταται από τη βία της γλώσσας που πασχίζει να χωρέσει τον κόσμο μέσα σε προκαθορισμένες έννοιες και κατηγορίες, ενώ η αναρχία της φερόμενης αλλαγής εστιάζει στην ανάγκη για αισθητικές, βιωματικές εμπειρίες, οι οποίες παραμένουν πολύπλοκες, ακαθόριστες, και ανείπωτες. Εμπειρίες που υπονομεύονται όταν περιγράφονται από τα δοσμένα εκφραστικά μέσα της γλώσσας. "Η Φωνή των Βακχών" επιστρέφει σε ένα προ-γλωσσικό στάδιο όπου οι λέξεις δεν έχουν προλάβει να ταυτιστούν στο μυαλό μας με κάτι συγκεκριμένο και θέτει το ερώτημα: Πώς θα αντιλαμβανόμασταν τον ήχο αν η γλώσσα δεν τον είχε εγκλωβίσει με τη βία σε νοήματα προς χάριν της επικοινωνίας; ".

Η σκηνοθετική ματιά του Γιώργου Κουτλή

"Ακριβώς πάνω σε αυτό το ερώτημα δομήθηκε η σκηνοθεσία του Γιώργου Κουτλή, ο οποίος αναδεικνύει τέσσερις υπάρξεις επί σκηνής, τρεις πνευστούς και έναν τραγουδιστή, ο καθένας με το όργανό του, να εκπνέουν αέρα, να παράγουν ήχο και να πολεμούν για να οργανωθούν σε ένα σύνολο. Σαν μια γονιδιακά εγγεγραμμένη ανάγκη των ανθρώπων για τη δημιουργία κάποιου "χορού". Τα αναλόγια είναι τα σημεία αναφοράς τους, οι παρτιτούρες είναι οι δομές τους και ο ήχος το μόνο μέσο τους. Η παράσταση είναι μια προσπάθεια να επανεφεύρουμε τη σχέση μας με πράγματα που σήμερα φαντάζουν αυτονόητα".

H φωνή των Βακχών
© Γ. Καλκανίδης

Ο ρόλος του Ergon Ensemble

"Οι μουσικοί του Ergon Ensemble  (Κώστας Τζέκος, Σπύρος Λασκαρίδης, Ανδρέας-Ρολάνδος Θεοδώρου και ο τενόρος Χρήστος Κεχρής έχουν κάνει καταπληκτική δουλειά. Υπερβαίνοντας τις συνήθεις πρακτικές των συναυλιών σύγχρονης μουσικής, επαναπροσδιορίζοντας τον ρόλο και τις δυνατότητες των μουσικών εκτελεστών και θέτοντας τον πήχη για τη σύγχρονη μουσική πολύ ψηλά, ερμηνεύουν εξαιρετικά πολύπλοκες πάρτες με εξειδικευμένους ήχους και για πολύ μεγάλες διάρκειες ενώ ταυτόχρονα καλούνται να φέρουν εις πέρας τις υποκριτικές και σκηνικές απαιτήσεις της παράστασης. Είμαι πολύ χαρούμενος που είχα την τύχη να δουλέψω μέσα σε μια ομάδα με τόσο ταλαντούχους και αφοσιωμένους μουσικούς και συντελεστές".

Διαβάστε Επίσης




 

Περισσότερες πληροφορίες

«Η φωνή των Βακχών»

  • Όπερα

Το μουσικοθεατρικό έργο του ανερχόμενου συνθέτη Γιάννη Αγγελάκη συνδυάζει το μουσικό θέατρο με τη σύγχρονη πειραματική μουσική. Συμμετέχει ο τενόρος Χρήστος Κεχρής και μουσικοί του Ergon Εnsemble. Τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Γιώργος Κουτλής. Με τη διαρκή χρήση ακαθόριστων φωνημάτων, η παράσταση Η φωνή των Βακχών αναδεικνύει την ανθρώπινη φωνή ως ένα πρωτόλειο μέσο μη γλωσσικής επικοινωνίας δημιουργώντας μια αίσθηση αρχέγονης τελετουργίας. Η ωμότητα στη χρήση των φωνών και των οργάνων οριοθετεί τη βία όπως αυτή ξεκλειδώνεται μέσα από το έργο του Ευριπίδη: μεταξύ Πενθέα και Διονύσου, μεταξύ των αντίθετων δυνάμεων της ανθρώπινης φύσης, μεταξύ της διατήρησης της παράδοσης και της θηριώδους επιθυμίας για το καινούριο. Όπως οι Βάκχες αναδεικνύουν μια αέναη σύγκρουση στη βάση της ανθρώπινης ψυχής και της ιστορίας, έτσι και η παράσταση Η φωνή των Βακχών επιδιώκει να διεισδύσει στη φύση της ανθρώπινης φωνής και να αναδείξει τις ανεξερεύνητες πτυχές της.

Εθνική Λυρική Σκηνή - Εναλλακτική Σκηνή

Κέντρο Πολιτισμού - Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος», Λεωφ. Συγγρού 364, Καλλιθέα
  • Συναυλίες

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

Τα τραγούδια και οι ταινίες χωρίς τα οποία ο Σαββόπουλος δεν θα ήταν ο ίδιος

Λίγοι Έλληνες δημιουργοί κατάφεραν να συνδέσουν τόσο αρμονικά τη μουσική, τη σκέψη και τον κινηματογράφο όσο ο Διονύσης Σαββόπουλος.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
22/10/2025

Οι prog/power metallers Suburst επιστρέφουν για μία μεγάλη συναυλία στην Αθήνα

Special guests στη συναυλία στο "Κύτταρο" θα είναι οι Oria και Corrupted Symmetry.

Ο Διονύσης Σαββόπουλος και ο Αριστοφάνης

"Ο "Πλούτος" είναι η σάτιρα του νεοπλουτισμού και του λάιφ στάιλ" δήλωνε στη μεγάλη συνέντευξή του "α" ο τραγουδοποιός για την παράσταση που ανέβαζε στην Επίδαυρο το 2013.

Το περιβόλι του τρελού, ο Διονύσης Σαββόπουλος και του ‘60 οι εκδρομείς

Ο Διονύσης Σαββόπουλος μιλά για τα ελληνικά 60s όταν ετοιμαζόταν να γιορτάσει τα 40 χρόνια από την κυκλοφορία του άλμπουμ του "Το περιβόλι του τρελού".

Ο Διονύσης Σαββόπουλος έφυγε αλλά οι χοροί ας κρατήσουν για πάντα

Αποχαιρετούμε τον Διονύση Σαββόπουλο, τον κορυφαίο των Ελλήνων τραγουδοποιών, τον αγαπητό Νιόνιο που δεν είναι πια μαζί μας.

"From Cabaret to Rock n' roll... and Αll that Jazz!": Μια λαμπερή μουσική παράσταση στο Τρένο στο Ρουφ

Η εποχή του ρετρό ζωντανεύει μέσα από μια παράσταση γεμάτη από ήχους και ρυθμούς από το 1890 ως το 1960.

Μάριος Στρόφαλης και Roman Gomez: Δυο μαέστροι του nuevo tango συνομιλούν

Οι διεθνώς αναγνωρισμένοι μαέστροι βαδίζουν σε Tango και Jazz μονοπάτια.