Η Γέφυρα Μουσικής πάνω από τη Συγγρού τιμά τον Maurice Ohana

Νέο φως στις ριζωμένες στη Μεσόγειο καλλιτεχνικές διαδρομές ενός ξεχωριστού Γάλλου δημιουργού, (μάλλον) άγνωστου στα μέρη μας, μέσω 4 συναυλιών με ελεύθερη είσοδο στην «Αίθουσα Τελετών» του Παντείου Πανεπιστημίου (Τετάρτη 8 & Πέμπτη 9/3).

Ohana_front © Dominique Souse

Ακόμα και για τους ακροατές που έχουν εμβαθύνει στη μοντέρνα όψη της πιο λόγιας ευρωπαϊκής δημιουργίας, το όνομα του Γάλλου συνθέτη Maurice Ohana (προφέρεται Μωρίς Οανά) δεν είναι από τα πιο αναγνωρίσιμα. Τουλάχιστον στην Ελλάδα, γιατί στη δική του πατρίδα αναγνωρίστηκε ήδη από τη δεκαετία του 1960.

Τώρα, πάντως, δίνεται η σπάνια ευκαιρία να καλυφθεί αυτό το κενό, καθώς η φετινή διοργάνωση της Γέφυρας Μουσικής πάνω από τη Συγγρού –η 8η, κατά σειρά– λαμβάνει ως αφορμή την επέτειο 110 χρόνων από τη γέννηση του Ohana (1913) για να στήσει μια σειρά συναυλιών αφιερωμένων στο έργο του. Με στόχο, ασφαλώς, να τον συστήσει καλύτερα, φέρνοντας το εγχώριο κοινό σε επαφή με έναν ηχητικό κόσμο πολυσχιδή και καλά ριζωμένο στη Μεσόγειο.

Καρπός μιας συνεργασίας μεταξύ της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση και του Παντείου Πανεπιστημίου, η Γέφυρα Μουσικής μηδενίζει σε ετήσια βάση τη χωροταξική απόσταση των δύο ιδρυμάτων στη λεωφόρο Συγγρού, έχοντας ως κοινό επίκεντρο τη σύγχρονη ηχητική δημιουργία. Επιπλέον, παρέχει ευκαιρίες σε συνθέτες ή/και σε εκτελεστές που βρίσκονται στην αρχή της σταδιοδρομίας τους ώστε να δοκιμαστούν σε απαιτητικά έργα, με μερικά από αυτά να ακούγονται σε πρώτη εκτέλεση στη χώρα μας.

Ohana_01
© Dominique Souse

Το ίδιο θα συμβεί λοιπόν και φέτος, στις τέσσερις αθηναϊκές συναυλίες γύρω από τον Maurice Ohana που θα λάβουν χώρα στην "Αίθουσα Τελετών" του Παντείου Πανεπιστημίου –δύο την Τετάρτη 8/3 κι άλλες δύο την Πέμπτη 9/3– σε επιμέλεια της Λορέντας Ράμου. Ως σύνολο, τοποθετούνται σε ένα πλαίσιο που φέρει τον γενικό τίτλο "Γεωγραφίες, Φιλίες, Αναφορές", αντανακλώντας, έτσι, τη ζωή και το έργο ενός συνθέτη που γεννήθηκε στο Μαρόκο έχοντας ισπανοεβραϊκές (σεφαραδίτικες) ρίζες, μα απόκτησε γαλλική παιδεία και βρετανική υπηκοότητα. Αναλόγως κινήθηκαν και οι καλλιτεχνικές του διαδρομές, στις οποίες η λόγια Ευρώπη του Κλωντ Ντεμπυσσύ και του Ίγκορ Στραβίνσκι συνομίλησε με το φλαμένκο, τους αφροκουβανέζικους ρυθμούς, την αμερικάνικη τζαζ, ακόμα και με την αρχαία ελληνική μυθολογία (σε επίπεδο θεματικών στοχεύσεων).

Πιο συγκεκριμένα, η πρώτη συναυλία της 8/3 αντλεί από τη μεγάλη αγάπη του Ohana για τη θάλασσα, φιλοξενώντας (μεταξύ άλλων) δημιουργίες για όμποε των νέων Ελλήνων συνθετών Αντώνη Ρουβέλα και Μιχάλη Παλαιολόγου, όπως κι ένα πρόσφατο πιανιστικό έργο της Edith Canat de Chizy, μαθήτριας του Ohana. Η δεύτερη συναυλία της ίδιας μέρας εξερευνά τη σχέση του τελευταίου με την Ισπανία και την Αφρική, μέσω δουλειών υπογεγραμμένων από τους φίλους του Félix Ibarrondo και Édith Lejet, αλλά και από τη νέα συνθέτρια Ισμήνη Μπεκ, σε μια ανάθεση της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση για μέτζο σοπράνο (Χρυσάνθη Σπιτάδη) και πιάνο (Παύλος Κόρδης), στηριγμένη στις "Ελεγείες του Ντουίνο" (1923) του επιφανούς ποιητή Rainer Maria Rilke.

Ohana_02
© Dominique Souse

Στις 9/3, πάλι, η έναρξη της βραδιάς μας μεταφέρει νοερά στην Ταγγέρη και στη δημιουργική σχέση του Ohana με τον Ντεμπυσσύ, έχοντας ως πρωταγωνιστή τον συνθέτη και πιανίστα Παναγιώτη Δημόπουλο –ο οποίος θα παρουσιάσει και το έργο του "Τίγγις" (μία ακόμα ανάθεση της Στέγης) σε παγκόσμια πρώτη εκτέλεση. Η τέταρτη και τελευταία συναυλία, έπειτα, καταπιάνεται με τη φιλία μεταξύ του Ohana και του Μστισλάβ Ροστροπόβιτς, έχοντας ως πρωτεργάτες τη Νίκη Χαρλαύτη (θα παρουσιάσει κι ένα νέο έργο για βιολί και τσέλο, σε άλλη μία ανάθεση της Στέγης) και τους Oros Ensemble. Κατακλείδα της, μάλιστα, θα είναι το "Κονσέρτο για Τσέμπαλο (ή Πιάνο) και 5 Όργανα" του Manuel de Falla (1926), το οποίο λέγεται ότι ο Ohana δεν αποχωριζόταν ποτέ.

Η είσοδος στις συναυλίες αυτές είναι ελεύθερη για το κοινό, χρειάζεται όμως η απόκτηση του σχετικού δελτίου. Στον χώρο της εκδήλωσης θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας. Τέλος, το Σάββατο 18/3 η δεύτερη συναυλία του αθηναϊκού προγράμματος θα παιχτεί και στη Θεσσαλονίκη (με την Κατερίνα Κωνσταντούρου στο πιάνο και τον Xρήστο Τσόγια Ραζακόβ στο όμποε), στο Aμφιθέατρο "Στέφανος Δραγούμης" του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού της πόλης.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

Το Release Athens 2024 υποδέχεται τους Behemoth και τους Testament

Οι πρωτεργάτες του ακραίου ήχου στην Πολωνία και οι κορυφαίοι εκπρόσωποι του thrash metal των ΗΠΑ, αντίστοιχα, θα πλαισιωθούν από τους Ολλανδούς Pestilence, στο Release Athens 2024.

24/04/2024

Bill Evans & the Vansband All Stars: Τέσσερις παγκοσμίου φήμης μουσικοί δίνουν ραντεβού στο "Αθηνά Live"

Μία ομάδα κορυφαίων μουσικών ετοιμάζονται να μας χαρίσουν μοναδικές στιγμές με μουσικές από τη συνολική τους πορεία και επιρροές από soul, funk, neo-jazz, pop κλπ.

Το Voés Festival επιστρέφει στο Χιονοδρομικό Κέντρο Ζήρειας

Μουσική και γαστρονομία ενώνονται στη Ζήρεια για δεύτερη χρόνια.

"Νυν και αεί": Η ζωή του Σταύρου Ξαρχάκου γίνεται σειρά

Μια σειρά επεισοδίων στο youtube αποκαλύπτει άγνωστες πτυχές του μεγάλου συνθέτη.

Generations: Ένα μουσικό φεστιβάλ που ενώνει διαφορετικές γενιές έρχεται στο ΚΠΙΣΝ

Για δύο ολόκληρες μέρες, το ΚΠΙΣΝ γεμίζει με μουσική και δραστηριότητες σε όλους τους χώρους του, με πυρήνα το Ξέφωτο

Στο Γήπεδο Ριζούπολης η παρουσίαση δίσκου του Εθισμού

Το "Millennials" σκαρφάλωσε στη δέκατη θέση των Spotify Debut Global Album Charts.

Ο David Eugene Edwards στο "Gagarin": Σκοτάδι, μυσταγωγία και υπαρξιακή περιπλάνηση

Σαν φλογερός rock πάστορας προερχόμενος από τo έρεβος της ενδοχώρας των Ηνωμένων Πολιτειών, μετέτρεψε το 205 της Λιοσίων σε άμβωνα, από τον οποίον κήρυξε τα ευαγγέλια του "Hyacinth", των Wovenhand και των 16 Horsepower, ανταμειβόμενος με θερμό χειροκρότημα.