Αυτοδιαχείριση: "To μέλλον της πολιτιστικής κληρονομιάς είναι ευθύνη των δημιουργών"

Όσα ειπώθηκαν στη Συνέντευξη Τύπου του Οργανισμού Συλλογικής Διαχείρισης μουσικών πνευματικών δικαιωμάτων στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων.

Αυτοδιαχείριση


Η επιτακτική ανάγκη για ορθή και τεκμηριωμένη ενημέρωση των δημιουργών και του κοινού, με επίκεντρο τα πολύπαθα πνευματικά δικαιώματα των συνθετών και στιχουργών, ήταν οι κύριοι θεματικοί άξονες που συζητήθηκαν στη Συνέντευξη Τύπου που διοργάνωσε την Τετάρτη 20 Ιουλίου, ο Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης μουσικών πνευματικών δικαιωμάτων "Η Αυτοδιαχείριση", στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων, παρουσία επιφανών Ελλήνων δημιουργών μελών της.

Το "παρών" στην εκδήλωση έδωσαν, μεταξύ άλλων, ο Δημήτρης Παπαδημητρίου, ο Κώστας Φασουλάς, ο Παντελής Θαλασσινός, ο Λάκης Χαλκιάς, ο Φίλιππος Πλιάτσικας, ο Φοίβος Τασσόπουλος, ο Ηλίας Φιλίππου, η Εύη Δρούτσα, ο Κωνσταντίνος Παντζής, ο Γιώργος Παυριανός, ο Νίκος Πιτλόγλου, ο Βαγγέλης Φάμπας, ο Μιχάλης Σταυρινουδάκης και ο Νίκος Παπακώστας. Παρών, επίσης, ήταν και ο δικηγόρος και βουλευτής της ΝΔ κ. Κώστας Γκιουλέκας. 

Η Γενική Διευθύντρια κα. Μαργαρίτα Παναγιωτοπούλου παρουσίασε στοιχεία για την πρόοδο της Αυτοδιαχείρισης τα τελευταία χρόνια, παρά την πανδημία και τις αθέμιτες πρακτικές ανταγωνισμού, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι "αποτελεί πλέον τον κυρίαρχο φορέα στον κλάδο του μουσικού πνευματικού δικαιώματος, με 80% μερίδιο στην ελληνική αγορά τεκμηριωμένα, εκπροσωπώντας συνολικά πάνω από 26 εκατομμύρια ελληνικά και ξένα μουσικά έργα και 2 εκατομμύρια δημιουργούς, μέσα από συμβάσεις εκπροσώπησης με 80 ομόλογους διεθνείς οργανισμούς".

"Οι Έλληνες δημιουργοί μάς εμπιστεύονται. Το τελευταίο διάστημα παρατηρούμε την ένταξη πολλών σημαντικών ρεπερτορίων από όλο το φάσμα του ελληνικού τραγουδιού, καθώς και την εισδοχή μεγάλων εκδοτών μουσικής, όπως είναι η Universal, γεγονός που μας χαροποιεί ιδιαίτερα και επιβραβεύει τη σκληρή και συγκροτημένη δουλειά που έχει γίνει, η οποία έχει κερδίσει δικαίως τη διεθνή αναγνώριση", επισήμανε η κα. Παναγιωτοπούλου. 

Η Γενική Διευθύντρια έκανε έναν απολογισμό του διχασμένου κλάδου των Ελλήνων δημιουργών, καλώντας τους να ενημερώνονται ενεργά και υπεύθυνα προκειμένου να μπορούν να δράσουν σωστά για την πορεία και το μέλλον του κλάδου τους και να μην πέφτουν θύματα παραπληροφόρησης ή αποσπασματικής και μονομερούς ενημέρωσης. Τόνισε ότι το μέλλον της πολιτιστικής κληρονομιάς και του πνευματικού δικαιώματος είναι  ευθύνη της πολιτείας καθώς και των ίδιων των δημιουργών. Επιπλέον, επισήμανε ότι από την κατάρρευση της ΑΕΠΙ μέχρι σήμερα έχουν χαθεί πάνω από € 100 εκατομμύρια στην ελληνική αγορά από τη μη είσπραξη πνευματικών δικαιωμάτων. "Είμαστε υπέρ της ένωσης, η λύση είναι ένας Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης στην Ελλάδα, όπως συμβαίνει σε κάθε ευρωπαϊκή χώρα, και αυτό υποστηρίζουμε από την αρχή έντιμα και καθαρά".

Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στις δύο στρατηγικές συνεργασίες που εγκαινίασε η Αυτοδιαχείριση, τόσο με την Mint Digital Services για την είσπραξη των επιγραμμικών δικαιωμάτων (online) από 50 πλατφόρμες streaming μουσικής σε 200 επικράτειες του κόσμου -συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας-, καθώς και με την εταιρία συστημάτων πληροφορικής Qualco, χάρη στην οποία ο Οργανισμός θα βρεθεί στο προσκήνιο των εξελίξεων, μεταξύ όλων των ελληνικών Οργανισμών Συλλογικής Διαχείρισης, προσεγγίζοντας δεκάδες χιλιάδες επιχειρήσεις σε όλη την Ελλάδα και αυξάνοντας τα έσοδά της από όλες τις πηγές Δημόσιας Εκτέλεσης.

Αυτοδιαχείριση

Ο Πρόεδρος του ΔΣ κ. Γιάννης Γλέζος παίρνοντας τον λόγο κατέστησε εξαρχής κατανοητή την πρόθεσή του να αποσαφηνίσει τους λόγους που η Αυτοδιαχείριση συκοφαντείται παρά την συμπεριληπτική στάση που διατηρεί. Ο κ. Γλέζος διάβασε ένα κείμενο που το υπογράφουν το ΔΣ και το Εποπτικό Συμβούλιο της Αυτοδιαχείρισης αναφορικά με τις άκαρπες διαπραγματεύσεις για την ένωση με την ΕΔΕΜ, τη συνεχή παραπληροφόρηση -με δελτία τύπου και ανακοινώσεις προς τα μέλη της ΕΔΕΜ- καθώς και τη πρόσκληση του Οργανισμού προς τα μέλη της ΕΔΕΜ να έρθουν στην Αυτοδιαχείριση. 

Για τους ισχυρισμούς της ΕΔΕΜ δήλωσε, "Για να γίνει ένωση πρέπει να το θέλουν και οι δύο κι όχι μόνον ο ένας", επισημαίνοντας ότι η ΕΔΕΜ υποστήριξε εντελώς προσχηματικά την ένωση, προβάλλοντας αντιρρήσεις-εμπαιγμούς. Εξήγησε δε ότι είχε συμφωνηθεί από κοινού η συγχώνευση των δύο οργανισμών, με απορρόφηση της ΕΔΕΜ από την Αυτοδιαχείριση που είναι ο μεγαλύτερος φορέας. "Στην πρόσφατη διαπραγμάτευση μαζί τους είχε γίνει αποδεκτός ο νόμος περί συγχωνεύσεων με απορρόφηση που δεν προβλέπει τίποτα από αυτά που τώρα ζητάει η ΕΔΕΜ."

Αυτοδιαχείριση

Ειδικότερα, αναφέρθηκε στην ερώτηση της ΕΔΕΜ για το διαχειριστικό κόστος του οργανισμού απαντώντας: "H Αυτοδιαχείριση στην αρχή είχε υψηλό διαχειριστικό κόστος, διότι από το 2007 πολεμούσε από το μηδέν την κραταιά ιδιωτική ΑΕΠΙ, ενώ ποτέ το κράτος ή οι τράπεζες δεν της χορήγησαν ούτε ένα ευρώ. Εν αντιθέσει με την ΕΥΕΔ, και τώρα την ΕΔΕΜ, με την ΚΥΑ (κρατική επιχορήγηση) που της επιτρέπει μέχρι τώρα να υπάρχει. Έπειτα, έπρεπε μόνοι μας, χωρίς καμία βοήθεια από πουθενά, να ανταπεξέλθουμε στις υποχρεώσεις μας σε μια διχασμένη αγορά και μετά να αντιμετωπίσουμε τη συρρίκνωση της αγοράς εν μέσω πανδημίας." 

"Σύμφωνα με τον 4481/17 κάθε αιτιολογημένη υπέρβαση που την έχει εγκρίνει η Γενική μας Συνέλευση αφού έχει προηγηθεί η αιτιολόγηση με Οικονομοτεχνική Μελέτη που έχει εγκρίνει το Διοικητικό και Εποπτικό μας Συμβούλιο και αναφέρεται στην αναρτημένη ετήσια Έκθεση Διαφάνειας είναι νόμιμη. Αυτήν τη στιγμή έχουμε καταφέρει να μειώσουμε το διαχειριστικό κόστος σε 25% για το 2021 -ένας άθλος- και θα το πάμε στο 20% για το 2022! Το δικό της πραγματικό διαχειριστικό κόστος δεν τολμά να το αναφέρει η ΕΔΕΜ", κατέληξε ο κ. Γλέζος.

Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης τύπου, ανακοινώθηκε ότι η Αυτοδιαχείριση θα ζητήσει από όλα τα κόμματα να υποστηρίξουν νομοθετική ρύθμιση, έτσι ώστε να επανέλθει άρθρο στην κείμενη νομοθεσία που θα ενισχύει το καθεστώς ισονομίας μεταξύ των συνεταιριστικών Οργανισμών Συλλογικής Διαχείρισης (ΟΣΔ) και των ιδιωτικών Ανεξάρτητων Οντοτήτων Διαχείρισης (ΑΟΔ), ως προς τις διαδικασίες ελέγχου και διαφάνειας, προκειμένου να μην υπάρχει αθέμιτος ανταγωνισμός στην ελληνική αγορά.

Η κα. Παναγιωτοπούλου, μάλιστα, επισήμανε ότι οι ιδιωτικές εταιρίες που ασκούν συλλογική διαχείριση δεν υπόκεινται στους ίδιους ελέγχους από την Πολιτεία, όπως ορθώς υπόκεινται οι Οργανισμοί Συλλογικής Διαχείρισης, παρότι και οι δύο διαχειρίζονται ρεπερτόρια δημιουργών και δικαιούχων, αναλαμβάνοντας εξίσου ευθύνες, δαπάνες και ρίσκο.

Τέλος, τον λόγο πήραν οι ίδιοι οι δημιουργοί που παραβρέθηκαν στη Συνέντευξη Τύπου. Ο τραγουδοποιός Φίλιππος Πλιάτσικας τόνισε ότι αποφάσισε να εγγραφεί στην Αυτοδιαχείριση επειδή την εμπιστεύεται και κατήγγειλε τις αθέμιτες πρακτικές της ΕΔΕΜ, η οποία παρεμποδίζει τη διεξαγωγή των συναυλιών που διοργανώνει ο δημιουργός - μέλος των Πυξ Λαξ, απαιτώντας προκαταβολικά και με εκβιαστικό τρόπο ένα υπέρμετρα παράλογο ποσοστό επί των δικαιωμάτων, ενώ το εκπροσωπούμενο ρεπερτόριο του playlist των συναυλιών που αναλογεί στον φορέα αυτόν είναι σχεδόν μηδαμινό. Πολλές φορές δε παρεμποδίζει την πραγματοποίηση της ίδιας της συναυλίας στέλνοντας απαγορεύσεις στην αστυνομία. Ο κ. Πλιάτσικας δήλωσε ότι για το θέμα αυτό έχει προβεί σε καταγγελία στον ΟΠΙ και έχει απευθυνθεί στο Υπουργείο Πολιτισμού και ειδικότερα στον Υφυπουργό Σύγχρονου Πολιτισμού κ. Νικόλα Γιατρομανωλάκη, ο οποίος αμέσως έδειξε ενδιαφέρον για το ζήτημα. Η στιχουργός κα. Εύη Δρούτσα επισήμανε, ότι οι συνθέτες και οι στιχουργοί αντιμετωπίζονται με απαξίωση ως επαγγελματίες και δεν έτυχαν ποτέ ουσιαστικής θεσμικής υποστήριξης από την Πολιτεία.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

Last call για την Κατερίνα Παπουτσάκη στη "Σφίγγα"

Η περφόρμερ κλείνει τον κύκλο εμφανίσεων της "Τραγουδιστά" με καλεσμένο τον Ody Icons.

23/04/2024

Οι Οργανισμοί Συλλογικής Διαχείρισης χαιρετίζουν την ψήφιση του νέου νόμου 5103/2024 (A΄57) του ΥΠΠΟΑ

Οι ΟΣΔ Αυτοδιαχείριση, Απόλλων, Ερατώ, Grammo και GEA συνυπογράφουν ανακοίνωση για τον νέο νόμο του Υπουργείου Πολιτισμού.

Οι Bell Witch στην Ελλάδα για τρεις συναυλίες

Το κορυφαίο σχήμα θα πλαισιώσουν οι The Keening.

Βόλτα στο "Άλσος" με τη Νικόλ Σαραβάκου: Ενθουσιασμός, μα και περίσκεψη

Ξετυλίγοντας διάφορα χαρίσματα, η Αθηναία τραγουδοποιός έδειξε ότι ανήκει στις υποσχόμενες νέες δυνάμεις του εγχώριου πενταγράμμου. Ταυτόχρονα, όμως, έκανε και αμφιλεγόμενες επιλογές, οι οποίες θόλωσαν το στίγμα που επιθυμεί να εκπέμψει –εντύπωση που μάλλον ενίσχυσε, παρά απάλυνε, ο ερχομός του Στέλιου Ρόκκου ως guest star της βραδιάς.

Ακρόαση για την ένταξη νέων μελών στην Παιδική Χορωδία της ΕΛΣ

Μέρος στην ακρόαση, για την καλλιτεχνική περίοδο 2024-2025, μπορούν να λάβουν παιδιά που έχουν γεννηθεί μεταξύ των ετών 2012 και 2017.

Το Release Athens 2024 υποδέχεται τους Thievery Corporation και τους Black Pumas

Μαζί τους, το πολυμελές super group από τη Νέα Υόρκη, οι The Budos Band.

Borderline 2024, με Κολομβιανές "βασίλισσες" του reggaeton και χιπ χοπ από την Αφρική

Το ανήσυχο φεστιβάλ επιστρέφει για 13η χρονιά, σε μια τριήμερη εκδοχή (26, 27 & 28/4) που –ως συνήθως– αδιαφορεί για ταμπέλες και είδη, προσπαθώντας να ψηλαφήσει το μέλλον της σύγχρονης ηχητικής έκφρασης.