Απ' το ασπρόμαυρο, στην υπερυψηλή ευκρίνεια

Η Φίνος Φιλμ ψηφιοποιεί κι αποκαθιστά την ταινιοθήκη της. Λεπτομέρειες.

Α: Η Φίνος Φιλμ έχει ομολογουμένως το εκτενέστερο κινηματογραφικό αρχείο στην ιστορία του ελληνικού σινεμά - μέχρι και σχετικά πρόσφατα, ωστόσο, φαινόταν... καλυμμένη με την απλή προβολή των ταινιών αυτών, με χαμηλή ποιότητα, στο πρόγραμμα κυρίως των τηλεοπτικών καναλιών. Τί σας ώθησε να προχωρήσετε στην ψηφιοποίηση σε υπερυψηλή ευκρίνεια και αποκατάστασης του αρχείου αυτού;
ΧΣ: Θεωρούμε τις ταινίες της Φίνος Φιλμ αληθινή πολιτιστική κληρονομιά για τον τόπο, δουλειά που αληθινά αντιπροσωπεύει τη "χρυσή εποχή" του ελληνικού κινηματογράφου. Αποφασίσαμε λοιπόν να προχωρήσουμε στην επένδυση της ψηφιοποίησης και ψηφιακής αποκατάστασης ώστε να σώσουμε από την καταστροφή όλες αυτές τις ταινίες που, σε πλαστικό φιλμ, ο χρόνος έφθειρε κάθε μέρα και περισσότερο. Αναδιοργανώνοντας τη Φίνος Φίλμ την τελευταία διετία περίπου, ένα από τα πρώτα πράγματα που θέλαμε να κάνουμε ήταν να τιμήσουμε τη μνήμη του Φιλοποίμενα Φίνου, να διασώσουμε το έργο του και να το καταστήσουμε αξιοποιήσιμο όχι μόνο για το σήμερα, αλλά και για το αύριο. Εξ ου και οι υψηλές προδιαγραφές της διαδικασίας που επιλέξαμε, σε συνεργασία με τη Graal.



Α: Μιλήστε μας γι' αυτή τη διαδικασία. Πρόκειται, όπως καταλαβαίνουμε, για ψηφιοποίηση των ταινιών από το αρχικό τους αρνητικό (τo ίδιo τo φιλμ καρέ-καρέ δηλαδή), και επιδιόρθωση των αλλοιώσεων που αυτό υπέστη από το πέρασμα του χρόνου και την μακρόχρονη αποθήκευση.
ΚΣ: Ναι, σε γενικές γραμμές αυτό αναλάβαμε. Η ψηφιοποίηση έγινε με αυστηρότατα τεχνολογικά κριτήρια, έτσι ώστε οι ταινίες (ψηφιακές πια) να είναι σε θέση ακόμη και να επανεκτυπωθούν σε φιλμ αν χρειαστεί. Έτσι όχι μόνο διασώζονται για πάντα, όντας αποθηκευμένες με ασφάλεια σε ακριβή αντίγραφα, αλλά είναι έτοιμες για προβολή σε υψηλή και υπερυψηλή ευκρίνεια. Όμως το σημαντικότερο στο όλο εγχείρημα δεν ήταν τόσο η ψηφιοποίηση - η οποία έχει καταστεί σχετικά εύκολη ως διαδικασία με σύγχρονα μέσα - όσο η ψηφιακή αποκατάσταση, η διόρθωση δηλαδή όλων των ατελειών και προβλημάτων που επέφερε στα αρχικά φιλμ ο χρόνος και η σχετική φθορά. Εκεί χρειάζονται διαδικασίες ανάλογες με το... ρετούς των περιοδικών σε φωτογραφίες αλλά, φυσικά, σε ολόκληρη ταινία. Εξ ου και το υπολογίσιμο κόστος για την αποκατάσταση σχεδόν ολόκληρου του κινηματογραφικού αρχείου της Φίνος Φιλμ.



A: Πόσο ήταν το συνολικό κόστος της επένδυσης, λοιπόν;
ΧΣ: Συμπεριλαμβάνοντας τον απαραίτητο εξοπλισμό, την εκπαίδευση του προσωπικού στο χειρισμό του, τη συνεργασία με εξειδικευμένους επαγγελματίες της ψηφιακής αποκατάστασης ταινιών, καθώς και τις αμέτρητες εργατοώρες... γύρω στα 3 εκ. ευρώ.

Α: Καθόλου μικρό - και όχι μόνο για τα ελληνικά δεδομένα. Πόσες ταινίες αποκαταστάθηκαν ψηφιακά και πόσος χρόνος χρειάστηκε για τη διαδικασία συνολικά;
ΚΣ: Από την απαραίτητη έρευνα και τον αρχικό σχεδιασμό για το όλο εγχείρημα, μέχρι και την ολοκλήρωση της τελευταίας ταινίας, χρειάστηκαν περίπου 3 χρόνια. Ψηφιοποίηση και επεξεργασία έγινε σε 165 ταινίες συνολικά. Κάθε ταινία χρειάστηκε κατά μέσο όρο ο,τιδήποτε ανάμεσα στις 80 και τις 100 ώρες για να διορθωθεί και να αποκατασταθεί ψηφιακά - ανάλογα με τη διάρκεια, το αν ήταν ασπρόμαυρη ή έγχρωμη κλπ. - ενώ κάποιες χρειάστηκαν περισσότερο λόγω μεγαλύτερων προβλημάτων.

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ