MPEG4: Δωρεάν για πάντα

Χωρίς κόστος χρήσης τα online videos. Για μας.

Το γεγονός ότι το video στο Internet έχει προοδευτικά αποκτήσει και θα συνεχίσει να αποκτά όλο και μεγαλύτερη σημασία - ποιος όμως ελέγχει τα πνευματικά δικαιώματα των τεχνολογιών που χρησιμοποιούνται για να αναπαραχθεί στους Web browsers (και όχι μόνο) όλο αυτό το υλικό; Τα πνευματικά δικαιώματα του αλγόριθμου συμπίεσης H.264, για παράδειγμα, ανήκουν στον οργανισμό προτυποποίησης γνωστό ως MPEG Licensing Authority, ο οποίος έχει διαμορφώσει και τα χαρακτηριστικά του. Πρόκειται για τον αλγόριθμο που χρησιμοποιούν όλες οι σύγχρονες βιντεοκάμερες για την αποθήκευση video του χρήστη, η Apple στις ταινίες που πωλεί μέσω iTunes, αλλά και το... μισό Internet στα - όχι ακριβώς νόμιμα - αρχεία video μορφής MKV που όλοι γνωρίζουμε.

Ο αλγόριθμος αυτός είχε πάντοτε την ιδιότητα του δωρεάν, υπό την έννοια ότι ο οργανισμός MPEG LA ζητούσε χρήματα για πνευματικά δικαιώματα μόνο αν ο οποιοσδήποτε τα χρησιμοποιούσε είχε εμπορικά κέρδη από τη συγκεκριμένη τεχνολογία. Όμως υπήρχε πάντοτε ο χρονικός ορίζοντας των 6 ετών - η 31η Δεκέμβρη του 2015 δηλαδή - βάσει του οποίου ο MPEG LA είχε διατηρήσει το δικαίωμα να ζητήσει από όλους ανεξαιρέτως χρηματικό αντίτιμο για τη χρήση του H.264. Κάτι δύσκολο, μεν, αλλά και κάτι που η Google προέβαλλε συχνά τον τελευταίο καιρό ως επιχείρημα, στην προσπάθειά της να προωθήσει τον δικό της δωρεάν αλγόριθμο, τον WEbM.

E, αυτο το τελευταίο... ανησυχητικό ενδεχόμενο φρόντισε να εξαλείψει με ανακοίνωσή του ο MPEG LA πριν από λίγα εικοσιτετράωρα, διαβεβαιώνοντας ότι - για μη κερδοσκοπική πάντοτε χρήση - ο αλγόριθμος H.264 θα μπορεί να χρησιμοποιείται και πέρα από το 2016, και για πάντα, δωρεάν. Κανένα ενδεχόμενο να χρεωθεί ο τελικός χρήστης για video που θα δημοσιεύσει στο Internet ο ίδιος, κανένα ενδεχόμενο να χρεωθεί και κανείς άλλος αν στον τελικό χρήστη το υλικό διατεθεί δωρεάν. Και οι δύο αλγόριθμοι, φυσικά, παραμένουν λιγότερο δημοφιλείς από το Flash της Adobe, το οποίο - για τη συμπίεση video συγκεκριμένα - παραμένει η ευρύτερα χρησιμοποιούμενη τεχνολογία. Για την ώρα. Σε 2 ή 3 χρόνια όμως από σήμερα, που η HTML5 θα έχει ωριμάσει και θα έχει σημασία ποιός αλγόριθμος θα στηρίζει το video της; Ε, τότε... το θέμα και πάλι στο τραπέζι, προφανώς!

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ