Λόγος αντίθεσης: τα νέα... megapixels

Προσοχή στο λόγο αντίθεσης. Υπάρχει λόγος!

Είναι γνωστό πως, όταν τα τμήματα marketing των εταιρειών τεχνολογίας βρουν ένα... "κόλπο" που δουλεύει, δεν έχουν κανένα απολύτως πρόβλημα να το χρησιμοποιήσουν ξανά, με άλλες τεχνολογίες και προϊόντα, με την ελπίδα της ίδιας επιτυχίας. Ε, αυτό που συμβαίνει τα τελευταία 2 χρόνια με τον περίφημο "λόγο αντίθεσης" (contrast ratio), το χαρακτηριστικό εκείνο των τηλεοράσεων plasma και LCD ή των προβολέων που - υποτίθεται - παίζει τον μεγαλύτερο ρόλο στη "ζωντάνια" ή όχι της εικόνας τους. Οι κατασκευάστριες εταιρείες της αγοράς του home cinema έχουν εμπλακεί σε έναν... αγώνα δρόμου για το υψηλότερο "προς 1" (x:1), ακριβώς όπως μέχρι και πριν από 18 μήνες η αγορά των ψηφιακών φωτογραφικών είχε εμπλακεί στην "κούρσα των megapixel". Και πολύ μας λυπεί να διαπιστώνουμε τις ίδιες πρακτικές, με ακριβώς τον ίδιο στόχο.

Πως παραλληλίζονται τα, φαινομενικά άσχετα, contrast ratio και megapixel; Απλό: και οι δύο είναι του... εντυπωσιασμού, και οι δύο είναι εν τέλει παραπλανητικοί για το ευρύ κοινό. Είχαμε κουραστεί να γράφουμε και να ξαναγράφουμε, τα προηγούμενα χρόνια, ότι τα 5 ή 7 ή 10 ή πιο πολλά megapixel ανάλυσης στον αισθητήρα μιας ψηφιακής φωτογραφικής δεν εξασφαλίζουν άλματα στην ποιότητα της τελικής φωτογραφίας - με άλλα λόγια, ότι δεν ισχύει το "όσα πιο πολλά, τόσο πιο καλά". Όχι απαραίτητα. Πολύ μεγάλο ρόλο παίζει ο φακός, μεγάλο το σύστημα ηλεκτρονικής επεξεργασίας, επίσης μεγάλο το σωστό flash και μια σειρά από άλλα πράγματα. Οι καταναλωτές έχουν σε ένα βαθμό, ευτυχώς, απορροφήσει αυτό το μήνυμα πια, κι ας συνεχίζουν οι κατασκευάστριες να παρουσιάζουν π.χ. ψηφιακές φωτογραφικές τσέπης με 12 megapixel ανάλυσης.

Στις τηλεοράσεις και τους προβολείς, όμως, το ευρύ κοινό ακόμη δεν έχει αντιληφθεί τη... σχετικότητα των όσων διαβάζει στα διαφημιστικά φυλλάδια για το λόγο αντίθεσης. Δεν ξέρει ότι εκείνο το 1000:1 ή 2000:1 ή 10000:1 που αναγράφεται στη λίστα προδιαγραφών μπορεί να είναι η πραγματική, αλλά μπορεί να είναι και η πολυσυζημένη "δυναμική" αντίθεση - τα οποία δεν είναι το ίδιο πράγμα. Δεν ξέρει ότι οι ίδιες οι εταιρείες μεταξύ τους δεν έχουν συμφωνήσει σ' έναν κοινώς αποδεκτό τρόπο υπολογισμού του λόγου αντίθεσης, με αποτέλεσμα η κάθε μία να αναγράφει για τις συσκευές της νούμερα που δεν μπορούν να συγκριθούν ευθέως με τα αντίστοιχα των ανταγωνιστικών συσκευών. Και δεν ξέρει πως "αστρονομικά" νούμερα της τάξης των 500.000:1 ή 1.000.000:1 απλώς δεν υφίστανται στην πραγματικότητα, αλλά μόνο στα εργαστήρια. Με άλλα λόγια, το contrast ratio είναι τα... megapixel των καιρών μας: θεωρητικά "όσα πιο πολλά, τόσο πιο καλά", πρακτικά όμως η αλήθεια δεν είναι τόσο απλή ή εύκολη. Πού θα πάει. Με τον καιρό, θ' αλλάξει κι αυτό... ελπίζουμε.

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ