20 χρόνια PlayStation: αναδρομή-flash

Κρίνουμε με ψυχραιμία, αναπολούμε με νοσταλγία τις σημαντικότερες στιγμές της πορείας του

Είναι πολλές, πάρα πολλές οι παραγωγές εκείνου του πρώτου PlayStation που με το ύφος και το στυλ παιχνιδιού τους διαμόρφωσαν ολόκληρες κατηγορίες video games τις επόμενες δεκαετίες. Τα Wipeout, Resident Evil, Final Fantasy VII, Metal Gear Solid και Gran Turismo όχι μόνο "έγραψαν με χρυσά γράμματα" το όνομά τους στα ιστορικά βιβλία της ηλεκτρονικής διασκέδασης, αλλά "έφεραν νέο κόσμο" στην αγορά του gaming: εκατομμύρια καταναλωτών που ενδιαφέρονταν για ψυχαγωγικές εμπειρίες "ενήλικης" κι όχι "παιδικής" τεχνοτροπίας και περιεχομένου. Καλός ο Mario και ο Sonic των Nintendo και Sega αντίστοιχα, αλλά αποδείχθηκε πως υπήρχε πάρα, μα πάρα πολύς κόσμος που περίμενε κάτι περισσότερο ενδιαφέρον - και εκεί το PlayStation δεν είχε κανένα συναγωνισμό. Μέχρι το 1999-2000 είχε σε τέτοιο βαθμό ανατρέψει την εικόνα της αγοράς, ώστε η άλλοτε "βασίλισσα" Nintendo να περιοριστεί σε χαμηλές πωλήσεις στο Ν64 και η Sega να αποχωρήσει ανεπιστρεπτί από τον αγώνα μετά από το υπερβολικά εξειδικευμένο Saturn και το ποιοτικό αλλά όχι αξιόμαχο Dreamcast.

Με τη... φόρα της τεράστιας επιτυχίας του πρώτου PlayStation, η Sony είχε ευκολότερη δουλειά με το διάδοχό του, το PlayStation2. Αν και αυτό δεν έφερε τις αλλαγές για τις οποίες διακρίθηκε ο προκάτοχός του, αποδείχθηκε περισσότερο επιτυχημένο και προσέλκυσε ακόμη ευρύτερο κοινό στο gaming, υιοθετώντας αμιγώς lifestyle προσέγγιση πλέον. Οι αφοσιωμένοι παίκτες δεν θα ξεχάσουν ποτέ τίτλους όπως τα πρώτα God of War, Shadow of the Colossus, Ico και Amplitude, ενώ οι μη (έως τότε) παίκτες δεν θα ξεχάσουν τα πρώτα party games γνώσεων Buzz και τα πρώτα games με ανίχνευση κίνησης που αξιοποιούσαν το σχετικό περιφερειακό EyeToy. Ακόμη και με τους online κόσμους πειραματίστηκε το PS2 (π.χ. με το πρώτο Δικτυακό Final Fantasy), παρ' ότι δεν είχε σχεδιαστεί γι' αυτό, σε αντίθεση με το πρώτο Xbox της Microsoft. Δεν χωρά αμφιβολία στο γεγονός, πάντως, ότι ως προϊόν ήταν εξελικτικό σε σχέση με το αρχικό PlayStation - έστω κι αν το Hollywood τού χρωστά περισσότερο απ' όλους, αφού καθιέρωσε... από μόνο του σχεδόν τους οπτικούς δίσκους DVD.


Η μεγάλη επιτυχία των οικιακών Playstation παρακίνησε τη Sony να επεκτείνει το πολύτιμο πια αυτό brand και σε φορητές συσκευές, ξεκινώντας με το PlayStation Portable. Το PSP ήταν όμορφο και τεχνικά ισχυρό, αλλά δεν κατάφερε εν τέλει αυτό που κατάφεραν τα μεγαλύτερα αδέλφια του: να "εκθρονίσει" δηλαδή τα Gameboy της Nintendo από τη θέση των πλέον εμπορικών φορητών συστημάτων ηλεκτρονικής διασκέδασης. Το PSP φιλοξένησε μία σειρά από ενδιαφέροντα games αλλά ο όχι σαφής χαρακτήρας του και η έλλειψη αρκετών αληθινά κορυφαίων αποκλειστικών τίτλων το κατέστησαν "συμπληρωματικό" φορμά για τα οικιακά PlayStation. Με πωλήσεις άνω των 80 εκατομμυρίων συστημάτων δεν το λες και... αποτυχία το PSP, προφανώς, όμως και άξιο συνεχιστή της θεαματικής πορείας των οικιακών PlayStation δεν θα το χαρακτήριζε κανείς. Τα Lumines, Every Extend Extra, Metal Gear Solid Portable Ops και Locoroco, πάντως, με μεγάλη ευχαρίστηση θα τα ξαναπαίζαμε στο... PlayStation4!

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ