Ξανά εδώ, με τη δημόσια αιδώ

Ο Θύμιος Νικολόπουλος γράφει με αφορμή την απόσυρση του έργου του Βέλγου καλλιτέχνη Kris Verdonck για μια συζήτηση θα έπρεπε να έχει λήξει αιώνες τώρα…

Ξανά εδώ, με τη δημόσια αιδώ

Ένα βράδυ της περασμένης εβδομάδας, μετά τις 11, ένας περαστικός από την πλατεία Κλαυθμώνος σήκωσε το βλέμμα του ψηλά, πράγμα σπάνιο γιατί συνήθως οι άνθρωποι σ’ αυτή την πόλη κοιτάζουν πάντα κάτω, είτε από συστολή είτε για να βρουν κανένα κέρμα. Σήκωσε λοιπόν το βλέμμα του ψηλά και εκεί, πάνω από το πάρκινγκ του τοίχου που βλέπει στο πλάι του Παρνασσού (του φιλολογικού συλλόγου, όχι του βουνού), αντίκρισε έναν γίγαντα να κρατάει στους ώμους του –ως άλλος Άτλας– ολόκληρο το κτίριο.

Ο γίγαντας αυτός ήταν γυμνός και το σώμα του ήταν γεμάτο τατουάζ. Από το μυαλό του σοκαρισμένου περαστικού πέρασαν ανατριχιαστικές σκηνές από ταινίες τύπου «Κινγκ Κονγκ» και «Γκοτζίλα» και γρήγορα έβγαλε το συμπέρασμα ότι η πόλη κινδυνεύει. Λίγες στιγμές αργότερα αποφάσισε να κόψει το ποτό και, αντί για την πλατεία Καρύτση όπου κατευθυνόταν, τελικά έκανε μεταβολή και κατευθύνθηκε προς το σπίτι του, στους πρόποδες του Λυκαβηττού.

Ένας άλλος περαστικός, την ίδια περίπου ώρα, αντιλήφθηκε κι αυτός το επιβλητικό θέαμα και σοκαρίστηκε το ίδιο, όχι όμως επειδή ο γίγαντας ήταν απειλητικός, αλλά επειδή ήταν γυμνός. Και ένας γυμνός άντρας, όσο μεγάλος σε μέγεθος κι αν είναι, καλό είναι να μη στηρίζει κτίρια δημοσίως. Και αν θέλει να τα στηρίξει, ας ρίξει κάτι πάνω του. Άσε που έκανε και ψύχρα.

Ο περαστικός λοιπόν έκανε το καθήκον του: Έβγαλε μια selfie; Όχι, έκανε μια καταγγελία (θα σας γελάσω πού και πώς). Το αποτέλεσμα είναι πως ο γίγαντας εξαφανίστηκε εν μια νυκτί. Διότι εδώ προφανώς υπάρχουν (άγραφοι) νόμοι οι οποίοι ορίζουν ότι το γυμνό είναι άσεμνο και χυδαίο και η τέχνη προφανώς πρέπει να αυτοπεριορίζεται σε νεκρές φύσεις, ναυτικούς με τσιμπούκια και βαρκούλες που αρμενίζουν στο ηλιοβασίλεμα.

Μιλάμε φυσικά για το «Stills», τη βιντεοεγκατάσταση του Βέλγου καλλιτέχνη Kris Verdonck στο πλαίσιο του φεστιβάλ Fast Forward την οποία η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, που έχει την επιμέλειά του, απέσυρε ύστερα από καταγγελίες «θιγμένων» πολιτών θέτοντας ταυτόχρονα με επιστολή της κάποια σημαντικά θέματα, παρά το αδιανόητο του γεγονότος να αντιλαμβάνεται κανείς μια εικόνα στον τοίχο ως εγκληματική πράξη.

«Ας αναλογιστεί ο καθένας μας», λέει στο κείμενό της η Στέγη, «τι είναι χυδαίο, τι θα έπρεπε να μας ενοχλεί πιο πολύ, η εικόνα γυμνών ανθρώπων που προβάλλονται σε έναν τοίχο πάρκινγκ της πλατείας Κλαυθμώνος ή η καθημερινότητα εξαθλιωμένων ανθρώπων που ζουν στην κάτω μεριά της πλατείας;». Μα βεβαίως το πρώτο είναι η σωστή απάντηση.

Οι εξαθλιωμένοι άνθρωποι είναι απλώς ενοχλητικοί και χαλάνε την αισθητική των μη εξαθλιωμένων. Όσο για το άλλο σημείο της επιστολής που προτείνει «να συζητηθεί το πώς οριοθετείται το άσεμνο σε ένα έργο τέχνης και γιατί αφορά μόνο τη σύγχρονη τέχνη και δεν υπάρχει κανένα αντίστοιχο θέμα προσβολής δημοσίας αιδούς σε αρχαία ή αναγεννησιακά έργα», αναρωτιέμαι με ποιους άραγε πρέπει να συζητηθεί. Γιατί μια τέτοια συζήτηση θα έπρεπε να έχει λήξει αιώνες τώρα…

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Athinorama Plus

Τα δωρεάν της εβδομάδας: Δύο φεστιβάλ για βιβλιοφάγους

Κόμικς και αστυνομικά σε πρώτο πλάνο, ξεχωριστές συναυλίες πιάνου και ό,τι μπορείς να κάνεις στην Αθήνα χωρίς εισιτήριο από 11 έως 17/5.

ΓΡΑΦΕΙ: ΕΙΡΗΝΗ ΝΙΚΟΛΑΚΑΚΗ
11/05/2024

This is Athens City Festival 2024: Πάρτυ, ξεναγήσεις και ψυχαγωγικές δράσεις στη δεύτερη εβδομάδα του φεστιβάλ

Δείτε τις δωρεάν δράσεις που ετοιμάζει το μεγαλύτερο φεστιβάλ της πόλης τις επόμενες μέρες.

Σάμος: Θωρακίζεται ο αρχαιολογικός χώρος του Ηραίου

Η μελέτη περιλαμβάνει μέτρα ενεργητικής και παθητικής πυροπροστασίας τόσο για τον καθεαυτό αρχαιολογικό χώρο όσο και για τα συνολικά οκτώ κτίσματα που βρίσκονται στο εσωτερικό του περιφραγμένου χώρου.

Fam trip ΕΟΤ: Προώθηση της συμπεριληπτικής τουριστικής Ελλάδας στις ΗΠΑ

Η Υπηρεσία ΕΟΤ ΗΠΑ σε συνεργασία με το Υπουργείο Τουρισμού και την Περιφέρεια Κρήτης διοργάνωσε ταξίδι εξοικείωσης (fam trip) στην Αθήνα, την Αργολίδα και την Κρήτη για την ΑμεΑ Αμερικανίδα, Ellen Stohl, και τους συνοδούς της.

Φεστιβάλ "Καλοκαίρι στην Αθήνα": Παράταση ανοιχτής πρόσκλησης

Κοινό και καλλιτέχνες θα μοιραστούν εμπειρίες πολιτισμού και καλοκαιρινής ψυχαγωγίας, στις 7 δημοτικές κοινότητες της πόλης.

Όσα θα δούμε στην Τεχνόπολη τον Μάιο

Athens Music Week, συναυλίες, εκθέσεις, δράσεις για παιδιά και το 23o Athens Jazz είναι μερικά απ' όσα περιλαμβάνει το πλούσιο πρόγραμμα.

Η ομάδα CoHab μάς καλεί στον συνεργατικό διαγωνισμό νέων για την συνεταιριστική κατοικία στην Ελλάδα

Αντικείμενο του διαγωνισμού είναι η επεξεργασία εναλλακτικών σεναρίων για τη μετατροπή κενών κτιρίων σε διαφορετικούς τύπους σεναρίων συνεταιριστικής στέγασης σύμφωνα με τις τοπικές και κοινοτικές ανάγκες.