Η πιο αμφίρροπη οσκαρική μάχη των τελευταίων χρόνων ανέδειξε τελικά... φτερωτό θριαμβευτή, με το κινηματογραφικό τιμ του «α» να βρίσκεται σε μεγάλη φόρμα, προβλέποντας σωστά σε ποσοστό 84% τους τελικούς νικητές (με τις εκτιμήσεις να επαληθεύονται απόλυτα στις κατηγορίες Ταινίας, Σκηνοθεσίας και Ερμηνειών). Το «Βirdman ή Η Απρόσμενη Αρετή της Αφέλειας» είναι η καλύτερη ταινία του 2014 σύμφωνα με τα μέλη της Αμερικανικής Ακαδημίας. Πρόκειται για έναν προσωπικό θρίαμβο του Μεξικανού δημιουργού Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιάριτου, ο οποίος στην 87η απονομή των αμερικανικών βραβείων σήκωσε ο ίδιος τρία χρυσά αγαλματίδια, για το σενάριο, τη σκηνοθεσία και την παραγωγή του «Birdman».
Τελετή που δεν πήρε... Όσκαρ Πρωτοτυπίας
Ο Νιλ Πάτρικ Χάρις ήταν ο όγδοος διαφορετικός παρουσιαστής της απονομής των Όσκαρ τα τελευταία οκτώ χρόνια. Και αυτό σίγουρα δεν είναι τυχαίο. Η οσκαρική τελετή παραμένει ένας δύσκολος γρίφος για κάθε παρουσιαστή, μια πολυεπίπεδη περφόρμανς η οποία πρέπει να συνδυάσει χιούμορ που κινείται μέσα στα όρια της πολιτικής ορθότητας, μουσικοχορευτικά νούμερα επιπέδου Μπρόντγουεϊ, πανούργους αυτοσχεδιασμούς και stand-up σφήνες που θα ξυπνήσουν μια πολύωρη απονομή «πνιγμένη» στους λόγους και τα βίντεο. Η οσκαρική περφόρμανς του 41χρονου ηθοποιού, που έγινε γνωστός στο ρόλο του αθεράπευτου «legendary» γυναικά στην τηλεοπτική σειρά «Πώς γνώρισα τη μητέρα σας», σίγουρα δεν πήρε το Όσκαρ Πρωτοτυπίας. Αλλά ποιο οσκαρικό σόου των τελευταίων χρόνων έμεινε χαραγμένο στη μνήμη μας; Η απάντηση είναι κανένα. Ο Νιλ Πάτρικ Χάρις, λοιπόν, έκανε ό,τι περνούσε από το χέρι του για να ζωντανέψει την τελετή, κερδίζοντας τις εντυπώσεις στο εναρκτήριο τραγούδι, αλλά υστερώντας στον τομέα του αυτοσχεδιασμού και των stand-up αναλαμπών. Είπαμε, όμως, ότι είναι κάτι παραπάνω από δύσκολο να ανταποκριθεί ένας οσκαρικός παρουσιαστής στα πολλαπλά του καθήκοντα.
Πάντως, υπάρχουν δυο στιγμές που θα θυμόμαστε από την παρουσίαση της 87ης απονομής. Η μία είναι η ατάκα στο άνοιγμα της τελετής «σήμερα τιμούμε τις καλύτερες και λευκότερες... συγνώμη, λαμπρότερες χολιγουντιανές παραγωγές», ένα σατιρικό σχόλιο πάνω στην κουβέντα που έχει ανοίξει τόσο για τη (λευκή και ηλικιωμένη) σύνθεση των μελών της Ακαδημίας όσο και για τη φετινή απουσία Αφροαμερικανών από τις υποψηφιότητες. Η δεύτερη είναι η εμφάνισή του μόνο με ένα λευκό εσώρουχο στο Dolby Theater του Λος Άντζελες, σε μια αναφορά στη χαρακτηριστική σκηνή από το «Birdman». Θέλει αρκετό θάρρος για να εμφανιστείς ημίγυμνος μπροστά σε εκατομμύρια τηλεθεατές και σε μια αίθουσα γεμάτη σταρ. Και ο Νιλ Πάτρικ Χάρις το είχε.
Τόλμη έδειξαν και αρκετοί από τους βραβευμένους της βραδιάς, οι οποίοι θέλησαν να δώσουν πολιτική χροιά στις ευχαριστήριες ομιλίες τους. Η αναφορά της Πατρίσια Αρκέτ, που κέρδισε το Όσκαρ Β' Γυναικείου Ρόλου για την ερμηνεία της στο «Μεγαλώνοντας», στο φαινόμενο της μισθολογικής ανισότητας μεταξύ των δύο φύλων, ξεσήκωσε το κοινό του Dolby Theater με την ακτιβίστρια-σταρ Μέριλ Στριπ να δίνει τον τόνο στις επευφημίες. Οι Τζον Λέτζεντ και Κόμον κρατώντας το αγαλματίδιο για το Όσκαρ Καλύτερου Τραγουδιού μίλησαν για τα δικαιώματα της αφροαμερικανικής κοινότητας, σίγουρα, όμως, η πιο συγκινητική στιγμή της βραδιάς ήταν όταν ο νικητής του Όσκαρ Διασκευασμένου Σεναρίου για το «Παιχνίδι της Μίμησης» Γκράχαμ Μουρ αποκάλυψε ότι προσπάθησε να αυτοκτονήσει στα δεκάξι του γιατί αισθανόταν «περίεργος» και ότι «δεν άνηκε πουθενά». Στη συνέχεια κάλεσε όλα τα παιδιά και τους νέους που αισθάνονται σαν και αυτόν να «παραμείνουν περίεργοι», κάνοντας ένα δυνατό σχόλιο υπέρ της διαφορετικότητας.
Ο μεγάλος χαμένος της βραδιάς
Επιστρέφοντας τώρα στα βραβεία, το εικαστικά ντελικάτο «Ξενοδοχείο Grand Budapest» του Γουές Άντερσον συγκέντρωσε τέσσερα βραβεία, όσα και το «Birdman», όλα τους όμως σε μικρότερης εμβέλειας κατηγορίες (Κουστούμια, Σκηνικά, Μουσική, Μέικ-Απ). Το σούπερ ανεξάρτητο «Χωρίς Μέτρο» έκανε το μεγάλο οσκαρικό μπαμ, τερματίζοντας στην τρίτη θέση με τρία αγαλματίδια (Β' Αντρικού Ρόλου, Μοντάζ, Ηχητικού Μιξάζ). Το «Ida» κέρδισε τελικά το Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας, οι «Υπερέξι» ήταν οι νικητές της κατηγορίας του Καλύτερου Animation, ενώ ο «Ελεύθερος Σκοπευτής» διακρίθηκε μόνον για το Ηχητικό Μοντάζ του. Μεγάλος χαμένος της βραδιάς σίγουρα ήταν το «Μεγαλώνοντας» του Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ που ξεκίνησε την οσκαρική κούρσα ως μεγάλο φαβορί και έφυγε από το Dolby Theater με μόλις ένα Όσκαρ (Β΄ Γυναικείου Ρόλου).
Όλοι οι νικητές των Όσκαρ 2015
Καλύτερη Ταινία
Birdman ή Η Απρόσμενη Αρετή της Αφέλειας
Σκηνοθεσία
Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιάριτου («Birdman ή Η Απρόσμενη Αρετή της Αφέλειας» )
Α΄ Αντρικός Ρόλος
Έντι Ρεντμέιν («Η Θεωρία των Πάντων» )
Α΄ Γυναικείος Ρόλος
Τζούλιαν Μουρ («Still Alice» )
Β΄ Αντρικός Ρόλος
Τζέι Κέι Σίμονς («Χωρίς Μέτρο» )
Β΄ Γυναικείος Ρόλος
Πατρίσια Αρκέτ («Μεγαλώνοντας» )
Πρωτότυπο Σενάριο
Birdman ή Η Απρόσμενη Αρετή της Αφέλειας
Διασκευασμένο Σενάριο
Το Παιχνίδι της Μίμησης
Animation
Οι Υπερέξι
Ξενόγλωσση Ταινία
Ida
Μουσική
Ξενοδοχείο Grand Budapest
Τραγούδι
Glory («Selma»)
Φωτογραφία
Birdman ή Η Απρόσμενη Αρετή της Αφέλειας
Μοντάζ
Χωρίς Μέτρο
Σκηνικά
Ξενοδοχείο Grand Budapest
Κοστούμια
Ξενοδοχείο Grand Budapest
Μέικ-Απ
Ξενοδοχείο Grand Budapest
Οπτικά Εφέ
Interstellar
Ήχητικό Μιξάζ
Χωρίς Μέτρο
Ηχητικό Μοντάζ
Ελεύθερος Σκοπευτής
Ντοκιμαντέρ
Citizenfour
Ντοκιμαντέρ Μικρού Μήκους
Crisis Hotline: Veterans Press 1
Animation Μικρού Μήκους
Feast
Ταινία Μικρού Μήκους
The Phone Call