Η αβεβαιότητα για την Ίριδα παραμένει

Τα μέλη του ΠΟΦΠΑ καταγγέλλουν την παντελή αδιαφορία της διοίκησης του ΕΚΠΑ τόσο για το μέλλον της ιστορικής αίθουσας όσο και για τις δράσεις του Ομίλου.

irida_visions_natasa_seka ©Νατάσα Σέκα

Αντιμέτωπος με νέο τέλμα βρίσκεται ο Πολιτιστικός Όμιλος Φοιτητών Πανεπιστημίου Αθηνών (ΠΟΦΠΑ) σχετικά με τη διαχείριση του ιστορικού χώρου της Ίριδας, καθώς για ακόμα μια φορά καλείται να ανταπεξέλθει στις επιπτώσεις της υποτίμησης που επιδεικνύει η διοίκηση του ΕΚΠΑ απέναντι στις πολιτισμικές δράσεις που πραγματοποιούνται εκεί.

Θυμίζουμε πως από το καλοκαίρι του 2022 έχει ανασταλεί το άρθρο 296, καταργώντας έτσι την ύπαρξη των πανεπιστημιακών λεσχών ως νομικά πρόσωπα και κατ' επέκταση, μεταθέτοντας τη φοιτητική μέριμνα στα κεντρικά πανεπιστημιακά ιδρύματα. Με απλά λόγια, αυτό σημαίνει πως πλέον ό,τι θεωρείται δευτερεύον ως προς τη λειτουργία μιας σχολής, όπως ο πολιτισμός, να μπαίνει σε δεύτερη μοίρα. Όπως κατήγγειλε τότε ο ΠΟΦΠΑ σε ανακοίνωσή του: "Για δεκαετίες η Λέσχη του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών υπήρξε κύριος φορέας Φοιτητικής Μέριμνας για το Πανεπιστήμιο. Με την πάροδο των ετών, τμήματα των υπηρεσιών που στέγαζε, όπως αυτό του κέντρου εκμάθησης ξένων γλωσσών, αποσπάστηκαν από την ευθύνη της Λέσχης και ακολούθησε η πτώση ποιότητας των παροχών τους, ως αποτέλεσμα της υποχρηματοδότησής τους. Αντίστοιχη είναι και η εμπειρία με τα ιατρεία που διατηρεί η Λέσχη, τα οποία πλέον αρκούνται στις βασικές ειδικότητες ιατρών. Στην παραπάνω λογική, η απόσπαση από τη Λέσχη της ευθύνης των ποικίλων υπηρεσιών της Φοιτητικής Μέριμνας οδηγεί στη μείωση της χρηματοδότησής τους και στην αναπόφευκτη υποβάθμισή τους".

irida_visions_magda_mitsia
Magda Mitsia

Με στόχο να μην έχει αντίστοιχη μοίρα η Ίριδα, η οποία έτσι κι αλλιώς συντηρούνταν χάρη στους κόπους των μελών του Ομίλου, στήθηκε το Νοέμβριο του 2022 ένα διαρκές φεστιβάλ με τίτλο "Ίριδα Visions". Μια διοργάνωση με δωρεάν εκδηλώσεις, η οποία αγκαλιάστηκε από το σύνολο του καλλιτεχνικού κόσμου και των Αθηναίων, κάτι που αποδεικνύεται από το γεγονός πως αφενός η δράση συνεχίζεται μέχρι σήμερα, αφετέρου έχουν συνδράμει δημιουργοί όπως ο Νίκος Γραμματικός και ο Γιάννης Οικονομίδης, μέχρι φορείς σαν το Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας. Όμως, παρά το γεγονός πως η Ίριδα έχει καθιερωθεί όχι απλώς σαν καταφύγιο πολιτισμού, αλλά και καλλιτεχνικός πόλος έλξης, η πανεπιστημιακή διοίκηση αδιαφορεί επιδεικτικά.

Με νέα ανακοίνωσή του, ο ΠΟΦΠΑ αναφέρει μεταξύ άλλων πως αναγκάστηκε να ακυρώσει προγραμματισμένη εκδήλωση του Ίριδα Visions διότι "εγκρίθηκε η εκμίσθωση του κινηματοθεάτρου 'Ίρις' και του Α’ Υπογείου της Πανεπιστημιακής Λέσχης για εξωτερική εκδήλωση, σε ημέρα και ώρα γνωστοποιημένης ομιλίας προσκεκλημένης φωτογράφου". Και ακόμη: "Βρίσκουμε ιδιαίτερα προβληματική την προτεραιοποίηση εκμίσθωσης των χώρων για εξωτερικές εκδηλώσεις εις βάρος του προγράμματος του Ομίλου. Μετά την κατάργηση της αυτοτέλειας της Πανεπιστημιακής Λέσχης και παρά την υποτιθέμενη αναγνώριση της σημασίας του πολιτιστικού έργου του Π.Ο.Φ.Π.Α. και πρόθεση υποστήριξης του, το Πανεπιστήμιο αποδεικνύει έμπρακτα πως θέτει ως πρωταρχικό του σκοπό το οικονομικό όφελος". Διαβάστε παρακάτω αναλυτικά την πλήρη ανακοίνωση.

irida_vision_irene_breyanni
Irene Breyanni

Η ανακοίνωση του ΠΟΦΠΑ:

"Κοιτίδα πολιτισμού ή άλλος ένας χώρος προς ενοικίαση;
Η νέα πραγματικότητα για την Πανεπιστημιακή Λέσχη

Το τελευταίο διάστημα - και προς μεγάλη μας απογοήτευση - βρισκόμαστε σε αδιέξοδο επικοινωνίας με τη Διοίκηση του Πανεπιστημίου, καθώς έχουμε έρθει αντιμέτωποι με τετελεσμένες αποφάσεις. Μετά από αδιαφορία και έλλειψη προσπάθειας αποτελεσματικής συνεργασίας από τη πλευρά της Διοίκησης, αναγκαστήκαμε να προβούμε σε ακύρωση προγραμματισμένης εκδήλωσης στα πλαίσια του Φεστιβάλ 'Irida Visions: Μέρες Πολιτισμού Πανεπιστημιακής Λέσχης'. Πρόσφατα εγκρίθηκε η εκμίσθωση του κινηματοθεάτρου 'Ίρις' και του Α’ Υπογείου της Πανεπιστημιακής Λέσχης για εξωτερική εκδήλωση, σε ημέρα και ώρα γνωστοποιημένης ομιλίας προσκεκλημένης φωτογράφου. Απόφαση η οποία υπονομεύει τόσο τη σχέση του Ομίλου με το Πανεπιστήμιο, όσο και τη σημασία της παρουσίας και της λειτουργίας του στους χώρους δραστηριοποίησης του. Επιπλέον μας εκθέτει απέναντι στους καλεσμένους καλλιτέχνες που μας υποστηρίζουν και δεσμεύουν τον χρόνο τους για τη συμμετοχή τους στο Φεστιβάλ. Βρίσκουμε ιδιαίτερα προβληματική την προτεραιοποίηση εκμίσθωσης των χώρων για εξωτερικές εκδηλώσεις εις βάρος του προγράμματος του Ομίλου. Μετά την κατάργηση της αυτοτέλειας της Πανεπιστημιακής Λέσχης και παρά την υποτιθέμενη αναγνώριση της σημασίας του πολιτιστικού έργου του Π.Ο.Φ.Π.Α. και πρόθεση υποστήριξης του, το Πανεπιστήμιο αποδεικνύει έμπρακτα πως θέτει ως πρωταρχικό του σκοπό το οικονομικό όφελος.

Ιστορικά η Πανεπιστημιακή Λέσχη συνδέεται άρρηκτα με τις δράσεις φοιτητικών πολιτιστικών ομάδων από τη δεκαετία του 60’, εκκινώντας με τη λειτουργία της Φοιτητικής Κινηματογραφικής Λέσχης Αθηνών. Στη συνέχεια τη δεκαετία του 70’ λειτουργούσε το Θεατρικό Τμήμα Πανεπιστημίου Αθηνών (Θ.Τ.Π.Α). Ο Π.Ο.Φ.Π.Α. ιδρύεται στα μέσα της δεκαετίας του 80’ με τρεις Τομείς: τον Θεατρικό, τον Κινηματογραφικό και τον Χορευτικό, με τον τέταρτο, το Φωτογραφικό να προστίθεται το 1987. Η λειτουργία του Ομίλου στηρίζεται στην αφιλοκερδή και εθελοντική προσφορά των μελών του, παλαιών και νέων, ενώ η οργάνωση και συνέχισή του στον χρόνο, εξασφαλίζονται από τις προσπάθειες και τον προσωπικό χρόνο των φοιτητών - και μη. Στα 40 χρόνια λειτουργίας του ο Όμιλος δραστηριοποιείται στο ιστορικό κινηματοθέατρο 'Ίρις', το Α’ Υπόγειο και την αίθουσα Μουσικών Εκδηλώσεων του 4ου ορόφου στο κτίριο της Πανεπιστημιακής Λέσχης, καθώς και στο ισόγειο του κτιρίου 'Κωστής Παλαμάς'.

Ο Π.Ο.Φ.Π.Α. αποτελεί κοιτίδα πολιτισμού για την φοιτητική κοινότητα αλλά και για τον γενικό πληθυσμό της πόλης της Αθήνας. Η συμμετοχή και η πρόσβαση στις δράσεις του ομίλου είναι ανοικτές και δωρεάν στο πλαίσιο του δημόσιου πανεπιστημίου, μακριά από λογικές αποκλεισμού από τον πολιτισμό και εμπορευματοποίησης αυτού.

Το καλοκαίρι του 2022, με την ψήφιση του νόμου 4957/2022 (ΦΕΚ Α’ 141/21.07.2022) για την παιδεία και την έναρξη ισχύος του άρθρου 296 καταργείται η αυτοτελής νομική προσωπικότητα της Λέσχης και ορίζεται η υπεισέλευση των ενοχικών και εμπράγματων δικαιωμάτων της στο νομικό πρόσωπο του ΕΚΠΑ. Συνεπώς καταργείται η ανεξάρτητη διαχείριση των οικονομικών της αποθεμάτων, του προϋπολογισμού της, καθώς και των κτιριακών της υποδομών. Ο Π.Ο.Φ.Π.Α. προχωράει στη δημιουργία του φεστιβάλ 'Irida Visions' (2022-σήμερα). Το φεστιβάλ αποτελεί μέσο εξωστρέφειας και κινητοποίησης, αναδεικνύοντας το έργο του Ομίλου, καθώς και διαμαρτυρία ενάντια στο νέο καθεστώς αβεβαιότητας που φέρνει ο νόμος σε ότι αφορά τη χρήση και τη λειτουργία των χώρων της Πανεπιστημιακής Λέσχης.

Το Φεστιβάλ μετράει πλέον πάνω από 100 εκδηλώσεις, με την αδιάλειπτη και ένθερμη στήριξη της Αθηναϊκής καλλιτεχνικής κοινότητας και με δεκάδες προβολές κινηματογραφικών ταινιών, κινηματογραφικών και φωτογραφικών masterclasses, εκθέσεων φωτογραφίας, χορευτικών και θεατρικών παραστάσεων και εργαστηρίων. Όλες οι εκδηλώσεις έχουν πραγματοποιηθεί με τη συνεργασία διακεκριμένων καλλιτεχνών, σκηνοθετών, ηθοποιών, φωτογράφων, μουσικών, ακαδημαϊκών, καθώς και σημαντικών διοργανώσεων και οργανισμών. Με τη συμμετοχή τους στο Φεστιβάλ, δήλωσαν τη υποστήριξη τους στον αγώνα για την  συνέχιση της ιστορικής παρουσίας του Ομίλου στους χώρους της Λέσχης. Εξίσου σημαντική υπήρξε και η ανταπόκριση του ευρύτερου Αθηναϊκού πληθυσμού στο κάλεσμα υπεράσπισης των τριών ιστορικών αιθουσών του κέντρου (ΑΣΤΟΡ, Ιντεάλ, Ιριδα) 'Τα σινεμά μας, η πόλη μας'.

Παρά το νέο νομικό καθεστώς που θέτει σε κίνδυνο τον Πολιτιστικό Όμιλο, καταβάλουμε υπέρμετρη προσπάθεια προσφοράς ελεύθερης πρόσβασης στην καλλιτεχνική έκφραση και εκπαίδευση, προάγοντας τον εξωστρεφή χαρακτήρα του Πανεπιστημίου και συνδέοντας το ουσιωδώς με την κοινωνία. Διεκδικούμε τη συνέχιση του έργου του Π.Ο.Φ.Π.Α., σεβόμενοι την ιστορική σημασία των χώρων δραστηριοποίησης του. Αντίθετα, το Πανεπιστήμιο με τη στάση του, υπονομεύει αυτή την προσπάθεια και επανανοηματοδοτεί τον όρο 'αξιοποίηση', θέτοντας ως προτεραιότητα την οικονομική εκμετάλλευση των χώρων. 

Ζητάμε:

●    Την προσφορά κάποιας μορφής εχέγγυου από την διοίκηση του Ε.Κ.Π.Α. για: (1) την αναγνώριση της άρρηκτης συσχέτισης του Π.Ο.Φ.Π.Α. με τους χώρους δράσης του και (2) την διασφάλιση της απρόσκοπτης συνέχισης της δραστηριοποίησής του εντός αυτών, θέτοντας την ως προτεραιότητα

●    Οι δράσεις και εκδηλώσεις του Ε.Κ.Π.Α. εντός των χώρων δραστηριοποίησης του Π.Ο.Φ.Π.Α. (1) να σέβονται την ιστορία και τον χαρακτήρα αυτών των χώρων, (2) καθώς και το πρόγραμμα του Ομίλου

ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟΣ ΟΜΙΛΟΣ ΦΟΙΤΗΤΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ

*ΘΕΑΤΡΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ
*ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ
*ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ
*ΧΟΡΕΥΤΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ"

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι ταινίες που ανυπομονούμε να δούμε στις αίθουσες τον Μάιο

Ο καινούριος Λάνθιμος, η "Furiosa" Άνια Τέιλορ-Τζόι και η κινηματογραφική εμφάνιση - έκπληξη της Βίκυς Καγιά προσεχώς στις μαρκίζες των κινηματογράφων.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
04/05/2024

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (1/5-8/5)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Έρχεται το 8ο Φεστιβάλ Ισπανόφωνου Κινηματογράφου

Ανακαλύψτε τις πρώτες ταινίες που ανακοίνωσε η πληθωρική διοργάνωση.

Ο "Κασκαντέρ" και ο ακαταμάχητα κωμικός Ράιαν Γκόσλινγκ

Μετά την τρομερή επιτυχία της "Barbie", ο χολιγουντιανός σταρ επιστρέφει σε ένα ρόλο που μας θυμίζει τη μοναδική ικανότητά του να παραδίδει κωμικές ερμηνείες που συνδυάζουν τις κοφτερές ατάκες, τον αυτοσαρκασμό και την κανονικοποίηση της εύθραυστης αρρενωπότητας.

Ο Κασκαντέρ

Χιούμορ και δράση συνδυάζονται σε ένα κωμικό νεονουάρ με ξέφρενη παρωδιακή διάθεση. Άκρως κινηματογραφόφιλο και μεταμοντέρνα ευρηματικό, όσο και χαοτικά ανοικονόμητο.

Στον Ιστό του Τρόμου

Καλοκουρδισμένο, κλειστοφοβικό θρίλερ γεμάτο σασπένς, ένταση και ανατριχίλες, στο οποίο υπάρχει χώρος και μια ευθεία κοινωνικοπολιτική αλληγορία.

Γκάρφιλντ: Γάτος με Πέταλα

Το reboot των αστείων κατορθωμάτων του πιο cool σινε-γάτου ξεκινάει σαν ατακαριστή, μπριόζα κωμωδία καταστάσεων, για να εξελιχθεί σε μια ευρηματικότατη, αγωνιώδη και ξεκαρδιστική "Επικίνδυνη Αποστολή".