«Έτσι κάνουν όλες»: H όπερα της απιστίας στη Λυρική

Με την μεγαλοφυή στη σύλληψή της δημοφιλή κωμική όπερα του Μότσαρτ ξεκινάει η νέα καλλιτεχνική περίοδος της Λυρικής. 

«Έτσι κάνουν όλες»: H όπερα της απιστίας στη Λυρική

Με την κωμική όπερα του Μότσαρτ «Έτσι κάνουν όλες» ξεκινάει η νέα καλλιτεχνική περίοδος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Ο Ευτύχης Δ. Χωριατάκης γράφει για ένα έργο που θίγει το αιώνιο ζήτημα της σχέσης μεταξύ αντρών και ­γυναικών, με αφορμή την απιστία.

«Έτσι κάνουν όλες»: H όπερα της απιστίας στη Λυρική - εικόνα 1

Μόλις λίγους μήνες μετά τον «Ντον Τζοβάννι» του Ηρωδείου, η Εθνική­ Λυρική Σκηνή μας προσφέρει το τελευταίο έργο της αριστουργηματικής τριλογίας που συνέθεσε ο Μότσαρτ πάνω σε λιμπρέτα του Ντα Πόντε. Μεγαλοφυές στη σύλληψή του, το «Έτσι κάνουν όλες» αποτελεί μία από τις δημοφιλέστερες κωμικές όπερες. Η γεμάτη ανατροπές υπόθεσή της, που διαδραματίζεται στη Νάπολη περί τα τέλη του 18ου αιώνα, αφορά τη γυναικεία πίστη. Ο έμπειρος κυνικός φιλόσοφος­ Ντον Αλφόνσο βάζει στοίχημα με τους νεαρούς ερωτευμένους Φεράντο και Γκουλιέλμο πως –αν ακολουθήσουν τις υποδείξεις του– θα τους αποδείξει ότι οι αγαπημένες τους Φιορντιλίτζι και Ντοραμπέλα δεν είναι πιστές.
Όχι επειδή οι συγκεκριμένες κοπέλες δεν έχουν σταθερά αισθήματα, αλλά επειδή όλες οι γυναίκες είναι άπιστες! Με τη βοήθεια της πανούργας οικονόμου Ντεσπίνα, οι άντρες κανονίζουν να ξεγελάσουν τις γυναίκες και να δοκιμάσουν την πίστη τους καταστρώνοντας νέα ερωτική πολιορκία, ως ξενόφερτοι μνηστήρες. Τελικά οι μάσκες πέφτουν, δίνονται οι απαραίτητες εξηγήσεις και οι δύο γυναίκες ζητούν συγχώρεση.

«Έτσι κάνουν όλες»: H όπερα της απιστίας στη Λυρική - εικόνα 2

Το έργο, που ξεσήκωσε τη συντηρητική κοινωνία της Βιένης όταν πρωτοπαρουσιάστηκε με μεγάλη επιτυχία το 1790, θεωρήθηκε­ τολμηρό – και μάλιστα όχι μόνο στην εποχή του. Στο 19ο αιώνα η παρουσίασή του δεν ευνοήθηκε από τον τρόπο με τον οποίο είχαν διαμορφωθεί οι ηθικές αξίες: η κριτική θεώρησε ότι το ποιητικό­ κείμενο του Ντα Πόντε περιείχε στοιχεία ανεπίτρεπτης ανηθικότητας, καθώς έμοιαζε να νομιμοποιεί την απιστία, θεμελιώνοντάς τη μάλιστα στην ανθρώπινη φύση. Μόνο κατά τις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα έγινε κατανοητό ότι η όπερα προσεγγίζει με τόλμη το ζήτημα της απιστίας, στο πλαίσιο της προοδευτικής ρητορικής δύο ένθερμων οπαδών του Διαφωτισμού. Πολύ περισσότερο από μια πικάντικη κωμωδία ηθών, το έργο πραγματεύεται την πίστη ως επιλογή.

Για δεύτερη φορά –μετά την περσινή αμφιλεγόμενη «Σταχτοπούτα»– η ΕΛΣ εμπιστεύεται την πρώτη παραγωγή της χρονιάς στη νεαρή σκηνοθέτιδα Ροδούλα Γαϊ­τάνου. Η δράση τοποθετείται κάπου στην Ευρώπη του δεύτερου μισού του 19ου αιώνα –στην άνοιξη της Βιομηχανικής Επανάστασης–, όταν οι φροϊδικές θεωρίες­ αναστάτωναν την επιστημονική κοινότητα, ενώ η φωτογραφική τέχνη, οι εφευρέσεις και οι νέες θεωρίες προετοίμαζαν την ανθρωπότητα για το θαύμα του 20ού αιώνα. Ο ευγενής Ντον Αλφόνσο ζει στο δικό του ιδιότυπο «cabinet of curiosities» – μια ιδιωτική συλλογή από ιδιαίτερα και αλλόκοτα αντικείμενα, προάγγελος ενός ιδιοσυγκρασιακού μουσείου. Σε αυτό το περιβάλλον, όπου η αλήθεια μπερδεύεται με τις ψευδαισθήσεις, καταστρώνει το πείραμα που θα καταδείξει τη ροπή της ανθρώπινης φύσης προς την απιστία.

«Έτσι κάνουν όλες»: H όπερα της απιστίας στη Λυρική - εικόνα 3

Την οπτικοποίηση της ενδιαφέρουσας ιδέας έχει αναλάβει ο διακεκριμένος σκηνογράφος-ενδυματολόγος Γιώργος Σουγλίδης. Μια σκηνική εγκατάσταση υψηλής αισθητικής δίνει μορφή στο μεγαλοαστικό δυτικο-ευρωπαϊκό περιβάλλον της ιδιωτικής συλλογής του Ντον Αλφόνσο, ενώ τα κοστούμια αναπαριστούν δημιουργικά ευρωπαϊκά ενδυματολογικά πρότυπα της εποχής. Γεμάτη από πανέμορφες άριες κι έξυπνα, ζωηρά σύνολα, η μουσική που συνέθεσε ο Μότσαρτ, ανάλαφρη και συνάμα στοχαστική, ξεχωρίζει για την απόλυτη συναισθηματική της ειλικρίνεια. Τη μουσική διεύθυνση των οκτώ παραστάσεων στο Θέατρο Ολύμπια θα έχουν οι αρχιμουσικοί Μίλτος Λογιάδης και Ζαν-Κριστόφ Σαρόν.

Η ΕΛΣ προτείνει τρεις ισορροπημένες διανομές, αποτελούμενες αποκλειστικά από Έλληνες μονωδούς. Στον εξαίσιο και απαιτητικό ρόλο της Φιορντιλίτζι εμφανίζονται οι υψίφωνοι Μυρτώ Παπαθανασίου, Μαρία Μητσοπούλου και Σοφία Κυανίδου. Λίγες εβδομάδες μετά το πολυαναμενόμενο ντεμπούτο της στη Μet, η Παπαθανασίου θα ερμηνεύσει έναν από τους ρόλους για τον οποίο είναι περιζήτητη διεθνώς. Οι ικανότατες μεσόφωνοι Ειρήνη Καράγιαννη, Άρτεμις Μπόγρη και Μαίρη-Έλεν Νέζη θα ενσαρκώσουν την αδερφή της Ντοραμπέλα, ενώ στο ρόλο της Ντεσπίνα εναλλάσσονται τρεις υψίφωνοι με διαφορετικά ηχοχρώματα και ταμπεραμέντα: η Μυρσίνη Μαργαρίτη, γ Βασιλική Καραγιάννη και η Ελπινίκη Ζερβού.
Τον Φερράντο θα ερμηνεύσουν οι τενόροι Αντώνης Κορωναίος και Βασίλης Καβάγιας, ενώ τον φίλο του Γκουλιέλμο οι βαρύτονοι ­Διονύσης Σούρμπης, Χάρης Ανδριανός και Νίκος Κοτενίδης. Στο γραμμένο για φωνή μπάσου κομβικό χαρακτήρα του Ντον Αλφόνσο θα εμφανιστούν οι Χριστόφορος Σταμπόγλης, Δημήτρης Κασιούμης και Πέτρος Μαγουλάς.

Περισσότερες πληροφορίες

«Έτσι κάνουν όλες»

  • Όπερα

Γεμάτη ανατροπές και απρόσμενες καταστάσεις, η κωμική όπερα του Μότσαρτ και του Λορέντσο ντα Πόντε παρουσιάζεται από τους μονωδούς, την ορχήστρα και τη χορωδία της ΕΛΣ, σε μουσική διεύθυνση Μίλτου Λογιάδη και Ζαν Κριστόφ Σαρόν και σκηνοθεσία Ροδούλας Γαϊτάνου

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

Ανακαλύπτοντας το ποιητικό σύμπαν των πνευστών

Ενδιαφέρουσα εναλλακτική στις καθιερωμένες εκδηλώσεις θρησκευτικής μουσικής αποτέλεσε, λίγο πριν το Πάσχα, το "Σαββατοκύριακο των πνευστών" του Μεγάρου Μουσικής, όπου εξέχουσα παρουσία είχαν, μεταξύ άλλων, οι εξαιρετικοί μουσικοί ξύλινων πνευστών της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών.

ΓΡΑΦΕΙ: ΕΥΤΥΧΙΟς Δ. ΧΩΡΙΑΤΑΚΗς
10/05/2024

Το electro-pop τρίο των Cannons στην Τεχνόπολη

Φέτος πραγματοποιούν την πρώτη ευρωπαϊκή περιοδεία τους και κάνουν στάση στην Αθήνα.

Eric Prydz και KÖLSCH headliners του Primer 2024

Headliner του Μain Stage o Σουηδός Eric Prydz, που εμφανίζεται για πρώτη φορά στην Αθήνα, ενώ στα decks του Afterhours Stage πρωταγωνιστεί ο Δανός KÖLSCH.

Η Sharon Kovacs επιστρέφει στην Ελλάδα για δύο συναυλίες

Στο "Fuzz Club" της Αθήνας και στο "Principal Club Theater" της Θεσσαλονίκης θα βρεθεί η εκκεντρική ερμηνεύτρια με έναν πλούσιο κατάλογο ανεξίτηλων hits.

Massive Attack, Beak> και Mount Kimbie μοιράζονται τη σκηνή του Release Athens 2024

Μία από τις σπουδαιότερες μπάντες των τελευταίων δεκαετιών, επιστρέφει μετά από πολλά χρόνια στη χώρα μας με το πιο εντυπωσιακό show τους μέχρι σήμερα.

Τριπλό ραντεβού στο φινάλε της σεζόν του "Half Note"

Οι Γεώργιος Τσώλης, Ηρώ και η Μιράντα Βερούλη με την συνοδεία του γκρουπ Choro Plus ανεβαίνουν στη σκηνή του"Half Note".

Eurovision: 50 χρόνια από τη νίκη που άλλαξε τον διαγωνισμό

Τελικά οι Abba δεν θα συνυπάρξουν με τη Μαρίνα Σάττι, όμως τα πάντα φέτος ξαναγυρνούν γύρω από τον θρύλο τους, αφού πέρασε μισός αιώνας από όταν το "Waterloo" δημιούργησε ένα παγκόσμιο ποπ φαινόμενο, θέτοντας την Eurovision σε ολότελα νέο πλαίσιο.