Πώς οι κόντρα τενόροι κάνουν ολική επαναφορά στη μουσική τέχνη και βιομηχανία

Ένα ξεχωριστό γκαλά φιλοξενεί το Μέγαρο Μουσικής στις 23/10: τέσσερις κόντρα τενόροι συμπράττουν με την Καμεράτα και τον Γιώργο Πέτρου σε ένα πρόγραμμα με έργα μπαρόκ. Ο Ευτύχης Δ. Χωριατάκης γράφει γι’ αυτά τα κάποτε θεωρούμενα «εξωτικά πλάσματα».

Πώς οι κόντρα τενόροι κάνουν ολική επαναφορά στη μουσική τέχνη και βιομηχανία

Ένα ξεχωριστό γκαλά φιλοξενεί το Μέγαρο Μουσικής στις 23/10: τέσσερις κόντρα τενόροι συμπράττουν με την Καμεράτα και τον Γιώργο Πέτρου σε ένα πρόγραμμα με έργα μπαρόκ. Ο Ευτύχης Δ. Χωριατάκης γράφει γι’ αυτά τα κάποτε θεωρούμενα «εξωτικά πλάσματα».

Πώς οι κόντρα τενόροι κάνουν ολική επαναφορά στη μουσική τέχνη και βιομηχανία - εικόνα 1

Η ολική επαναφορά των κόντρα τενόρων στο προσκήνιο της μουσικής ζωής και βιομηχανίας αποτελεί ένα από τα πλέον ενδιαφέροντα σημεία των καιρών. Πού οφείλεται άραγε η γοητεία και το μυστήριο που τους περιβάλλουν; Αρχικά στην ιδιαιτερότητα της φωνής τους, το ηχόχρωμα και η έκταση της οποίας μοιάζουν με αυτήν των γυναικών συναδέλφων τους. Ακολούθως στην εσφαλμένη ταύτισή τους με τους καστράτι, δηλαδή τους ευνούχους τραγουδιστές του 18ου αιώνα, που η ιδιαίτερη φωνή τους οφειλόταν σε επώδυνη επέμβαση…

Πολλοί θα γνωρίζουν τον περίφημο Φαρινέλι από την ομότιτλη κινηματογραφική ταινία. Όμως οι κόντρα τενόροι προϋπήρχαν των καστράτι, με τους οποίους μάλιστα συνυπήρχαν επί αιώνες (και στο ίδιο ρεπερτόριο, αυτό του μπαρόκ), εν πολλοίς λόγω της παπικής απαγόρευσης να τραγουδούν γυναίκες στην εκκλησία. Στο ρομαντικό 19ο αιώνα οι κοινωνικές αλλαγές επέδρασαν και στα γούστα του κοινού της όπερας, με αποτέλεσμα οι αντρικοί ρόλοι να ανατίθενται σε άντρες και οι γυναικείοι σε γυναίκες, εκτός περιπτώσεων όπου συνθέτες (όπως ο Ροσίνι) έγραφαν αντρικούς ρόλους για γυναικεία φωνή κοντράλτο! Οι καστράτι σταδιακά εξαφανίστηκαν, ενώ οι κόντρα τενόροι μπήκαν στο περιθώριο.

Ο 20ός αιώνας σηματοδότησε την «επανεμφάνιση» των κόντρα τενόρων, ιδίως στο πλαίσιο χορωδιών εκκλησιαστικής μουσικής. Σε αυτές συμμετέχουν άντρες μεσόφωνοι για τα χαμηλά μέρη και παιδιά ή άντρες που τραγουδούν με «τεχνητή­ φωνή» (φαλτσέτο) στην υψηλή­ περιοχή. Από τη μεγάλη­ των ­Άγγλων χορωδιακή σχολή προέκυψαν γνωστοί κόντρα τενόροι (Ντέλερ, Μπάουμαν, Τσανς) με κοινό χαρακτηριστικό τους τη φωνητική ανομοιογένεια και μια κάποια δεξιοτεχνική αδυναμία. Ο αγγελικός χαρακτήρας αυτών των φωνών δικαιολογούσε τη χρησιμοποίησή τους περισσότερο σε έργα θρησκευτικής μουσικής –από την αναγεννησιακή εποχή μέχρι τον Μπαχ– παρά στην όπερα. Ακόμη και όταν σημαντικοί σύγχρονοι συνθέτες (Μπρίτεν, Γκλας) έγραφαν οπερατικούς ρόλους για κόντρα τενόρους, αυτοί αφορούσαν κυρίως ξωτικά ή παιδιά.

Κατά την τελευταία 30ετία κομβική αποδείχτηκε η άνθηση της παλαιάς μουσικής. Αξιόλογοι κόντρα τενόροι (Κοβάλσκι, Ρέιτζιν, Λεντρουά, Χριστοφέλλης) άρχισαν να διεκδικούν έντονα από γυναίκες πρωταγωνιστικούς οπερατικούς ρόλους, που είχαν γραφεί για καστράτι, σε συναυλίες κι αίθουσες ηχογραφήσεων. Στις μέρες μας τα τεράστια επιτεύγματα τόσο της ιστορικής ερμηνευτικής σε όργανα εποχής, από πλευράς ύφους κι αισθητικού στίγματος, όσο και της μουσικολογικής έρευνας στην ανεξάντλητη πηγή ξεχασμένων έργων που συνιστά το ρεπερτόριο του μπαρόκ δημιούργησαν πεδίο δόξης λαμπρό για τους κόντρα τενόρους.

Νεότεροι εκπρόσωποι, κυρίως από την Αμερική (Ντάνιελς, Ζάζο), αλλά όχι μόνο (Σολ από τη Γερμανία), ανταγωνίστηκαν –με κυμαινόμενη επιτυχία πάντως– σταρ όπως η Ιταλίδα εκλεκτή μέτζο Μπάρτολι ή η συναρπαστική Πολωνή κοντράλτο Πόντλες. Λυρικά θέατρα και φεστιβάλ άρχισαν να τους αξιοποιούν σε έργα του μπαρόκ, το οποίο αποδείχτηκε­ εξαιρετικά κερδοφόρο αντικείμενο για τις πολυεθνικές της κλασικής μουσικής μετά το blockbuster CD της Μπάρτολι με άριες Βιβάλντι.

Σύντομα πληθώρα ομοτέχνων τους από όλα τα μήκη και τα πλάτη της Γης κατέκλυσε το χώρο: οι νέες φωνές ήταν ισχυρές σε όγκο, πλούσιες σε αρμονικές και δεξιοτεχνικά αρτιότατες, ικανές να δικαιώσουν τα έντονα πάθη και την ηδονοθηρία του μπαρόκ. Κάποιοι δοκιμάστηκαν και στο λιντ ή στην οπερέτα. Το αν θα επιλέξει κάποιος μεταξύ του θερμού ηχοχρώματος του Κροάτη Τσέντσιτς, του ανδρόγυνου τίμπρου του Αργεντινού Φατζόλι, της γλυκύτητας της φωνής του Γάλλου Ζαρουσκί, της εκφραστικότητας του ινδικής καταγωγής Αμερικανού Μπέγιουν Μέτα –για να μείνουμε στους απολύτως κορυφαίους– είναι καθαρά θέμα γούστου.

Πέρα από φύλα, στερεότυπα και προκαταλήψεις, μόνες σταθερές αξίες παραμένουν τελικά η ποιότητα και το χρώμα της φωνής. Στο γκαλά της αίθουσας «Χρήστος Λαμπράκης», εκτός από εξαίσια κονσέρτα του μπαρόκ, θα απολαύσουμε σε άριες και σύνολα των Βιβάλντι, Χάσε, Χέντελ, Πόρπορα και Μισλίβετσεκ τον διάσημο Μαξ-Εμάνουελ Τσέντσιτς, τον ειδικευμένο σε ρόλους κακών Καταλανό Χαβιέρ­ Σάμπατα και δύο ανερχόμενους κόντρα τενόρους, τον Ουκρανό­ Γιούρι Μινιένκο και τον Αμερικανό Βινς Γι. Το πρόγραμμα αντανακλά την ηχογράφηση που θα κυκλοφορήσει διεθνώς, την οποία οργάνωσε –όπως και τα γνωστά από το Φεστιβάλ Αθηνών projects «Αλέξανδρος» και «Σιρόης»– η εταιρεία καλλιτεχνικών παραγωγών του Τσέντσιτς. ­Ποιος είπε ότι τέχνη και business είναι έννοιες ασύμβατες;

Περισσότερες πληροφορίες

Ένα Γκαλά με τους Κορυφαίους Κόντρα Τενόρους του Κόσμου

  • Όπερα

Μαζί με την Καμεράτα, υπό τη διεύθυνση του Γιώργου Πέτρου, οι κορυφαίοι κόντρα τενόροι Μαξ-Εμάνουελ Τσέντσιτς, Χαβιέ Σάμπατα, Βινς Γι και Γιούρι Μινιένκο ερμηνεύουν άριες και σύνολα των Βιβάλντι, Χάσε και Χέντελ

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

Eric Prydz και KÖLSCH headliners του Primer 2024

Headliner του Μain Stage o Σουηδός Eric Prydz, που εμφανίζεται για πρώτη φορά στην Αθήνα, ενώ στα decks του Afterhours Stage πρωταγωνιστεί ο Δανός KÖLSCH.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
10/05/2024

Η Sharon Kovacs επιστρέφει στην Ελλάδα για δύο συναυλίες

Στο "Fuzz Club" της Αθήνας και στο "Principal Club Theater" της Θεσσαλονίκης θα βρεθεί η εκκεντρική ερμηνεύτρια με έναν πλούσιο κατάλογο ανεξίτηλων hits.

Massive Attack, Beak> και Mount Kimbie μοιράζονται τη σκηνή του Release Athens 2024

Μία από τις σπουδαιότερες μπάντες των τελευταίων δεκαετιών, επιστρέφει μετά από πολλά χρόνια στη χώρα μας με το πιο εντυπωσιακό show τους μέχρι σήμερα.

Τριπλό ραντεβού στο φινάλε της σεζόν του "Half Note"

Οι Γεώργιος Τσώλης, Ηρώ και η Μιράντα Βερούλη με την συνοδεία του γκρουπ Choro Plus ανεβαίνουν στη σκηνή του"Half Note".

Eurovision: 50 χρόνια από τη νίκη που άλλαξε τον διαγωνισμό

Τελικά οι Abba δεν θα συνυπάρξουν με τη Μαρίνα Σάττι, όμως τα πάντα φέτος ξαναγυρνούν γύρω από τον θρύλο τους, αφού πέρασε μισός αιώνας από όταν το "Waterloo" δημιούργησε ένα παγκόσμιο ποπ φαινόμενο, θέτοντας την Eurovision σε ολότελα νέο πλαίσιο.

Το μουσικοθεατρικό έργο "Η φωνή των Βακχών" του Γιάννη Αγγελάκη στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ

Στην παράσταση μουσικού θεάτρου συμμετέχει ο τενόρος Χρήστος Κεχρής και μουσικοί από το ειδικευμένο στη σύγχρονη μουσική σύνολο Ergon Εnsemble.

Easter Eggs: Η πασχαλινή παράδοση της διεθνούς δισκογραφίας

Το μουσικό γεγονός της φετινής άνοιξης –η κυκλοφορία του πολυαναμενόμενου φρέσκου άλμπουμ της υπέρτατης pop star Taylor Swift– επαναφέρει στο προσκήνιο έναν ιδιαίτερο "θεσμό", που έχει ήδη σημαντική ιστορία, μα παραμένει αγαπητός και στο νεότερο κοινό.