Από τα φουτουριστικά 70s του Edgar Froese στους Tangerine Dream του σήμερα

Οι Thorsten Quaeschning, Hoshiko Yamane και Paul Frick, τα νεότερα μέλη του αειθαλούς γκρουπ που άλλαξε για πάντα την ιστορία της electronica, μιλούν στο «α», με αφορμή τη συναυλία τους στο ΚΠΙΣΝ (11/3.).

Tangerine Dream © Melanie Reinisch

Edgar Froese ξεκίνησε τους Tangerine Dream το 1967 από μια πολύ ελεύθερη ιδέα για τη δημιουργία μουσικής μέσα από τη στιγμή, το τώρα. Στη συνέχεια, μπήκαν κι άλλοι άνθρωποι και συγκεκριμένες δομές, αλλά η ιδέα ήταν πάντα να βρούμε εκείνον τον νέο ήχο που ακολουθεί μια μη σχεδιασμένη δομή ή μελωδία και που δεν χρησιμοποιήθηκε ποτέ με αυτόν τον τρόπο ως εκείνη τη στιγμή. Νομίζω ότι δεν ήθελε ποτέ να κάνει περίεργη ή πειραματική μουσική. Πάντα ήξερε τι είναι ή τι θα περίμενε από τους μουσικούς και τους συναδέλφους του, αλλά ακόμη περισσότερο ήξερε τι δεν ήθελε. Ήταν πολύ σαφές το πώς πρέπει να λειτουργούν τα πράγματα, οι ήχοι, η φιλοσοφία πίσω από τη μουσική, αλλά και η ισορροπία", μας λέει ο Thorsten Quaeschning για τη νοοτροπία του ιδρυτή του ιστορικού συγκροτήματος ηλεκτρονικής μουσικής, που με περισσότερες από 100 δισκογραφικές κυκλοφορίες και κινηματογραφικά soundtracks ("Thief", "Risky Business", "Legend") έχτισε τις βάσεις για τη new age, την trance και την EDM μουσική.

Η μοναδική φορά που επισκέφτηκαν την Ελλάδα ήταν για μια συναυλία στον Λυκαβηττό πριν από σαράντα χρόνια. Τη Δευτέρα 11/3 έρχονται στην αίθουσα "Σταύρος Νιάρχος" χωρίς τον ιδρυτή τους, ο οποίος απεβίωσε το 2015, αφού είχε χρίσει διάδοχό του τον Thorsten Quaeschning. Μαζί του η βιολονίστρια Hoshiko Yamane και ο πιανίστας και οργανίστας Paul Frick. Ο νέος επικεφαλής των TD αναφέρει για τα επόμενα κεφάλαια της μπάντας χωρίς τον ιδρυτή της: "To καλό είναι ότι δεν ήταν ποτέ μια δική μου επιλογή. Ήταν μια "εντολή” του Edgar, ότι οι Tangerine Dream θα πρέπει να συνεχίσουν… Δεν γίνεται να τους κάνεις όλους χαρούμενους για πάντα. Η μουσική των TD έχει περάσει από διάφορες φάσεις: στις αρχές του ’70 είχε κάτι πολύ ονειρικό και τρυφερό, στα 80s η μελωδία πήρε τον πρώτο λόγο και μετά τα "αλλόκοτα” 90s. Μου φαίνεται απίστευτο ότι έχουν περάσει 21 χρόνια από τη στιγμή που μπήκα στο γκρουπ. Δεν έχω κάνει τίποτα άλλο στη ζωή μου για είκοσι συναπτά έτη. Είναι τιμή μου και πολύ μεγάλη απόλαυση".

Tangerine Dream
© Melanie Reinisch

Το όνομα του γκρουπ υπήρξε συνώνυμο της avant-garde μουσικής δημιουργίας για περισσότερες από τρεις δεκαετίες: "Νιώθω το βάρος της ιστορίας των Tangerine Dream από τότε που έπαιζα με τον Edgar, αλλά θεωρώ πολύ σημαντικό να συνεχίσει να ζει αυτή η μουσική και μετά το θάνατό του. Πρέπει να ανταποκριθώ σε αυτή την κληρονομιά", αναφέρει χαρακτηριστικά η Yamane για την παρακαταθήκη του Froese. Για τον Frick, το να είναι μέρος του τωρινού line-up του γκρουπ αποτελεί μεγάλο προνόμιο: "Υπάρχουν τόσα πολλά ανοιχτά νήματα ιδεών από διαφορετικές δεκαετίες, από τα οποία μπορούμε να αντλήσουμε νέα έμπνευση. Σίγουρα υπήρξαν στιγμές που με φόβισε αυτή η κληρονομιά, αλλά είναι μέρος μιας αφοσιωμένης προσπάθειας. Κατά καιρούς αισθανόμαστε ότι είναι σημαντικό να απελευθερωθούμε από το βάρος του παρελθόντος, αλλά, από την άλλη, το να παίζουμε σε μια αίθουσα γεμάτη κόσμο σημαίνει ότι ζούμε πολύ έντονα στο παρόν".

Για τον Quaeschning, η δημιουργική διαδικασία της μπάντας ξεκινούσε πάντα από τη λαχτάρα για κάτι φουτουριστικό και την προσπάθεια αποφυγής της επανάληψης: "Οι Tangerine Dream είχαν πάντα μεγάλο όγκο παραγωγής, κι αυτό είναι καλό και κακό ταυτόχρονα, γιατί δεν ηχογραφούσαν ένα άλμπουμ κάθε δέκα ή δεκαπέντε χρόνια, όπως άλλα ηλεκτρονικά γκρουπ. Έτσι, η πιθανότητα να βγει ένας δίσκος λιγότερο καλός από τον προηγούμενο ήταν πολύ μεγάλη, αλλά ταυτόχρονα αυτό ήταν γενναίο. Ίσως επειδή υπάρχουν τόσα πολλά άλμπουμ, οι άνθρωποι μπορούν να επιλέξουν μικροσκοπικά αποσπάσματα και στοιχεία σε καθένα και να βρουν κάτι που τους αρέσει ή προκαλεί μια αλλαγή μέσα τους. Όταν ακούμε νέα μουσική, πάντα τα συναισθήματά μας συνδέονται με τη δεδομένη στιγμή που βιώνουμε κάτι καινούργιο. Αυτό δημιουργεί έναν πολύχρωμο μικρόκοσμο και ίσως είναι το μυστικό της παραγωγικότητας του γκρουπ".

Tangerine Dream
© Katja Ruge

Όσο για το τι κάνει τους Tangerine Dream να ξεχωρίζουν σήμερα είναι "οι απρόβλεπτες μουσικές στιγμές και η αμοιβαία σύνδεση και υποστήριξη", μοιράζεται μαζί μας ο Paul Frick. "Έχουμε γίνει μια πραγματική οικογένεια μετά τις περιοδείες και έχουμε μοιραστεί τόσες πολλές εμπειρίες. Είμαι ευγνώμων για το γεγονός ότι κάθε βραδιά είναι διαφορετική και δίνει χώρο σε κάτι νέο, καθώς κάθε παράστασή μας τελειώνει με μια στιγμιαία σύνθεση τριάντα λεπτών ή περισσότερο. Και το setlist των παλιών και νέων κομματιών αλλάζει κάθε βράδυ, κάτι που βοηθά να μην κολλάμε", συνεχίζει.

Επίκεντρο της συναυλίας τους στο ΚΠΙΣΝ θα είναι το πιο πρόσφατο άλμπουμ τους, με τίτλο "Raum", ενώ θα ακουστούν και κομμάτια από όλο τον κατάλογό τους (11/3). To "Raum" ηχογραφήθηκε κατά την πανδημία και υπήρξε για κριτικούς και κοινό ένα από τα πιο αντιπροσωπευτικά δείγματα της μουσικής πρωτοπορίας των Tangerine Dream, δίπλα στα "Phaedra", "Rubycon" και "Cyclone", αν και για τα μέλη του γκρουπ ήταν περισσότερο μια διαδικασία για να γνωριστούν μουσικά, όπως λέει ο Frick. "Προσπαθήσαμε να συνδυάσουμε την ιδέα της σύνθεσης σε πραγματικό χρόνο με το περιβάλλον του στούντιο, όπου τα πάντα είναι ελεγχόμενα και σταθερά, και να δούμε πώς θα αλληλεπιδράσουν οι ήχοι", αναφέρει ο Quaeschning για τη δημιουργική διαδικασία που ακολούθησαν στο "Raum", με την Yamane να συμπληρώνει: "Ως βιολονίστρια, σκέφτομαι πάντα τη μελωδία, αλλά και πώς μπορούν να χρησιμοποιηθούν οι χορδές μαζί με τον ήχο του συνθεσάιζερ. Στο "Raum” προσπάθησα να χρησιμοποιήσω τον ήχο του βιολιού "κρύβοντάς” τον στο βάθος, σαν ηχητικό εφέ".

Διαβάστε Επίσης


 

Περισσότερες πληροφορίες

Tangerine Dream

  • Electronica-Industrial

Tο πρωτοπόρο συγκρότημα, που με περισσότερες από εκατό δισκογραφικές κυκλοφορίες και κινηματογραφικά σάουντρακ («Thief», «Risky Business», «Legend») έχτισε γερές βάσεις για τη new age, την trance και την EDM μουσική, έρχεται στην Αθήνα. Η μοναδική φορά που επισκέφτηκαν την Ελλάδα ήταν για μια συναυλία στο θέατρο του Λυκαβηττού πριν από σαράντα χρόνια. Την άνοιξη έρχονται στο Κέντρο Πολιτισμού - Ίδρυμα "Σταύρος Νιάρχος" χωρίς τον ιδρυτή τους, ο οποίος απεβίωσε το 2015, αφού είχε χρίσει διάδοχό του τον Thorsten Quaeschning. Μαζί του η βιολίστρια Hoshiko Yamane και ο πιανίστας και οργανίστας Paul Frick. Επίκεντρο της βραδιάς θα είναι το πιο πρόσφατο άλμπουμ τους, με τίτλο "Raum", ενώ θα ακουστούν και κομμάτια από το σύνολο της δισκογραφίας τους.

Εθνική Λυρική Σκηνή - αίθουσα «Σταύρος Νιάρχος»

Κέντρο Πολιτισμού - Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος», Λεωφ. Συγγρού 364, Καλλιθέα

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

Πολυσυλλεκτικά πλην ετερόκλητα συναυλιακά προγράμματα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών: σαγήνες και αμηχανία

Όμορφες αλλά και αμήχανες στιγμές περιελάμβαναν δύο συναυλίες της ΚΟΑ, με πληθώρα ετερόκλητων μεταξύ τους έργων και σολίστ, στην "Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης" του Μεγάρου Μουσικής στις αρχές και τα τέλη Μαρτίου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΕΥΤΥΧΙΟς Δ. ΧΩΡΙΑΤΑΚΗς
17/05/2024

Ryuichi Sakamoto: Το "κύκνειο άσμα" του παγκοσμίου φήμης Ιάπωνα συνθέτη στο Subset Festival

Οι θεατές θα έχουν την ευκαιρία να ζήσουν την τελευταία παράσταση ενός εμβληματικού συνθέτη που επηρέασε με πρωτοποριακό τρόπο τη σύγχρονη μουσική. Οι επιλογές του Sakamoto στο "Opus" καλύπτουν ολόκληρη την καριέρα του.

Όσα δεν θα χάσουμε από τον τριήμερο προγραμματισμό του φετινού Athens Music Week

Ξεχωρίζουμε τα must-see της φετινής διοργάνωσης που επιστρέφει μεγαλύτερη από ποτέ στη γειτονιά της Τεχνόπολης (22-25/5).

"Μυστήριο 66 Φωνές στην πόλη": Ένα πάρτι για το παρόν και το μέλλον του Arkopolis

Η 2023 Ελευσίς και η ομάδα Cultterra προσκαλούν την τοπική κοινότητα της Ελευσίνας και του Θριάσιου πεδίου να συνδιαμορφώσει τον δημόσιο χώρο αλλά και να χορέψει στους ρυθμούς της eurodance μουσικής που θα επιλέξει το dj δίδυμο Arvanite Pistols από την Ελευσίνα.

Πανελλήνιοι διαγωνισμοί πιάνου, κιθάρας και βιολιού από την musicArte

Δείτε πώς μπορείτε να δηλώσετε συμμετοχή στους διαγωνισμούς για παιδιά και νέους που θα πραγματοποιηθούν τον Ιούνιο στο Μέγαρο Μουσικής.

Οι Apocalyptica παίζουν Metallica στον Λυκαβηττό

Το νέο άλμπουμ τους "Plays Metallica Vol.2" είναι ο διάδοχος του περίφημου "Apocalyptica Plays Metallica By Four Cellos".

Ένα διήμερο αφιέρωμα στον Μιχάλη Αδάμη έρχεται στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ

Η Ένωση Ελλήνων Μουσουργών τιμά έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της σύγχρονης ελληνικής μουσικής.