Tech-ανασκόπηση 2015: Νικητές και χαμένοι

Ποιές εταιρείες βρίσκονται σε καλύτερη θέση και ποιές σε χειρότερη από πέρυσι τέτοιο καιρό;

Όπως κάθε χρόνο, έτσι και στο δωδεκάμηνο που ολοκληρώνεται σε λίγες ημέρες η πορεία που οι μεγάλες εταιρείες του χώρου της τεχνολογίας κατέγραψαν δεν ήταν προφανώς η ίδια. Άλλες σημείωσαν εμπορική επιτυχία ή άλλων ειδών πρόοδο, άλλες παρέμειναν στα ίδια επίπεδα, άλλες "έχασαν έδαφος" το οποίο τις έφερε σε δυσκολότερη θέση από αυτήν όπου βρίσκονταν στις αρχές του 2015. Δεν υπάρχει φυσικά καμία... ευρέως αποδεκτή "μονάδα μέτρησης" για να "βαθμολογήσουμε" όλες αυτές τις εταιρείες και να αναδείξουμε "νικητές" και "χαμένους", μέσα από τις εξελίξεις ωστόσο αναδεικνύονται χωρίς δυσκολία μερικές οι οποίες δείχνουν να δικαιούνται αυτούς τους χαρακτηρισμούς περισσότερο από άλλες. Αυτές ξεχωρίζουμε και εμείς με τη σειρά μας.

Στους "νικητές" υπάρχουν, ευτυχώς ή δυστυχώς, τα... στάνταρ των τελευταίων ετών, τα οποία δεν απέτυχαν να διακριθούν και μέσα στο 2015. Η Apple, για παράδειγμα, είναι η εταιρεία που καταφέρνει να συσσωρεύει τα περισσότερα κέρδη απ' όλες τις τεχνολογικές, έχοντας τρόπους να φέρει σε ισορροπία κατηγορίες που υποχωρούν αγοραστικά (π.χ. iPad και iPod) με άλλες που πετυχαίνουν αύξηση (π.χ. iPhone 6/6S και MacBook). Η Sony, επίσης, μπορεί να αντιμετωπίζει τεράστια προβλήματα σε άλλες κατηγορίες (π.χ. smartphones και τηλεοράσεις), αλλά το τμήμα του PlayStation συνεχίζει να βρίσκεται "στο θρόνο" της αγοράς του gaming και να φέρνει σημαντικότατα κέρδη, ενώ το τμήμα της των αισθητήρων για κάμερες είναι αδιαφιλονίκητα το κορυφαίο της αγοράς.

Άλλοι "νικητές" περιλαμβάνουν την Google, συγνώμη Alphabet - η οποία συνεχίζει να συγκεντρώνει τεράστια κέρδη από τις διαφημίσεις, συνεχίζει να "παίζει μόνη" ουσιαστικά στις αναζητήσεις, συνεχίζει να κατέχει το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στα λειτουργικά συστήματα για smartphones/tablets - τις Huawei και Xiaomi, που με τα προσιτά smartphones τους κερδίζουν όλο και μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς παγκοσμίως, καθώς και Δικτυακές υπηρεσίες όπως το Facebook και την Netflix, που κατόρθωσαν για πολλοστή συνεχόμενη φορά να διευρύνουν τις βάσεις χρηστών τους και να αυξήσουν τα κέρδη τους.

Υπάρχουν, φυσικά και οι εταιρίες που εντάσσονται στην κατηγορία... "και νικητές, και χαμένοι", υπό την έννοια πως σε άλλες τους δραστηριότητες έκαναν "βήματα μπροστά", σε άλλες υποχώρησαν. Η προαναφερθείσα Sony ανήκει και εδώ, καλύτερο παράδειγμα ωστόσο είναι η Microsoft: ο αμερικανικός κολοσσός βελτίωσε τη θέση του Xbox One στην αγορά της ηλεκτρονικής διασκέδασης, βελτίωσε τη θέση του στην αγορά των PC και tablets με την διάθεση των Windows 10, όμως συνεχίζει να βρίσκεται σε τραγική θέση στην αγορά των smartphones και να χάνει έσοδα από την "παραδοσιακή" αγορά των Η/Υ και του Office (τα έσοδα από το Δικτυακό Office 365 δεν έχουν ακόμη ισορροπήσει τις απώλειες αυτές). Σε αυτήν την κατηγορία ανήκει και η HTC, με την έννοια ότι ναι μεν δεν "προχώρησε μπροστά", αλλά "επέζησε" σε αντίξοες συνθήκες για άλλον έναν χρόνο στην αγορά, έχοντας νέα ευκαιρία γι' ανάκαμψη το 2016.

Οι "χαμένοι" είναι, αναμφίβολα, περισσότερο φανεροί από τους "και έτσι, και έτσι" - αν μη τί άλλο επειδή βρίσκονται σε αυτή τη θέση από πέρυσι ή και πρόπερσι. Η καθοδική πορεία της Nintendo, για παράδειγμα, δεν είναι θέμα συζήτησης - η επιβίωσή της, όμως, είναι, όπως και οι τρόποι με τους οποίους θα πετύχει κάτι τέτοιο σε ολοένα και δυσκολότερες συνθήκες. Η Samsung, επίσης, δεν μπορεί παρά να θεωρείται "χαμένος" καθώς διέθεσε στην αγορά το καλύτερο smartphone που έχει σχεδιάσει και κατασκευάσει ποτέ, το Galaxy S6, και παρ' όλα αυτά ο άλλοτε κραταιός της τομέας των κινητών τηλεφώνων "γράφει" το ένα ζημιογόνο τρίμηνο μετά το άλλο. Στους "χαμένους" και εταιρείες χωρίς σαφή στρατηγική και άρα προοπτική, όπως το Yahoo, καθώς και εταιρείες που αναγκάστηκαν να προχωρήσουν σε "plan B" χωρίς καμία αδιαμφισβήτητη ένδειξη λειτουργίας του θετικά, όπως η Hewlett Packard.

Στην Ελλάδα οι "νικητές" και οι "χαμένοι", πάντως, ήταν λιγότερο εύκολα διαχωρίσιμοι, ακριβώς επειδή το οικονομικό κλίμα στη χώρα και η γενικότερη κατάσταση το τελευταίο δωδεκάμηνο "έφταιξε για πολλά" (η μόνη αόριστη δικαιολογία που αυτή τη φορά... είχε βάση). Οι πάροχοι τηλεπικοινωνιακών, Δικτυακών και ψυχαγωγικών υπηρεσιών, για παράδειγμα, σημείωσαν είτε υποχωρήσεις στα έσοδα (Forthnet/Nova και Vodafone/HOL) είτε οριακή αύξηση (COSMOTE), παρά το γεγονός ότι οι σχετικές υποδομές γίνονται όλο και καλύτερες και οι εμπορικές προτάσεις τους θελκτικότερες. Η μειωμένη καταναλωτική δραστηριότητα σίγουρα έπαιξε το ρόλο της σε αυτό, όπως και στην εμπορική πορεία των μεγάλων αλυσίδων καταστημάτων τεχνολογίας και των αντιπροσωπειών μεγάλων πολυεθνικών στη χώρα μας - χωρίς να κάνουμε καν λόγο για capital controls και δυσκολίες εισαγωγών. Ας ελπίσουμε πως το 2016 όλες αυτές οι ελληνικές εταιρείες θα έχουν να αντιμετωπίσουν μόνο τα... συνήθη προβλήματα μιας μικρής αγοράς και όχι άλλα επιπλέον!