Tech-ανασκόπηση 2015, Home cinema: OLED, Internet και... στο βάθος 4Κ Blu-ray

Πολλές προϊοντικές κατηγορίες στάσιμες, "ζυμώσεις" όμως για αλλαγές μέσα στην νέα χρονιά

Είναι αλήθεια πως οι μεταβατικές χρονιές συνήθως δεν έχουν τόσο ενδιαφέρον ειδησεογραφικό κα προϊοντικό όσο εκείνες κατά τις οποίες γίνονται οι... φαντεζί αποκαλύψεις και κυκλοφορίες - οι ζυμώσεις ωστόσο που οδηγούν "στο επόμενο βήμα" έτσι συντελούνται: εν πολλοίς... "βαρετά κι αθόρυβα". Για το κοινό που αγαπά τον οικιακό κινηματογράφο, το 2015 ήταν ακριβώς τέτοια χρονιά: μεταβατική, αλλά σημαντική για τα όσα θα ακολουθήσουν. Ήταν χρονιά... ωρίμανσης, τρόπον τινά, ώστε η αγορά να "προετοιμαστεί ψυχολογικά" για τα δεδομένα που νέες συσκευές και υπηρεσίες θα αλλάξουν μέσα στο 2016.

Στον δημοφιλή τομέα των τηλεοράσεων είχαμε εξέλιξη και... στασιμότητα μαζί. Πώς ακριβώς; Είχαμε εξέλιξη γιατί η LG παρουσίασε πιο πολλά μοντέλα τεχνολογίας OLED - η οποία είναι όντως "το επόμενο βήμα" στην τηλεοπτική εικόνα - και μείωσε κάπως τις τιμές τους, αλλά στασιμότητα γιατί όλοι οι άλλοι κατασκευαστές (που δεν απολαμβάνουν το μονοπώλιό της σε αυτές τις οθόνες) παρέμειναν στα... κουρασμένα πια μοντέλα LED/LCD που έχουν προ πολλού εξαντλήσει τις δυνατότητές τους. Bελτιώσεις "στα σημεία", λοιπόν, γι' αυτές, με ελάχιστες εξαιρέσεις. Όσα λιγότερα λέμε, δε, για τις λειτουργίες Smart TV όλων ανεξαιρέτως των κατασκευαστών, τόσο το καλύτερο: το περιβάλλον χειρισμού εκείνο, το οποίο θα προσφέρει γρήγορα, κατανοτητά και απροβλημάτιστα ποιοτικές Δικτυακές λειτουργίες σε τηλεοπτική οθόνη το... ψάχνουμε ακόμη.

Οι τηλεοράσεις 4Κ εσοδείας 2015, πάντως, είναι καλύτερα προετοιμασμένες (αν και όχι όλες πλήρως) για την άφιξη των ταινιών και σειρών υπερυψηλής ευκρίνειας "δεύτερης γενιάς", που αξιοποιούν διευρυμένη γκάμα χρώματος και υψηλά δυναμικά αποχρώσεων (Wide Color Gamut/HDR) για να προσφέρουν συνολικά καλύτερη εικόνα, όχι μόνο υψηλότερη ανάλυση. Τα Ultra HD Blu-ray, των οποίων οι προδιαγραφές παγιώθηκαν φέτος και τα περιμένουμε έως τις αρχές της άνοιξης, θα αποδίδουν σωστά σε αυτές τις τηλεοράσεις. Το ίδιο και οι ταινίες ή σειρές που έχουν εξ αρχής γυριστεί με αυτά τα στάνταρ από Δικτυακές υπηρεσίες όπως η Netflix και τηλεοπτικά studio όπως αυτά των HBO και ABC.

Μιλώντας για ψυχαγωγικό πρόγραμμα που "έρχεται στο σαλόνι μας" μέσω Internet ή δορυφόρου, το 2015 σημειώθηκαν στην ελληνική αγορά ευδιάκριτα βήματα προόδου. Οι δύο κύριοι πάροχοι, ο ΟΤΕ TV και η Nova, έχουν πλησιάσει όσο ποτέ άλλοτε τις εξελίξεις στην πηγή δημιουργίας των δημοφιλέστερων ταινιών και σειρών, τις ΗΠΑ, προβάλλοντας τις σημαντικές παραγωγές σύντομα πλέον. Ο OTE TV πάντως, έκανε τα πιο πολλά "βήματα μπροστά" όχι μόνο φιλοξενώντας πολλές από τις κορυφαίες παραγωγές της χρονιάς - προσεκτικά διαλεγμένες και σε πολύ καλή οπτικοακουστική ποιότητα - αλλά και προσφέροντας υπηρεσίες πρόσθετης αξίας όπως την OTE TV Go για θέαση του προγράμματός του παντού. Με την σταθερή εξάπλωση και της υποδομής που προσφέρει πρόσβαση στο Internet μέσω VDSL σε ταχύτητες έως 50 Mbps από την COSMOTE, είναι σαφέστατα ο καλύτερα τοποθετημένος "παίκτης" για να φέρει στη χώρα μας πρώτος κάποια στιγμή και περιεχόμενο εικόνας 4Κ.

Στα υπόλοιπα: ο τομέας του ήχου έχει και επισήμως πια μπει στην νέα εποχή του "αντικειμενοστρεφούς" και όχι απλώς "πολυκάναλου" ήχου με την άφιξη των πρώτων προϊόντων που υποστηρίζουν τα πρότυπα Dolby Atmos και DTS:X. Ένας αριθμός ενισχυτών και σετ ηχείων είναι σε θέση να προσφέρουν αυτόν τον "κινούμενο" ήχο και στα καταναλωτικά σαλόνια, οι ταινίες σε Blu-ray ωστόσο που προσφέρουν κάτι τέτοιο είναι μέχρι στιγμής πολύ λίγες - και κανείς δεν μιλά για τον... "ελέφαντα στο δωμάτιο", το γεγονός δηλαδή πως λίγα από αυτά τα καταναλωτικά σαλόνια μπορούν να διαρρυθμιστούν "σε δεύτερο χρόνο" έτσι, ώστε να φιλοξενήσουν τη διάταξη ηχείων Dolby Atmos ή DTS:X σωστά. Περιμένουμε με ιδιαίτερη περιέργεια να διαπιστώσουμε πώς θα υποδεχθεί το 2016 η ευρύτερη αγορά και τα δύο αυτά ηχητικά πρότυπα.

Οι υπόλοιπες κατηγορίες των προϊόντων home cinema σημείωσαν είτε μικρή είτε ανάξια λόγου πρόοδο: οι προβολείς εικόνας 4Κ, για παράδειγμα, έγιναν κατά τι περισσότερο προσιτοί, αλλά σε καμία περίπτωση τόσο ώστε να κεντρίσουν το ενδιαφέρον πιο πολλών καταναλωτών. Οι ενισχυτές εικόνας/ήχου παρέμειναν στον διαχειριστικό τους ρόλο και, σε αυτό το πλαίσιο, ο εμπλουτισμός του εξοπλισμού τους και η διεύρυνση υποστήριξης των Δικτυακών υπηρεσιών που προσφέρουν ήταν η μόνη κατεύθυνση στην οποία μπορούσαν να κινηθούν. Το νέο Apple TV της... γνωστής και μη εξαιρετέας εταιρείας είναι το μόνο media player που δοκίμασε να προσφέρει κάτι διαφορετικό (τα άλλα απλώς απέκτησαν συμβατότητα με Δικτυακό περιεχόμενο 4Κ) αλλά και πάλι τα όσα έχει να αποδείξει παραμένουν πολλά. Και στους τρεις αυτούς τομείς το 2016 περιμένουμε, το λιγότερο, αλλαγές. Ακόμη καλύτερα... εξελίξεις!