Οι Άποικοι

3,5

Η γενοκτονία των αυτοχθόνων της Λατινικής Αμερικής αναβιώνει μέσα από ένα εικαστικά υποβλητικό (αντι)γουέστερν με τελετουργική αφήγηση, ωμό ρεαλισμό και διεισδυτική πολιτική άποψη.

Οι Άποικοι

Το γουέστερν δεν είναι παρά η κινηματογραφική εκδοχή του αμερικανικού μύθου για το πώς κατακτήθηκε η Άγρια Δύση. Μια κατασκευασμένη, εθνικά ενοποιητική ιστορία, η οποία ύμνησε την αποφασιστικότητα του Λευκού αποίκου να δαμάσει έναν εχθρικό και αφιλόξενο τόπο, μετατρέποντας την έρημο σε (ευνομούμενη) γη της επαγγελίας. Συμβαδίζοντας με τις αλλαγές των καιρών, αυτή η μυθολογία σταδιακά διαφοροποιήθηκε και "διευρύνθηκε", φτάνοντας από τη δεκαετία του ’60 και μετά στο σημείο να συμπεριλάβει στους κόλπους της και τον Ινδιάνο, ο οποίος από απολίτιστος εχθρός αποκαταστάθηκε τελικά ως θύμα συστηματικής γενοκτονίας.

Στην πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του, την οποία συνυπογράφει σεναριακά με τους Αντόνια Γκιράρντι και Μαριάνο Λίνας (του οσκαρικά υποψήφιου "Argentina, 1985"), ο Χιλιανός Φελίπε Γκαλβέζ Αμπέρλε θέλει να αφηγηθεί μια παρόμοια ιστορία. Αυτή έχει να κάνει με την οργανωμένη εξόντωση των Λατινοαμερικανών ιθαγενών του Νότου, την οποία περιγράφει γλαφυρά και το ντοκιμαντέρ του Πατρίσιο Γκουσμάν "Το Μαργαριταρένιο Κουμπί". Μόνο που ο Γκαλβέζ συμπυκνώνει τη μεγάλη Ιστορία σε μια μικρή, μυθοπλαστική περιπέτεια: αυτή του Σαντιάγκο, ενός Χιλιανού μιγάδα (μισός λευκός μισός ινδιάνος), ο οποίος το 1901 δουλεύει ως εργάτης γης για λογαριασμό ενός μεγαλογαιοκτήμονα της Παταγονίας. Ο τελευταίος αναθέτει σε έναν Βρετανό στρατιωτικό και έναν Αμερικανό μισθοφόρο να διασχίσουν έφιπποι τη Γη του Πυρός για να ανακαλύψουν ασφαλή διαδρομή για τα κοπάδια του, διατάζοντας τον Σαντιάγκο να τους συνοδεύσει. Οι τρεις άντρες, καχύποπτοι ο ένας απέναντι στον άλλον, θα περιπλανηθούν σε έναν άγνωστο τόπο με δικούς του νόμους επιβίωσης, εμπειρία που θα αλλάξει τη ζωή όλων τους.

Τα τρία τέταρτα του φιλμ αφορούν μια οδύσσεια πολλαπλών ανακαλύψεων. Μια επώδυνη πορεία, σε διαρκή αντίστιξη με το μαγευτικό τοπίο της πάμπας και των Άνδεων, η οποία θα γίνει για τον Σαντιάγκο μια περιπέτεια συνειδησιακής αφύπνισης. Θα φτάσει ως τη σκοτεινή καρδιά ενός κόσμου αναίτιας, σαδιστικής βίας, τον οποίο ο Γκαλβέζ θα αποτυπώσει στην οθόνη με ιστορική ακρίβεια και αλληγορική συνοχή. Υπό καθεστώς φεουδαρχικής ασυδοσίας απολύτως παράλληλο με αυτό του Φαρ Ουέστ, η Χιλή κατασκευάζει διά πυρός και σιδήρου τον δικό της εθνικό μύθο. Στο τελευταίο "κεφάλαιο" της ταινίας, μάλιστα, οι "Άποικοι" αποκαλύπτουν με έναν σαδιστικά βελούδινο τρόπο πως το πέρασμα στον καινούργιο αιώνα έρχεται μαζί με τη νέα, κοινοβουλευτική τάξη πραγμάτων, η οποία αντικαθιστά τα πιστόλια με τα προεδρικά διατάγματα και τις σφαίρες με την… κάμερα. Ένα ιδιοφυές εύρημα, το οποίο σχολιάζει το ρόλο του σινεμά στη σκηνοθετημένη διαδικασία κατασκευής όλων των εθνικών αφηγημάτων, από τα οποία η αληθινή ιστορία θα παραμένει πάντα εξόριστη.

Χιλή, Αργεντινή, Μ. Βρετανία. 2023. Διάρκεια: 97΄. Διανομή: ΔΑΝΑΟΣ

Περισσότερες πληροφορίες

Οι Άποικοι

Los Colonos / The Settlers
3,5
  • Δραματική
  • 2023
  • Διάρκεια: 97 '
  • Φελίπε Γκαλβέζ

Στη Χιλή του 1901, ένας μεγαλογαιοκτήμονας αναθέτει σε έναν ντόπιο εργάτη, έναν Βρετανό στρατιωτικό και έναν Αμερικανό μισθοφόρο να διασχίσουν έφιπποι τη Γη του Πυρός για να ιχνηλατήσουν την πιο ασφαλή διαδρομή για τα κοπάδια του.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (25/4-1/5)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
26/04/2024

Ο Λοράν Καντέ ήταν ένας λαϊκός σκηνοθέτης

Ένας από τους πιο ενδιαφέροντες Γάλλους δημιουργούς έχασε τη ζωή του σε ηλικία 63 ετών.

Η αβεβαιότητα για την Ίριδα παραμένει

Τα μέλη του ΠΟΦΠΑ καταγγέλλουν την παντελή αδιαφορία της διοίκησης του ΕΚΠΑ τόσο για το μέλλον της ιστορικής αίθουσας όσο και για τις δράσεις του Ομίλου.

Ο Ράιαν Γκόσλινγκ μάς συστήνεται ως ο "Κασκαντέρ"

Δείτε αποκλειστικά στο "α" ένα απόσπασμα από τα παρασκήνια της νέας ταινίας του διάσημου ηθοποιού.

"Stop Making Sense": Στον κόσμο ενός κεφαλιού

Τίποτα δεν έχει νόημα. Αλλά το "Stop Making Sense" έχει.

Η "Φόνισσα" υποψήφια για 16 βραβεία Ίρις

Δείτε αναλυτικά της υποψηφιότητες για την επετειακή 15η απονομή της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

Συνεχίζονται οι προβολές του ντοκιμαντέρ "Χρήστος, το Τελευταίο Παίδι"

Η βραβευμένη ταινία της Τζούλια Αμάτι παίζεται για δεύτερη εβδομάδα στους κινηματογράφους.