Εικόνες της κρίσης στην Ταινιοθήκη: Αδιαπραγμάτευτα συναρπαστικό σινεμά

Ένα κινηματογραφικά πλούσιο δωδεκαήμερο παρουσιάζεται στις 16-27/5 με δεκάδες ταινίες που αναπαριστούν στην ­οθόνη την οικονομικο-πολιτική κρίση – από το βωβό σινεμά της δεκαετίας του '20 μέχρι σήμερα.

Εικόνες της κρίσης στην Ταινιοθήκη: Αδιαπραγμάτευτα συναρπαστικό σινεμά

Ένα κινηματογραφικά πλούσιο δωδεκαήμερο παρουσιάζεται στις 16-27/5 με δεκάδες ταινίες που αναπαριστούν στην ­οθόνη την οικονομικο-πολιτική κρίση – από το βωβό σινεμά της δεκαετίας του '20 μέχρι σήμερα.

Εικόνες της κρίσης στην Ταινιοθήκη: Αδιαπραγμάτευτα συναρπαστικό σινεμά - εικόνα 1
«Μερίδιο των Αγγέλων»

Ένα από τα μεγάλα στοιχήματα για κάθε Ταινιοθήκη σε ολόκληρο τον κόσμο είναι να καταφέρει να συνδέσει το αρχειακό της υλικό με το σήμερα και το τώρα. Εξάλλου, οι ταινίες δεν φτιάχνονται για να βρίσκονται σε αποστειρωμένες προθήκες, αλλά για να κερδίσουν μέσα στις αίθουσες το δύσκολο στοίχημα της διαχρονικότητας. Το αφιέρωμα­ «Εικόνες της Κρίσης», που ξεκινά το Σάββατο 16 και ολοκληρώνεται­ την Τετάρτη 27/5, πιάνει το νήμα από το σινεμά του Μεσοπολέμου για να κάνει ένα συναρπαστικό ταξίδι μέχρι το κινηματογραφικό παρόν, παρατηρώντας πώς η 7η τέχνη αναπαριστά τις εκρηκτικές κοινωνικο­πολιτικές καταστάσεις τις οποίες πυροδοτεί η οικονομική ασφυξία.

Εικόνες της κρίσης στην Ταινιοθήκη: Αδιαπραγμάτευτα συναρπαστικό σινεμά - εικόνα 2
«Το Έγκλημα του κυρίου Λανζ»

Σπάνιες προπολεμικές στιγμές
Το αμερικανικό κραχ του 1929 αλλά και οι ανοιχτές πληγές που άφησε πίσω του ο Α΄ Παγκόσμιος στην Ευρώπη αποτυπώθηκαν γλαφυρά στο νεαρό τότε μέσο του κινηματογράφου. Στο αφιέρωμα έχουμε τη σπάνια ευκαιρία να δούμε μερικά προπολεμικά αριστουργήματα σε αίθουσα. Για παράδειγμα, τα οσκαρικά Σταφύλια της Οργής του ανεπανάληπτου Τζον Φορντ, το Έγκλημα του κυρίου Λανζ του πρωτοπόρου Ζαν Ρενουάρ, το Τον Άρτον Ημών τον Επιούσιον του βιρτουόζου Κινγκ Βίντορ και η Κωμωδία του Χρήματος του στιλίστα Μαξ Οφίλς αποτελούν μια τετράδα ταινιών που διαθέτει αδιαπραγμάτευτη κινηματογραφική αξία.
Δύο προλεταριακά φιλμ του Γερμανού αμφιλεγόμενου σκηνοθέτη Φιλ Γιούτζι, τα Για το Καθημερινό μας Ψωμί και Η Μάνα Κράουζεν Ταξιδεύει στην Ευτυχία, συμπληρώνουν το προπολεμικό πρόγραμμα. Αδιαμφισβήτητο highlight είναι και η προβολή της πρώτης ελληνικής πολιτικής ταινίας Η Κοινωνική Σαπίλα, που γύρισε το 1932 ο Στέλιος Τατασόπουλος, συνοδεία ζωντανής ηλεκτρονικής μουσικής από τον Κωνσταντίνο Β. (23/5, 9.30 μ.μ.)

Εικόνες της κρίσης στην Ταινιοθήκη: Αδιαπραγμάτευτα συναρπαστικό σινεμά - εικόνα 3

Οι αναπαραστάσεις του σήμερα
Το αφιέρωμα όμως δεν εξαντλείται στις καλλιτεχνικά ρηξικέλευθες εικόνες του παρελθόντος, αλλά επιχειρεί να χαρτογραφήσει κινηματογραφικά τη σημερινή οικονομική κρίση. Για παράδειγμα, το αφιέρωμα στον Βρετανό πιονέρο του σύγχρονου πολιτικού σινεμά Κεν Λόουτς περιλαμβάνει εκτός από το σπάνιο ντοκιμαντέρ για τον αγώνα των ανθρακωρύχων Εσύ με Ποιους Είσαι; και δύο πρόσφατες δουλειές του, το βραβευμένο στις Κάνες Μερίδιο των Αγγέλων αλλά και το ακυκλοφόρητο Το Πνεύμα του ’45, που γύρισε το 2013 και περιγράφει τη μεταπολεμική πολιτική κρατικοποιήσεων των Εργατικών. Επίσης, στο αφιέρωμα θα προβληθούν δύο μεγάλου και μία μικρού μήκους ταινίες του Αλγερινού φωτογράφου/σκηνοθέτη Ταρίκ Τεγκιά, που ζει πλέον μόνιμα στην Ελλάδα, με το Προτιμώ τη Ρώμη από Εσένα να ξεχωρίζει.
Πέρα από τα αφιερώματα, στην Ταινιοθήκη θα βρεθούν δημιουργοί μαχητικών ντοκιμαντέρ από το εξωτερικό για να συζητήσουν με το ελληνικό κοινό: ο Γερμανός σκηνοθέτης Ρόμουαλντ Κάρμακαρ θα παρουσιάσει την ταινία του Η Δημοκρατία Δέχεται Επίθεση - Μια Παρέμβαση (17/5, 9 μ.μ.), ο Βρετανός κινηματογραφιστής Κεν ΜακΜάλεν το ΟΧΙ - Μια Πράξη Αντίστασης (19/5, 9.30 μ.μ.) και ο Γερμανός Χάραλντ Σούμαν (μαζί με τον δημοσιογράφο Τάσο Τέλλογλου) το Ανεξέλεγκτη Εξουσία - Τρόικα (18/5, 7.30 μ.μ.). Κερδίστε μονές κάρτες διαρκείας στην σελ. 58.

Το ωρολόγιο πρόγραμμα του αφιερώματος «Εικόνες της Κρίσης»

Είσ. (ανά ζώνη προβολής): € 5, διαρκείας: € 30. διαρκείας (μειωμ.): € 20.

Σάββατο 16
Αίθουσα Α
19.00 Διημερίδα - ημέρα 1η: «Μπορεί η τέχνη να αναπαραστήσει την κρίση;»
Κυριακή 17
Αίθουσα Α
18.30 Διημερίδα - ημέρα 2η: «Μπορεί η τέχνη να αναπαραστήσει την κρίση;» / 21.00 Η Δημοκρατία Δέχεται Επίθεση - Μια Παρέμβαση (Ρόμουαλντ Κάρμακαρ, 2012)
Δευτέρα 18
Αίθουσα Α
19.30 Ανεξέλεγκτη Εξουσία - Η Τρόικα (Άρπαντ Μπόντι & Χάραλντ Σούμαν, 2015) – ακολουθεί συζήτηση με τον σκηνοθέτη Χ. Σούμαν και τον δημοσιογράφο Τάσο Τέλλογλου / 22.00 Το Χθες Δεν Τελειώνει Ποτέ (Ιζαμπέλ Κοϊξέ, 2013)
Αίθουσα Β
19.30
Δυο Μέρες, Μια Νύχτα (αδερφοί Νταρντέν, 2014) / 21.15 Το Τσεκούρι (Κώστας Γαβράς, 2005) – είσοδος ελεύθερη
Τρίτη 19
Αίθουσα Α
19.00 Επανάσταση Ζεντζ (Ταρίκ Τεγκιά, 2013) – παρουσία του σκηνοθέτη / 21.30 OXI - Μια πράξη αντίστασης (Κεν Μακάλεν, 2014) – παρουσία του σκηνοθέτη & The Red Bank. Τζέιμς Τζόυς: Τα Τετράδια των Ελληνικών (Βουβούλα Σκούρα, 2013) – παρουσία της σκηνοθέτιδας, με ελεύθερη είσοδο Αίθουσα Β
20.30 Ακρόπολις (Εύα Στεφανή, 2001) & Ημερολόγια Αμνησίας (Στέλλα Θεοδωράκη, 2012) – παρουσία των δύο σκηνοθέτιδων
Τετάρτη 20
Αίθουσα Α
19.30 Προτιμώ τη Ρώμη από Εσένα (Ταρίκ Τεγκιά, 2006) – παρουσία του σκηνοθέτη, με ελεύθερη είσοδο / 22.00 Στα Δικά Μας Χέρια (Μαριάνα Οτέρο, 2010) – παρουσία της σκηνοθέτιδας, με ελεύθερη είσοδο
Αίθουσα Β
19.30 Στο Σπίτι (Αθανάσιος Καρανικόλας, 2014) – παρουσία της πρωταγωνίστριας Μαρίας Καλλιμάνη / 21.30 Xenia (Πάνος Χ. Κούτρας, 2014)
Πέμπτη 21
Αίθουσα Α
19.30 Το Πνεύμα του ’45 (Κεν Λόουτς, 2013) / 21.30 Ήταν Ζόρικοι Καιροί (Αλεξάντερ Κλούγκε, 2008) & Τον Άρτον Ημών τον Επιούσιον (Κινγκ Βίντορ, 1934)
Αίθουσα Β
20.30 Τα Τείχη (Ταρίκ Τεγκιά, 2003) & Λασκάρεως 99, Αθήνα – Docville (Κατερίνα Πατρώνη (2011). Παρουσία σκηνοθετών, με ελεύθερη είσοδο. / 22.00 To Μερίδιο των Αγγέλων (Κεν Λόουτς, 2012)
Παρασκευή 22
Αίθουσα Α
19.30 Τα Σταφύλια της Οργής (Τζον Φορντ, 1940) / 22.00 Detropia (Χάιντι Ίγουινγκ & Ρέιτσελ Γκρέιντι, 2012)
Αίθουσα Β
20.00 Emery Tales (Στέλιος Ευσταθόπουλος & Σουζάνε Μπάουζινγκερ, 2015). Παρουσία σκηνοθετών / 22.00 Μαύρη Γη (Στέλιος Τατασόπουλος, 1952) Σάββατο 23
Αίθουσα Α
19.00
Εσύ Με Ποιούς Είσαι; (Κεν Λόουτς, 1958) / 20.00 Το Έγκλημα του Κυρίου Λανζ (Ζαν Ρενουάρ, 1936) / 21.30 Κοινωνική Σαπίλα (Στέλιος Τατασόπουλος, 1932). Συνοδεία ζωντανής μουσικής από τον Κωνσταντίνο Βήτα.
Αίθουσα Β
19.30 Non Omnis Moriar (Θεοδοσίας Γραμματικού, 2014).Παρουσία σκηνοθέτιδος / 21.00 Πρώτη ύλη Χ. Καρακέπελης (2011). Παρουσία σκηνοθέτη. Κυριακή 24
Αίθουσα Α
19.00 Η Κωμωδία του Χρήματος (Μαξ Οφίλς, 1936) / 20.30 Προβλήματα Στέγασης (Έντγκαρ Άνστεϊ & Σερ Άρθουρ Έλτον, 1935) & Για το Καθημερινό μας Ψωμί (Φιλ Γιούτζι, 1929) / 22.00 Ο Έλληνας Γείτονας (Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ, 1969) – Είσοδος Ελεύθερη.
Δευτέρα 25
Αίθουσα Α
19.30 Θα Ρίξουμε Πίσω Σας τη Θάλασσα (Νοεμί Ομπρί & Κλεμάν Ζιγιάρ & Ζαν Γκομά & Ανούκ Μανζέ, 2014). Παρουσία σκηνοθέτη, με ελεύθερη είσοδο/ 21.30 Η Δημιουργία του Νοήματος (Σιμόνε Ραπισάρντα Καζανόβα, 2014)
Τρίτη 26
Αίθουσα Α
19.30 Μακριά Πετούν τα Σύννεφα (Άκι Καουρισμάκι, 1996) / 21.45 Εδώ Μιλάνε Οι Τιμές (Σαμπρίνα Γιάγκερ, 2014)
Τετάρτη 27
19.00 Η Μάνα Κράουζεν Ταξιδεύει στην Ευτυχία (Φιλ Γιούτζι, 1929) / 21.30 Η Μάνα Κιούστερς Ανεβαίνει στον Ουρανό (Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ, 1975)

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Η αβεβαιότητα για την Ίριδα παραμένει

Τα μέλη του ΠΟΦΠΑ καταγγέλλουν την παντελή αδιαφορία της διοίκησης του ΕΚΠΑ τόσο για το μέλλον της ιστορικής αίθουσας όσο και για τις δράσεις του Ομίλου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
26/04/2024

Ο Ράιαν Γκόσλινγκ μάς συστήνεται ως ο "Κασκαντέρ"

Δείτε αποκλειστικά στο "α" ένα απόσπασμα από τα παρασκήνια της νέας ταινίας του διάσημου ηθοποιού.

"Stop Making Sense": Στον κόσμο ενός κεφαλιού

Τίποτα δεν έχει νόημα. Αλλά το "Stop Making Sense" έχει.

Η "Φόνισσα" υποψήφια για 16 βραβεία Ίρις

Δείτε αναλυτικά της υποψηφιότητες για την επετειακή 15η απονομή της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

Συνεχίζονται οι προβολές του ντοκιμαντέρ "Χρήστος, το Τελευταίο Παίδι"

Η βραβευμένη ταινία της Τζούλια Αμάτι παίζεται για δεύτερη εβδομάδα στους κινηματογράφους.

Αγγελική Παπούλια πώς βρέθηκες στη Σλοβενία για τον "Τελευταίο Ήρωα";

Η καταξιωμένη Ελληνίδα ηθοποιός μιλά στο "α" για τη συμμετοχή της στη σπιρτόζικη δραμεντί όπου υποδύεται μια εκπρόσωπο πολυεθνικής που αναστατώνει μια μικρή φτωχή κοινωνία.

Επαγγελματίας Υπνοβάτης

Ενδιαφέρουσα ιδέα που μένει απλά υποσχόμενη, μιας και υλοποιείται με σεναριακή χοντροκοπιά, ερμηνευτική ανεπάρκεια και αφηγηματική προχειρότητα.