Μπεντ Χάμερ: «Με την ιστορία που έχει η Ελλάδα δεν θα χρεοκοπήσει ποτέ»

Ο Νορβηγός έμπειρος στιλίστας των «Ιστοριών Κουζίνας», που επιστρέφει με τη λιτή και πολυεπίπεδη κομεντί «1001 Γραμμάρια», μιλά στο «α».

Μπεντ Χάμερ: «Με την ιστορία που έχει η Ελλάδα δεν θα χρεοκοπήσει ποτέ»

Ο Νορβηγός έμπειρος στιλίστας των «Ιστοριών Κουζίνας», που επιστρέφει με τη λιτή και πολυεπίπεδη κομεντί «1001 Γραμμάρια», μιλά στο «α» για το σκανδιναβικό τρόπο ζωής, το χιούμορ αλλά και για τη χώρα μας, την οποία έχει επισκεφθεί αρκετές φορές.

Μπεντ Χάμερ: «Με την ιστορία που έχει η Ελλάδα δεν θα χρεοκοπήσει ποτέ» - εικόνα 1
Μπεντ Χάμερ

Μετά την ταινία μήπως μάθατε ποιο είναι τελικά το βάρος αυτού του κόσμου; Είναι ελαφρύς ή βαρύς; (Γέλια) Δεν το ανακάλυψα, διότι ­αλλάζει συνεχώς. Είναι δύσκολο να προσδιορίσουμε με ακρίβεια το βάρος του.

Ο σκοπός σας ήταν να γυρίσετε μια μαύρη κωμωδία ή ένα γλυκόπικρο δράμα; Δεν σκέφτομαι ποτέ τι είδους ταινία θέλω να κάνω. Απλώς αφηγούμαι ιστορίες. Οι διανομείς βέβαια προσπαθούν να βάλουν ταμπέλες στις ταινίες μου βαφτίζοντάς τις μερικές φορές κωμωδίες. Αν με ρωτήσεις όμως, θα σου απαντήσω ότι δεν έχω γυρίσει ούτε μία κωμωδία στην καριέ­ρα μου. Υπάρχει πολύ χιούμορ στις ταινίες μου, διότι είναι αδύνατο να το αποβάλω από τις ιστορίες μου. Είστε αρκετοί οι Σκανδιναβοί σκηνοθέτες που χρησιμοποιείτε το χιού­μορ με έναν ιδιότυπα καυστικό τρόπο: ο Άκι Καουρισμάκι, ο Ρόι Άντερσον, εσείς…

Μήπως το κάνετε για να σατιρίσετε τη μελαγχολία και την ορθολογικότητα του σκανδιναβικού τρόπου ζωής;
Μπορείς να βρεις πολλές αιτίες για το σαρκαστικό σκανδιναβικό χιούμορ. Υπάρχουν πολλά αστεία που κάνουμε και μεταξύ μας. Για παράδειγμα, οι Νορβηγοί λέμε ότι οι Σουηδοί αγαπούν τη γραφειοκρατία περισσότερο από οποιονδήποτε άλλον στον κόσμο. Μάλλον είναι ένας τρόπος για να επιβιώσουμε. Ας μην ξεχνάμε ότι ο αυτοσαρκασμός είναι ο καλύτερος τρόπος για να κοιταχτείς στον καθρέφτη.

Πόσο δύσκολο είναι για την πρωταγωνίστρια Μαρίε, που έχει τα πάντα ταξινομημένα και ζυγισμένα μέχρι… γραμμαρίου στη ζωή της, να αντιμετωπίσει το χάος που δημιουργεί η ερωτική επιθυμία;
Το να τακτοποιούμε τα πράγματα και να τους βάζουμε νούμερα είναι ο τρόπος μας για να οργανώσουμε την καθημερινότητά μας αλλά και να αντιμετωπίσουμε τους ενδόμυχους φόβους μας. Για παράδειγμα, όλοι φοβόμαστε το θάνατο αναζητώντας το δικαίωμά μας στην αιώνια ζωή. Αυτό που έχω πω είναι ότι έχω διαβάσει πολλά ποιήματα πιο ακριβή και πιο «ζυγισμένα» από το πρωτότυπο κιλό της χώρας μου...

Βλέπουμε τη Μαρίε να γελάει ελάχιστες φορές στην ταινία. Υπάρχει ζήτημα έκφρασης συναισθημάτων στη Σκανδιναβία;
Δεν ξέρω αν ισχύει κάτι τέτοιο. Απλώς είμαστε διαφορετικοί από τους Έλληνες. Έχω έρθει αρκετές φορές στη χώρα σας με το ιστιοπλοϊκό μου και γνωρίζω την ιδιοσυγκρασία σας. Αυτό που μου αρέσει είναι ότι δεν αλλάζετε με το πέρασμα του χρόνου.

Ναι, η αλήθεια είναι ότι δεν μας αρέσει να αλλάζουμε. Γι’ αυτό χρεοκοπήσαμε, για να ξαναγίνουμε φτωχοί…
(Γέλια) Δεν θα είστε ποτέ φτωχοί με την κουλτούρα και την Ιστορία που έχετε ως χώρα.

Τα σκανδιναβικά κράτη έχουν φτιά­ξει ένα κοινωνικό κράτος ακριβείας. Αυτό φτάνει για να έχεις μια καλή κοινωνία;
Κάποιος μπορεί να πει ότι είμαστε πλούσιοι στη Νορβηγία. Αλλά τα πράγματα δεν ήταν πάντα έτσι. Προτού ανακαλυφθεί το πετρέλαιο, ήμασταν η πιο φτωχή χώρα στην Ευρώπη. Είναι καλό να μην ξεχνάς την Ιστορία σου και ότι κάποτε υπήρξες κι εσύ μετανάστης στην Αμερική.

Περισσότερες πληροφορίες

1001 Γραμμάρια

1001 Gram
3
  • Δραματική
  • 2014
  • Διάρκεια: 93 '
  • Μπεντ Χάμερ

Όταν η Μαρίε, υπάλληλος στη νορβηγική Υπηρεσία Μέτρων και Σταθμών, ταξιδεύει στο Παρίσι για το ετήσιο «συνέδριο του κιλού», μια σειρά γεγονότων την αναγκάζουν να ζυγίσει τη ζωή της με διαφορετικό τρόπο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Η "Φόνισσα" υποψήφια για 16 βραβεία Ίρις

Δείτε αναλυτικά της υποψηφιότητες για την επετειακή 15η απονομή της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
25/04/2024

Συνεχίζονται οι προβολές του ντοκιμαντέρ "Χρήστος, το Τελευταίο Παίδι"

Η βραβευμένη ταινία της Τζούλια Αμάτι παίζεται για δεύτερη εβδομάδα στους κινηματογράφους.

Αγγελική Παπούλια πώς βρέθηκες στη Σλοβενία για τον "Τελευταίο Ήρωα";

Η καταξιωμένη Ελληνίδα ηθοποιός μιλά στο "α" για τη συμμετοχή της στη σπιρτόζικη δραμεντί όπου υποδύεται μια εκπρόσωπο πολυεθνικής που αναστατώνει μια μικρή φτωχή κοινωνία.

Επαγγελματίας Υπνοβάτης

Ενδιαφέρουσα ιδέα που μένει απλά υποσχόμενη, μιας και υλοποιείται με σεναριακή χοντροκοπιά, ερμηνευτική ανεπάρκεια και αφηγηματική προχειρότητα.

Μην Ανοίγεις την Πόρτα

Η πρώτη ταινία των Unboxholics είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ με υποβλητική ατμόσφαιρα, αλλά ελάχιστο ψαχνό. Δραματικά ισχνό και σκηνοθετημένο μονότονα, κορυφώνεται χωρίς την παραμικρή έκπληξη.

Οι Αντίπαλοι

Σεναριακό υπόδειγμα αθλητικού (μελο)δράματος πάνω στις απρόβλεπτες διαδρομές των ανθρώπινων επιθυμιών. "Χορογραφημένο" με ερωτική ένταση και σκηνοθετημένο με φλασάτη, βιντεοκλιπίστικη αυταρέσκεια.

Ζωντανό Πνεύμα

Δύο κόσμοι και τρεις γενιές συγκρούονται σε ένα δράμα ενηλικίωσης με στοιχεία μαγικού ρεαλισμού, κωμωδίας και θρίλερ, το οποίο, όμως, ασθμαίνει για να βρει την ιδανική ισορροπία.