Νταβίντ Ελοφέν: «το "Μακριά Από τους Ανθρώπους" διαπραγματεύεται τον ευρωπαϊκό γουέστερν μύθο»

Ταινία της εβδομάδας και μια από τις καλύτερες ολόκληρης της σεζόν. Ο σκηνοθέτης του εναλλακτικού πολιτικού γουέστερν, βασισμένου σε διήγημα του Αλμπέρ Καμί, μιλά στο Χρήστο Μήτση.

Νταβίντ Ελοφέν: «το "Μακριά Από τους Ανθρώπους" διαπραγματεύεται τον ευρωπαϊκό γουέστερν μύθο»

Ταινία της εβδομάδας και μια από τις καλύτερες ολόκληρης της σεζόν, το «Μακριά Από τους Ανθρώπους» του Νταβίντ Ελοφέν διασκευάζει ένα σύντομο διήγημα του Αλμπέρ Καμί με φόντο την εξεγερμένη Αλγερία του 1954. Στην ταινία, η οποία συμμετείχε στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ Βενετίας, πρωταγωνιστούν οι Βίγκο Μόρτενσεν και Ρεντά Καντέμπ.

Νταβίντ Ελοφέν: «το "Μακριά Από τους Ανθρώπους" διαπραγματεύεται τον ευρωπαϊκό γουέστερν μύθο» - εικόνα 1
Νταβίντ Ελοφέν

Γιατί μεσολάβησαν εφτά ολόκληρα χρόνια από την πρώτη («Nos Retrouvailles») έως τη δεύτερη ταινία σας;
Έβαλα μπροστά το «Μακριά Από τους Ανθρώπους» αμέσως μετά, αλλά να βρεις χρήματα στη Γαλλία για μια ταινία που μιλάει, έστω και έμμεσα, για τον πόλεμο στην Αλγερία δεν είναι και το πιο εύκολο πράγμα. Υπήρξαν και προβλήματα με τον παραγωγό μου, οπότε το σχέδιο καθυστέρησε υπερβολικά. Δεν ήθελα φυσικά να το εγκαταλείψω και στο ενδιάμεσο έγραψα το σενάριο για το «L’ Affaire SK1», ένα αστυνομικό θρίλερ του Φρεντερίκ Τελιέ, το οποίο βγήκε στις αρχές του χρόνου στις αίθουσες.

Πως αποφασίσατε να μεταφέρετε στην οθόνη ένα τόσο μικρό σε έκταση και μάλλον αντικινηματογραφικό διήγημα;
Η ιστορία της «Φιλοξενίας» με συγκίνησε πολύ όταν την πρωτοδιάβασα, αλλά άρχισα να σκέφτομαι την κινηματογραφική μεταφορά της πολύ αργότερα. Πρόκειται για ένα διήγημα 12 σελίδων, το οποίο ρίχνει όλο το βάρος του στο χαρακτήρα του Νταρί, του Γάλλου δασκάλου που μεταφέρει τον Αλγερινό αιχμάλωτο στην κοντινή πόλη για να δικαστεί. Στο σενάριο προσπάθησα να αναπτύξω το χαρακτήρα του Μοχάμεντ, ο οποίος στο διήγημα δεν έχει καν όνομα, κι όταν ένιωσα πως το ενδιαφέρον μοιράζεται ανάμεσα σε δυο ήρωες και δεν αφορά αποκλειστικά τον Νταρί, τότε ένιωσα σίγουρος για τη μεταφορά του. Πρόσθεσα κάποια στοιχεία για το παρελθόν και των δυο τους, για τους λόγους που ο Μοχάμεντ διέπραξε το φόνο, λιτές, αλλά κατά τη γνώμη μου ουσιαστικές πληροφορίες. Νομίζω πως έμεινα πιστός στο πνεύμα του Καμί, αφηγήθηκα όμως μια διαφορετική ιστορία.

Το φιλοσοφικό πνεύμα του υπαρξισμού δεν χάνεται, αν και το κυρίαρχο θέμα της ταινίας είναι η συνεννόηση μεταξύ δυο εντελώς διαφορετικών ανθρώπων.
Η ταινία αφορά πρωτίστως μια δύσκολη φιλία, η οποία ξεπερνά τη μισαλλοδοξία που γεννούν οι πολιτιστικές, θρησκευτικές και εθνικές αντιθέσεις. Μιλάει για το πόσο επίπονο - όχι όμως αδύνατο - είναι να συναντήσεις «στη μέση του δρόμου» κάποιον διαφορετικό από εσένα διαβάτη και να μπορέσετε να κινηθείτε σε μια κοινή πορεία.

Στην ταινία η κοινή πορεία των δυο πρωταγωνιστών αφορά στην άγονη, ορεινή Αλγερία του 1954, τα γυρίσματα, όμως, έλαβαν χώρα στο Μαρόκο.
Οι αρχές της Αλγερίας μας έδωσαν σχετικά εύκολα το ΟΚ για να γυρίσουμε εκεί, αλλά μακριά από τις μεγάλες πόλεις τα πράγματα ήταν πραγματικά επικίνδυνα. Γυρίσαμε κάποια εσωτερικά στη Γαλλία, αλλά όλα τα εξωτερικά έγιναν στο Μαρόκο, στα σύνορα με την Αλγερία όπου το φυσικό σκηνικό είναι παρόμοιο. Οι χώροι έχουν μεγάλη σημασία στην ταινία και ήθελα να μείνουμε πάση θυσία πιστοί στην κινηματογράφησή τους.

Νταβίντ Ελοφέν: «το "Μακριά Από τους Ανθρώπους" διαπραγματεύεται τον ευρωπαϊκό γουέστερν μύθο» - εικόνα 2
Οι πρωταγωνιστές της ταινίας Βίγκο Μόρτενσεν και Ρεντά Καντέμπ

Ένα επιπλέον σημαντικό ρεαλιστικό στοιχείο είναι ο γαλλόφωνος Βίγκο Μόρτενσεν. Πως τον επιλέξατε για πρωταγωνιστή;
Η αρχική ιδέα μου ήταν να μην ερμηνεύσει τον Νταρί Γάλλος ηθοποιός, αλλά κάποιος ξένος, ίσως Ισπανός σαν κι εμένα, για να τονιστεί η έννοια του εξόριστου την οποία κουβαλά ο ήρωας. Είχα δει τον Βίγκο Μόρτενσεν να μιλάει εξαιρετικά ισπανικά στο «Κάπτεν Αλατρίστε» και επειδή όταν έγραφα το σενάριο σκεφτόμουν την ταινία σαν ένα εναλλακτικό γουέστερν, είχα κάθε λόγο να κρατάω αυτόν στο νου μου ως ιδανικό, αλλά φανταστικό πρωταγωνιστή. Όταν το ανέφερα στον παραγωγό, με ένα «δυστυχώς, όμως, δεν μιλάει γαλλικά» κι εκείνος με διέψευσε γελώντας, δεν πίστευα στ’ αυτιά μου.

Ήταν δύσκολο να τον κάνετε να δεχτεί το ρόλο;
Του έστειλα αμέσως το σενάριο κι εκείνος, αφού μου είπε πως το βρήκε πολύ ενδιαφέρον, ζήτησε να δει την πρώτη μου ταινία. Κατόπιν συζητήσαμε δυο τρεις φορές πάνω στο χαρακτήρα του Νταρί και έδωσε το τελικό ΟΚ.

Αναφέρατε το γουέστερν ως κινηματογραφικό είδος στο οποίο το «Μακριά Από τους Ανθρώπους» έχει πολλές άμεσες αναφορές. Ποια είναι τα δικά σας αγαπημένα γουέστερν;
Μου αρέσουν τα ουμανιστικά γουέστερν του Άντονι Μαν, ενώ από τα σχετικά πρόσφατα οι «Τρεις Ταφές του Μελκιάδες Εστράδα» του Τόμι Λι Τζόουνς και το αυστραλέζικο «Proposition». Έχω γενικά μια προτίμηση στα αντιηρωικά γουέστερν, όπως αυτά του Πέκινπα και του Ίστγουντ, ή «Το Μεγάλο Ανθρωπάκι», τα οποία υπονομεύουν το χολιγουντιανό μύθο της κατάκτησης της Δύσης. Κάτι που ως ένα σημείο ισχύει και για το «Μακριά Από τους Ανθρώπους», το οποίο διαπραγματεύεται το δικό μας γουέστερν μύθο. Την ευρωπαϊκή διάθεση «εκπολιτισμού» του Τρίτου Κόσμου, μια αποικιοκρατική λογική η οποία κατοικεί ακόμα στη γαλλική και όχι μόνο εθνική συνείδηση.

Περισσότερες πληροφορίες

Μακριά Από Τους Ανθρώπους

Loin Des Hommes
3,5
  • Δραματική
  • 2014
  • Διάρκεια: 101 '
  • Νταβίντ Ελοφέν

Το 1954, σε ένα απομονωμένο χωριό της Αλγερίας, ένας Γάλλος δάσκαλος αναλαμβάνει να συνοδεύσει έναν ντόπιο ο οποίος κατηγορείται για φόνο ως την κοντινή πόλη για να δικαστεί.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Η αβεβαιότητα για την Ίριδα παραμένει

Τα μέλη του ΠΟΦΠΑ καταγγέλλουν την παντελή αδιαφορία της διοίκησης του ΕΚΠΑ τόσο για το μέλλον της ιστορικής αίθουσας όσο και για τις δράσεις του Ομίλου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
26/04/2024

Ο Ράιαν Γκόσλινγκ μάς συστήνεται ως ο "Κασκαντέρ"

Δείτε αποκλειστικά στο "α" ένα απόσπασμα από τα παρασκήνια της νέας ταινίας του διάσημου ηθοποιού.

"Stop Making Sense": Στον κόσμο ενός κεφαλιού

Τίποτα δεν έχει νόημα. Αλλά το "Stop Making Sense" έχει.

Η "Φόνισσα" υποψήφια για 16 βραβεία Ίρις

Δείτε αναλυτικά της υποψηφιότητες για την επετειακή 15η απονομή της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

Συνεχίζονται οι προβολές του ντοκιμαντέρ "Χρήστος, το Τελευταίο Παίδι"

Η βραβευμένη ταινία της Τζούλια Αμάτι παίζεται για δεύτερη εβδομάδα στους κινηματογράφους.

Αγγελική Παπούλια πώς βρέθηκες στη Σλοβενία για τον "Τελευταίο Ήρωα";

Η καταξιωμένη Ελληνίδα ηθοποιός μιλά στο "α" για τη συμμετοχή της στη σπιρτόζικη δραμεντί όπου υποδύεται μια εκπρόσωπο πολυεθνικής που αναστατώνει μια μικρή φτωχή κοινωνία.

Επαγγελματίας Υπνοβάτης

Ενδιαφέρουσα ιδέα που μένει απλά υποσχόμενη, μιας και υλοποιείται με σεναριακή χοντροκοπιά, ερμηνευτική ανεπάρκεια και αφηγηματική προχειρότητα.