Ο Τζόνι Ντεπ αφήνει... μουστάκι για να ερμηνεύσει τον Τσάρλι Μορντεκάι, έναν σικάτο όσο και κατεργάρη έμπορο τέχνης που αναλαμβάνει να βρει έναν κλεμμένο πίνακα του Γκόγια για λογαριασμό των βρετανικών μυστικών υπηρεσιών. Ακόμη ένας εκκεντρικός κινηματογραφικός ήρωας αφήνεται στα χέρια του Αμερικανού σταρ, σε μια κωμική περιπέτεια που φιλοδοξεί να γίνει η feelgood έκπληξη του χειμώνα.
Αρκεί να κοιτάξει κάποιος τις φετινές υποψηφιότητες για τα Όσκαρ για να καταλάβει ότι το αμερικανικό σινεμά έχει φορέσει ένα ανάλαφρο ένδυμα που φαίνεται να του ταιριάζει πιο πολύ από αυτό της βαριάς νατουραλιστικής σοβαροφάνειας. Το «Birdman ή η Απρόσμενη Αρετή της Αφέλειας» και το «Ξενοδοχείο Grand Budapest», τα οποία οδηγούν την οσκαρική κούρσα με εννιά υποψηφιότητες, αποτελούν ταινίες που συνδυάζουν το (μαύρο) χιούμορ με δραματικά, υπαρξιακά, ιστορικά και φανταστικά στοιχεία για να πουν τις γλυκόπικρες ιστορίες τους στην οθόνη.
Ο «Κύριος Μορντεκάι» μπορεί να μη μοιράζεται τις ίδιες οσκαρικές φιλοδοξίες, αλλά σίγουρα αποτελεί ένα γνήσιο feelgood κινηματογραφικό υβρίδιο του αμερικανικού σινεμά με σκηνές δράσης, άρωμα μυστηρίου, ρετρό ατμόσφαιρα, σλάπστικ γοητεία και, φυσικά, πολύ χιούμορ – κάτι σαν τον «Ροζ Πάνθηρα» του καινούργιου αιώνα. Ποιος είναι λοιπόν ο κατάλληλος χολιγουντιανός σταρ για τις πιο δύσκολες κινηματογραφικές αποστολές, που απαιτούν συνδυασμό κουλ χαλαρότητας, εκκεντρικής κωμικότητας και σεξαπίλ; Η απάντηση ακούει, φυσικά, στο όνομα «Τζόνι Ντεπ».
In Johnny we trust
Έχει μεγάλο ενδιαφέρον να παρακολουθείς την ακανόνιστη πορεία των κινηματογραφικών παραγωγών μέχρι τις αίθουσες. Αρκετές είναι οι φορές που οι ταινίες αρνούνται να ακολουθήσουν τη ρουτινιάρικη διαδρομή σενάριο - παραγωγός - σκηνοθέτης - γύρισμα, φτιάχνοντας τη δική τους backstage μυθολογία, κάτι που συνέβη και στην περίπτωση του «Κύριου Μορντεκάι». Ο Τζόνι Ντεπ είχε διαβάσει τα βιβλία της «The Mortdecai Trilogy» που είχε γράψει ο έμπορος τέχνης/ξιφομάχος/συγγραφέας Κίριλ Μπονφιλιόλι πολλά χρόνια προτού πέσει στα χέρια του το διασκευασμένο σενάριο του Έρικ Άρονσον.
Η θετική απάντηση του γενικότερα δύστροπου χολιγουντιανού σταρ ήταν στη συγκεκριμένη περίπτωση κάτι παραπάνω από εύκολη. «Όταν διάβαζα τα βιβλία του Μπονφιλιόλι γελούσα δυνατά. Είναι τόσο ασεβή και τρελά, που κατά κάποιον τρόπο ήξερα ότι έπρεπε να μεταφερθούν στην οθόνη». Ως εκ θαύματος (;) λοιπόν ο Ντεπ έπιασε από τα μαλλιά ή μάλλον... από το μουστάκι την ευκαιρία να ερμηνεύσει τον Τσάρλι Μορντεκάι, έναν στιλάτο, πανούργο και αμοραλιστή έμπορο τέχνης, ο οποίος προσπαθεί να συντηρήσει τη βίλα που κληρονόμησε οργανώνοντας απάτες υψηλής αισθητικής. Στην ταινία βρίσκουμε τον σνομπ απατεώνα να αναζητά με το αζημίωτο, μαζί με τον αγροίκο βοηθό του Τζοκ, έναν κλεμμένο πίνακα του Γκόγια που μπορεί να τους οδηγήσει στον κρυμμένο χρυσό των ναζί, μπλέκοντας ταυτόχρονα με τις βρετανικές μυστικές υπηρεσίες, Ρώσους μαφιόζους αλλά και διεθνείς τρομοκράτες.
Μπορεί ο Τζονι Ντεπ να είπε εύκολα το «ναι» στη συμμετοχή του στη διασκεδαστική περιπέτεια, αυτό δεν σημαίνει όμως ότι δεν έβαλε τους όρους του, αφού είναι –ως γνωστόν– εκλεκτικός στις συνεργασίες του, επιλέγοντας τις περισσότερες φορές ο ίδιος τους συνεργάτες του. Ο 51χρονος Αμερικανός ήταν αυτός που πρότεινε στους παραγωγούς να προσλάβουν ως σκηνοθέτη τον Ντέιβιντ Κεπ, με τον οποίο είχε ξανασυνεργαστεί πριν από μία δεκαετία στο «Μυστικό Παράθυρο». Και όπως είναι λογικό, δύσκολα χαλάς χατίρι στον ηθοποιό που κατάφερε με τις εκκεντρικές ερμηνείες των Τζάκ Σπάροου, Σουίνι Τοντ και Γουίλι Γουόνκα να σαρώσει το παγκόσμιο box office.
Απάτη πολλών αστέρων
To ερμηνευτικό/lifestyle εκτόπισμα του Τζόνι Ντεπ αρκετές φορές επισκιάζει τα ονόματα των συμπρωταγωνιστών του. Στον «Κύριο Μορντεκάι» δεν έχουμε την πολυτέλεια όμως να αφήσουμε τους Γιούαν ΜακΓκρέγκορ, Γκουίνεθ Πάλτροου και Πολ Μπέτανι εκτός κινηματογραφικού κάδρου. Η Πάλτροου υποδύεται την Τζοάνα, την πανέμορφη σικάτη και τετραπέρατη γυναίκα του Τσάρλι, με τον οποίο γνωρίστηκαν στο κολέγιο και από τότε ζουν μια παθιασμένη σχέση. Πιο ευφυής από τον άντρα της, η Τζοάνα είναι αυτή που ξελασπώνει τον μυστακοφόρο έμπορο τέχνης από τις επικές γκάφες
Από την άλλη, ο Γιούαν ΜακΓκρέγκορ ερμηνεύει τον πράκτορα της βρετανικής MI5 Άλιστερ Μάρτλαντ, που αναθέτει στον Μορντεκάι την αποστολή να εντοπίσει και να επιστρέψει τον κλεμμένο πίνακα του Γκόγια. Μόνο που ο επιθεωρητής είναι εδώ και δεκαετίες ερωτευμένος με την Τζοάνα και περιμένει την κατάλληλη ευκαιρία για να την κατακτήσει. Τέλος στο ρόλο του Τζοκ, του αγροίκου πιστού βοηθού του Μορντεκάι, συναντάμε τον Πολ Μπέτανι, ο οποίος συνεργάζεται και πάλι με τον Τζόνι Ντεπ μετά την αποτυχία του «Τουρίστα» (2010) και της «Κυριαρχίας» (2014). Λέτε η τρίτη φορά που θα δούμε τους δυο τους στην οθόνη να είναι και η εμπορικά ή δημιουργικά τυχερή;